User avatar
Brior
Topic Author
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Final Tävlingsomgång 5: Scener

Sun 18 Sep 2011, 18:02

* * * REGELÄNDRINGAR i finalen * * *

Fem citat med frågor istället för tre.

Tolv personer istället för tio kan få tidsbonus, dvs 12p, 11p, 10p etc. allt eftersom korrekta svar kommer in utöver de fem poängen för själva svaren. För tidsbonus måste fortfarande ALLA svar vara helt rätt.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi är framme vid tävlingens final där jag har ökat insatsen. Det är strid på kniven såväl i toppen som runt slutstrecket. Snabbhet är därmed essentiell men ett misstag kan vara ödesdigert. Vänta er inga snällpoäng under rådande omständigheter även om jag fortsätter att vara välvillig i mina tolkningar.

Tävlingens regler med ett regeltillägg finns i denna forumsektions första tråd. Svar får lämnas fram till kl 16.00 måndagen den 19:e september. Jag kommer emellertid att meddela rätta svar, resultat och vinnare så snart de tio vinnarna står klara. Dock senast måndag kl 16.



Citat 5.1
Inte heller de tre närvarande stoftkrälarna ingrep utan såg med hemlig tillfredsställelse hur platsen skövlades. De betraktade rummens iscensatta dag som en förhävelse mot sanningens och solens gud Shamash. Gubbarna hade kravlat upp på en planteringsramp där de stod uppradade på alla fyra som hundar i en saga.

Fråga 5.1
Scenen anspelar på en saga med tre olikstora hundar. Sagans namn är ett enda ord, ett bruksföremål. Vem skrev den och vilket är bruksföremålet?



Citat 5.2

Trollkarlen sträckte sig mot dörrhandtaget, men upptäckte att det inneslutits bakom ett tjockt lager av samma fjädrande glas som täckte golvet, lika oåtkomligt som hade det suttit på rummets utsida.
»Ingen drev hjorden från mig mot min vilja. Se min flock, förförd och förledd!« mässade varelsen.

Fråga 5.2

Scenen anspelar på ett litterärt möte där en annan flock var inblandad. Vad var det för flock och vem ägde den?



Citat 5.3
Till sin egen förvåning åtlydde Praanz da Kaelve genast kvinnans uppmaning och det innan han ens hunnit reflektera över hennes märkliga begäran.
”Se där”, skrattade hon. ”Till rännstenens djup från salongens höjd är det sannerligen inte längre än ett tuppfjät!

Fråga 5.3
Kvinnans replik anspelar på en svensk 1800-talssång. På vilken gata utspelas den?



Citat 5.4

Själva kastellet i torgets bortre ände var mer utformat som ett palats än som en fästning. Sätet skulle inte länge motstå en regelrätt krigsbelägring, men Praanz da Kaelve antog att anläggningen snarare befästs till skydd mot vildfolk och pirater i rikets barndom. En blond, storväxt man satt med skjortan uppknäppt nära palatsets solvägg, jäsande i en stoppad stol. Tjänarinnor svärmade runt honom under ivrig pedikyr, kamning och tvagning.
»Praanz da K«, nickade han när generalen steg närmare.

Fråga 5.4
Att mannen förkortar andra halvan av generalens namn till bara en bokstav anspelar på huvudpersonens ankomst till en liknande plats i en berömd roman. Vilken roman och vem skrev den?


Citat 5.5
»Det kallas skratt, mästare, inte kramper. Människor skrattar när de känner glädje. Även ni måste ha skrattat ... kanske som barn. Ordlekar och ramsor: 'Glorigt var det, och ränglande rufs gled och glemmade i våben ...' Förstår ni nu?«
Klonerna såg på varandra och svaga minnen stördes i sinnesdjupen men aningarna gav dem varken anledning eller förmåga att skratta. Ett par av dem försökte vrida på minspelet men lyckades bara åstadkomma groteska grimaser så att de irriterat fick dra ansiktet på plats igen med sina knotiga fingrar.

Fråga 5.5

Nonsensorden är min mycket fria översättning av de första raderna i en klassisk brittisk nonsensdikt. Scenen är dock inspirerad av en gammal brittisk film från 1942 där tyskarna förgäves försöker förstå sig på engelsk humor via samma dikt. Vad heter dikten och vad heter filmen?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests