Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Jakten på Psipo

Sat 26 Aug 2017, 16:27

Jakten på Psipo 


Viktor har inte gett upp jakten på de ansvariga för hans föräldrars öde. Och vad kan vara bättre än att ta hjälp av de riktiga proffsen? Fridtjuv Berger, den berömde privatsnoken, tar gärna och letar rätt på de misstänkta Silverhiessa och Röjler. Fridtjuv har följt Bästingarnas bravader i pressen och antyder att han allt förstått att det är de som låg bakom inbrottet hos Jerrnvegsbolaget för snart ett år sen. Men mycket vatten har flutit under broarna sen dess…

Fridtjuv kan snart avslöja att de bägge gamla PSIPO-officerarna verkar knutna till ordningskommissionen, han snokar vidare. Viktor och Zepp beslutar sig för att ta ulken vid hornen och uppsöker kommissionen för att ställa diskreta frågor. De får tala med någon lägre byråkrat men med diskretionen går det rätt åt Möken! Som om inte det vore nog har våra vänner maximal otur (10 på trubbel-tärningen  J ), den misstänksamme byråkraten är PSIPO-medlöpare.

Viktor ser dock att katastrofen är en möjlighet och gömd i en droska ägnar han sig åt telepatiskuggning. Byråkraten meddelar en avdel ningschef som skickar ett bud till en aristokrat i Skanshaga som skriver ett brev till en dam i släkten Wrede, högre och högre upp i PSIPO:s hierarki. Så småningom överlämnas ett brev med en rapport till Skopev själv. PSIPO-chefen (som i vår kampanj är en hjärntvättad medlöpare till Järnringen, RP överlämnade honom till Oswald i EIV) ger order om att bud ska skickas till de eftersökta PSIPO-officerarna. Och där tappar Viktor spåret, men inte innan han hinner se minne av Röjler och Silfverhiessa utanför en befäst by i ett skogslandskap. Uppenbarligen är de inte i Hindenburg.

Men det som på allvar skrämmer Viktor är vilka som äter middag med herr Skopev. General Kloo, Kommissarierna Fyrelis Wreede och Greger Krööger, flera högdjur och generaler sitter alla runt bordet. Nu ser Bästingarna slutligen vidden av vilka de har emot sig. 
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Att förbereda en motståndsrörelse

Sat 02 Sep 2017, 18:12

Att förbereda en motståndsrörelse 


Våra vänner börjar bli trötta på att bara reagera och gissa vad Vita Kåren och deras allierade håller på med. Om det vankas en statskupp så ska det göras motstånd!  Man börjar förbereda sig och varna och förhandla med alla kontakter man har i Hindenburg.
 
Demiens sonderar den undre världen och pratar med Domherren, sin familj och mobstrarna från familjen Stroganoff samt sina överordnade i Lejonorden. Mutanthatarna tänker ta makten, gör er redo!
 
Sigurd lämnar samma budskap till sin familj och till Flode Knold på Peckwick-klubben. Man ber också Flode diskret undersöka vilka klubbmedlemmar som kan tänkas vara pålitliga och stödja kampen (vilket såklart passar långt bättre än spelarna kan ana…). Sigurd lyckas också slutligen övertala familjen att söka skydd i Pirit, redan efter Hjule. Men Sigurds käre farbror vägrar lämna staden innan nyårsfirandet på Peckwickklubben.  Med hjälp av bankerians fastigheter och kontakter ordnar också Sigurd fram ett antal säkra och hemliga lägenheter i olika stadsdelar av Hindenburg. När man behöver försvinna så kommer fienderna att leta förgäves efter Bästingarna. Gömställena fylls dessutom med mat, vapen och lämplig utrustning.
 
Viktor odlar sina kontakter med Efraim Texaco, som alla är övertygade om arbetar inom någon sorts kejserlig säkerhetstjänst. Herr Texaco är som vanligt väldigt undanglidande när det kommer till sin roll i stadsapparaten. Men han kan bidra med en lista på misstänkta självmord inom armén och lovar att hålla kontakten med RP om de eller han hittar fler ledtrådar om en kommande kupp. Vår unge hågvrängare lyckas också utnyttja sina gamla kontakter inom Hindenburgs renhållningsväsen för att skaffa fram en utmärkt karta över stadens kloaker. En sådan kan säkert komma till anledning.
 
Zepp rör sig på regementet dagligen. Tunnelrävarnas chef, överste Dragg, är från en fin piritsk familj och är såklart mycket positivt inställd till chefen för Pirits regemente. Han bedyrar övertygande sin lojalitet mot Samfund och kejsare och Zepp märker att översten undrar över vad som inte sägs, men att anklaga överbefälhavaren och General Kloo för förräderi vågar Zepp inte ännu. Översten säger också att Tunnelrävarna inte längre är livvakter åt Kejsaren, den plikten har tagits från dem. När Zepp försöker pumpa Dragg på vad som hände i EIV tar det stopp. Det är tydligt att Dragg inte kan tala om detta. Däremot råkar han i förbigående nämna vart hans mannar går och dricker och pratar strunt när de är lediga. En ledtråd kanske….
 
Slutligen har vår Zepp långa möten med General Granat om möjligheterna att driva igenom mutantvänliga reformer inom armén. Granat är väl medveten om krafterna han har emot sig. I mässen en dag möter de General Kloo och Överste Langer. En viskad kommentar om dottern Amalia gör Kloo så rasande att han försöker slå ner Zepp under middagen. Zepp duckar dock för rallarsvingen och Kloo faller raklång över bordet och mitt i maten. Kloo hatar redan vår General Hellström, detta gjorde inte saken bättre.
 
Ett par dagar senare dör General Granat mystiskt. Även han har fallit offer för ett underligt självmord, och rp är mycket misstänksamma. Zepp spiller ingen tid utan varnar den mutantvänliga kretsen runt Granat och använder sin ställning för att skicka iväg dem på hemliga specialkommenderingar för Sydpyriska arméfraktionen. Bra att ha i alla fall några allierade i livet när det brakar loss på allvar.
 
Som ett resultat av allt detta ser det ut som om Rp blir motståndsrörelsens ledare och inte dess hantlangare i sista kampanjdelen. Gott så.
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

PG rapporterar

Mon 09 Oct 2017, 10:23

General Granat död! Er murvel erfar att General Granat från Malsjöstaben återfanns död i sitt hem under natten. Omständigheter oklara. PGs uppgiftslämnare hävdar onaturlig död. Och de brukar veta.

Generalen känd för trogen tjänst. Officer under Artur Wrede i rubbitkrigen. Senare tid stabande och flitigt kneg för bättre samfundsstyrkor. Frid över minne.

Ordningskommissarien säger att fallet utreds med kraft. Det kan behövas.

PG kan avslöja serie av underliga dödsfall i armén under året. Självmord tycks det. Eller mordkomplott?

Läs K-G Hlungas kommentar sidan två.

- T Snedstedt, murvel
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Mellanspel i Pirit

Mon 09 Oct 2017, 10:25

Mellanspel i Pirit
Sigurd kan inte hålla sig längre. Det är hans kunskapliga plikt att köpa Vax-10 och reparera samfundsreliken. Vad kan den maskinen inte berätta om forntidens under? Nå, gott så, tycker Smilet. Roboten är din, och fri tillgång till det gamla kråkslottet. Men då vill jag ha en väktarbot, Domherren nöjer sig inte med mindre. Sigurd behöver inte grunna länge, han har fler terrorbotar än han kan hålla reda på. Efter konfererande med automatkommendören Alfa bestämmer han sig för att låta boten Delta göra ett undercoveruppdrag hos Domherren. Kanske kan den avslöja att Smilet och Domherren är en och densamme vilket Sigurd misstänkt ett tag. ”Låtsas vara en i gänget men rapportera tillbaks till mig.” är ordern. Delta verkar nöjd med sin nya tjänst, Alfa hävdar att det är en listig och opålitlig robot, vad det nu innebär för en väktarbot.

Robotbytet sker på en övergiven kaj i hamnen en dimmig vintermorgon. Smilet och hans kumpaner är mycket nöjda och bytet går som smort. Sigurd tar sen sitt pick och pack och beger sig till sin verkstad i Pirit tillsammmans med Viktor och Zepp. Reparationen lär ta en stund men efter expeditionen till Möken har de precis de reservdelar och minneskretsar de behöver för att laga Vax-10s skador. Sigurd tar dock en chans och använder sin tankeluva från Elysium 4 för att ge sig in i robotens sinne. Automatkräftan som tagit Vax-10 i besittning är en underlig och skrämmande bekantskap. Den nekar dock helt till att ha mördat någon kejsarfamilj, sådana anklagelser skrattar den bara åt. Att mörda Sigurd verkar å andra sidan underhållande men vår nyfikne kunskapare lyckas så småningom sanera Vax-10s positronkretsar från eländet. Den nyvakne Vax-10 verkar förståeligt nog rätt förvirrad, påstår sig ha blivit smittad av en bildmojäng och inte minnas något av vad som hände sen. Man upplyser den finkänsligt om händelserna som ledde fram till avstängning och sätter ett par böcker om Pyris historia i händerna på den så den kan komma ikapp.
 
Viktor ser till att komma ikapp på sin sida. Han har varken varit på barnhem eller fäktskola på flera veckor och det finns mycket att stå i. Fäktskolan har fått en ny och bekant elev, Njugbert Hutt. Han ser ut att ha ryckt upp sig sen senast, skräddarmästaren har gått ner sig en hel del sen hans fru dog. Men nu ser han vaken ut och doftar mindre sprit än han gjort på länge. Han är också väldigt intresserad av bra och snabb utbildning i fäktkonsten, och säger sig villig att betala bra. Viktor går ett par övningsvändor mot Njugbert och skräddarmästern är inte oäven, han är trots allt från en av Pirits rådsfamiljer, men lite ringrostig. Diskret tankeläsande avslöjar Njugberts motiv. Han ska hämnas mordet på Gunda, och utmana Demiens på duell, det må bära eller brista. Viktor är chockad, både över Njugberts plan och av avslöjandet om Gundas mördare. Hur ska han ställa sig i det här, Gunda är trots allt syster till Viktors svärfar Översten?

Men den här nyheten överskuggas av en annan. På regementet råder febril aktivitet. Monstermaskinen Vråålet har setts till igen, av spanare söder om Muntermåla! Men vad händer då med freden med marodörerna? Är kriget över oss igen? Zepp sänder ut alla patruller han kan, förstärker gränsen och forten mot Hultamarken. Sen är det bara att vänta, och hoppas.

(Vax-10 tyckte jag slarvades bort helt i Hindenburg Min älskade så jag har skrivit om robotens roll i kampanjen rejält.  Mer om detta senare.)

/Patrik
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skrot, svett och tårar - Del II, Färden norrut (Spoilers!)

Mon 09 Oct 2017, 19:51

Följer med obrutet intresse... :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: Skrot, svett och tårar - Del II, Färden norrut (Spoilers!)

Tue 10 Oct 2017, 13:06

(De e la enna gött det Henke! :) Det börjar ju faktiskt dra ihop sig lite långsamt. )

Krimvåg i Hindenburg!
Ny mobstervåg i huvudstaden. Fornfientlig terrorbot av styggaste grad fått smak på pluringar och mobsterliv? Och mobsterhatt! Flera rån av rödögt mekaniskt metallmonster senaste veckorna. ”Han kom in med dragen puffert och lysande dioder” berättar skakande juvelerare. ”Hit med blinget! vrålade den och sköt Sunne i handen.” Guldsmedsmäster hulkar fram vittnesmålet, karln blir aldrig sig själv igen tror PG.
-         B Akunin, praktikant

Vem eller vad är Rånar-Roboten?? Vad vet vi om den blänkande banditen? Läs mer på sidan 4

(Boten Delta verkar ha kommit igång på det nya jobbet. 
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skrot, svett och tårar - Del II, Färden norrut (Spoilers!)

Tue 10 Oct 2017, 16:37

(De e la enna gött det Henke! :) Det börjar ju faktiskt dra ihop sig lite långsamt. )
Ojdå! Är det en Göteborgare jag har att göra med :-)

Hoppas att det är en bit kvar till slutet fortfarande. Ack så länge man har följt den här redogörelsen :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Jakten på Thorulf

Tue 07 Nov 2017, 21:54

Jakten på Thorulf
Det lackar mot Hjule. Bästingarna handlar klappar och julstökar hos familjen Rastapopulos. Man hinner också diskret träffa Tunnelrävarna efter överste Draggs tips om var man räkna med att mannarna tar en öl. Mellan skål och vägg får man tala med flera soldater som var med i EIV. Det intressantaste är hemkomsten. Vid luftskeppets bas i Kröögersnääs blev de mötta av Aston Schiöld och en enhet ur Vita Kåren som tog över eskorten av kejsaren. Det höll på att bli bråk men Tunnelrävarna fick order av Thorulf själv att hålla sig lugna. Det var det sista de såg av kejsaren och själva återvände de snart därefter till kasernen i Hindenburg. Bästingarna bjuder på öl men önskar att de kunde få tydligare ledtrådar så här till Hjule.

