User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Vanderland läst, SPOILER

Fri 08 Jul 2016, 21:03

SPOILERALERT! (Scrolla ner om du är säker på att du vill läsa)














"Jag... är din far!"
HAhahahahahahahahahaha!

Det var bland det bästa jag läst på långe, sträckläste den i stort sett. Jag tycker verkligen att den fick till det med alla trådar vackert ihopknutna. T.o.m. att Uroboren var inblandad och upphov till precis allt, som jag tyckte var lite störigt ända till slutet, fick en grym 100%-ig förklaring. Inget Lost här inte!

Jag hade på något sätt hoppats att Shagul skulle vinna. När han var på väg att bryta sig ur min fysiska bok (när han träffade Mirande i graven) så ville jag ändå att han på något sätt skulle lyckas. Jag närde hopp in till slutet att Abzulvans utsände i själva verket var en shagulklon som på något sätt brutits ur de andras medvetande och berättarnas story, som en säkerhetsåtgärd, för att kunna poppa upp som gubben i lådan på slutet och på något sätt roffa åt sig segern. Men det hade ju smakat lite surt med det där odöda riket över hela Trakorien också. Men jag anade en plantering i hans presentation: olikfärgade ögon och en kraft som drog honom mot den ytttersta norden. Var den avsiktlig?

Det är surt att jag inte hunnit lägga ut planteringarna för att kunna använda mer av boken när mina spelare når den femte konfluxen, men lite skall nog kunna vara med. Jag gillar att det inte var lika tydligt vem som faktiskt vann på något sätt. Det känns lite som att alla vann i förhållande till hur nära de var konfluxpunkten, och lite i förhållande till hur mäktiga de var innan. Det kan nog stjälas - alla fraktioner som är på ön vinner i någon grad, men de vinner i förhållande till deras styrka på ön när kollisionen sker. Om det fortsatt är strid vid konfluxpunkten blir det storkrig i världen, är det fred så blir det Vigland.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Vanderland läst, SPOILER

Sat 09 Jul 2016, 09:15

SPOILER-varningen kan väl gälla hela denna tråd där vi kan diskutera bland dem som läst ut hela serien.






Kul att du gillade Vanderland, Gaddeborg! Jag är faktiskt lite stolt över att så mycket gick att knyta ihop, inklusive förklaringen med att sinavanerna är sanithsider som råkat segla runt världen eftersom jag sydde ihop den saken liksom mycket annat i efterhand med givna förutsättningar. Abzulvans utsände var som du misstänker en s.k. "red herring", men samtidigt inte. Både i denna och tidigare böcker arbetar jag som på ett schackbräde: jag placerar tidigt ut ledtrådar och företeelser som kan komma till nytta fast jag ännu inte vet hur, och sedan används dessa eller inte. Vad gäller Shagul så tycker jag faktiskt att man kan diskutera huruvida han vann eller förlorade spelet, och det är inte ens säkert att vi sett det sista av honom ...

Uroborens sanna identitet anspelar jag ganska tydligt på redan i Vredesverk, vilket den nog kommer att märka som händelsevis läser om serien i sin helhet.

Hoppas att du och andra kan använda det som berättas i spel!

Hälsar
Erik G
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Vanderland läst, SPOILER

Sat 09 Jul 2016, 09:30

Jag inrättade för övrigt en plats på min blogg där sådana här saker och annat av SPOILER-karaktär också kan diskuteras:
http://erik-granstrom.blogspot.se/2016/ ... viten.html

/Erik G
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Vanderland läst, SPOILER

Wed 20 Jul 2016, 18:21

Först; avslutningen utgjorde ingen besvikelse liksom jag fann den oväntat poetisk. Spännande in på slutet!

Fundibéra saknade jag dock och hade hoppats på mer om hennes motiv. Hon har på många vis blivit central i vår egen kampanj och jag antar att jag får lista ut detaljerna på egen hand.

I romanerna tolkar jag att Fundibéra stödjer en mer vittomspännande nätverk av häxor, där även Amissadus moster ingår. Dessa verkar i sin tur stödja raugonernas sak, eller? Existerar ens mostern som förgrep sig på den pilske prelaten i dennes barndom eller var det raugonerhonan hela tiden?

Svärdet Blåbite omnämns i första kapitlet men avsnittet är endast avsett att vilseleda läsaren?

En sak jag aldrig fann någon förklaring på är var offerträdet som Månvind spikades upp på finns/fanns. Kanske inte viktigt för romanhandlingen men nog så ansvändbart i vår kampanj. Nu behöver jag inte bli emotsagd i att trädet är Marjuras Irmunsuleträd beläget i Krau-Ki.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Vanderland läst, SPOILER

Wed 20 Jul 2016, 23:14

Baldyr: Fundibéra försvinner som du säger ur berättelsen utan att man förstår mer än att hon har saker på gång. Hon var å andra sidan bara perifert delaktig i själva jakten på konfluxen och agerade mer i eget intresse eller för att det roade henne att leka med exempelvis Praanz da Kaelve. Scenen på Bektar tolkar jag som att hon mer eller mindre tvingat dit de andra kvinnliga varelserna mot deras vilja, kanske för att hennes ritual krävde denna publik (även om den sedan misslyckades). Faktum är att jag tänkte mig använda Fundibéra i en eventuell uppföljare – alla de andra mäktiga trakoriska trollkarlarna är ju i stort sett undanröjda efter konfluxen. Då framkommer förmodligen också mer av hennes agenda.

Vad gäller svärdet Blåbite så var omnämnandet i första kapitlet alls inte menat att vara vilseledande. Blåbite är ju legendariskt med ursprung på Sanithsid och jag tänker mig att orghinska sägner i mycket bygger på Sanithsids historia. Även om sagorna förvirrats med åren så har svärdet antagligen koppling till Marjura i dem. När Ondéraga fick ett svärd av isjättarna som tecken på hövdingavärdighet på Marjura i Svavelvinter så trodde han att svärdet var Blåbite eller så valde han att hävda det för att få högre status. Hans svärd är förstås inte Blåbite utan bara ett vanligt vapen som jättarna bytt till sig eller hittat.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Vanderland läst, SPOILER

Tue 02 Aug 2016, 00:29

Något jag undrat över är förresten Grotebelias likhet med Ottar dotter; Det finns som bekant inga tillfälligheter inför konfluxen men vad är syftet, ur Berättarnas synvinkel, att ge pigan fritt tillträde till det vandöda Cruri? Uppstår likheten kanske när Demens vaknar och i sin förvirring skapar kopplingen där ingen tidigare fanns? Finns det någon poäng i att hon just är Shaguls dotter, eller var det ursprungligen mest bara en plantering tidigt i historien i hopp om att spinna vidare på vid senare tidpunkt i skrivandet?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Vanderland läst, SPOILER

Tue 02 Aug 2016, 15:16

Baldyr: Vi har ju ingen aning om hur lik Grotebelia egentligen är Ottars dotter. Jag föreställer mig, vilket du och någon annan antydde, att detta sätts igång när Demens tror henne vara Ottars dotter. Kanske hade det inte hänt om hon inte hade varit Shaguls dotter. Å andra sidan så tror jag inte att jag tänkte mig Grotebelia som Shaguls dotter innan jag skrev om Slättvindens kapell i Slaktare små. Jag kan kort sagt tänka mig ett antal mekanismer utan att egentligen känna behovet av att bestämma vilken som gäller. Huvudsaken är för mig att DET GÅR att finna en förklaring. Sedan ligger Grotebelia onekligen bra till inför en eventuell fortsättning på berättelsen. Förmodligen är hon då vuxen.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vanderland läst, SPOILER

Thu 04 Aug 2016, 19:23

Med småbarn hemma så var det oklart om man skulle hinna läsa klart boken ens på semestern. För en kvart sedan gick jag dock äntligen i mål.:-)

Enormt nöjd med läsningen. Som tidigare sagt i tråden så har du lyckats knyta nästan samtliga trådar på ett snyggt och genomtänkt sätt. Som också nämnts så saknade jag Funidbera och även Baldyr Brummare, men hoppas såklart på att återse dem i annan form längre fram.

Finns många favoritavsnitt i Vanderland, där ett av de främsta är när du "bryter fjärde väggen" när Shagul hör någon som vänder blad. Helt lysande!

Gillade även starkt att viken mot Clusta Noba tillfälligt torrlades så de vandöda stormade ön (vilket jag nu i efterhand förstår är bokens framsida).

Den otäcka vändningen i Krau-Ki där Aveva Sinombra förgiftar sina egna är klart gripande. Likaså Frimrindas öde. Hade nog förväntat mig mer när det gäller Nastigast och att Shagul börjat viska till honom.

Otäckt även i grottorna under Store Stenfar med raugonerhonans ägg. Trodde nästan ändå att Enu Amissadu bar på äggen själv, även om detta avfärdades tidigare.

Blev också lite förvånad av att Konfluxen aldrig valde en person så som spelkampanjen. Såhär i efterhand säkert till det bättre, men det var en föreställning som man bar med sig och det kändes som att det var en punkt som Shagul förväntade sig skulle ge honom mer makt.

Gillar "slutet" för Shagul, samtidigt som jag kände att det kom lite tidigt och aningen hastigt. Att raugonerna blev kvar som den stora "fienden" efter honom kändes lite underligt då hela krönikan kretsat kring honom.

Man hade även velat veta mer kring den Orghinska artefakten som hamnade i Krindenlaand (en Mcguffin?) :-)

Jag vill också passa på att säga att det varit en fantastiskt resa de senare åren med dessa romaner och hur du lyckats få de gamla karaktärernas från rollspelskampanjen att ta plats i böckerna, om än med twist. Tänker t.ex. på Bodonius som i romanerna utger sig som både Rhabdorana och Ranzinermunk, där han i det gamla äventyret dyker upp två dels som falsk Bodonius (Rhabdoranamördare) och dels den äkta (Ranzinermunk) vilket var en väldigt central grej i äventyret. Liknande Perrima som i Svavelvinter-äventyret likt första romanen var ung och levnadsglad, men i Femte-konfluxen äventyret gått ner sig totalt och prostituerat sig vilket speglar väl hennes roll i de övriga romanerna.

Jag hoppas som sagt det kommer mer berättelser från Trakorien! Skulle även vara trevligt med kartor post-konflux som jag tidigare påpekat för Fria Ligan. Hade hoppats att något sådant skulle dyka upp i samband med en Femte-konfluxen modul till Svavelvinter-spelet.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Vanderland läst, SPOILER

Sat 06 Aug 2016, 14:42

Håller med föregående talare på så gott som samtliga punkter. Men är inte torrläggningen av sundet mellan Marjura och Clusta Noba en av effekterna av Jagernathas befrielse i äventyret? (Och jag tolkade omslaget som slutscenen där Månvind leder sitt vandöda folk in genom Välsterkottens gap.)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Vanderland läst, SPOILER

Sat 06 Aug 2016, 17:51

Håller med föregående talare på så gott som samtliga punkter. Men är inte torrläggningen av sundet mellan Marjura och Clusta Noba en av effekterna av Jagernathas befrielse i äventyret? (Och jag tolkade omslaget som slutscenen där Månvind leder sitt vandöda folk in genom Välsterkottens gap.)
Tog en titt i äventyret och hittar iofs en mening om att sundet torrläggs, men det var inte uttryckligen skrivet vad det skulle innebära för Lagoband och vandöda härar (även om det nu i efterhand med läsningen blev en självklart följdeffekt). Gällande välsterkotten har jag studerat bilden vidare och du har förmodligen alldeles rätt om den. Lade ihop att de vandöda marcherade mot ön samtidigt som man ser en fågelaktig varelse (Vitvinge inflygande på gripen). "Clusta Noba" är förmodligen inte så högt.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests