User avatar
Klas
Topic Author
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Sökmotor för romanerna?

Wed 03 Aug 2016, 13:40

Jag föreställer mig att romanerna finns i elektroniskt format? Hade det varit möjligt att sätta upp en sajt där man kan fritextsöka i böckerna och få sidangivelser som resultat? Det hade underlättat en hel del vid research och allmänt scenariopyssel :)
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Sökmotor för romanerna?

Tue 09 Aug 2016, 12:45

+1!
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Sökmotor för romanerna?

Tue 09 Aug 2016, 16:45

Jag använder förstås mina Pdf-er på detta sätt, men hur menar du att detta skulle gå till på nätet utan att lägga upp piratversioner av texterna? Menar du att man skulle få upp en sidhänvisningen men inte själva texten i sökningen? Har detta gjorts någonstans?
 
User avatar
Klas
Topic Author
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Sökmotor för romanerna?

Wed 10 Aug 2016, 10:44

Precis, sidhänvisningen men inte själva texten.

Det verkar inte svårt att göra detta. En sökmotor för så begränsade material (jämfört med hela jämrans internet) tror jag man kan ro iland med Whoosh: Låt indexeringen spara sidhänvisningarna istället för fritexten, klart. Orkar ingen sätta en web front end på resultatet så kan du distribuera indexfilen, den innehåller då bara söktermer och sidhänvisningar :)

(Jag har fått för mig att du är IT-kapabel?)
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Sökmotor för romanerna?

Wed 10 Aug 2016, 10:55

Klas: Ha, ha, jag är knappast IT-kapabel även om jag arbetade på MySQL AB under nio år – med marknadsföring och liknande. Det du antyder ligger definitivt bortom min förmåga.
 
User avatar
Klas
Topic Author
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Sökmotor för romanerna?

Thu 11 Aug 2016, 09:56

Aj aj aj då =)

Jag blir förstås sugen på att erbjuda mig att göra jobbet om jag kan få egna kopior av pdf:erna i utbyte, men tänker att det går nog du och/eller ditt förlag inte med på, vilket vore helt begripligt och knappast behöver kommenteras.

(Det går inte att veta om systemet returnerar korrekta resultat utan att ha tillgång till korrekt input. I utvecklingsskedet vill säga. Det färdiga systemet behöver inte längre sin ursprungliga input.)
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Sökmotor för romanerna?

Thu 11 Aug 2016, 14:38

Går det inte att söka i eböcker? Har själv funderat på att köpa dem för att kunna copypasta textavsnitt till handouts etc samt för att kunna söka referenser t ex allt som skrivs om Woddam, Koklai osv.
 
User avatar
Klas
Topic Author
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Sökmotor för romanerna?

Thu 11 Aug 2016, 19:31

Om böckerna redan går att köpa som pdf:er så vänligen peka mig rätt i cyberrymden :)

Jag ser att Adlibris säljer t.ex. Vanderland i något icke-pdf-format med vattenmärkning som bara går att läsa i en specialapp som kollar din licens, etc. Det fungerar tyvärr nästan säkert inte för det jag vill göra. Appen finns dessutom gissningsvis inte finns för mitt OS of choice. Oh well, jag får skriva av dem för hand =)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests