daflum
Topic Author
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

M:UA endgame, Ge värdigt motstånd till en stridsrustning?

Fri 19 Sep 2014, 16:44

Hej gott folk, det är som så att våran grupp närmar sig slutet av M:UAs kampanj (den har varit av och på i långa perioder) och på senare tid har ett problem uppstått som egentligen varit närvarande sen sista akten av Kaisers testamente. SPOILERS i enklaven var jag till skillnad från en del ganska douchiga SLs(som jag läste om på det gamla forumet) relativt generöst med forngrejer, och egentligen är det inte ett problem att de sitter på vapen, ammunition och läkedroger, det som däremot är problemet är att jag lät dem få tag på en rekrustning (ABS 20) som en av gruppens krigare tog hand om. Den hade svinlåg PÅL (typ 17) kräver en stridsrunda för att starta där bäraren bara i princip står still och den äter galet mycket batteri. Ändå ställer denna rustning till stora problem för mig som SL i och med att väldigt få vapen ens kan göra en skråma på den, särskilt nu när spelarna lagt ner en mindre förmögenhet i att få upp PÅL till en godkänd nivå.

Min fråga är helt enkelt hur jag kan ge värdigt motstånd till gruppen som helhet trots att en av dem har en ordentlig rustning? Särskilt nu när det närmar sig slutet
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: M:UA endgame, Ge värdigt motstånd till en stridsrustning

Fri 19 Sep 2014, 18:51

Ett sätt är helt enkelt att ge motståndarna lite tyngre vapen, men jag tänker samtidigt att en sådan rustning behöver aktiveras inför strid och det är ett problem om man t.ex. hamnar i bakhåll.

Sen är det kanske inte hela världen om den här personen är närmast odödlig. Det finns värre saker än döden att råka ut för (vänner/familj som dör, röta som rustningen kanske inte skyddar mot, folk vänder sig mot rollpersonen, folk blir ogästvänliga pga hans underliga rustning, rustningen kanske väsnas, etc etc.)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Mattias H
Posts: 72
Joined: Sun 27 Apr 2014, 23:21

Re: M:UA endgame, Ge värdigt motstånd till en stridsrustning

Sat 20 Sep 2014, 02:48

Låt dem förlora rustningen.

Den kan ju dyka upp senare igen.

Alternativt råkar den utför en allvarlig fuktskada eller liknande och får läggas på is innan nån får tag i rätt delar/kunskap för att reparera den.
 
Patrik
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: M:UA endgame, Ge värdigt motstånd till en stridsrustning

Tue 23 Sep 2014, 11:33

Hej! Jag har faktiskt nästan precis samma situation i min kampanj. Nedanstående är givetvis fullt med SPOILERS!

I enklaven trixade en rp till sig stridsrustningen från under näsan på Hämnarna på det gamla slagfältet och en annan fick tag i en skyddsrustning med ABS 14 eller så. Kombinerat med diverse overaller så har nu två spelare rustning på mellan 20-30. Jag tycker egentligen det funkar fint. Nu i slutet av kampanjen så ska ju RP vara en av de mäktiga falangerna och både Vita kåren och Järnringen har varsin stridsrustning. Bra att rp sätter sig i respekt bland de stora pojkarna.

En lösning har H redan nämnt. Det är svårt att använda sin rustning en vanlig dag på stan. Den kommer mer till sin rätt i vildmarken eller i en planerad batalj. I Hindenburg är det rätt mycket 'emliga armén och då har man mindre nytta av en rustning.

Annars finns det gott om hot att kasta in. Hur klarade sig de andra falangerna i enklaven? Har Järnringen och Vita Kåren lyckats där så kan man räkna med att de nu har en del fornvapen, och både forngranater, gyrojetvapen och energivapen är effektiva mot stridsrustningar. Och Lejonorden har tillräckligt med fornvapen (inklusive terrorbotar!) i Frank Peckwicks arsenal för att kunna slå ut en stridsrustning. Låt dem använda grejerna om det behövs.

Om Vita kåren inte har så mycket fornvapen så har de å andra sidan sprängämnen och kanoner. Lätta skarprättarkanoner dödar utan problem en rp i stridsrustning. Och en buntladdning på 5-10 dynamitgubbar kommer att göra stora bucklor i plåten. Om de vet om att rp har en stridsrustning så kommer de att planera för att möta det hotet. Sen kan man ju se framemot en riktig envig om General Kloo drar på sig sin rustning.

PSI-mutanter ska vi inte prata om. En hågvrängare med tex illusion tar raskt ut en rp i stridsrustning om han har ok färdighetsvärden. Har han Dominera blir det massaker. Oswald och hans anhang i Järnringen är med andra ord precis lika farliga som innan. Och så har de Alpha...

Terror-robotar är alltid farliga. Både Väktare och Skyttesluskar skjuter rakt igenom pansaret. Sen gör de inte mycket skada per träff men har färdighetsvärden så de utan problem kan skjuta 2 ggr/runda. Då nöts man ner snabbt, ett sexpack sluskar är riktigt farligt. Och efter EIV så har åtminstone Järnringen och kanske också Vita Kåren tillgång till väktarrobotar. Valfrid Krööger hade två Väktare som lätt kan ha fallit i BPMs händer. Dessutom finns det en Hämnare som vaktar Skarprättarverken. Om RP blir ett för stort hot kan BPM säkert använda den till annat.

Jag har prövat både PSI, kanoner, sprängämnen och robotar på mina spelare. De har fått svettas rejält och på det hela taget tycker jag inte stridsrustningarna gjort kampanjen för lätt för dem. Jag tycker du gjorde helt rätt som lät dem få grejerna i enklaven, nåt liknande kommer de aldrig att få se igen.

Lycka till och berätta hur det går!

/P

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests