Gissningsvis har vi ett spelmöte kvar på "Den Grå Döden" och kommer därefter förflytta oss till Nordholmia för att dels fortsätta nostalgitrippen med "Järnringen", men också för att etablera staden tidigt i kampanjen samt plantera återkommande bifigurer (Manfred Lund, Bligus & Vaska etc.) och organisationer. Den allra viktigaste anledningen är kanske ändå att rollspela den blodiga festivalen i Nordholmia som var upprinnelsen till PSIPO-åren vilket jag har för avsikt att sätta som tema på några av de kommande äventyren.
*SPOILER*
Äventyret Järnringen är i vissa avseenden typiskt bunkerröj, men även med viss möjlighet till öppet spel (speciellt fram tills dess att Järnringens terrorrobotar aktiveras). Grundplot:en blir därför densamma men stadsbeskrivningen Nordholmia byts ut mot Nordholmia i MUA:NKT, med många av de inrättningar som går att finna där. Showtruppen ersätts med fararfolket (som enligt ZZ låg bakom attentatet). Är lite tveksam till att behålla teleporteringsapparaten och funderar istället på att vissa av fararna är allierade med Järnringen (psioniska djur?) som under föreställningen öppnar någon av stadens portar för att släppa in terrorrobotarna eller att dessa finns i vagnarna redan från början (men att de isåfall inte är så många). Eventuellt gör man ett fältslag av detta.
Eftersom Nordholmia också har mycket western-inspiration så funderar jag på om man skall låna in lite intriger från TV-serien "Deadwood" och har därför klippt och klistrat lite i wikipedias plotpoints för TV-serien för att passa Nordholmia:
* Nordholmia är knutet till Pyrisamfundet men inte fullt införlivat i detta scenario. Maktkampen syns och lägret där högt uppsatta medlemmar bildar officiellt styre för att garantera sina positioner vid ett Pyriskt maktövertagande.
* RP lämnar sitt kneg på annan ort i Pyrisamfundet för att etablera en rörelse i skrotbrytarlägret. I Nordholmia träffar man bl.a. på en ökänd revolverman (Vilda Bill) och hans två två vänner Tjarlie (en muterad Utter) och den tokjosstinkande Kaos Kajsa. Blir goda vänner med RP.
* Man möter också en Hindenburgsk adelsman och hans slörökande fru (Bråm och Allma) som är intresserade av skrotbrytning och blir lurade av en krogägare (efterlyst för mord i Pyri) och dennes kumpaner att köpa en värdelös skrotlott. När adelsmannen inser att lotten är värdelös och blir besvärlig ser krogägaren till att döda adelsmannen och få det att se ut som en olycka men upptäcker samtidigt att skrotlotten innehåller fyndigheter trots allt och nu vill köpa tillbaka den. Änkan ber Vilda Bill om hjälp som kontaktar RP.
* Krogägaren får konkurrens av en ny exklusiv krog som öppnar tvärsöver gatan.
* Får höra talas om en nybyggarfamilj som överfallits ute i skogen och hittar ett överlevande barn. RP och Vilda Bill skall hitta de skyldiga.
* Vilda Bill dödas i ett påkerspel och hans vänner ber RP om hjälp att sätta dit mördaren. Den korrumperade krogägaren agerar domare och frikänner mördaren. RP ger sig av för att fånga in honom till en ny rättegång i Pyrisamfundet.
* Pesten (Frossarn eller Kruppz) bryter ut i samhället och skapar ett akut behov av vaccin. De sjuka måste sättas i karantän utanför lägret.
* En RP fattar tycke för Änkan Allma.
* Änkans pappa dyker upp och försöker komma åt dotterns tillgångar för att betala sina spelskulder.
* För att undvika att en allierad med den nya krogägaren blir Sheriff så tillfrågas en RP att ta ämbetet.
Detta är några av idéerna. Andra förslag?