Till skillnad från de andra tänker Viktor fira Hjule i Pirit. Familjen och barnhemmet förpliktar. Av Sigrid får han ett brev att överlämna till Freddy Hutt när ingen ser. Sigrid verkar upprörd och ber enträget Viktor att inte avslöja att hon är i Hindenburg. Viktor lovar runt men håller tunt och försäger sig snabbt om var Sigrid befinner sig när han träffar Freddy i Gamla Poirot i mellandagarna.

Zepp har de sista dagarna blivit misstänksam mot en liten grupp skåjter som dykt upp lite för ofta. Barnen tigger pengar till välgörenhet och säljer Hjuleblomster men Zepp börjar känna sig förföljd. Med hjälp av Demiens nos vänder man på steken och skuggar skåjterna till ett båthus i manufakturdistriktet. Spanande genom ett fönster känner Demiens igen en gammal bekant. Manfred Lund! Strax efteråt faller hon med ett plask i det iskalla vattnet vilket lite förtar överraskningseffekten.

Lund är förvånad och först misstänksam men verkar sedan lättad över att träffa Bästingarna. Tydligen har han gått under jorden ett tag, osäker på situationen i huvudstaden. Man diskuterar vad som kan ha hänt Thorulf och är överens om att han hålls fången av de misstänkta kuppmakarna. Antagligen är han vid liv, i alla fall ett tag till. Men var han hålls fången är en annan fråga. Gryningspalatset är en möjlighet, eller så sitter han på ett av släkterna Schöld eller Wredes många gods. Svår eller nästan omöjligt att spåra.

Om man inte har Demiens nos förstås... Manfred Lund erkänner att han har en hatt därhemma som han fick av Thorulf för ett par år sedan, men om den går att nosa sig till något av är osäkert. Sen kommer Sigurd på att delar av Thorulfs packning kanske blev kvar i Krögersnääs när han hastigt fördes bort därifrån. Manfred Lund är är uppvuxen på det Kröögerska godset och håller med om att packningen mycket väl kan ligga kvar i lufthamnen där. Han kan tipsa om hamnkaptenens namn, kaptenen är väl sedd hos Kröögrarna och är antagligen mycket lojal med kejsaren. En bra kontakt att börja med.

Det är bara några få dagar kvar till Sigurds föredrag på Peckwick-klubben men kanske kan man hinna till Kröögersnäs och tillbaka om man lägger på en rem. 

/P

Ps. Henke, självklart är jag från Göborg. Det trodde jag syntes på en mils håll... ;)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Jakten på Thorulf

Thu 09 Nov 2017, 20:06

Ps. Henke, självklart är jag från Göborg. Det trodde jag syntes på en mils håll... ;)
Kul att ni är ett gäng göteborgare som spelar. Vår spelgrupp är ju bitvis Göteborgare medans många bor söder om gränsen mot Halland (som jag tror fick vara en egen nation i gamla Mutant2) :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Sigrids våndor

Mon 13 Nov 2017, 11:33

(Jaha, spelar ni i Göteborg eller Kungsbacka? Det hade jag missat. Jag har bott i Stockholm i över tio är nu men vi är i alla fall två göteborgare i gruppen. Alltid något...

Sigrids spelare författade lite om sina kärlekskval. Sigrid bär sedan några månader tillbaka Freddys barn, men det vet Freddy inte om. Ännu. )

Sigrids våndor

Sigurd vaknar till med ett ryck av att ha bränt sig på fingret på den ännu varma lackstången.

Han inser att han sitter vid skrivbordet i sin farbrors arbetsrum och har tydligen precis förseglat ett kuvert. Han och han förresten. Nej, knappast han. Snarare hon. I den öppna spisen ligger en försvarlig hög aska. Det ser ut att vara ganska många ark papper som har bränts upp. På bordet står en halvtom spritflaska och han inser att han är relativt berusad. Han känner sig sliten som efter en nattmangling med avtalstexter.

Han vänder på kuvertet och ler lite trött när han ser adressaten.

- Ja, det var väl på tiden.
- Det har du inte med att göra!
- Nej, visst inte. Det är ju inte så att du inte tänker på så mycket annat sedan ett bra tag.
Och det är ju inte lite svårt att koncentrera sig när du ägnar dig åt fantasifulla ... dagdrömmar.
Är du ens medveten om att han inte ens har dom där proportionerna?? Skulle han ha sådana smalben skulle han inte kunna gå!
- Du är bara avundsjuk! Han är en Fin människa!
- Oja. Och från en fin familj är han också. Och dom lär han inte släppa i första taget...
- Åt Möken Med Dom!
- Såja, såja.
- …
- …
- …
- Men… har du bestämt dig?
- Bestämt vadå?
- Hur vill du göra? Snart måste vi ha ett beslut.
- ????
- Ska vi löpa linan ut? För snart börjar det bli för svårt/jobbigt/farligt att sätta stopp.
- …
- Nå? Du har mitt stöd oavsett vilket håll du vill gå, men jag tänker inte ta beslutet åt dig. Och vill du avbryta så tar jag hand om … praktikaliteterna.
- Bror min, du är inte lite skadad sedan EIV. Är liv verkligen så billigt för dig?
- Nej, faktiskt inte, Men det är rätt praktiskt att kunna stänga av vad man känner en stund ibland.
- … Tack för stödet för vi kommer att behöva det den kommande tiden. Det här slutar inte nu.
- Trodde inte det heller. Nåväl. Hur blir det då med honom? Oj, där kittlade det till lite mer än vad som är helt rumsrent.
- Detta är för i Möken inte passande! Ett syskon, och en bror dessutom, har inte med sådant att göra!
Sigurd räcker ut en imaginär tunga.
- Viktor ska ju ner till Pirit idag. Be honom lämna över brevet från mig, men säg att jag fortfarande är i Nordholmia.
- Visst, visst. Brorsan Sigurd fixar. Lita på mig.

Några timmar senare möter Bästingarna upp Viktor och Tilde som precis ska iväg mot Pirit.
Sigurd sträcker fram det förseglade brevet till Viktor.
- Det här är från Sigrid. Jag vet inte vad det innehåller. Har du möjlighet att lämna fram det en aning diskret?
- Givetvis, svarar Viktor med ett höjt ögonbryn.
Tilde langar fram sin rova ur kavajen och ser allt mer stressad ut.
- Avgång! utropar Viktor och de unga tu svingar sig upp på panzaren och rider bort i snöyran.

- Kom du ihåg att säga att jag fortfarande var i Nordholmia?
- Öh? Jo, det tror jag… Jadå, helt säkert.


Dagen efter Hjule springer Viktor som av en händelse på Freddie Hutt på en något undanskymd plats.
Under det korta mötet så överlämnas brevet och Freddie frågar liksom i förbifarten var Sigrid befinner sig och Viktor svara helt sanningsenligt att hon ju är i Hindenburg.


Brevet:

Min kära Freddie,

Jag hoppas att du är vid god hälsa och

(här avbryts meningen och verkar överstruken med några synnerligen frustrerade drag av pennan.)

Möken, jag orkar inte med det här längre! Jag tänkte skriva ett fint och välformulerat brev till dig, men det kommer bara mök!

Det känns som om hela världen håller på att gå åt skogen och jag har inte haft ryggrad nog att säga dig att du fortfarande betyder enormt mycket för mig. Så. Nu är det sagt.

Ja, jag vet att jag sa att det var ok när du giftes ihop med den där Stilletto, men vad annat kunde jag säga? Du, en stor och fin människa från en fin familj. Hon, en välartad människa från en nästan lika fin familj. Jag, en mutant från en släkt av uppkomlingar som bara lever på att vara sluga. Allt är ju ändå bara affärer och politik. Möken, vilken soppa.

Och jag vet att vi sa att det som händer i Björnehus stannar i Björnehus. Eller var det hos Attrapp? Jo, hejsan.

Allt är ditt fel, Freddie! Varför skulle du gå och bli skjuten av den där förmökade skytteslusken? Hade inte det hänt hade

(Resten av meningen är överstruken)

En sak är iallafall säker. Du kommer att förstå hur fullkomligt vettlös jag är efter att ha läst det här brevet. Inte alla Kolkmalarna i gropen och allt det där.

Men nog om det. Sköt om dig och ditt liv, min finaste vän. Jag kommer tillbaks till Pirit fram mot sommaren. Måste slutföra lite saker innan dess.

Om du från och med nu vill att jag håller mig borta så förstår jag det fullkomligt. Helt och fullt. Om inte så kanske vi kan säga hej någon gång iallafall.


Din vän,

Sigrid

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests