User avatar
Brior
Topic Author
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Resultat Tävlingsomgång 4

Sun 18 Sep 2011, 16:04

Inför kvällens finalomgång är spänningen ohygglig. I topp ligger en kvartett som har haft rätt på alla frågor så här långt. Ledaren Pål Toler har hittills snittat på över tio poäng men de närmaste konkurrenterna flåsar i hälarna tre steg längre ner. Ingen lär kunna snuva dessa allvetare på en bok, men den stora spänningen finns runt nedre strecket där inte mindre än tio personer ligger samlade inom ett spann på fem poäng. Jag redovisar alla dessa i poänglistan så att de själva kan se vad som krävs i kvällens tävling med temat "scener", dvs scener i Slaktare små som inspirerats av scener i filmer, sagor och andra böcker.

Jag visste inte att man faktiskt kan söka på bilder på Google och ingen av er fuskisar berättade det för mig heller ;-). Tack Fredrik Schirén för upplysningen!


Korrekta svar
4.1 Rätt svar var Cremona. Legaten Ludenbrand är nämligen modellerad efter Liudprand av Cremona som på 900-talet skrev en krönika just med titeln "Vedergällning" där han läser lusen av det mesta. Det trakoriska rollspelet kommer att ha Ludenbrand som en slags berättare och jag har i romanen plockat rena citat från Liudprands originalkrönika. Ledtråden att svaret finns närmare än ni tror syftade på att jag tidigare skrivit om krönikan och Liudprand på min blogg.

4.2 Albrecht Dührer är förebild till Arvor Salmello. Denne är i sin tur en sammanslagning av skalden Arvor + kurtisanen Salmello från spelen. Dührer var en beundrandsvärd man, men självporträttet gjorde mig genast full i skratt. Monty Pythons hyllning på tyska börjar 4.06 in i detta klipp.

4.3 Det är Modest Mussorgskijs porträtt som är förebild för trollkarlen Kamalkus. En ledtråd i själva frågan var orden "en natt på den kala klippan". Så heter nämligen ett av Mussorgskijs mest berömda verk som bland annat spelas i Disneyfilmen Fantasia. Kapitlet om Kamalkus i boken heter för övrigt också "En natt på den kala klippan". Mussorgskij skrev också den berömda sviten "Tavlor på en utställning" som figurerat i en tidigare fråga.


Poängställningen för de aderton i toppen

There can be only ten...

42p Pål Toler
39p Pär Eriksson
39p Mike Wall
31p Martin Landgren
28p David Skog
28p Victor Sjöström
25p David Johansson
22p Tor Smestad
19p Andreas Sölvebring
18p Henrik Bergendahl
18p Ulrika Stensdotter Blomberg
17p Marcus Brissman
17p Gustav Linder
17p Kristoffer Sundberg
15p Simon Engqvist
15p Anders Blomquist
15p Johan Gärderud
14p Sofie Arvidsson


Klockan 18 börjar alltså finalomgången.

Lycka till!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests