Bengt Petter
Topic Author
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Hur kommer böckerna att se ut?

Thu 21 Apr 2011, 12:50

Vad jag förstår blir Fria Ligans böcker främst print on demand (pod) tryckta hos Publit. Jag har aldrig sett böcker därifrån. Vad innebär detta för papperskvalitet, färgtryck och leveranstider? Blir det hårda eller mjuka omslag? Hur tjocka blir era moduler? Vilka prisnivåer snackar vi om?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hur kommer böckerna att se ut?

Thu 21 Apr 2011, 13:02

Jag överlåter det mer detaljerade svaret till någon kollega som kan det där bättre :) - men jag vill bara inflika att vi kommer att ge ut så kallade premiumprodukter med reguljärt tryck också.
T ex är Svavelvinterspelet tänkt att bli en sådan.
Men våra erfarenheter av Publit är goda, även för färgtryck.
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Hur kommer böckerna att se ut?

Thu 21 Apr 2011, 13:50

Angående papperskvalié etc står det här:

http://www.frialigan.se/forum/viewtopic ... publit#p83

Iö kommer Nisse med något mer detaljerat svar senare.
Fria Ligan
 
Bengt Petter
Topic Author
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Hur kommer böckerna att se ut?

Sun 24 Apr 2011, 12:30

Okej, det verkar ju bra. Det blir alltså generellt (till sidantalet) ganska tunna moduler?

Gillar också tanken på att man kan välja att få ett antal PDF:er inbundna. Optimalt vore om man kunde prenumerera på PDF:er som man sedan kan välja att få inbundna (i reviderad form kanske).

Jag är förresten också beredd att betala en del för att få riktigt stora färgkartor till spelet. Uppskattat också om dessa finns tillgängliga digitalt i högupplösning.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Hur kommer böckerna att se ut?

Sun 24 Apr 2011, 22:57

Vad gäller kartor har jag två exempel på seriös kartporr (skriv upp mig!): Andy Laws hemmapulade Old World karta (ej klar), eller i princip samtliga HârnWorld-kartor, exempelvis "Multi-layered interactive PDF map of Venârivè (45 different layers)":
http://www.kelestia.com/files/venarive_map.png
Jag är förresten också beredd att betala en del för att få riktigt stora färgkartor till spelet. Uppskattat också om dessa finns tillgängliga digitalt i högupplösning.
Typ trettifem dollar då då (det var min Harn-SLs allra första PDF-köp över internet, lovar! :shock: :o ;) :) :D )

Atlasen till Kingdoms of Kalamar har jag (givetvis) med, men det går inte att komma bort från att de slumpgeneratorgenererade namnen är en kraftig turn-off. Kartografin är fortfarande seriös, dock.
 
User avatar
krank
Posts: 46
Joined: Wed 27 Apr 2011, 23:04
Location: Nynäshamn
Contact:

Re: Hur kommer böckerna att se ut?

Wed 27 Apr 2011, 23:07

Jag kan nämna att Publits kvalitet är ypperlig - bra pärmar, bra papperskvalitet och JÄTTEMYCKET bättre gråskalor än Lulu. Jag har tryckt både Evolutionens Barn och Null State på Publit, och set har funkat superbt bra - och fått massor av beröm från folk som vet vad de pysslar med. De har till och med bra skärning - man kan t.ex ha en illustration eller annat fält som spänner över två sidor, och det funkar.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests