• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Wed 14 Aug 2013, 08:45

(Spelmöte 46)

Ni minns Fornfyndsauktionen och hur era föremål, flera upphittade i komplexet under Hotell Hote, auktionerades ut. Ni minns glädjen då ni på samma auktion ropade in föremål av intresse. Det är trevliga minnen.

Ni minns även Manfred Lunds auktoritära stämma och minen hos Nisseman Ljuger då han såg den propre grisherren. Ni minns den utsökta mat som Algot Handfast och hans fru Jonna lagade, speciellt åt er. Ni kan fortfarande känna hur ytstrukturen på träborden i Handfasts restaurang kändes. Även dessa minnen är trevliga minnen.

Ni minns även stanken från Nordholmias Smältverks skorstenar och kommer så väl ihåg färgen på röken som bolmade upp ur dessa. Ni kommer ihåg smältpatron Viktor Grep och hans vackra ekskrivbord på hans kontor inne på samma smältverk. Ni minns även så väl Greps kontor och hans finrum i hans bostad i området Vita berget utanför Nordholmia stadsmur. Alla dessa minnen är trevliga minnen.

Men efter dessa minnen finns bara tragik. Först kommer ödsligheten, sedan dysterheten, sedan den gula stanken, sedan grå död skog. Ni kände alla mer eller mindre att något hemskt skulle hända när ni begav er iväg från dressinmagasinet, som om det bara var en tidsfråga innan det skulle hända, vad det nu är som ni kände skulle drabba er.

Att ni kommit så här långt utan att något fått sätta livet till känns bara det som en framgång, även om ni aldrig skulle komma fram till den där Bortre stationen som Grep talade om.

Ni har nu äntligen blivit av med er ofrivillige medresenär, efter att kapten Vessla gett den förvirrade Löjtnant Sporre efterlängtad förstärkning.

Ni har nu anlänt till ytterligare en ofattbar scen. Ni rullar ut ur skogen och ut på en öppen del, kanske 200 meter bred gata genom den annars så täta skogen. En hundra meter längre fram ser ni en låg träbyggnad på höger sida. Framför denna rör sig ett tjugotal individer, alla runt en hög av någonting som delvis ligger på jernbanespåret.

När ni kommer närmare ser ni att de flesta av dem som rör sig runt på området framför byggnaden är klädda i enkla kläder och många av dem med bara överkroppar, kylan till trots. De är utrustade med piskor och störar som de hötter och slår med mot högen befinner sig mitt på spåret.

Ni kommer ytterligare närmare och ser att högen mitt på jernbanan är högst levande och består av tusentals individer, alla äckliga och mångbeniga. De rödrandiga krittrena är knähöga och verkar klättra på varandra och bildar en väldig levande massa av äckel.

Ni ser även att det på gårdsplanen springer runt massor av ytterligare av dessa irrande kryp. En karl närmar sig från huset och kommer vandrandes längs med jernbanan. Ni ser att han har ett slitet blåställ och grova kängor. När han kommer närmare ser ni att det är en tovig korpmutant som lyfter handen och hälsar på er.

”Var hälsade resenärer. Tyvärr tar det stopp här för ett tag, som ni ser. Mitt namn är Storsorg Ostdruva, munkodlare.”


Vi stötte först på en avfallsmunkfarm, där man höll förväxta löss som boskap. Orvar och Belvin hjälpte till att fösa bort dem från spåret så vi kunde pumpa vidare.

Vi kom fram till sista handelsstationen. Den var helt öde, förutom tre dödskallar som var satta på järnspett utanför huvudbyggnaden. Det var skallen av Kötz och två människor(?), hans hejdukar?

När vårt SWAT-team säkrade byggnaden hördes det omisskännliga ljudet av ett skenande tåg, norrifrån. Vi kämpar med att försöka få av så mycket som möjligt från dressinen innan tåget dyker upp ur dimmorna och kraschar rakt in i dressinen. Vi gömmer oss i huset. Tåget stannar, och en massa mutanter hoppar ut. De närmar sig huset. En ropar "Baronen vill tala med er"

...

Vi föses in i en av boskapsvagnarna och där, i ena änden, står Baronen själv, en förväxt mammut med en stor pickadolla i handen och en blandrustning. Han har säkert STO 40 eller nått. Stor som fan i alla
fall och ur snabeln sprutade det eld( tror vi?)

I vilket fall, dörren reglades bakom oss och Baronen skrattade åt oss. Han erkände att han skickat insändarna till Hindenburg och insinuerade att det var han som legat bakom Kötz kommunikation med Patron grep den senaste tiden.

Vi skulle nu förhandla om vår frihet(?) Han ville ha vår BFG2000 (som Sigge hade i händerna) för att vi skulle gå fria. Vi kalkylerade länge våra möjligheter att ta ut elefantsvinet inne i hans Boskapsvagnsstia, men till slut gav vi med oss, han skulle få vår BFG om han lämpade av oss vid dressinmagasinet. Han gick med på detta. (En bra anledning till att vi gjorde så här är att de tre medverkande spelarna kunde ha varit orsaken till att hela gruppen dog under gårdagens spelmöte)

Nåväl, vi åkte i svindlande fart till dressinmagasinet, det tog mindre än en dag. Vi byggde en manick som vi tror kommer att sabotera BFGn om de sätter in ett energipack i den (kortsluter), så den blir värdelös.
Vi hoppas på det bästa...

Jarleman Brugd var inte kvar när vi kom till dressinmagasinet, men väl en massa rallare. Vi tvingade dem att få fram en vagn som kunde köra oss till Nordholmia, och nu är vi på väg tillbaka till civilisationen...

990519 Utanför Dressinmagasinet, på väg mot Nordholmia
Vi färdas mot Nordholmia.

Beata Krööger får besök på Kröögersnäs av en kejserlig tjänsteman som överlämnar ett dokument om att Herbart Krööger är död.

990520 Mellan Dressinmagasinet och Knapperkulla, på väg mot Nordholmia
Vidare mot Nordholmia.
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Wed 14 Aug 2013, 08:47

(Spelmöte 47)

990521 Utanför Knapperkulla, på väg mot Nordholmia

Äntligen är ni på väg hemåt, om man nu kan säga så. Under flera veckor har ni varit utanför samfundet i jakten på en getamutant, Osswald Köttz, som visade sig vara död. Vad värre var visade det sig att Köttz varit död i minst flera år. Vidare fick ni på ett lite märkligt en betydligt behagligare och snabbare resa söderut än vad ni hade hoppats på.

Det är nu den 21:a maj och vi befinner oss en bit söder om Knapperkulla, längs landsvägen mot Nordholmia. Snart verkar det som om ni äntligen ska få återse storstaden.


Reser förbi Knapperkulla. Räddar Flode Knold och Oliver, som blivit överfallna. Kommer fram till Nordholmia och Handfasts baracker.

990522 Nordholmia
Åker till Smältverket. Men Grep har blivit mördad! Vi undersöker saken och åker till Greps hus. Pratar med betjänten och unersöker rummet där han mördades.

Vi hittade tre lappar, en bränd, en i kavajen och ett almannacksutdrag.

Vi åkte tillbaka till Smältverket. Där hade förmannen hittat några märkliga ordrar som Smältverket hade
Processerat utan att få betalt för dem, samt bakom ryggen på förmannen. Han trodde att det var Grep själv som hade ordnat dessa ordrar. Det var i alla fall 8 lådor skrot 0.5*2*3 m som skulle bli räls. 6 av lådorna var processerade och levererade till Järnbanekompaniet. Vi kom fram till att dessa 6 lådor skrot som blivit räls inte kunde räcka speciellt långt, i alla fall mindre än 1000 meter. Inget överhängande hot för Baronens invasion alltså.

Vi åkte till Skansen och frågade ut Elvira om Greps göranden dagen innan. Han hade ätit middag med Herr Dysterkvist, som är Järnbandekompaniets VD(typ). Dysterkvist hade gått tidigare, och vi har ett vittne på att Grep reste från Skansen mellan 19 och 19.30 ensam förutom kusken.

Grep hade också ätit middag med borgmästaren för två dagar sedan samt beställt bord för morgondagen på Skansen för 8 personer, antagligen för Järnbanekompaniets styrgrupp.

Vi åkte till Barkmans, som är ett slags värdshus. Det fanns en typ som hette Torsten som var inkvarterad där (enligt lappen i kavajen som Belvin hittade) och Orvar tog in som Herr Sporre i rummet bredvid. Torsten var inte inne, så Orvar skulle precis dyrka upp låset när vi avslutade spelmötet.

Är kanske Kusken boven i dramat? Rökte Kusken och/eller Grep och brukade Grep bjuda in kusken till sitt rum? Troligen inte...
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Wed 14 Aug 2013, 08:57

(Spelmöte 48)

Ni har nu äntligen återvänt till civilisationen i form av timmer huggarstaden Nordholmia. Under flera veckors tid har ni rest först norr ut, sedan söder ut genom De norra ödemarkerna i jakten på den store Oswald Köttz som visade sig vara död.

Väl hemma visade det sig att det inte bara var herr Köttz som var död, utan även er uppdragsgivare, smältpatron Grep. Grep hade blivit skjuten i sitt eget hem av en okänd gärningsman. Era efterforskningar började i Greps kontor i hemmet, för att sedan sprida sig ut mot Smältverket där förmannen Rolf Kassun hade sina misstankar. Ni fick signalement på en person som för någon vecka sedan förtäckt hotat Grep via förmannen Kassun. Förmannen gissade att busen var en bandit från norr, men var inte säker.

Ni språkade även med Elvira Päschon angående den måltid som Grep hade timmarna innan han dog i sitt hem. Enligt uppgift åt han denna måltid med Tord Dysterkvist, Jernbanekompaniets frontfigur.

Spåren gick vidare via en lapp i Greps rockficka till Barkmans gäststuga där det enligt lappen skulle finnas någon med namnet ”Torsten”. Om denne har något med mordet att göra återstår att se.

Orvar har precis tagit in på Barkmans gäststuga under namnet ”herr Sporre” varefter gruppen stegat upp till andra våningen där ”herr Sporres” rum ligger. Vi har just öppnat dörren till rummet, inte till ”herr Sporres” rum, utan till det rum som enligt ägaren Torsten skulle vara inkvarterad i.

Det är nu eftermiddag. Klockan är snart två och dörren till Torstens rum svänger upp efter ett lyckat dyrkningsförsök.

Rummet är mörkt och verkar inte hysa någon gäst just nu. Rakt till höger finns en liten hall med en tom rockhängare vid vilken det står ett par grova skor. Till vänster i hallen finns en trädörr som står på glänt, bakom vilken ni kan skymta ett handfat och en polerad metallplatta för rakning.

En dörrkarm rakt fram vetter in mot själva rummet där en obäddad säng finns rakt åt höger. Under sängen sticker en resväska av ulkläder ut. Till vänster från farstun sett finns en liten garderob och längre bort i rummets vänstra hörna finns ett litet skrivbord. Längst bort, rakt fram från dörren in till farstun från korridoren sett finns ett fönster som vetter ut mot bakgården. Fönstret är delvis fördraget, så en förhållandevis ihärdig eftermiddagssol smiter in genom glasrutorna.

Vi undersökte vidare angående Patronens död. Har inte det helt klart i huvudet just nu, men vi lyckades få upp ett spår på den trolige mördaren. Det är i alla fall samma person som hade hotat Patronen tidigare på Smältverket. (Kom på, vi måste fråga knarkaren/fullbulten om mördaren (har helt glömt bort alla namn nu) själv hade nyckel till förrådet eller om han också bröt sig in!) I vilket fall, vi spårade Mördaren till ett förråd som det stod "Järnbanekompaniet" på. Vi bröt oss in och hittade några grejer som visade sig komma från Patronens kassaskåp, inklusive ID-kortet! Mördaren hade nog flytt fältet.

990523 Nordholmia
Med ID-kortet i högsta hugg köper vi fålar och beger oss mot Tjuff.

990524 Utanför Nordholmia, på väg mot Tjuff
Rider förbi Leffesnäs och kommer till Skamfors.

990525 Skamfors, på väg mot Tjuff
Kommer fram till Klarkärr. Där träffade vi på alla grisarna som var glada att se oss igen. Efter sedvanliga ceremonier kom vi in i berget och till slut ner till dörren. ståldörren öppnas sakta efter att vi tryckt in ID-kortet i springan...
 
Hybris
Posts: 21
Joined: Sat 24 May 2014, 14:52

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Mon 07 Nov 2016, 23:49

Snyft , fortsättning följer? :(
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Tue 13 Dec 2016, 16:06

 
Efter ett långt uppehåll  så fortsätter jag med publicering av sammanfattningar av vår kampanj. Spelmöte 49 spelades 2006-06-01.
 
Som vanligt betyder kursiv stil spelmötes introduktion skriven av Watson, medans vanlig stil är mina anteckningar. Blå fetstil betyder saker som vi inte känner till vid tillfället, men som petats in i kronologin i efterhand. Svart fetstil betyder datum och plats, när en ny dag har börjat.
 
(Spelmöte 49)
 
Ni befinner er ännu en gång utanför den lilla isolerade byn Klartjärr, närmare bestämt under det av Klartjärr heliga berget Tjuff. Mellan varje besök har ni hela tiden försökt nya sätt att ta er in under den plats där roboten Krubbis kompanjon Kringlan sitter fast, allt i ett desperat försök att få loss den samme. Er förhoppning är att Kringlans styrsystem fortfarande ska vara så intakta att han skulle kunna visa er till sin hemvist, Elysium 4, i brist på forntida kartor.
Ni har nu kämpat och betalat med blod för att slutligen komma över ett forntida ID-kort av styvaste sort via den nu mördade Smältpatronen Viktor Grep. Från det raserade rummet bakom Kringlans oktagonala tronrum leder en smal trappa en bra bit ner under det som är marknivå. Där nere finns en kraftig dörr av ett bastant fornmaterial bredvid vilken det finns en springa, troligen för forntida identitetskort. Er kamp för ett dylikt kort av högre viktighetsgrad har slutligen nått framgång då, det tillslut resulterat i att dörren öppnas.
Något säger er att denna dörr inte öppnats på mycket länge. Ni får en känsla av att den kanske aldrig öppnats av någon mutant över huvudtaget, vilket får er att vackla då era tankar vandrar bakåt allt snabbare mot den sedan evigheter avlägsna grå forntiden.

Kortet fungerar och Holken, Orvar Samael och Belvin tar sig ner under Tjuff. Vi kartlägger komplexet och anfalls(tror vi) av en liten robot som vi döper till Marvin. Holken har sönder honom, men lyckas laga honom igen.
 
990526                                            Tjuff
 
Vi väntade till gryningen då grisarna dansade så att dörren ut öppnades. (samt testade Marvins programmering. Han är inte helt smart men han plugga i sladdar på rätt ställe...) Vi gick ut och 556 fick lära oss några fraser på fornspråket. Vi gick ner igen och sa till Marvin att han skulle öppna "Dörren till Generatorparken" (på fornspråket) Vilket han gjorde. Vi kollade därinne och det visade sig vara ett rum direkt under pelarrummet, samma magnetism fanns där.
 
Vi sa till Marvin att stänga av Generatorparken, vilket han gjorde!
 
Kringlan lossnade! 556 kommer inrusande för magnetismen var borta. Vi undersöker en stund till och argumenterar om det är Marvin som skall offras till Grisarna eller inte. Till slut går Holken upp "för att förhandla med Greger och Co". Han ser då att Grisepiggen forcerat dörren ut i friheten och röjt bland de trumpeterande grisarna utanför. Sessionen slutade när vi står med händerna fulla med fornprylar, Marvin i hasorna, Kringlan och Krubbis i famnarna och tittar ut. Alla våra andra fornprylar finns i Grisarnas by och även våra fålar. Har Grisepiggen rusat dit tro?
 
Nedanstående är en mailkonversation efter spelmötet mellan spelarna:
” Vad vi har för planer? Det hela hänger på om Kringlan kan berätta för oss exakt var Elysium 4 ligger så vi hittar dit. Om vi inte känner oss stressade skulle jag kunna tänka mig att vi stannar i Nordholmia för en andra Auktion, vi har ju nu en del grejer att avprångla.
I övrigt funderade jag på om vi skall lämna kvar Ägghuvudet nere i maskinrummet och slå på magneterna igen. Det är ju ett fin hideout och samtidigt vet vi inte vad konsekvenserna av att ha magneterna avstängda kommer att bli.
 
/Holkens spelare
 
Jag håller med <Holkens spelare > om vara planer, det viktigaste är såklart att snabbt förhöra Kringlan om var Elysium4 ligger. Beroende på hans svar sa ändras väl vara planer lite. Verkar det vara enkelt att nå och ligger nära sa tycker jag att vi sticker dit direkt. Är det lite svarare att nå sa far vi väl ta en runda förbi Nordholmia och proviantera. Jag vet inte när nästa auktion är, men jag är tveksam till att vänta på den innan vi sticker till Elysium. Det vore ganska bittert om någon skulle hinna före oss, det borde inte vara mer än vi som är det på spåren, men ända. Dessutom tycker jag inte att vi ska uppehålla oss i Nordholmia för länge, det är ingen bra idé att synas för mycket, med tanke på vilka fiender vi har och vilken typ av info vi sitter inne med Klart att vi ska starta upp magneterna igen, som sagt en ganska bra hideout och vi vet ju inte riktigt vad resultatet blir om vi later den vara frånslagen. Jag antar att det första vi ska göra är att plock ihop var utrustning och hålla utkik efter grisepiggen, han är väl ute och springer nu...
Det var nog allt jag kom på,
 
/Samaels spelare
 
Håller med nedanstående till punkt och pricka.
1. hämta vår utrustning och kolla var elysium4 ligger.
2. hålla koll på grisepiggen (om han är i närheten)
3. dra till elysium4 om det är relativt nära
 
/ Belvins spelare
 
Är alla alltså med på att vi lämnar kvar ägga-hoe-roboten i maskinrummet och startar magneterna igen? Vi får ju svårt att starta dem på egen hand (556 skulle kanske klara det men då är "han" fast därnere). Samtidigt är Äggroboten säkert värd mycket pengar, men jag känner ett visst motstånd till att sälja den på auktion. Vem vet vad någon illvillig skulle kunna få ut för info ut den.
 
/ Holkens spelare
 
Jepp, jag borde kunna instruera Äggis att starta maskinerna efter typ 15 minuter, under förutsättning att han och jag är överens om hur man räknar tid...... Jag ska hämta Hightech prylen i morgon så vi kanske kan testa så att allt funkar innan vi ska spela?
 
/556’s spelare

 
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Tue 03 Jan 2017, 13:37

Spelmöte 50

Er resa har varit lång. Er Vilja, Rätt och Mannamod har gång på gång prövats. Den etapp av resan som på ett sätt började i Överstens affärslokal i Pirit verkar vara på väg att få ett avslut. Ni fick i uppdrag att leta reda på automaten Krubbis kompanjon, Kringlan, i förhoppningen att denne skulle kunna leda er till deras gemensamma hem, den oupptäckta enklaven Elysium 4.
Ni har nu via ett forntida ID-kort av styvaste slag lyckats stänga av det som kallades ”generatorparken” vilket fick hela det underjordiska komplexet under det för klartjärringarna heliga berget Tjuff att lysa med ett svagt rött sken. Samma handling fick Kringlan att falla till marken, vilket var målet med hela er operation. Tyvärr verkar det som om samma operation även har fått andra konsekvenser.
Mörkret inne i berget Tjuff övergår så sakteliga i dagsljus. Utgången mot friheten och den öppna platsen utanför närmar sig. Ni går långsamt fram och blickar alla mot den vidöppna porten, utanför vilken det flera gånger dansats en öppningsdans. Det första ni lägger märke till är att de bastanta dörrkarmarna är krossade mitt på, som om Baronens pansartåg har stormat igenom porten.
Direkt förstår ni vad som måste ha skett i det att den ofantliga Grisepiggen måste ha tagit chansen och rusat mot friheten då portarna öppnades på vid gavel. Era misstankar besannas då ni når öppningen. Dagsljuset för er att kisa och när ögonen väl vant sig vid ljuset ser ni omfattningen av förödelsen utanför.
På den öppna platsen utanför ligger banderoller, trumpeter, näverhorn, trummor, sönderslitna persedlar och karaffer. Era blickar faller även på ett flertal vildsvinsherrar som ligger döda på marken, sönderslitna i onaturliga ställningar med blod överallt.
Över hela den öppna platsen finns glasklara spår efter tumult. Tecken på en omöjlig och överfallslik strid med vad det verkar blott en vinnare. Närmast porten ligger en vildsvins gosse iklädd den färgglada festdräkten, dagen till ära. Längs anklarna har han bjällror och vimplar, vilket gör att ni förstår att den unge på marken var en av de som fått äran att genomföra den högt ansedda öppningsdansen. På bröstet har han resterna av en tunika med de vackra målningarna förställande Tjuff i solnedgång, nu blodig och söndersliten, troligen med en krossad bröstkorg därunder. Han blev inte mer än högst 18 år gammal.
Allt är tyst och stilla. Allt som hörs är ett stilla sus från träden och ett sporadiskt plingande från de bjällror som ligger utspridda på den söndertrasade marken.
Vi får med med oss Kringlan från Tjuff (och lyckas övertala Klartjärringarna att låna er ett par fålar!) Vi fick också ut en berättelse från Kringlan där han beskrev vad som verkade vara det för Elysium 4 närmaste samhället, vilket vi verkar ha identifierat som skrotsamlarbyn Jämmerdal.

 
Vi får med med oss Kringlan från Tjuff (och lyckas övertala Klartjärringarna att låna er ett par fålar!) Vi fick också ut en berättelse från Kringlan där han beskrev vad som verkade vara det för Elysium 4 närmaste samhället, vilket vi verkar ha identifierat som skrotsamlarbyn Jämmerdal.
 
Vi reser tillbaka mot Nordholmia. Kommer till Skamfors.
 
990527                             Skamfors, på väg mot Nordholmia
 
Kommer till Leffesnäs och Munkedal.
 
990528                             Utanför Nordholmia, på väg mot Nordholmia
 
Kommer fram till Nordholmia
 
990529                             Nordholmia
 
Vi försöker övertyga en gammal lyckosökare, Stenman, att guida oss till Jämmerfal
 
Kommentar på mail från en av spelarna efter spelmötet:

” Om vi absolut vill ha ben till Kringlan sa tror jag mycket mer på Karle, frågan är hur lang tid det tar ToR dit. Dessutom sa vet vi såklart inte om vi verkligen hittar något där. Klarar han sig inte om vi har en fåle, eller tänker du mer på när vi hamnar i strid att han inte kan ta skydd, rymma eller liknande? Har vi för lite Cash, sa skiter vi i att vänta på fornfyndsaktionen och avyttrar lite saker till sämre priser till någon i Nordholmia. Vi kommer ända att springa på ett skrotberg snart och sedan är vi rikast i riket, sa då kvittar de kronkrediterna vi kan höja priset med på aktionen. Fast är det bara mat vi behöver sa är väl 200kr alldeles tillräckligt, vi kan ju t ex även jaga lite på vägen. fast det är klart, 100 matransoner känns inte helt ovettigt, med tanke på vart vi är på väg, och hur många vi är…”
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Tue 03 Jan 2017, 13:43

Spelmöte 51
 
Ni har nu passerat vad som känns som en milstolpe och tagit de första stegen framåt efter att under flera månader jagat efter ett sätt att fullfölja Överstens önskemål att hitta den oupptäckta enklaven Elysium 4.
Kringlan har berättat om sin ”hemstad” i hur han och hans kollega Krubbis med glädje arbetade för att förgylla tillvaron för enklavens innevånare. Efter bagarens berättelse har ni lyckats leta reda på en gammal lycksökare som skulle kunna visa er vägen till samhället Jämmerdal, vilket verkar vara den referenspunkt som skulle vara närmast Kringlan och Krubbis hem.
Under de veckor som gått har en tanke börjat gro i era huvuden; om ni nu verkligen skulle hitta den förlorade enklaven Elysium 4, vad kommer ni att göra? Vad är egentligen Elysium 4? Denna fråga har fått förnyat bränsle efter Kringlans ord som beskrev avenyer, esplanader och fasader av fornglas. Vad tror ni att ni skulle finna i enklaven? Varför var den sedan flera år försvunne chefsexploratorn Manfred Lund så intresserad att ni skulle hitta enklaven? Visste Manfred Lund något som ni inte vet rörande enklaven? Finns det fler som är enklaven på spåren? Troligen inte, men den gnagande känslan av att det trots allt var flera som var ute efter Krubbis säljare under era första veckor i Nordholmia…
 
990530                      Nordholmia
 
Orvar, Samael, Kringlan, Holken och 556 beger sig mot Karle för att köpa nya ben till Kringlan. Kommer till Nordhamn
 
990531                      Nordhamn, på väg mot Karle
 
Reser vidare. Kommer till Norddala färjeläger. Reser förbi Ödbergs täppa.
 
990601                      Milaskogen, på väg mot Karle
 
Reser förbi Hotell Hote. Rider ut ur Milaskogen. 

Ungefär detta datum beger sig Lutter och Nimroddarna från Hindenburg till Nordholmia, för att sedan bege sig till Elysium 4.
 
990602                      Utanför Vedertofta, på väg mot Karle
 
Reser förbi Vedertofta Vindkvarn, Kluring, Svedmark och kommer till Karle. Köper ett par ben till Kringlan.
 
990603                      Karle
 
Kringlan färdigreparerad och kan nu gå. Vi rider tillbaka mot Nordholmia.
 
990604                      Utanför Karle, på väg mot Nordholmia
 
Rider in i Milaskogen. Rider förbi Frykens Ed.
 
990605                      Milaskogen, på väg mot Nordholmia
 
Passerar Ödbergs täppa. Kommer till Norddala färjeläger. Tar oss över älven. Passerar Nordhamn.
 
990606                      Utanför Nordhamn, på väg mot Nordholmia
 
Rider förbi Kranketorp och når Nordholmia. 556 opererar in ett IR öga.
 
990607                      Nordholmia
 
Inväntar fornfyndsauktionen. Holken smörar på lasarettet.
 
990608                      Nordholmia
 
Fornfyndsauktionen!

Mailkonversation mellan spelarena efter spelmötet:

”Snabba ryck på gårdagens spelmöte. Upp till Elysium 4 och sedan tillbaka till Nordholmia! Synd att ni inte var med...
Nåja, vi hann faktiskt med en hel del. Eftersom vi inte hittade några ben till Kringlan i Nordholmia reste Holken, Samael, Orvar Kringlan och 556 till Karle och Automatstaden där. Resan tog 3 dagar. Väl där hittade vi till slut ett par ben, något stora, som vi lyckades skruva på Kringlan och som verkar
funka. Vi bytte till oss lite smågrejor. Därefter red vi i sporrsträck tillbaka till Nordholmia för att hinna vara med på Fornfyndsauktionen. Vi sålde där en hel del junk, tex stolen, staflit, 556s Tommygun, fornkängor, dammsugaren etc, och samt köpte en reservdel och lite patroner till Belvins pistol.
 
Allt som allt ligger vi nu på 800 krediter plus (inklusive kassunens belöning till oss på 400 kr). Förberedda för avfärd mot Elysium 4, med andra ord!
” Igår var vi igen en decimerad styrka då varken <Belvins speleare> eller <Samaels spelare> dök upp (vi är fortfarande sugna på att veta vad som hände med <Samaels spelare>).

Trots detta lyckades vi bränna av tio dagar i spelet, inklusive (som <Holkens spelare> skrev) en andra Fornfyndsauktion. Gruppen (nåja, 556 och Holken) diskuterade huruvida ni skulle göra ett anfall mot Tobaksbutiken, efter att Belvin hört rykten att två 'höjdare' ("Puman" och "Pantern") från Lejonorden siktats i Nordholmia medan resten av gruppen besökte Karle. ”
 
Löjtnant Ulfans Vindelbräde på Malsjöregementet utanför Hindenburg mördas(?). Dödad med hugg i halsen. Tolkades som inbrott, men inget var stulet. Han hittades på morgonen dagen efter.
 
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Wed 01 Feb 2017, 08:49

 
 
Spelmöte 52
 
 
 ”Glöm aldrig att var du än går, så går också jag. Så som jag ska vandra vid din sons, din sonsons och alla dina arvtagares sida. Nu och för alltid.”
 
Ni befinner er alla nu i Nordholmia igen. Det är kväll den 8:e juni år 99 enligt pyrisk tideräkning.
 
 
Uxor Stenman går med på att guida oss till Jämmerdal.
 
990609                      Nordholmia
Inhandlar bla 120 ransoner mat några fålar osv för avresan. Därefter reser vi norrut. Sover utanför Knapperkulla.
 
990610                      Knapperkulla, på väg mot Elysium 4
 
Passerar Knapperkulla och 15 vandrande soldater.
 
990611                      Norr om Knapperkulla, på väg mot Elysium 4
 
Rider förbi byggarbetsplatsen. De har redan lagt 5 km räls! Slår läger nära Dressinmagasinet.
 
990612                      Vid Dressinmagasinet, på väg mot Elysium 4
 
Rider runt dressinmagasinet och upp på Jernbanan. Rider över den Stora Bron. Rider förbi den igenrostade dressinen.
 
990613                      Jernbanan, på väg mot Elysium 4
 
Rider över två små fornbroar. Kommer till första handelsstationen.
 
990614                      Första Handelsstationen, på väg mot Elysium 4
 
Rider över en bro och sedan följer vi vattendraget västerut. Vid ett stenröse viker vi av norrut
 
990615                      Mellan Jernbanan och Jämmerdal, på väg mot Elysium 4
 
Kommer fram till en nedbränd by. Mutanter som  är skjutna. Orvar hittar 10 5.56 hylsor.
 
990616                      Mellan Jernbanan och Jämmerdal, på väg mot Elysium 4
 
Korsar ett jernbanespår. Ser 30 djurmutanter på håll.
 
”Vi hälsade på hos andra handelsstationen och sedan vek av bort från järnbanan. Efter ett tag fann vi en muromgärdad gård som blivit attackerad av något som sköt 5,56 kulor. Alla var döda och husen nedbrända. Hmm hur slutade det?
 
”Någon hade anfallit den muromgärdade gården och fyra personer hade dött. Där inne fann ni fyra lik som såg ut som Baronens rallare.
 
Efter det gick vi vidare och såg på avstånd en grupp vinkande personer (ca 30 st). Vi slutade dock spelmötet innan vi fick reda på vilka de var.
 
Enligt Uxor bör vi nu vara nära det första stickspåret (vi ska till det andra, för att sedan följa det till Jämmerdal).

 
Samaels spelares kommentar efter spelmötet:
 
” jag kommer ihåg den andra handelsstationen, att du återförenades med de andra gröningarna, men det borde varit kort efter det som jag försvann. Jag missade den nerbrända gården i alla fall.
Hur ska vi förresten göra med var guide när vi närmar oss målet, vi kan såklart inte låta honom se Elysium 4. Mitt förslag är att dumpa honom i "vad-nu-byn-hette" och sedan kanske plocka upp honom på vägen hem (alternativt inte plocka upp honom...). Det finns såklart en mer slutgiltig lösning, men det är ju inte så snällt”
 
 
Pölse-Per
Topic Author
Posts: 72
Joined: Mon 01 Apr 2013, 20:50

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Wed 01 Feb 2017, 10:10

Spelmöte 53
 
 
 Det har nu gått en vecka sedan ni lämnade Nordholmia bakom er. Under de senaste dagarna som gått har ni känt en malande känsla av att ni kanske inte kommer att återse Nordholmia igen. Gång på gång försöker ni intala er om att det antagligen är Dysterveden som spelar ett spratt med era sinnen, men ni kan aldrig vara säkra.
Ni är nu på väg mot Jämmerdal, vad som verkar vara den sista anhalten inför den sista delen av er resa mot vad som förhoppningsvis skulle kunna innebära att ni upptäcker en oupptäckt fornenklav, något som skulle vara för bra för att vara sant. Ni kan inte i era vildaste fantasier föreställa er hur det skulle vara eller vilka faror som isåfall skulle kunna lura där. Ni inser snabbt att det kanske inte är den bästa tidpunkten att fundera på det medan ni färdas igenom Dysterveden då dystergranarna gör sitt yttersta för att fördunkla era sinnen och förstärka känslan av ett omöjligt uppdrag utan lyckligt slut.
Under veckan som gått har även Manfred Lunds ord kommit upp till ytan igen. Det är nu över två månader sedan ni fritog chefsexplorator Lund, varefter han hade gav er ett uppdrag i det att undersöka ifall det finns en koppling mellan kejsarhuset och Elysium 4. Lund var av någon för er outgrundlig anledning väldigt allvarlig när han sade detta till er, något som börjat förbrylla er allt mer.
Det är inte bara det uppdrag Lund gav er som förbryllar er. Det är nu över två månader sedan ni återvände till Nordholmia med Lund, varpå han i ilfart återvände till huvudstaden. Nog skulle detta vara nog med tid för att informera sina kollegor i Peckwickklubben, där Manfred är hedersmedlem, att han återvänt. Detta borde i rimlighetens namn också ge tillräckligt med tid för Peckwickklubben att meddela sina två utsända, Oliver Toth och Flode Knold, att sluta leta efter Manfred. Eller? Vad har hänt herr Lund på vägen mot huvudstaden? Har chefsexploratorn valt att inte återvända till sitt ämbete och isåfall varför? Eller kan det vara så att han råkat ut för något brott? Oavsett varför den gode grisherren inte verkar ha dykt upp på sin rättmätiga post har ni med er några av hans sista ord till er i form av det uppdrag han gav till er på landsvägen mellan Gunnarsnebb och Nordholmia för två månader sedan.
Det är nu förmiddag den 16:e juni år 99 enligt pyrisk tideräkning och ni har framför er precis siktat en grupp individer på ett backkrön invid randen på skogen i väster.
 
 
Vi pratar med mutanterna och de visar sig vara fördrivna av Baronen, som förintat deras by Savhult. Reser vidare. På kvällen ser vi ett stickspår.
 
990617                                Mellan Jernbanan och Jämmerdal, på väg mot Elysium 4
 
Vi följer stickspåret och träffar på Jolk och Ager från Jämmerdal.
 
På natten stöter vi på 10 mutanter, vitklädda. De är Hammarskallar från Hammars minne. De har en muterad hare som fånge. Vi låter dem vara.
 
990618         Mellan Jernbanan och Jämmerdal, på väg mot Elysium 4
 
Rider vidare. Samael ser en siluett uppe på ett krön. Rider förbi en uttorkad sjö.
 
På kvällen inser vi att Kringlan stängts av.
 
På natten blir vi överfallna av en Lomur. Uxor blir uppäten. Vi plundrar honom på tillhörigheter och begraver honom.
 
990619                                Mellan Jernbanan och Jämmerdal, på väg mot Elysium 4
 
Färdas vidare längs järnbanan. Kommer fram till en flod. Vi rider norrut längs floden, och kommer fram till Jämmerdal. Tar in på Dödmans hotell.
 
990620                                Jämmerdal
 
Träffar VajaLisa, som är en Psimuterad ren.
 
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Holkens UA krönika (Watsons UA kampanj från insidan)

Wed 01 Feb 2017, 21:23

RIP Uxor :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests