• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
 
User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Watsons Ulvriketkampanj

Tue 03 Apr 2012, 20:52

Imorgon smäller det - vi börjar spela Mutant på allvar igen, denna gång med en hemmasnickad FATE-motor under huven. Kampanjen vi drar igång är "Den Längsta Marschen", med "I Stadens Skugga" som ett första regeltest. Vi körde egentligen ett regeltest för en dryg månad sedan (Döden på Hertz kanal), men det är på riktigt denna gång, med spelarnas egna rollpersoner.

Jag har tagit Version Noll och slängt ut en hel del (mest regler) och fyllt på med FATE (inspirerat mestadels av Dresden Files RPG, som vi spelade innan). För er som är insatta i vad FATE innebär så har jag gjort om alla Förmågor ("Powers"), Färdigheter ("Skills") och Expertiser ("Stunts"), samt givetvis allt annat som behövs för att sy ihop regelsäcken. För er som är intresserade finns här en länk till den senaste versionen av rollformuläret: http://dl.dropbox.com/u/25559642/Mutant ... r_1.04.pdf

Tanken är att "I Stadens Skugga" ska fungera som en tillbakablick - spelet börjar i spaningsbunkern utan någon förklaring alls, för att sedan snabbt hoppa tillbaks ett halvår varpå spelet börjar på allvar. Det känns som en cool grej och helt i linje med kampanjens andra tillbakablickar. Jag kommer också att börja spelet med att dela ut det senaste numret av Reveljen (jag kommer inte att göra ett ex varje vecka...).
PDF:en finns att ladda ner här: http://dl.dropbox.com/u/25559642/Reveljen_1.pdf
...Elementärt, min käre Sherlock
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Watsons Ulvriketkampanj

Tue 03 Apr 2012, 21:13

Skall bli riktigt kul att läsa. Vore även tacksam om man kunde få tillgång till mallen för Reveljen för eget bruk.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Watsons Ulvriketkampanj

Tue 03 Apr 2012, 23:06

Imorgon smäller det - vi börjar spela Mutant på allvar igen, denna gång med en hemmasnickad FATE-motor under huven.

Jag har tagit Version Noll och slängt ut en hel del (mest regler) och fyllt på med FATE (inspirerat mestadels av Dresden Files RPG, som vi spelade innan). För er som är insatta i vad FATE innebär så har jag gjort om alla Förmågor ("Powers"), Färdigheter ("Skills") och Expertiser ("Stunts"), samt givetvis allt annat som behövs för att sy ihop regelsäcken. För er som är intresserade finns här en länk till den senaste versionen av rollformuläret: http://dl.dropbox.com/u/25559642/Mutant ... r_1.04.pdf
Rollformuläret ser gött ut! Jag e nyfiken - jag har liksom aldrig ens funderat på att läsa Dresden Files (för långt för mig), men hur många aspekter (expertiser) har man? Från start och sen, finns det en "cap" - liksom.

Sorry - OT :(
Fria Ligan
 
User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Watsons Ulvriketkampanj

Wed 04 Apr 2012, 10:51

Rollformuläret ser gött ut! Jag e nyfiken - jag har liksom aldrig ens funderat på att läsa Dresden Files (för långt för mig), men hur många aspekter (expertiser) har man? Från start och sen, finns det en "cap" - liksom.

Sorry - OT :(
Tack! Inga problem, det är alltid kul att svara på frågor. Systemet är mer eller mindre en kopia av den version av FATE som används i DFRPG. Rollpersonerna börjar med ett antal poäng ”Permanent Öde”, av vilka man köper ”Förmågor” (dvs Mutationer, Robotmoduler etc) samt ”Expertiser” (de som i DF och andra FATE-system kallas Stunts), vilka är kopplade till färdigheter och låter personen bredda användandet av en viss färdighet eller göra något smalt område inom en färdighet på ett bättre sätt. Man får handla upp alla utom en poäng ”Permanent Öde”.

De poäng man har kvar kallar jag för ”Justerat Öde” (alltid minst ett, enligt ovan) och är det antal Ödespoäng man är garanterad att minst ha vid början av varje spelmöte. Dvs ju fler Förmågor man köper, ju färre Ödespoäng kommer man att ha under varje spelmöte. Ödespoäng kan användas för att slå om tärningsslag eller förbättra tärningsslag, om man har en för situationen relevant Egenskap (”Aspect”). De flesta Förmågor är ’passiva’ (kostar inte Öde att använda), men en del är ’aktiva’ (kostar Ödespoäng att aktivera) varpå man som spelare får kompromissa med hur mycket Permanent Öde man vill bränna (man vill ju inte hamna i ett läge där man har en massa ’aktiva’ Förmågor, men inga Ödespoäng att aktivera dem med). Vi börjar på en låg nivå, med 5 Permanent Öde (varav 4 kan spenderas). Som referens har DF mellan 6 och 10 i ’startnivå’.

Färdigheter köps från en separat pott med poäng och använder inte Permanent Öde.

Efter varje Akt i kampanjen (eller 3 äventyr, typ) ökas Permanent Öde ett steg. Denna poäng kan användas för att köpa nya Förmågor eller för att få ett extra Ödespoäng i början av varje spelmöte.

Jag ska se om jag kan slänga upp delar av min regel-PDF.
...Elementärt, min käre Sherlock
 
User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Watsons Ulvriketkampanj

Wed 04 Apr 2012, 10:52

Skall bli riktigt kul att läsa. Vore även tacksam om man kunde få tillgång till mallen för Reveljen för eget bruk.
Absolut, jag har en InDesign-fil jag kan maila till dig.
...Elementärt, min käre Sherlock
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Watsons Ulvriketkampanj

Wed 04 Apr 2012, 21:14

Jag ska se om jag kan slänga upp delar av min regel-PDF.
Tack för det uttömmande svaret - ser fram mot fortsatt tråd och regelpdfn när du får tid :)
Fria Ligan
 
User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Watsons Ulvriketkampanj

Thu 05 Apr 2012, 12:35

Vi fick tyvärr skjuta upp spelmötet igår och spelstarten blir först om tidigast två veckor. Men här är ett utdrag från reglerna vi använder (den som kan sin V0 ser att en hel del av texten och upplägget är härifrån).

http://dl.dropbox.com/u/25559642/MUTANT ... Utdrag.pdf
...Elementärt, min käre Sherlock
 
User avatar
Måns
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Watsons Ulvriketkampanj

Sat 07 Apr 2012, 08:02

Kul! Jag ska försöka få lite tid att läsa igenom det här!
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Watsons Ulvriketkampanj

Tue 10 Apr 2012, 15:18

Trevligt, trevligt, Måns!

Jag har gjort en sammanställning av de flesta av de instanser som nämns i regelboken, mest för att få lite bättre koll (designidén är från den gamla Spelarboken).

http://dl.dropbox.com/u/25559642/Ulvrik ... sation.pdf
...Elementärt, min käre Sherlock
 
D-man
Posts: 27
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:37
Location: Stockholm

Re: Watsons Ulvriketkampanj

Tue 10 Apr 2012, 20:25

Kul med FATE-hack av Mutant!
Vi har kommit till sista deläventyret i Hindenburg i vår UA-kampanj. Problemen med BRP och höga FV gör sig mer påtagliga, nu när spelarna hunnit samla på sig höga värden i många färdigheter. Vi har inte bestämt vad vi ska göra när vi är klara, men om det blir mer Mutant vill åtminstone jag använda ett annat regelsystem.

Det ska bli intressant och kul att höra om dina erfarenheter av att använda FATE till Mutant. Jag har själv aldrig spelat FATE men äger Legends of Anglerre, som jag har läst mycket i. Förutom rena krönikor, hoppas jag du vill delge dina erfarenheter hur själva regelsystemet funkar för er, vad det lider.
För övrigt anser jag att MUA-forumet ska bevaras.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests