• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Mon 01 Apr 2013, 21:40

Hej alla,

Jag slöletade på min hårddisk häromdagen och hittade min kampanjkrönika som jag skrev när jag spelade i Watsons UA kampanj. Då mutant-Sverige i och med FriaLigans nyhet fick en Regeninjektion häromdagen tänkte jag att det kanske kunde vara roligt att fler fick läsa om våra äventyr. Varför inte här, på det nya officiella mutantforumet?

Totalt handlar det om 135 spelmöten över åren 2005 till 2008. Jag kommer att publicera i kronologisk ordning. Först kommer en hel del datum på saker som inträffade innan spelstarten, 99-08-20 Pyrisk tidräkning. Det mesta av kommentarerna kring dessa datum är nog svåra att förstå från början, men jag tror det kommer att ge sig efter hand.

Here goes!

/Pölse-Per (som spelade Francis Holken i UA kampanjen.)
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Mon 01 Apr 2013, 21:44

Undergångens Arvtagare

Francis Holken, 556, Samael, Orvar Zonfarare och Belvin Snabbtass resor genom och utanför Pyrisamfundet år 98-100, Pyrisk Tidräkning

Sammanställt av

Francis Holken
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Mon 01 Apr 2013, 21:57

Intressanta pyriska datum innan första spelmötet (Spoiler Alert :-))

ZZ0212
Besvikelse. Än en gång. Titan VI självdöd efter blott 49 minuters existens utanför tillväxtkammaren. Ser mörkt ut för projektet.Projektledare Kaiser Skarprättare allt sämre, kanske inte överlever till nästa fas.

ZZ0529
Projektledare Kaiser Skarprättares tillstånd avsevärt försämrat. Nytt prov taget från tumör.

ZZ0719
Högkvarteret meddelar att krigstillstånd är utlyst mot Elysium III. Vi får inte misslyckas nu. Vi är så nära.

ZZ0728
Äntligen framgång! Titan VII visar betydande livskraft. Primitiv intelligens. Nästa steg i testprocessen: assimilering.

ZZ0730
Återigen besvikelse. Assimilering misslyckad. Subjekt: Milos Ostrog dömd massmördare. Endast assimilering till fas II genomförd,därefter inga framsteg - Titan VII uppvisar inga förändringar. Vi var först upprymda, sedan nedstämda. Tiden knapp. Förfrågan till högkvarteret om eventuellt militärt bruk. Annars terminering.

ZZ0812
Nytt tumörprov taget från Kaiser. Rykten om anfall från Elysium III. Titan VIII är vår sista chans.

ZZ1023
Titan VIII uttagen ur tillväxtkammare. Assimileringstest omedelbart inlett. Multipla subjekt, för maximala resultat. Sista chansen till framgång. Subjekt: Radowan Matis, kraftfull psioniker, psykopat, dömd mördare. Sigismund och Biff Karpov, tvillingbröder, dömda mördare.

ZZ1024
Framgång! Efter assimilering uppvisar Titan VIII markant ökad intelligens och betydande psioniska förmågor. FONS PARADISI har uppnåtts. Kaiser allt svagare, men nöjd. Kommentar: ”Låt fienden komma, ty nu är vi oövervinnerliga”.

ZZ1112
Högkvarteret utslaget av oväntad attack från omloppsbana. Slutet nära för Elysium IV. Allt i kaos. Upplopp i Elysium Centrum. Men vi har hopp.

ZZ1114
Anfallet mot enklavens centrum är inlett. Vi ser slakten på våra monitorer. Vårt Paradis går förlorat. De som kan flyr till ytvärlden. Vi stannar.

ZZ1115
Ironiskt. Nu, när döden närmar sig här i djupet, har vi gjort den största upptäckten av alla. Som oväntad sidoeffekt av assimileringen har Titan VIII övertagit subjektens medvetande. Dessa manifesterar sig växelvis. I sanning revolutionerande. Descartes dualism falsifierad. Anden är köttslig. Kunskapen följer oss till vår grav.

ZZ1116
Statusrapport skickas till Station – AROS. Kaiser, knappt talför, kräver att själv bli subjekt för sista assimilering av Titan VIII. Vi gör honom till viljes. Fasansfullt. Kaiser och Titan VIII är nu ett och samma. Titan VII och Titan VIII utsläppta för att deltaga i försvaret av enklaven. De är våra hjältar nu.Vi inväntar slutet.

