User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Tärningsrullaren och sannolikhetskalkylatorn "Troll"

Fri 06 May 2011, 14:48

Troll är överlägset den mest sofistikerade och flexibla kalkylatorn för att räkna på tärningars sannolikheter jag sett:

http://topps.diku.dk/torbenm/troll.msp

Som ett enkelt exempel; för att få en graf över Coriolis 2T10, skriv in "sum 2d10" och tryck "calculate probabilities".



Som ett litet smakprov på Trolls stora kapacitet kan vi be Troll svara på frågan "om jag har FV 11 och får tre försök, hur stor är chansen jag klarar SG 25?"

En av säkert flera lösningar skrives såhär: "3#((sum 2d10) > 14)"

På vanlig svenska (tänk på att innersta parantesen utvärderas först):
1) slå två tiosidiga tärningar och lägg ihop resultatet
2) jämför resultatet med fjorton (slår du minst fjorton med FV 11 klarar du SG 25)
3) upprepa steg 1 & 2 tre gånger och redovisa sannolikheterna för samtliga utfall av "klarar vi fjorton?"

Svaret blir
14............39.318......50.696
14 14........10.452......11.378
14 14 14.....0.926.......0.926

Som ska tolkas:
Sannolikheten att du lyckas EN (och bara en) gång är 39.3%, TVÅ gånger 10.5% och ALLA TRE 0.9%. Sannolikheten att du ska lyckas minst en gång av tre är således nästan 51%, vilket är vårt svar.
 
User avatar
Möller
Posts: 15
Joined: Sun 24 Apr 2011, 20:25

Re: Tärningsrullaren och sannolikhetskalkylatorn "Troll"

Sat 07 May 2011, 18:20

Har du sett AnyDice? Jag är inte särskilt duktig på att använda det verktyget, men vid första anblick verkar AnyDice mer kompetent än Troll =)
Hårdare tag i Horisonten
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Tärningsrullaren och sannolikhetskalkylatorn "Troll"

Sun 08 May 2011, 10:44

Har du sett AnyDice? Jag är inte särskilt duktig på att använda det verktyget, men vid första anblick verkar AnyDice mer kompetent än Troll =)
Jo, jag har sett AnyDice (och en hel massa andra med), och tro mig: första anblicken bedrar! :ugeek:
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Tärningsrullaren och sannolikhetskalkylatorn "Troll"

Sun 08 May 2011, 10:51

Jag ska kliva av min höga häst och förklara vad jag menar:

I motsats till alla andra tärningsräknare jag sett är Troll ett riktigt programmeringsspråk (inget mindre än en utökning av matematikerfavoritspråket ML!).

Alla de begränsningar som normalt finns saknas helt i Troll. Därav min rekommendation.

Sedan är det givetvis så att för de flesta behov räcker ett enkelt verktyg, och en fördel med tärningsrullarprogram över tärningsrullarspråk är onekligen att de är lättare att ta till sig.

Jag ser att AnyDice har ett funktionsbibliotek, så utan att kolla närmre skulle jag gissa AnyDice ligger någonstans mitt emellan enkla tärningsrullare och Troll.
 
User avatar
Möller
Posts: 15
Joined: Sun 24 Apr 2011, 20:25

Re: Tärningsrullaren och sannolikhetskalkylatorn "Troll"

Sun 08 May 2011, 19:45

Ah. Okej, jag tror jag förstår =)
Hårdare tag i Horisonten
 
Rickard
Posts: 17
Joined: Tue 12 Apr 2011, 20:54

Re: Tärningsrullaren och sannolikhetskalkylatorn "Troll"

Sat 21 May 2011, 04:45

Jag ska kliva av min höga häst och förklara vad jag menar:

I motsats till alla andra tärningsräknare jag sett är Troll ett riktigt programmeringsspråk (inget mindre än en utökning av matematikerfavoritspråket ML!).

Alla de begränsningar som normalt finns saknas helt i Troll. Därav min rekommendation.

Sedan är det givetvis så att för de flesta behov räcker ett enkelt verktyg, och en fördel med tärningsrullarprogram över tärningsrullarspråk är onekligen att de är lättare att ta till sig.

Jag ser att AnyDice har ett funktionsbibliotek, så utan att kolla närmre skulle jag gissa AnyDice ligger någonstans mitt emellan enkla tärningsrullare och Troll.
Anydice presenterar ett programmeringsspråk också. Något omständligt för min smak. Här är några exempel.

Sannolikheter för re-roll till Blood Bowl
Sannolikheter för slag där lägsta tärningen drar av från de(n) högsta
Här är samma uträkning i Anydice som exemplet i Troll. Klicka på "At least" för att se sannolikheten att få ett visst utfall eller högre. Där kan man se att slå 26 med 2T10+11 är 50,7% chans.
 
snow
Posts: 12
Joined: Mon 16 Jun 2014, 15:06

Re: Tärningsrullaren och sannolikhetskalkylatorn "Troll"

Tue 17 Jun 2014, 10:24

Intressant sida!

Kan den hantera Ob-slag?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest