Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Intermezzo i Septaviet

Wed 02 Mar 2016, 21:21

Jag letar efter ett kapitel eller ett passage i romanerna där man som läsare för en stund lämnar händelserna i själva handlingen för att läsa om hur Kronolaben drabbas av någon form av störning - och måhända börjar räkna ned till konfluxen?

Någon som vet vilken bok och vilket kapitel? Eller har jag drömt ihop alltsammans?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Intermezzo i Septaviet

Wed 02 Mar 2016, 21:27

Jag letar efter ett kapitel eller ett passage i romanerna där man som läsare för en stund lämnar händelserna i själva handlingen för att läsa om hur Kronolaben drabbas av någon form av störning - och måhända börjar räkna ned till konfluxen?

Någon som vet vilken bok och vilket kapitel? Eller har jag drömt ihop alltsammans?
Första boken precis efter att Fahri Nathas portar har öppnats?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Intermezzo i Septaviet

Thu 03 Mar 2016, 07:32

Själva nedräkningen är väl med i en av de första scenerna i Svavelvinter, dvs invigningen av Kronolaben, med crutaattentatet?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Intermezzo i Septaviet

Thu 03 Mar 2016, 09:59

Det här återkommer regelbundet i böckerna.

Nedräkningen nämns första gången på sid 47 i Svavelvinter. Ett avsnitt av den typ Baldyr efterlyser finns också på sidan 344.

I Slaktare små kan väl incidenten under sjublommors afton i bokens början räknas som en sådana anomali.

I Vredesverk finns en sådan scen på sidan 323.

saxat ur Vanderland:
"...oroade sig Tricilves innevånare över Kronolaben, Septaviets demonmekanism och obestridlige härskare. Sedan frihetsspelen sex veckor tidigare vevade jättemaskinen sina delar allt vildare och ljudligare runt sig så att inte ens bepansrade soldater längre vågade gå den nära. En metallbalk, lössliten från odjuret, hade bara veckan innan slagit ihjäl en kastykerpräst medan denne fredligt samlade mutor bland Förbundstorgets reliksäljare ett fullt pilskott från Kronolaben, så nu kände sig ingen längre säker. Det som emellertid fått skräcken att stegras ytterligare det senaste dygnet var ett färskt rykte om att den fäktande stoden klivit av sitt fundament och flyttat sig en bit söderut under natten. Nu väntade folk på att den skulle löpa amok i staden och döda dem alla. Familjefäder packade husets viktigaste i bylten och samlade sina fränder för att vid minsta varning kunna fly mot närmaste stadsport.
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Intermezzo i Septaviet

Fri 04 Mar 2016, 20:44

Tackar, tackar... Just nu är handlingen i vår kampanj på väg mot Tricilve och Kronolaben, så jag försöker samla så mycket material som möjligt. Jag skulle tro att jag för stunden har fångat spelarnas intresse och vill förvalta detta på ett sätt som inte slutar i besvikelse.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest