User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Sat 14 Jan 2012, 09:15

Är det möjligtvis en tillfällighet att Gobrugda hade en perfekt skulpterad kopia av sig själv i Järntornet samtidigt som han hade en magisk spegel (som Silvia Miranda föll in genom) och att Kamalkus (som är god vän till Gobrugda och själv besökt Järntornet?) hade en magisk spegel som han använde för att skapa skulpturer? Eller hänger dessa företeelser på något sätt ihop?

Var Kamalkus kanske avundsjuk på Gobrugdas kunskap i skulptering och fuskade fram lika vackra statyer?
Är det möjligtvis ett samarbete mellan de två, där Gobrugda lyckades extrahera spegelbilden ur sin magiska spegel och förstena denna avbild med Kamalkus spegel? (är han isåfall utan spegelbild?)

Nu när Miranda är åter i världen, har Nekromorbus vaknat igen?

Vad hade hänt om Nekromorbus råkat titta in i Kamalkus magiska spegel? :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Sat 14 Jan 2012, 15:19

Intressanta frågor som jag inte har svar på även om sådana kunde funderas fram vid behov. Att Gobrugda och Kamalkus hade något att säga varandra rörande skulpturer och speglar låter troligt och närmast ett ämne för ett eget äventyr.

Att Gobrugda har en statykopia av sig själv beror om jag minns rätt på att han utformat sig efter statyn och inte tvärtom.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Sat 14 Jan 2012, 15:29

Kanske något för Fria Ligan att spinna vidare kring när de skissar på Marjura-modulen :-)

Intressant med Gobrugda och hans staty. Minns inte att jag läst något om det men att skapa individen efter avbilden och inte tvärtom är en minst sagt spännande tanke.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Sat 14 Jan 2012, 15:35

Kanske något för Fria Ligan att spinna vidare kring när de skissar på Marjura-modulen :-)

Intressant med Gobrugda och hans staty. Minns inte att jag läst något om det men att skapa individen efter avbilden och inte tvärtom är en minst sagt spännande tanke.
Så här står det i Svavelvinter:

"Brior Brådfot berömde spontant sin värds manlighet, men Gobrugda blev inte smickrad utan sade att han uteslutande sökte en perfekt form för att öva sig i kroppskontroll. Som förebild nyttjade han en klassisk hjältestaty av Colima Petrotóma, en pjäs som han inhandlat genom sektens agenter på kontinenten. Komplimanger rörande hans utseende skulle snarare ges till skulptrisen än till honom. Patriarken förklarade att de på vägen till laboratoriet skulle passera hans personliga gymnasion, där Brior vid en jämförelse med statyn kunde få döma hur väl han lyckats i sin strävan mot avbildande perfektion."
 
Grilboria
Posts: 2
Joined: Tue 17 Jan 2012, 13:33
Location: Germany

inte säker

Wed 08 Feb 2012, 00:05

Jag är förvirrad
   
Inte säker, om jag förstår
   
Strunta mitt misstag ...
_________________
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: inte säker

Wed 08 Feb 2012, 00:40

Jag är förvirrad
   
Inte säker, om jag förstår
   
Strunta mitt misstag ...
Men kolla: Gobrugda kan forma om sin kropp. För att testa förmågan så köper han en klassisk staty och formar sig efter den. Svårare än så är det inte.
 
Mithridates
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Wed 25 Apr 2012, 19:45

Denna delen av forumet såg lite död ut men jag tänkte smyga mig in här då jag har haft en fråga ända sedan jag läste boken Svavelvinter gnagande i bakhuvudet.
Efter att Miranda har försökt förstöra Shaguls namn så börjar alla helt plötsligt lägga märke till att han har ett purpur-färgat öga, är detta bara något som du (jag riktar mig till författaren till denna underbara bok) valde att avslöja först efter denna händelse eller var det så att Miranda lyckades få en liten ändring på Shaguls ord och därav gav honom ett purpur öga?
Ingen viktig fråga men något som driver mig nästan till vansinne då jag inte kan lista ut svaret själv.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Wed 25 Apr 2012, 23:01

Mithridates, tanken är som du misstänker att Silvia Miranda lyckas påverka Shaguls runa så att hans ena öga blir purpurfärgat, men med runornas logik så har det från den stunden alltid varit så. Därför kommer exempelvis Uroboren senare (vet inte om du läst det än) att påminna sig Shaguls olikfärgade ögon från när denne var barn. Hoppas att detta kan förebygga ditt hotande vansinne.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Thu 26 Apr 2012, 06:15

Måste helt enkelt påpeka det geniala i detta, samt att den gudomliga väven verkar nå utanför boken, då jag som läsare förutsatte att Shaguls öga alltid sett ut så. :-)

Skall bli spännande att se kopplingen kring detta och den gudomliga purpurfärg som Shagul stal från Xellimogga. Blev inte Xellimogga besluten på färgen först och sedan fick samma färg av Kamalkus för att tatuera honom? Är det två olika tatuerarbläck eller är det avsiktlig oordning på händelseföljden? (eller minns jag fel)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Frågor ang. Svavelvinter/Slaktare Små *SPOILER*

Thu 26 Apr 2012, 08:29

Henke: "You aint seen nuthin' yet" ;-). Nä, men som du påpekar försöker jag tillämpa samma princip för läsaren, att när en gudomlig runa ändras så skriver jag som om det varit så även tidigare i boken. Detta låter sig naturligtvis bara göras till viss del och ska mer betraktas som ett stilelement i intrigen än en tvingande regel (vilket faktiskt ligger i analogi med runornas ändring där grundprincipen tycks vara att nödvändiga korrigeringar sker för att i första hand upprätthålla berättelsens kontinuitet i enlighet med det Nastigast hävdar rörande världen som skådespel). Undantaget är första gånger det händer med mattstumpen i mäster Gaoskis verkstad i Svavelvinter. Detta just för att det är första gången och därför kan behöva förklaras. Varelser som har en fot utanför den Trakoriska världen, såsom Uroboren, Ghumgakk, kaklunerna och Koklai tycks delvis kunna vara medvetna om mekanismen och se igenom den.

P'taklunernas cordolanumfärg som Xelimogga får av Kamalkus är inte purpurfärg utan en annan. Den beskrivs som "mörkbrun" på sidan 299.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests