User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

ladda om hylslös ammo?

Wed 28 May 2014, 12:44

Kan man det, ni som vet nåt om vapen?

Bakgrunden är att sidan 156 i MUA regelbok har en tabell "7.14 Pris på högteknologisk ammunition omladdad med svartkrut". I den tabellen kan man hitta både 10 mm och 5.56 mm "HL", dvs hylslös ammo.

Jag löste problemet / lät mig övertalas till att byta ammotyp som mina spelare hittade när en av dem tyckte att det var helt självklart en miss från Järnringens sida, att ha med HL-ammo omladdad med Pyriskt svartkrut. Jag försökte kolla Wikipedias sida men blev inte klokare.

Hur sannolikt eller osannolikt är det egentligen att i Mutants framtid hitta forntida hylslös ammo som kan omladdas?
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

ladda om hylslös ammo?

Wed 28 May 2014, 20:43

Du kan inte omladda/handladda hylslös ammunition, det var en miss från Järnringens sida!
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: ladda om hylslös ammo?

Thu 29 May 2014, 22:20

Du kan inte omladda/handladda hylslös ammunition, det var en miss från Järnringens sida!
Min spelare säger det, ja, men det gör inte mig klokare.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: ladda om hylslös ammo?

Thu 29 May 2014, 23:07

Ok, du ska få ett utförligare svar!

Omladdning av ammunition kräver fyra saker: Tändhatt, Krut, Kula, samt en tomhylsa. Hylslös ammunition saknar, som namnet avslöjar, hylsa. Allt i patronen "förbrukas" när den avlossas!

Googla Caseless ammunition så bör du få lite mer info om hur patronerna är uppbyggda. Studerar du en bild så tror jag du ser det uppenbara! :)

Det går givetvis att tillverka egen hylslös ammunition, men inte av den typ som effektivt fungerar med moderna vapen. De moderna HL patronerna tillverkas i fabrik och i vissa fall paketeras de till och med i förslutna magasin (magasin som du sätter i vapnet alltså, inte förslutna lagerlokaler! :) )
Värt att tillägga är att anledningen till att inte alla moderna vapen gått över till hylslös ammunition är just komplexiteten i att få det att fungera bra, dvs. inget för den postapokalyptiske hemmaladdaren! Syftet från början var att få ned kostnaden (brist på metaller) så den stora kostnaden är maskinerna som krävs för produktionen.
 
User avatar
deusexmatteo
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: ladda om hylslös ammo?

Tue 08 Jul 2014, 10:32

Ok, du ska få ett utförligare svar!
Värt att tillägga är att anledningen till att inte alla moderna vapen gått över till hylslös ammunition är just komplexiteten i att få det att fungera bra, dvs. inget för den postapokalyptiske hemmaladdaren! Syftet från början var att få ned kostnaden (brist på metaller) så den stora kostnaden är maskinerna som krävs för produktionen.
Läste om ammunition och hylsor, fast med utgångspunkt från svartkrutsladdade vapen utan hylsa (typ papperspåsar fyllda med krut och en kula). Där stod det att mässingshyllsan även fyller en funktion genom att den absorberar värme och sedan skickas ut ur vapnet, vilket gör att vapnet inte blir lika varmt. Vet inte om det är ett jätteproblem för hyllslösa vapen, vet heller inte om det är rellevant, men trivia.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: ladda om hylslös ammo?

Tue 08 Jul 2014, 18:13

Läste om det med! :) Tror det är en av de större utmaningarna, men det blir bara ett problem vid snabb eldgivning/automateld. Samtidigt har ju H&K G11 ett rejält magasin och högre eldhastighet än de flesta bössor så kanske är det inget problem att designa bort detta.
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: ladda om hylslös ammo?

Thu 09 Jul 2015, 00:01

Hur mycket av det kan de tillverka i Pyri? Skarprättarvapnen beskrevs väl som någon sorts tidiga bakladdade vapen. Jag har alltid trott att det rör sig om semimoderna patroner i metall, men kanske inte?
 
putte
Posts: 25
Joined: Sat 02 May 2015, 15:56

Re: ladda om hylslös ammo?

Wed 29 Jul 2015, 13:13

Ja som jag fattar det så är Skarprättarvapnen vara i stil med Napolionkriget´s vapentyp.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests