User avatar
KimKhan
Topic Author
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Mutant: UA - Perfekta slag & FF

Wed 06 Sep 2017, 14:04

Nu har jag en fundering. Är perfekta slag uträknade efter modifikationer till Färdighetsvärdet?

Som exempel; Revolver-Jocke är svinätemej en duktig skytt! Han har 100% i Pistol men just nu ska han panga en Skytteslusk i huvudet och det är beckmörkt. Med alla modifikationer betyder det att han har -50% i sin attack.

Blir det ett perfekt slag om han rullar 10 eller blir det bara ett perfekt slag om han rullar 5 eller mindre pga alla modifikationer?

Bonusfråga! Om Revolver-Jocke hade siktat noga i klar belysning - vilket ger honom 125% i Pistol - kan han få ett perfekt slag om han slår en 12:a?

Och istället skapa att göra en ny tråd med en ny fråga lägger jag till den här.

Förflyttning. En varelse har en förflyttningsförmåga som är uppdelad i tre kategorier - det vet vi alla - men jag hittar ytterst lite detaljer kring vilka avdrag som faktiskt existerar om en varelse väljer att röra sig snabbare - springa eller sprinta - i en strid. Jag funderade på saken i ett spelpass där jag hade en Ekoxe (burr!) som hamnade i bakhåll av en grupp med ett Musködunder. 200 meter bort blev den pangad på.
Ekoxen har inte Undvika eller, så varför skulle den någonsin röra sig långsammare än sprinta eller springa någonsin överhuvudtaget i en strid (om den inte är utmattad redan alltså)?

Så vad jag egentligen undrar är följande: Ska jag låta fiender och monster röra sig snabbare än "stridhastigheter" (annat när de tex flyr), vilka avdrag ska de då ha? -50% FV i allt när de springer, kan inte slå något FV-slag (förutom Akrobatik kanske) när de sprintar kanske? Vilka lösningar har Ni haft i era grupper?
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
dafgaard
Posts: 35
Joined: Sun 23 Apr 2017, 23:12

Re: Mutant: UA - Perfekta slag & FF

Sun 24 Sep 2017, 22:25

Detta är egentligen bara två exempel av många i UA-reglerna som, medvetet eller ej, lämnats öppet för tolkning. Antagligen hade Järnringen någon tanke kring detta, men jag håller med dig om att det inte framgår alls i regelböckerna.

I vår spelgrupp spelar vi i alla fall med följande:

Perfekta slag utgår alltid ifrån den chans man har att träffa. Alltså får en person som har 50 i gevär, men skjuter med modifikation -25, endast ett perfekt slag om hen slår under 2. Skulle samma person siktat noga hade dock en 7a räckt för perfekt slag.

Vad gäller förflyttning får alla RP och SLP röra sig i den hastighet de vill även under strid, med regler för uthållighet från grundreglerna. DOCK anger "FF - strid" det kortaste avstånd i förflyttning som går att kombinera med en närstridsattack. En RP med FF -strid 5 kan alltså närstridsattackera allting inom en radie på 5 meter inom innevarande SR, för måltavlor längre bort krävs (minst) en SR av förflyttning.
Dessutom kan en RP som använder förflyttningen "FF - springa" inte utföra andra parallella handlingar utöver att parera eller undvika, och en som använder "FF - sprint" kan inte göra någonting annat än att just sprinta.

Detta är dock, som sagt, inga officiella regler, utan mest min personliga tolkning av en lucka i regelsystemet. Det har dock funkat bra i våra äventyr.
 
User avatar
KimKhan
Topic Author
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Re: Mutant: UA - Perfekta slag & FF

Thu 05 Oct 2017, 00:34

Bra svar!

Att husregla detta är bara det vettigaste man kan göra, och din tolkning av att man kan bara attackera samma runda om man har utfört den minsta rörelsekategorin verkar helt klart vettigt. Uthållighetsreglerna har jag sett men som tur var visste jag bättre och skrev ned dem för senare användning. Jag tror jag blev en aning ställd och fick en fixide när i avståndsvapenreglerna står det att 5 meters avstånd räknas som närstrid (men det var ju klart bara en kategori), och antog man kunde anfalla allting i en runda med närstridsvapen inom ett avstånd på 5 meter. Det ska jag slopa och ett avstånd på mindre än 0.5 meter behövs för att anfalla med närstridsvapen. Vapen som spjut kanske kan få dispens.

Kring perfekta slag verkar det också vettigt. Jag lutade mig åt att modifikationer skulle påverka chansen till perfekta slag, eftersom logiskt sett skulle svarare handlingar vara svarare att riktigt "ässa", och lättare handlingar skulle givetvis leda till det motsatta.

Nu måste jag bara bestämma mig för när SLP och missfostrar ska få sig för att springa och sprinta i strid! :D
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: Mutant: UA - Perfekta slag & FF

Mon 09 Oct 2017, 10:23

Vi brukar köra med att perfekta slag sker på en tiondel av färdighetsvärdet och strunta i alla modifikationer. Mest för att det blir lättare så. Sen har vi husreglat att chansen går upp till 20% av färdighetsvärdet när färdigheten går över 100% (omodifierat). Mest för att det är fräckt. :)

/Patrik

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests