Tue 23 Sep 2014, 11:33
Hej! Jag har faktiskt nästan precis samma situation i min kampanj. Nedanstående är givetvis fullt med SPOILERS!
I enklaven trixade en rp till sig stridsrustningen från under näsan på Hämnarna på det gamla slagfältet och en annan fick tag i en skyddsrustning med ABS 14 eller så. Kombinerat med diverse overaller så har nu två spelare rustning på mellan 20-30. Jag tycker egentligen det funkar fint. Nu i slutet av kampanjen så ska ju RP vara en av de mäktiga falangerna och både Vita kåren och Järnringen har varsin stridsrustning. Bra att rp sätter sig i respekt bland de stora pojkarna.
En lösning har H redan nämnt. Det är svårt att använda sin rustning en vanlig dag på stan. Den kommer mer till sin rätt i vildmarken eller i en planerad batalj. I Hindenburg är det rätt mycket 'emliga armén och då har man mindre nytta av en rustning.
Annars finns det gott om hot att kasta in. Hur klarade sig de andra falangerna i enklaven? Har Järnringen och Vita Kåren lyckats där så kan man räkna med att de nu har en del fornvapen, och både forngranater, gyrojetvapen och energivapen är effektiva mot stridsrustningar. Och Lejonorden har tillräckligt med fornvapen (inklusive terrorbotar!) i Frank Peckwicks arsenal för att kunna slå ut en stridsrustning. Låt dem använda grejerna om det behövs.
Om Vita kåren inte har så mycket fornvapen så har de å andra sidan sprängämnen och kanoner. Lätta skarprättarkanoner dödar utan problem en rp i stridsrustning. Och en buntladdning på 5-10 dynamitgubbar kommer att göra stora bucklor i plåten. Om de vet om att rp har en stridsrustning så kommer de att planera för att möta det hotet. Sen kan man ju se framemot en riktig envig om General Kloo drar på sig sin rustning.
PSI-mutanter ska vi inte prata om. En hågvrängare med tex illusion tar raskt ut en rp i stridsrustning om han har ok färdighetsvärden. Har han Dominera blir det massaker. Oswald och hans anhang i Järnringen är med andra ord precis lika farliga som innan. Och så har de Alpha...
Terror-robotar är alltid farliga. Både Väktare och Skyttesluskar skjuter rakt igenom pansaret. Sen gör de inte mycket skada per träff men har färdighetsvärden så de utan problem kan skjuta 2 ggr/runda. Då nöts man ner snabbt, ett sexpack sluskar är riktigt farligt. Och efter EIV så har åtminstone Järnringen och kanske också Vita Kåren tillgång till väktarrobotar. Valfrid Krööger hade två Väktare som lätt kan ha fallit i BPMs händer. Dessutom finns det en Hämnare som vaktar Skarprättarverken. Om RP blir ett för stort hot kan BPM säkert använda den till annat.
Jag har prövat både PSI, kanoner, sprängämnen och robotar på mina spelare. De har fått svettas rejält och på det hela taget tycker jag inte stridsrustningarna gjort kampanjen för lätt för dem. Jag tycker du gjorde helt rätt som lät dem få grejerna i enklaven, nåt liknande kommer de aldrig att få se igen.
Lycka till och berätta hur det går!
/P