(Spelmöte 20)
Det har gått en tid sedan ni återvände till Pirit från Vättaträsket och kupolstaden som varit den udda mekanikern Spartacus hem. Med er hade ni både automaten Krubbis huvud och Spartacus själv, som övertalats att för en kortare tid något motvilligt återvända till Pirit för att hjälpa er med att
få fram Krubbis dolda minnen.
Arbetet, som tar nästan tre veckor i anspråk, verkar på något sätt ge mekanikern en ny livsglöd som ni inte sett innan. Glöden är inte överväldigande, men klart märkbar. Då Spartacus mesta delen av tiden sitter uppkopplad till Krubbis skalle med trådar till hans konstiga plasticmössa och inte går att kommunicera med förblir han lika underlig och kufisk som tidigare.
Medan Spartacus undersöker Krubbis inre kretsar händer det saker i Pirit. Rättegången mot Al-Ralph Cappuccino både påbörjas och avslutas. Den förre gangsterkungen döms till livstids fängelse som ska avtjänas på det mest välbevakade fängelset Pyrisamfundet har att erbjuda, Nordholmia anstalten, belägen i en bit in i den enorma Domsjöbotten söder om staden Nordholmia. Man lyckas inte döma Al-Ralph för något mord, varken på Clementz Ulfhielm eller Petr Krutov, vilket kanske inte är så märkligt om man vet vad ni vet. Den rättstrogne domaren Marcus Proctor verkar vilja ha alla kort på bordet och att allt ska gå rätt till, speciellt om en man som Al-Ralph står under luppen.
Vidare är man i startgroparna för att påbörja den sista delen av Hertz kanal. Kanalkonsortiet, med entreprenören Horatio Hertz i spetsen, har rekvirerat automater från hela Pyrisamfundet. Ni har hört att man rekvirerat enheter från fjärran Svedala gruva, från Fornskrotsbolaget i Nordholmia och till och med från Ulkebo, den lilla hålan som gjorde er kända för över ett halvår sedan, har tvingats bidraga med sin stolthet ’Grävarn’.
Under de veckor som går sedan ni återvänt till Pirit funderar ni mycket på vad som hänt och vilka krafter som ligger bakom de skeenden ni var med om den senaste tiden. Familjen Cappuccino verkar ha haft ett finger med i spelet, även om Al-Ralph kanske inte har haft det. Frågan huruvida Joseph Cappuccino har agerat på eget bevåg eller om han har agerat på uppdrag av någon kvarstår och risken finns att frågan aldrig blir besvarad. Likaså kvarstår frågan vad det var Joseph Cappuccino hade inopererat i huvudet. Enligt ”Vråken” hade han återvänt från Hindenburg med dessa besynnerliga kontaktdon i huvudet. Kontaktdon som bland annat medförde att han verkade kunna prata med automathuvudet via ett snöre, även detta enligt ”Vråken”. Detta är något som skrämmer er då ni aldrig sett forntida teknologi och mänsklig vävnad sammankopplat innan.
Privatdetektiven och bergsgeten Shamus Pelk hade även hon en intressant historia att förtälja. Hon agerade på uppdrag av general Samael Kloo, högste chef för Vita Kåren i Pirit som uppenbarligen hade intresset att förstöra skallen och döda Spartacus. Ni vet inte heller ifall general Kloo agerar på egen han eller om aktionen har varit sanktionerad på något sätt. Det som gör det hela än mer obehagligt är att det är känt att Kloo sympatiserar med organisationen Bevara Pyri Mänskligt. Om den organisationen har med saken att göra eller inte är omöjligt att säga.
Det som slår er är att de två grupperna som verkade vara ute efter skallen agerar efter olika agenda. Det verkade som om Joseph Cappuccino vill komma åt skallen intakt medan Kloo ville se skallen förstörd. Vad det innebär eller vad mer som finns att säga om saken är kanske för evigt dolt för er.
Informationen som Krubbis villigt delar med sig efter att Spartacus till sist lyckas få bort spärrarna och ordna upp de sargade minnesfragmenten är minst sagt intressanta, för att inte säga häpnadsväckande ifall de nu stämmer. Om det är så som Krubbis säger, och vilken automat av hans enkla modell är programmerad att ljuga, så skulle ni vara en forntida enklav på spåren. Kanske en oupptäckt sådan.
Ni har hört talas om enklaverna Elysium innan. Ända sedan ni var unga har man pratat och spekulerat i fornenklaverna. Era föräldrar och farföräldrar gjorde det samma. Den enda enklav man officiellt har hittat, enligt pyrisamfundets exploratorer, är en enklav som gick under namnet Elysium 2. Denna enklav finns i det karga och ogästvänliga ökenliknande landskapet Askerdal, norr om Vättaträsket. Området är avspärrat av kejserliga trupper och kunskapare och sedan länge troligen tömt på forntida skatter. Att ni skulle vara en oupptäckt forntida enklav på spåren låter för bra för att vara sant.
Det enda ni har hört om denna Elysium 4 är att enligt sagorna så skulle de forntida generationsarkerna ha lyft från denna mytomspunna plats för att färdas till världen bortom stjärnorna när världen på marken inte var beboelig mer. Men det är som sagt bara en vers i en saga för barn som ni alla har hört sjungas för er.
Oturligt nog verkar inte Krubbis veta vägen till sin forntida boning. Den informationen verkar ha försvunnit någonstans efter alla traumatiska upplevelser han tvingats genomlida. Krubbis berättade dock att han hade en vän, Kringlan, med fornbeteckningen CHRA41Y. Krubbis och Kringlan hade tillsammans vandrat från sitt hem för att söka efter människor att baka åt.
Sedan hade de två blivit överfallna. Av vad eller vem berättade inte Krubbis. De två hade försökt fly men Krubbis verkar ha misslyckats med att komma undan då allt svartnade varefter han såldes till Bligus och Vaska. Var Kringlan befinner sig, ifall denne fortfarande är operativ, är omöjligt att säga.
Vad som vidare är intressant är att Krubbis berättade att han och hans kompanjon Kringlan hade förföljts av en nyfiken upprättgående gris. Grisen hade på en urgammal inspelningsmanick spelat in deras samtal under vandringen genom skogen.
990120-990219 Pirit
Spartacus reparerar Krubbis huvud i Pirit. Under tiden ställs Al Ralph Cappucino inför rätta och döms till livstids fängelse. Dock inte för mordet på Klemenz Ulfhjälm. Al Ralph kommer att få sitta på det beryktade fängelset i Nordholmiaanstalten Nordholmia.
Ärriga tanten börjar ca den 990206 trakassera Chester Karlton om tillgång till Fornfyndsarkivet.
Trenchcoatmannen börjar ca den 990213 trakassera Chester Karlton om tillgång till Fornfyndsarkivet.
990220 Pirit
Vädret håller så sakteliga på att bli bättre. Det är ni en månad sedan det snöade och temperaturen segar sig upp, även om det fortfarande är frysgrader ute. Det är eftermiddag den 20:e februari år 99 pt och ni befinner er i Överstens lagerlokal.
Det har gått ett par dagar sedan Spartacus lyckades få ut informationen ur Krubbis innersta kretsar och ni har haft möjlighet att fundera på vad ni ska göra härnäst.
Gruppen bestämmer sig för att bege sig från Pirit till Nordholmia för att försöka spåra "Kringlan" då han verkar vara den enda som kan veta vägen tillbaks till hans bostad och tillika fornenklav. Översten tror att ifall vi kan hitta den som sålt Krubbis till Bligus och Vaska (som dog i samband med överfallet utanför Pirit...) kanske vi kan spåra och hitta den som överföll Krubbis/Rufus och Kringlan och således komma närmare Kringlan, ifall denne är i livet. Bokar diligens mot Hindenburg, för att byta diligens i Skarpnäck.
990221 Pirit
Resan börjar. Medresenärer är Antonia Schöld, en 15 årig arvtagerska med hennes guvernant. Äter lunch på Humle Marknad. Sover i Glimmersta Bodum.
990222 Glimersta Bodum, på väg mot Karle
Kommer till Skarpnäck. Sover över på Krumhornet.
990223 Skarpnäck, på väg mot Karle
Tar en karavan med Edgar Tryffel till kanalbygget. Där har samlats ett stort antal människor för att inviga sista etappen, bland annat de teknikfientliga ”Ynk och Eländes Elände!”, arbetslösa mutanter. Gruppen bevittnar de stora automaterna Borraren, Schaktaren, Sprängaren, Hackaren och Grävaren. Guvernör Krööger, Handelskommissarie Krööger och Horatio Hertz inviger grävandet.
990224 Skarpnäck, på väg mot Karle
Softar i Skarpnäck. Fixar karavan till Karle.
990225 Skarpnäck, på väg mot Karle
Reser med karavanen västerut. Medresenärer är Gregorius Galör (handelsresande i galoscher) och Tapiola Trostig. Övernattar på Grytegård mellan Skarpnäck och Örebåga.
990226 Grytegård, på väg mot Karle
Anländer till Örebåga
990227 Örebåga, på väg mot Karle
Reser genom Frimark. Ser Norryggen (Askerdals norra del). Anländer till Bjästa på kvällen.
990228 Bjästa, på väg mot Karle
Kommer fram till Karle. Tar in på hotell Sparven