Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Spoilers! Pirit min älskade- Pirit i HMÄ

Mon 14 Apr 2014, 22:24

Roligt att nya mutantinkarnationen snart ligger i brevlådan. Men vi är fortfarande en del som inte är klara med förra spelet ännu...

Vi står i upptakten till sista delen, Hindenburg min älskade, och jag inser att jag kommer att behöva bygga om en hel del. Nog för att RP har intressen i huvudstaden men Pirit har blivit helt central i kampanjen. Det är här RP har sin bas och sina liv. Man har skapat sig banker och barnhem, gift sig etc. En RP Sigrid är bankir och bolagsmagnat i staden, en annan, hågvrängaren Viktor driver både fäktskola och barnhem och har gift in sig i familjen Ludom. Zepp är Flora Röjlers betrodde älskare och utnämnd till stadens nye regementscheffe, efter att tunnelrävarna och Vita Kåren omlokaliserats behövdes nya styrkor för att försvara staden. Demiens, den sista RPn, är en bejublad knegarpoet, driver det nya regementets kanonstöperi och tränar i smyg rekryter till Lejonordens lokala muterade skyddskår.

Kort och gott, RP kommer inte att flytta till Hindenburg under resten av kampanjen även om de har kontakter där, Pirit måste få en mycket mer framträdande roll.

Så då är frågan, vad händer under HMÄ och kuppen i Samfundets södra utpost? Är det någon som har använt Pirit i sista delen av kampanjen?

Vänligen,

Patrik
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Spoilers! Pirit min älskade- Pirit i HMÄ

Tue 15 Apr 2014, 06:49

Jag sitter som vanligt och väntar på uppdateringar av er kampanjkrönika :-)

Vi har som du kanske minns själva påbörjat kampanjen lite lätt men just nu står tyvärr allt still. Däremot så har jag ju en uppsjö noteringar inför hur kampanjen är tänkt att utformas annorlunda i vår grupp (där iofs Hindenburg hittills är final).

Förslag på händelser som man förflyttar till Pirit: *SPOILERS*
* Bombningen av Peckwick blir istället bombning av KBV
* Vita kåren ligger bakom maktövertagandet och det finns egentligen ingen anledning att blanda in BPM (om det inte är gjort än).
* General Kloo är kuppmakaren som avsätter det befintliga styret
* RP tar hjälp av motormarodörer, rubbitar, och ev. Muntermåla för att återta staden.
* Det är de fattiga Knegarnas stadsdel som muras in.
* Aros ligger under Borgmästarens hus
* Uriel har krashat i Vättaträsket istället kanske?
* Det är ett av PSI-barnen på Viktors barnhem som tar rollen som Jonathon (om den rollen nu behövs).
* Ulvriket kanske får en mer framträdande roll som ockupationsmakt? Kanske de slår sig samman med Vita Kåren där Ulvriket mest ser till landintresset och ser mellan fingrarna med Vita Kårens mutanthat?

Det kluriga blir att förklara varför inte Pyrisamfundet skulle skydda Pirit och man skulle i det här upplägget sakna en del av hjälplösheten som finns när Hindenburg övertas. Sedan är det lite klurigt att blanda in relationen mellan Hydran och Kejsarfamiljen.

Gillar idéen med att kampanjen börjar och slutar på samma ställe (Pirit är ju någonstans ändå då det börjar på riktigt). Sedan känns det intressant att det kommer att handla om makten i Pirit då staden redan tidigare varit föremål för anektering (Poirot). Poirotalliansen borde vara lite splittrade över sin roll i ett eventuellt maktövertagande? Kanske det är Röjler som är i förbund med Vita Kåren (fast de har väl redan fått tillbaka makten efter er version av KfS ?).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Spoilers! Pirit min älskade- Pirit i HMÄ

Sun 20 Apr 2014, 12:29

Spontant känns det som att ett Piritfokus borde handla om att frigöra sig från centralstaten.

Men det är ju ett helt annat äventyr.

Istället undrar jag: varför är det så självklart att dina rollpersoner inte kan lämna Pirit? Det låter som att de är väletablerade där. Att då åka till en ny stad (huvudstaden inte mindre) kan väl bli en fräsch nyhet? :) Du ska givetvis inte presentera det som att de måste flytta permanent. Se det som en liten affärsresa... "Jag är tillbaka nästnästa vecka, älskling" typ 8-)

Låt dem då njuta av sin status - de ska givetvis känna att deras framgång i Pirit gör skillnad. Deras antagonister är inte busar från Hundängen utan Hindenburgs toppskikt (dvs mycket farligare motståndare :twisted: ).

Introducera kampanjens movers och shakers personligen till dem (vilket jag tror bara gör HMÄ bättre!) Låt dem bli huvudmisstänkta för Pickwickbombningen! Gör dem till mer än spelpjäser för Kejsaren och Hydran! Låt viktiga SLPer tro de är personliga sändebud för Pirits styre och ännu viktigare än vad de egentligen är (vilket förklarar varför alla är så tveksamma till att röja dem ur vägen)! Kanske chefen för Vita Kåren (minns inte namnet) fått för sig de är allierade trots att så inte alls är fallet?!

Var inte rädd för att låta erfarna och högt uppsatta karaktärer få mer info om HMAs handling/bakgrund, det äventyret är som jag minns det ändå onödigt rälsat.

Med andra ord, jag tror bara HMÄ kan bli bättre av att dina karaktärer är somebodys snarare än nobodys... och du kan och bör definitivt köra det i Hindenburg :)
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: Spoilers! Pirit min älskade- Pirit i HMÄ

Tue 29 Apr 2014, 11:23

”Jag sitter som vanligt och väntar på uppdateringar av er kampanjkrönika”

Aj då, ja, du ser ju hur snabbt jag hinner svara här. Senaste året har varit mer jobb än någonsin för mig så krönikan har tyvärr fått stryka på foten. Ska se vad jag kan göra åt det sen. Men kampanjen lever och frodas, det är i alla fall något. Hoppas ni kommer igång med er snart ordentligt också.

Jag ska också förtydliga mig lite. Jag vill inte flytta kampanjen helt och hållet till Pirit. Hindenburg och kuppen där kommer fortfarande att vara med, vissa RP har också familj i huvudstaden som kommer att drabbas och kräva agerande från RP. Men Pirit är RPs huvudbas och det finns en rejäl risk att RP helt enkelt inte bryr sig mer än nödvändigt om tillståndet i huvudstaden. Alltså måste juntan ställa till med problem för RP på hemmaplan för att få dem tillräckligt engagerade.

Sen är det ju också grymt kul att hota RPs ställning och allt de byggt upp. Det om något kommer att få dem förbannade! 

Så jag tror att det blir lite av en trestegsraket.1: Inledning iu Hburg på nyåret. 2: Hem och rädda Pirit. 3: Störta juntan i Hburg. Sen får vi se om Åland kommer in i bilden alls.

”Förslag på händelser som man förflyttar till Pirit: *SPOILERS*
* Bombningen av Peckwick blir istället bombning av KBV”

Cool idé men min tanke är att Sigrid ska inbjudas som huvudtalare till Peckwicks träff, och förhoppningsvis undvika att bli sprängd i luften. Flode Knold radikaliserades ordentligt i Elysium 4 och är nu herr Peckwicks högra hand i både Lejonorden och Peckwickklubben. Han anser att det är dags att lyfta locket av EIVs hemligheter och bjuder in Sigrid som nyårstalare.

”* Vita kåren ligger bakom maktövertagandet och det finns egentligen ingen anledning att blanda in BPM (om det inte är gjort än).”

Så gör jag delvis. BPM är med men Vita kåren har en mycket större roll.

”* General Kloo är kuppmakaren som avsätter det befintliga styret”

Kloo har i kampanjen blivit Samfundets hjältegeneral efter segern mot motormarodörerna och har fått en mycket mer framträdande roll. Men jag tycker att det är riktigt roligt att de riktiga aristokraterna bara ser honom som en användbar men råbarkad bandit så det får vara kvar. Det befäster ståndssamhället snyggt. Är man av fel familj så spelar det ingen roll hur framgångsrik man är.

Men jag tror du har helt rätt, Vitas Kåren och juntan ska såklart agera mot Pirit direkt. Så Generalen får skicka ner Överste Langer, RPs favoritfiende att ta makten i Pirit och införa militärstyre å juntans räkning (och såklart börja konfiskeran RPs grejer). Sen får RP bestämma om och hur de ska göra uppror. Det blir tufft. Sen kommer det att få krocka med en massa saker de också vill göra i Hburg, rädda släkt och vänner från läger, osv.

”* RP tar hjälp av motormarodörer, rubbitar, och ev. Muntermåla för att återta staden.”

Möjligt, men Piritborna kommer att vara VÄLDIGT skeptiska.

”* Det är de fattiga Knegarnas stadsdel som muras in.”

När det här händer räknar jag kallt med att Demiens är Lejonordens boss i Pirit. Om hon använder de muterade skyddskårerrna för ett uppror är det inte en osannolik utveckling.

”* Aros ligger under Borgmästarens hus
* Uriel har krashat i Vättaträsket istället kanske?”

RP vet redan var Aros är och har gissat sig till att det är någon form av mäktig hågvrängare som håller till där. Så Kejsaren_Hydran historien får vara kvar i Hburg men det skulle inte förvåna mig om RP naqckar Thorulf när de får reda på att han (iaf pootentiellt) är Hydrans lydige slav.


* Det är ett av PSI-barnen på Viktors barnhem som tar rollen som Jonathon (om den rollen nu behövs).

Det där hade ju varit hur fräckt som helst! Möken att jag inte såg den möjligheten. Nu är det för sent. Men möjligen skulle det kunna vara Jonathon som raderat barnens minnen för att skydda sin egen identitet. Tål att tänkas på.

Poirotalliansen har mycket riktigtr tagit makten i Pirit i vår kampanj, och är nära allierade med RP. De kommer att ha en framträdande roll. Mer om detta i svaret till Zapp.


Tack för goa idéer! Det ska bli kul det här men först har vi en del mellanspel att klara av. RP är för tillfället i Biörnehuus och skriver fredsavtal med Motormarodörerna å Poirotalliansens vägnar, och tvingades rädda livet på Kloo. Det sved… 

/Patrik
 
Patrik
Topic Author
Posts: 169
Joined: Sun 15 May 2011, 14:50

Re: Spoilers! Pirit min älskade- Pirit i HMÄ

Tue 29 Apr 2014, 11:25

Hej Zapp! Och tack för kommentarerna. Som jag förklarade mer ovan är alltså inte idén att helt flytta HMÄ. Mycket kommer att hända i Hburg, och RP kommer säkert att vara där mycket precis som de var länge i Nordholmia. Men för att det verkligen ska kännas vill jag att kuppen ska drabba dem på hemmaplan också.

Och,oroa dig inte, de är movers and shakers vid det här laget och har träffat de flesta centralfigurer upprepade gånger. De är uttalade ärkefiender till Vita Kåren och anledningen till att Kloo (Vita Kårens boss) inte tussar samfundets hela styrka på dem är att han vill ha nöjet att knäppa dem själv. Framförallt nu sen de räddat hans liv.

”Spontant känns det som att ett Piritfokus borde handla om att frigöra sig från centralstaten.

Men det är ju ett helt annat äventyr. ”

Till stor del kommer det att vara ett helt annat äventyr. Men vissa saker vill jag ha kvar, tex motståndsrörelsebiten i Hburg. En av RP är redan dubbelagent för Sekreta utskottet och kan lätt fås in i den biten. En annan är antagligen snart boss för Lejonorden i Pirit och då blir det mycket troligt att Cassius ber henne om hjälp. En annan RP kommer att bli inbjuden som huvudtalare på Peckwickklubbens nyårsfest. Så mycket blir kvar, om än i annan tappning.

Men jag vill ha mycket röj i Pirit också iom att det är RPs maktbas. Efter Nordholmia är RP övertygade om att Vita Kåren och dess allierade förbereder en statskupp, och att det bara är en fråga om tid. RPs svar har varit att förstärka sin position i Pirit så mycket som möjligt för att kanske kunna möta Kåren där, för lyckas Kåren verkligen ta makten är RP rökta.

De har bland annat övertygat Flora Röjler, borgmästare och högsta höns i Pirit i det här stadiet i kampanjen, om att en kupp är förestående. Hon och Poirot-alliansen har därför börjat manövrera för att försöka frigöra sig från Samfundet om kuppen blir verklighet. Planen är att bryta sig ut och bilda en union med Muntermåla och norra delen av Frihetens slätter. Sen får vi se hur RP ställer sig. Men jag skulle inte bli förvånad om de gillar den planen och bestämmer sig för att skita i Hburg. Och för att inte gå miste om allt det roliga där så måste juntan komma till Pirit och bita RP i svansen.

Ett möjligt slut skulle kunna vara att RP störtar juntan och återinsätter Thorulf i utbyte mot att han godkänner Pirits självständighet. Vi får väl se vad de tar sig till.

Vänligen,

Patrik
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Spoilers! Pirit min älskade- Pirit i HMÄ

Tue 29 Apr 2014, 15:22

Cool idé men min tanke är att Sigrid ska inbjudas som huvudtalare till Peckwicks träff, och förhoppningsvis undvika att bli sprängd i luften. Flode Knold radikaliserades ordentligt i Elysium 4 och är nu herr Peckwicks högra hand i både Lejonorden och Peckwickklubben. Han anser att det är dags att lyfta locket av EIVs hemligheter och bjuder in Sigrid som nyårstalare.
Ett annat alternativ är att attacken inte är isolerad till Hindenburg utan att flera attentat samordnas över hela samfundet (Bomben på Peckwick, Bomb mot KBV eller mord på Larry André, något annat i Nordholmia). Det vore coolt att händelserna griper kring hela riket (kanske genom att samtidigt koppla bort Mässingen och mordet på den där torghandlaren) ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
ollevarm
Posts: 29
Joined: Fri 07 Dec 2012, 18:58

Re: Spoilers! Pirit min älskade- Pirit i HMÄ

Tue 21 Oct 2014, 12:59

Man kan ju kombinera med de galna robotkollektivet i Karle. Intressant med en lös tråd där. De har ju inget samarbete men VLR men blir en del i en attack på hela den pyriska ordningen. Effekten blir ju samma.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests