Nu har jag en fundering. Är perfekta slag uträknade efter modifikationer till Färdighetsvärdet?
Som exempel; Revolver-Jocke är svinätemej en duktig skytt! Han har 100% i Pistol men just nu ska han panga en Skytteslusk i huvudet och det är beckmörkt. Med alla modifikationer betyder det att han har -50% i sin attack.
Blir det ett perfekt slag om han rullar 10 eller blir det bara ett perfekt slag om han rullar 5 eller mindre pga alla modifikationer?
Bonusfråga! Om Revolver-Jocke hade siktat noga i klar belysning - vilket ger honom 125% i Pistol - kan han få ett perfekt slag om han slår en 12:a?
Och istället skapa att göra en ny tråd med en ny fråga lägger jag till den här.
Förflyttning. En varelse har en förflyttningsförmåga som är uppdelad i tre kategorier - det vet vi alla - men jag hittar ytterst lite detaljer kring vilka avdrag som faktiskt existerar om en varelse väljer att röra sig snabbare - springa eller sprinta - i en strid. Jag funderade på saken i ett spelpass där jag hade en Ekoxe (burr!) som hamnade i bakhåll av en grupp med ett Musködunder. 200 meter bort blev den pangad på.
Ekoxen har inte Undvika eller, så varför skulle den någonsin röra sig långsammare än sprinta eller springa någonsin överhuvudtaget i en strid (om den inte är utmattad redan alltså)?
Så vad jag egentligen undrar är följande: Ska jag låta fiender och monster röra sig snabbare än "stridhastigheter" (annat när de tex flyr), vilka avdrag ska de då ha? -50% FV i allt när de springer, kan inte slå något FV-slag (förutom Akrobatik kanske) när de sprintar kanske? Vilka lösningar har Ni haft i era grupper?