72XXXX
Den blodiga festivalen äger rum i Nordholmia, då av Järnringen insmugglade terrorrobotar löper amok i staden.

72XXXZ
Säkerhetspolisen PSIPO inrättas av Kejsar Kjell.

74XXXX
PSIPO läggs ner.

91XXXX
Lejonorden dyker upp för första gången Hindenburg

930818
Algot Handfast avgår som chefsexplorator. Manfred Lund blir detta istället.

950918
Första anteckningen i Adelias dagbok.

960611
Adelia von Hartman och Zander är hos Gumseodlaren Varnebring vid Mårdsjöns västra strand.

9606XX
Skulingen Täppas lämnar Jörghs gäng.

9609XX
Någonstans här får Jörgh tag på Krubbis och Manfred Lund.

961101
Nils Fnocke och hans kompis Lars Voltmer träffas i Hindenburg. Nils är sliten och trött och tystlåten.

961103 ca
Nils Fnocke och hans kompis Lars Voltmer träffas för andra och sista gången i Hindenburg.

961107
Någon gör inbrott i Nils Fnockes lägenhet i Hindenburg.

961108
Pyrisamfundet’s Kommuniké rapporterar att Manfred Lund varit saknad i ett par månader.

9701XX
Jonaton börjar ”skydda” Kejsaren.

970118
Nils Fnocke skriver brev till Peckwickklubben där har berättar om Manfreds försvinnande etc.

970119
Adelia håller föredrag på Kollegiet för Bättre Vetande i Pirit.

9704XX ca
Bligus och Vaska öppnar filial i Nordholmia

9708XX
Krubbis säljs på fornfyndsauktionen i Nordholmia. Bligus är köpare, Jörgh Stroganoff säljare.

9708XX
Joseph Cappuchino går tillsammans med Greger Krööger på Hydrabalettens galapremiär. Han sitter brevid Linus Drake och Pudas Härke, en major från Zonjägarna.

9709XX
Två inbrott i Bligus lokal i Nordholmia (Douglas?). Bogvart, Bligus alltiallo, blir misshandlad av Douglas Parker som vill ha tag på automaten (Krubbis).

9711XX
Överste Rufidor öppnar ”Överstens antikviterer” i Pirit.

980111
Kejsaren och Kapten Atterdag har ett möte med Matteus och de övriga Arospersonerna en bit utanför Hindenburg.

980131
Tunnelrävar, under ledning av Major Tarkel, skjuter ihjäl en Arosperson utanför Askerdal då denna närmade sig ingången och inte vek undan när de varnat henne. Kvinnan var illa därän och hade Arosoverall på sig.

980205
Astropod Uriel III får en signal från Kaiser i Aros att ändra koden på dörr B i Aros. Gruppen tror att det är vid denna datum som Adelia var inne i Aros och Zander knivade sig (men klarade sig pga Adelias Regen).

980418
Anteckningar i Adelias dagbok om hur hon motarbetas av Silverhiessa. Hon skriver också att de hittat Aros.

980705
Bligus skriver ett brev till Rufidor. Han, automaten och Vaska skall bege sig från Karle till Pirit i augusti 98.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Mon 01 Apr 2013, 21:58

Som fantast av UA-kampanjen så skall det bli väldigt kul att läsa!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Mon 01 Apr 2013, 22:10

(Spelmöte 1)

980820 Pirit

556, Orvar Zonfarare, Sigismund Enträde, Samael och Francis Holken träffas i Pirit i på Tre Krus. Vi träffar herr Mannerståhl, som berättar:

”Ja, jag kanske ska dra vad det är som gäller. Ni har alla här visat intresse för den speciella tjänst som milischefen i Ulkebo har utlyst. Jag tillhör själv inte Ulkeobo milisen utan agerar bara transportör. Vad som kommer att hända nu är att jag ska ska anteckna era namn i mitt block här”. Den skalliga fumlar med ett gammalt anteckningsblock. ”Vad hette ni nu?”

Vi presenterar oss. 556 är en plåtniklas, Orvar och Sigismund är IMMs, Samael är en storögd MM och jag själv, Holken, är en vackert grönfärgad jätte till MM.

”Så där. Som sagt, jag är bara transportör och har inte makt att anställa er. Det jobbet har miliskapten Länz i Ulkebo. Han kommer att prata med var och en av er och bedömma huruvida ni är lämpade för tjänsten eller inte. Detta samtal kommer att ske i Ulkebo. Ulkebo, för er som inte vet var det ligger så ligger det ca en knapp dagsfärd nordöst om Pirit. Jag har en vagn till mitt förfogande så er färd till Ulkebo kommer att bli behaglig och njutsam.

Nu har jag inget mer för er ikväll. Vad som händer härnäst är att jag vill att ni som fortfarande är intresserade av tjänsten ska möta mig vid halv elva utanför Pensionat Hyvens imorgon bitti. Där har jag min vagn. Vi möts där för att sedan sätta av mot Ulkebo. Jag beräknar att vi ska vara framme imorgon kväll. Väl framme kommer som sagt miliskapten Länz att prata med var och en av er. Ni ser ju ut att vara driftiga karlar allihop, men skulle det vara så att kapten finner någon av er olämplig att anställa kommer jag att erbjuda färd tillbaks till Pirit följande dag.”


På krogen hör vi att chefsexplorator Manfred Lund och hans kompanjon Nils blivit dödade av mutanter någonstans i Nordholmia…

980821 Pirit

Vi reser mot Ulkebo. Mannerståhl berättar:

”Jag vet inte hur mycket ni känner till om samhället Ulkebo. Men då vi ju har en stund tillsammans här på vägen kan jag ju passa på att berätta lite om vårt fina samhälle. Ulkebo är inte så vidare gammalt. Eller jag ska säga att det är inte så gammalt i sin nuvarande form. För ett tiotal år sedan var Ulkebo inte mycket för världen. Ett par handelsbodar, en krog och ett par ensamma ulkfarmar. Det var allt. Marken runt samhället var stenigt och ofruktsamt. På den tiden plågades byn och området runt omkring av ett banditgäng som kallades de sju mutanterna. De drog runt och spred skräck i gårdarna runt Ulkebo med omnejd.

I sin vagn Dödströskan, dragen av tre pansárer, skövlades området. Bandit-gänget leddes av en muterad vildgalt med vildvuxna borst vid namn Maskis Dubbeltrynet. Med sig hade han flera galna mutanter, bland annat den skjutglade sotharen Harry Hat. Hursom helst så tog man sig samman och tillslut lyckades pöbeln i samhället nedgöra gruppen ledare, Dubbeltrynet, i en spektakulär eldstrid. Dubbeltrynet brann upp i ett förråd som tog eld under striden. Alla i Ulkebo jublade då de sju mutanterna jagades på flykt. Ulkebo med omnejd kunde andas ut. Med de sju mutanterna ur leken började folk kunna se framåt igen. En riktig marknadsplats växte upp. Ulkebo växte och alla mådde bra. Vi fick tillslut en egen borgmästare, Fritz Gottrik, som tillförde mycket. Gottrik hjälpte bland annat till att lyfta Ulkebo till sin nuvarande position. Han förde med sig ett underverk i formen av en väldig automat vid namn Grävarn. Grävarn jobbade dag och natt med att gräva och schakta runt Ulkbo och tillslut blev vi kvitt den steniga marken så vi kunde så grödor. Ulkebo växte ytterligare, men det var inte slut ännu. Gottrik försåg oss även med ett kraftsäde som gjorde att våra potäter växte likt inget någon skådat innan. Dessa kraftpotäter var en särdeles mastig potätsort med dimensioner som vattenmeloner. Dessa gick som smör i solsken i både Pirit, men även i huvudstaden Hindenburg. Ulkebo blomstrade och växte rekordsnabbt. Man tillsatte en milisgrupp under ledning av kapten Länz, han ni ska möta ikväll. Vi fick påhälsning av kejserliga inspektörer som sett och smakat på våra utsökta kraftpärer. De blev minst sagt imponerade och beslutade att man skulle se ifall Ulkebo skulle kunna fungera som förebild till andra växande samhällen. Jag har hört att man pratade om Ulkebo-modellen... För att kejsaren ska kunna hålla koll på oss fick vi i våras en kejserlig skatteskrivare posterad i byn. Skenberg tror jag han heter. Höknäsa har han iallafall. Om jag inte missminner mig var vi runt 150 skattebetalare i Ulkebo och lika många barn gamla och invalider när Skenberg räknade sist.”

”För att inte väva in er i allt det positiva med Ulkebo så har det på sista tiden hänt endel negativt också i vår by. För någon månad sedan så har gårdar runt Ulkebo attackerats. Ulkfarmare har hotats och ett par har till och med mördats. Tecken pekar på att det är de sju mutanterna som är tillbaka för att hämnas sin döde ledare. Där finns Ulkfarmare som sett de karakteristiska spåren från dödströskan i sina åkrar. Man har även sett den skjutglade sotharen Harry Hat och den vilda enögda monstertjuren Id. Alla i Ulkebo, inte minst borgmästare Gottrik och miliskapten Länz, har blivit oroliga. Svaret har blivit att utöka milisstyrkan från 9 till 20. Länz säger sig ha läget under kontroll, men det kan ju snabbt förvärras. Som jag sade innan är jag blott en transportör. Mer än vad jag berättat vet jag inte, men jag är oroad över situationen. Men kapten Länz kommer att ta väl hand om er. Han är en mycket kunnig och rättstrogen kapten. Det är något man inte kan säga om milissergeant Munter. En riktigt mutkolv, har jag hört”.


Efter mycket snack kommer vi fram till Ulkebo, och får träffa Kapten Länz. Han berättar:

”Jag har valt att söka efter folk utifrån framför allt av det skälet att jag inte vet vem jag kan lita på här längre. Jag vet inte hur mycket transportör Mannerståhl har berättat, men vi här i Ulkebo har sedan en tid tillbaka blivit hotade av en grupp banditer som kallar sig De sju Mutanterna. Det hela tar sin början för kanske tio år sedan, före min tid, då banditgänget härjade på landsbyggden runt det som idag är Ulkebo. Byn Ulkebo var inte mycket för världen då, inget alls mot vad det är nu. Hur som helst, så drabbade ortsborna samman med de sju mutanterna här i byn och deras ledare, den lede och vansinnige vildgalten Dubbeltrynet, nedgjordes. Han omkom i en våldsam eldsvåda och hans brända huvud släpades runt som trofé. De sju Mutanterna försvann för gott, trodde vi. För några månader sedan har tecken som tyder på att åtminstånde delar av dem är tillbaka och vill hämnas sin döde ledare. Gårdar har satts i brand och pärodlarna där ute är säkra på att man både sett den skjutglade sotharen Harry Hat och den lede tranan Tranberg. Tydliga spår visar också på att de med största säkerhet också har med sig sin vagn ”Dödströskan”. Hjulspår har setts i päråkrarna på flera ställen. Borgmästare Gottrik har gett order om att mobilisera försvaret för att stå emot hotet. Man har utökat milisstyrkan till 20 mannar. Det har lugnat ortsbefolkningen något, även om man fortfarande är livrädda för de ökända Sju.

Som jag sade har jag velat plocka folk utifrån, då jag inte vet vem jag kan lita på. Min idé är nämligen att ni ska luska i det här lite vid sidan av ert vanliga patrullerande. Ni är anställda som milismän, men rapporterar enbart till mig. Ingen annan här, inte ens borgmästaren eller sergant Munter, vet om att ni har fått detta special uppdrag. Munter, ja. Min sergeant, Munter. Jag har tror mig veta med säkerhet att han har något lurt i görningen. Jag ska informera er mer under morgondagen. Detta måste stanna inom gruppen, dvs de andra som jag ämnar anställa plus mig själv. Tjänsten är tillfällig, men betalningen är god. Femton krediter i veckan och gratis mat och logi. Då anser vi det som att ni är anställd som milisman hos Ulkebo-milisen. (Skakar hand) Under morgondagens förmiddag kommer vi att genomföra en ceremoni på kaserngården här bakom där vi officiellt installerar er. Era uniformer finns i ert logement. Vi har inte riktigt fått i ordning på logementet ännu. De nya milismännen kom för någon månad sedan och deras logement är precis klart.”


Vi sover över.
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Mon 01 Apr 2013, 22:15

(Spelmöte 2)

990822 Ulkebo

Vi installeras som milismän i Ulkebo av Kapten Länz och borgmästare Gottrik. Under ceremonin ropar någon ”Ekoxe!” och det blir kalabalik. Vi nedgör den jättelike (egentligen bara en unge) ekoxen. När lugnet lagt sig har både Kapten Länz och Gottrik blivit skjutna. Kaptenen med 4 skott som han avled av. Gottrik blev skjuten i armen (säger soldaten Rubens som förband honom).

Sergeant Munter utnämns till milischef och vi får patrullera i byn. Vi undersöker hur ekoxen kunde komma in i byn. Borgmästaren anklagar den kejserlige skatteskrivaren Skenberg för att lierat sig med sotharen Harry Hat och därmed är inblandad i mordet på kaptenen.

Det hela känns skumt. Vi undersöker mer och hittar Skenberg, som vi bedömer inte har med mordet att göra.
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Mon 01 Apr 2013, 22:25

(Spelmöte 3)

Vi fortsätter våra undersökningar när de sju mutanterna dyker upp. Showdown! Monstertjuren Id, Möken och sotharen Harry Hat dödas. Tranan Tranberg och prickskytten ”Patriciern” tillfångatas, liksom Grävaren(som var med i gruppen?). Dubbeltrynet är inte med.

Gottrik, som visar sig vara Dubbeltrynet, samt skummisarna Rubens och Görtz undkommer. Vi blir Hjältarna från Ulkebo.
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Tue 02 Apr 2013, 11:56

Hej igen,

Inser jag måste definiera en textkodning. Här kommer den:

Vanlig text indikerar inlägg i krönikan från Holken.

Kursiv stil indikerar löptext från Watsons introduktioner till spelmötena.

Blå text indikerar krönikeinlägg som har lagts till i efterhand. Alltså, under resans gång inträffar en del grejor som händer, men som vi får reda på först senare när/att de inträffat.

Vidare vill jag redan nu be om ursäkt för två saker:

Krönikeinläggen är ganska spartanska i början. Det beror på att jag skrev dessa i efterhand (flera spelmöten i efterhand) för att kunna hänga upp vad som hände vid olika datum

Ibland är inte alla krönikeinläggen helt ”in character”. Då och då kommer det lite info att vi frå XP etc osv. Jag skall försöka editera bort dem...

Slutligen, om någon har porträttbilden på vår spelgrupp, som ritades av någon på Järnringen när kampanjen tog slut, så lägg gärna upp den i denna tråd. Jag har den bara utskriven därhemma...

/Pölse-Per
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Tue 02 Apr 2013, 12:07

(Spelmöte 4)

980826
Rufus(Krubbis), Bligus och Vaska blir överfallna och halshuggna en bit utanför Pirit. Motormarodörer från Frihetens slätter ligger bakom.

