roney
Posts: 17
Joined: Tue 14 Jun 2011, 14:58

Re: Vanderland läst, SPOILER

Sat 12 Nov 2016, 03:02

Gillar "slutet" för Shagul, samtidigt som jag kände att det kom lite tidigt och aningen hastigt. Att raugonerna blev kvar som den stora "fienden" efter honom kändes lite underligt då hela krönikan kretsat kring honom.
Vem är denna Shagul? Jag kikade i personregistret längst bak men finner honom inte.




;)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vanderland läst, SPOILER

Sat 12 Nov 2016, 07:12

Gillar "slutet" för Shagul, samtidigt som jag kände att det kom lite tidigt och aningen hastigt. Att raugonerna blev kvar som den stora "fienden" efter honom kändes lite underligt då hela krönikan kretsat kring honom.
Vem är denna Shagul? Jag kikade i personregistret längst bak men finner honom inte.




;)
:-)

Kan också känna att man saknar en efterföljande diskussion kring boken. Det kändes som det var mer diskussion efter att man läst de andra böckerna. Nu blev det mest...tyst?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vanderland läst, SPOILER

Tue 10 Jan 2017, 12:36

Halvvägs igenom Vanderland (just ut ur Krau Ki). Kommer med input när den är utläst - men hittills är mitt intryck att sista delen är mer "rak", både språkligt och textmässigt, och mer action-/stämningsinriktad än tidigare delar (inget fel i det, dock).
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vanderland läst, SPOILER

Tue 17 Jan 2017, 11:10

Klar i går kväll, efter några trevande, ranzardersega, försök under sommar/höst, följt av de senaste dagarnas mer jorddragarlika hast. Mycket bra och enormt spännande! Snyggt hopknutet över lag och med många överraskningar. Kände dock en viss tomhet efteråt (liksom fler verkar ha gjort), men litar på att vi får höra mer om Viglandet i framtiden. Jag trodde nog att Brior skulle dyka upp något i slutet och komplicera ting, men icke  - och det var mer än tillräckligt att hålla reda på vem som var var i delarna på Marjura. 

Läste med stor behållning om Svavelvinter i vintras/våras (både en gg och sedan vissa kapitel för spelledandets skull) och sedan Slaktare Små och Vredesverk. Nu får det nog bli en genomläsning till av hela serien för att se de planteringar och referenser som man förmodligen missade första gången. Jag kan dock känna att en del filosofiska resonemang (framför allt i de två mellanböckerna) ibland känns för "uppenbart kopierade" och bryter "fiktionen/inlevelsen" något, men det är väl kanske meningen. 

PS Roneys kommentar ovan om subtiliteter i persongalleriet blev riktigt lyckad! Läste denna tråd direkt efter att ha stängt boken och fick mig ett gott mysskratt. Hade nog missat den detaljen annars, så tack!

PPS Någon chans att de fina bokkartorna kommer att ges ut i större format?
Last edited by Byrax on Thu 19 Jan 2017, 12:33, edited 1 time in total.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Vanderland läst, SPOILER

Tue 17 Jan 2017, 14:01

Byrax: Kul att du gillade boken!

Även jag kände viss tomhet när serien var klar, men en fortsättning planerar sig närmast ohejdbart i mitt huvud "as we speak". Vi får se hur och när det blir. Jag tänkte i så fall försöka göra den ganska fristående så att man inte tvunget ska vara insatt i konflux-sviten.

Bokkartorna är gjorda av Fria ligan till den tänkta spelmodulen, men det är dessvärre osäkert om denna blir av. Vet inte om de kan tänka sig att lägga ut dem ändå. Ni får fråga.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Vanderland läst, SPOILER

Wed 18 Jan 2017, 10:13

Byrax: Kul att du gillade boken!

Även jag kände viss tomhet när serien var klar, men en fortsättning planerar sig närmast ohejdbart i mitt huvud "as we speak". Vi får se hur och när det blir. Jag tänkte i så fall försöka göra den ganska fristående så att man inte tvunget ska vara insatt i konflux-sviten.

Bokkartorna är gjorda av Fria ligan till den tänkta spelmodulen, men det är dessvärre osäkert om denna blir av. Vet inte om de kan tänka sig att lägga ut dem ändå. Ni får fråga.
Inga problem att lägga ut kartorna, ska kolla med Christian. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vanderland läst, SPOILER

Wed 18 Jan 2017, 19:42

Byrax: Kul att du gillade boken!

Även jag kände viss tomhet när serien var klar, men en fortsättning planerar sig närmast ohejdbart i mitt huvud "as we speak". Vi får se hur och när det blir. Jag tänkte i så fall försöka göra den ganska fristående så att man inte tvunget ska vara insatt i konflux-sviten.

Bokkartorna är gjorda av Fria ligan till den tänkta spelmodulen, men det är dessvärre osäkert om denna blir av. Vet inte om de kan tänka sig att lägga ut dem ändå. Ni får fråga.
Inga problem att lägga ut kartorna, ska kolla med Christian. :)
Även jag har frågat efter kartorna i omgångar, men tyvärr aldrig fått dem så jag är fortfarande intresserad.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Vanderland läst, SPOILER

Thu 19 Jan 2017, 18:49

Hm, får väl kolla upp själv eftersom jag har glömt, men fick Elmesum-i-Didras-öra-plotten ett slut? Skall snart få in den i eget spel.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vanderland läst, SPOILER

Thu 19 Jan 2017, 22:18

Hm, får väl kolla upp själv eftersom jag har glömt, men fick Elmesum-i-Didras-öra-plotten ett slut? Skall snart få in den i eget spel.
Ja? I Vredesverk när Uroboren delar på dem med hjälp av Tvillingband?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests