Tjenis gänget, jag har en till fundering. Speciellt kring explosioner och träffområden.
Jag ser inte det beskrivet i detalj men antas det att om någon blir skadad i en explosion att alla träffområden inom sprängradien blir träffade eller påverkas bara ett träffområde som vid en vanlig attack?
Vi tar ett exempel.
Bodybombing-Bosse är ett klantarsel och klunsar fram mot en klase rubbitar. En tuffsfjant kastar en forntida splittergranat och träffar Bodybombing-Bosse, men han lyckas Undvika den. Enligt reglerna tar han bara 50% skada. SL rullar för rubbiten och granaten gör i detta fall 5D6 skada och tamejfan den rullar full pott - tack och lov för Bodybombing-Bosse halveras skadan till 15 KP skada. Hans TT är dock 14.
Hur hanteras den skadan? Rullas det en D6:a och bara den kroppsdelen får en kritisk träff - eller drabbas alla träffområden av en kritisk träff och hans KP reduceras från 28 till 13, eller är det så illa att alla hans träffområden drabbas av en kritisk träff och (vilket känns osannolikt) eftersom alla områden blev träffade reduceras hans KP med 14x6=84 KP? Man blir ju fundersam om radien på explosionen är 15 meter och en person blir träffad lyckas bara få en del av kroppen skadan. Är det så det fungerar i Mutant: UA-reglerna?