980907 Pirit
Det är nu fredagen den sjunde september och det har nu gått nästan en vecka sedan er återkomst från Ulkebo. September månad har börjat och med det något lägre temperatur. Sommaren håller så smått på att övergå i höst. Ni har under dessa dagar hankat er fram utan några direkta planer på jobb. Några dagar efter er återkomst dök det upp en artikel i den Piritska upplagan av Polisgazetten rörande er och det ni gjort i Ulkebo. Det verkar som om herr Mannerståhl inte kunnat låta bli utan har pratat med murvlarna på blaskan.
Nere vid hamnen är det liv och rörelse, trots att det är sent på dagen. Solen har för länge sedan segat sig ner och förlagt hamnen i dunkel. Den enda ljuset kommer från de vid hamnen anlagda båtarna och de oljelyktor som hänger längs hamnens små trånga gator och gränder. I just en sådan gränd blir en liten vesslegosse precis slagen i huvudet av en bredaxlad mutant iförd långrock. Vesslegossen blir sedan muddrad av långrocken på allt han äger och har. Dådet bevittnas av två spankulerande hamnarbetare, utan att dessa varken ingriper eller ens lyfter på ögonbrynen.
En bit från hamnen, närmare bestämt på torget Lilla Schackara, håller dagens handel på att avslutas. Alla slår igen sina handelsbodar och packar ihop sina varor de inte fått sålda. Bland de sista är en sorkherre i randig kostym och plommonstop assisterad av en ung rödlätt pojke. De packar ihop sina varor, vilka till största delen består av frukt av olika slag. Den rödlätta pojken tappar en trälår och ett parti äpplen rullar iväg över den stenlagda marknadsplatsen. Pojken får banningar av sorken för sin oförsiktighet, då de rullande äpplena nästan fick en robust typ i snickarbyxor att trilla i backen.
Snickarbyxorna hjälper till att samla ihop äpplena och får som en belöning ett äpple av den tacksamme sorkherren. Snickarbyxorna vandrar vidare över torget och passerar ingången till Pensionat Bukten där en bredaxlad mutant iklädd långrock precis stegar in med bastanta kliv bärandes på en säck. Snickarbyxorna kastar ett öga på långrocken varefter han med bestämda kliv går vidare, passerar krogen Kräxx och sedan går vidare upp mot Kjellsta Ruta. Väl uppe på torget passerar Snickarbyxorna en smutsig liten grisgosse som med hammare och spik sätter upp en liten annonslapp på en husvägg.
Den lille spolingen bankar och bankar och tillslut sitter lappen där den ska. Lappen förtäljer att arbetsrättskämpen Clemenz Ulfhielm ämnar hålla ett torgmöte den kommande lördagen på arbetartorget. Den lille spolingen tar ett steg tillbaka och betraktar lappen med ett leende. Ett leende som han sätter halsen då ett par grova händer tar tag i hans axlar. Detta följs av en bullrig myndighetsstämma som skäller ut den lille. Polismannen puttar undan den lille kultingen, som trillar ner på den stenlagda trottoaren, varefter konstapeln med ett flin river ner annonsbladet och slänger det för vinden. Den lilla grisgossen hade tur, då konstapeln inte brydde sig om att genomsöka den lilles ränsel. I ränseln ligger fortfarande fem exemplar av den Pirit-kritiska Resistansposten. Om Resistansposten hade upptäckts av konstapeln hade kultingen fått det hett om öronen. Kanske hade det till och med kunnat få andra konsekvenser, oanade sådana. Den lille hade kunnat frågas ut om var han fått tag på den fem exemplaren av den nytryckta tidningen.
Den kyliga kvällsvinden tar tag i lappen och bär det högt upp i luften och över till andra sidan torget, där det i skenet av en oljelykta landar bredvid en känga. Ägaren till kängan öppnar sin knutna hand och tar upp lappen från grändens smuts.
Livet i Pirit går vidare och ni har alla gjort olika saker under de dagar ni vistats i Pirit sedan återkomsten. Ni har nästan varje dag träffats på krogen Tre Krus för att diskutera dagens händelser över ett glas ölmust eller tokjos. Ni sitter likt de andra dagarna på krogen Kruset och har precis beställt in vad ni önskar i drickväg. Dagen har varit sig lik och inga direkta framsteg har gjorts på jobbfronten. Dagens stora händelse är ett stort slagsmål mellan tillresta supportrar från Hindenburg och lokala supportrar från Pirit. Under eftermiddagen har nämligen Pirits Klot Klubb spelat en avgörande krocketmatch mot Klubbarna från Hindenburg, i vilken mästarna från Pirit gjorde vad de skulle och slog motståndarna från Hindenburg, till deras supportrars stora förtret. Spelet var spännande in i det sista ända tills Pirits stjärnspelare Artis Parneman lyckades med ett så kallat ”hemspring” i vilket han visade ut den sista av Klubbarnas spelare. Då var allt avgjort och Pirits Klot Klubb hade än en gång segrat. Det var detta som senare gjorde att supportrarna drabbade samman i en gränd i stadsdelen Bytingen. Ryktena säger att det tog över en halvtimme innan Pirits poliskår kom till platsen och lyckades skingra de kombatanter som fortfarande stog på benen. Hur som helst, slagsmålet är dagens givna samtalsämne.
Det är mycket folk på Kruset ikväll. Ni ser folk från alla samhällsgrupper som dricker lite efter en hård dag. Ni ser till och med två uniformerade konstaplar som sitter vid ett av de smårutiga fönstrena nära ingången. Alla verkar ha det trevligt och inga våldsamheter har inträffat. Ni sitter och småpratar och njuter av en god dryck och en bit mat när ni hör en hetsig diskussion utanför.
Med ens öppnas dörren och en lång mager man med en tunn spetsig mustach, bredbrättad hatt och lång läderrock stiger in. I släptåg med mustachen kommer fyra män, även de iförda rockar ur vilka de drar fram müllerska hagelbrakare.
Sorlet i salongen avtar helt, det enda som hörs är de fem männens stövlar mot trägolvet. Alla gäster i salongen sitter tysta och andas försiktigt, vilket även gäller de två konstaplarna vid dörren. Mustachen stegar fram till baren och den långhårige och höknäste bartendern Jerri Bänk. Bänk börjar stammande tala med mustachen som står rakt framför bartendern med händerna i fickorna medans de andra fyra männen låter sina bössor svepa runt bland Krusets klientel. Bänk ber så mycket om ursäkt för att han inte har betalt sin avgift och tilltalar hela tiden mustachen med
”ödmjuke herrn” följt av en bockning. Mustachen har ännu inte sagt något, men efter en stunds lyssnande på Bänks ursäkter väser han ”vi kommer tillbaks imorgon och då förväntar vi oss att du lever upp till kontraktet, annars blir det Vättaträsket nästa för din del!”. Han vänder sedan på klacken och vandrar ut genom rummet, följt av de fyra andra som innan de lämnar rummet än en gång låter sina bössor svepa över rummet.
När de fem lämnat rummet börjar sorlet igen och ni kan höra ord som ”Rackarna” och ”Torreador”. Efter en stund har allt återgått till det normala igen.
En stund senare öppnas dörren igen, denna gång av en robust man med tuppkam, iklädd blåa snickarbyxor över en tjock långärmad tröja. Mannen går fram till baren och språkar lite med den fortfarande något skärrade Bänk. Bänk spanar sedan ut över lokalen och pekar åt ert bord varefter snickarbyxorna går bort mot er.
Snickarbyxorna kommer fram till ert bord och hälsar på er.


”God dag kväll mina herrar, mitt namn är Glummer. Det sades att ni var de fem som räddat byn Ulkebo härom veckan. Är det så?”

Ja, jo, det är vi...

”Vad bra, jag har letat efter er i ett par dagar nu utan framgång, fram till nu då förstås. Jag kommer till er i min arbetsgivares ärende. Jag jobbar för Rufidor Ludom, även kallad Översten, vilken ni kanske hört talas om. Översten är före detta zonfarare och har nyligen slagit sig ner i Pirit och öppnat sitt handelsbolag för fornfynd. Han är i behov av dugligt folk och undrar ifall ni är i behov av anställning. Efter att ha läst artikeln, utan att egentligen veta mer om bakgrunden, ansåg han att ni säkert är av rätt skrot och korn för det jobb han har i åtankarna. Nå är ni intresserade?”

Det låter fint!

”Dåså, jag hade bara i uppdrag att leta rätt på er. Om ni som sagt är intresserade att diskutera mer angående jobbet så är ni välkomna under morgondagen att besöka Översten. Vi har vår lokal nere vid torget Lilla Schackara åt hamnen till. Leta efter en skylt med namnet Överstens Antikviteter”.

980908 Pirit
Träffar Rufidor på ”Överstens Antikviteter”. Han, hunden Hugax och automaten Spix driver denna fornfyndsaffär. Han ber oss leta rätt på automaten Rufus huvud, som motormarodörer tagit med sig när de överföll en karavan från Nordholmia. I karavanen färdades också Bligus Virt och Vaska, två av Rufidors kolleger, som också blev halshuggna av marodörerena.
Vi börjar våra undersökningar och pratar med löjtnant Spets på militärgarnisonen, som varit ute med en patrull och rensat upp efter överfallet. Pratar även med reportrar på Polisgazetten, som skrivit en artikel om överfallet. Vi pratar även med folk på Diligensstationen och Krutovs karavaner. Därefter beger vi oss till Överfallsplatsen utanför Pirit.
 
User avatar
Watson
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Tue 02 Apr 2013, 12:46

Härligt Pölse!

Jag hittade ett foto av Magnus Fallgrens verk (från vänster Orvar, Holken, Samael, Belvin och (med Stridssågen) 5567):
Image

Här i större form:
https://dl.dropbox.com/u/25559642/IMG_2896.JPG
...Elementärt, min käre Sherlock
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests