User avatar
davalt
Topic Author
Posts: 56
Joined: Sat 16 Jul 2011, 19:20

Äventyrsförslag för nybörjare

Tue 28 Aug 2012, 10:32

Tjo!

Jag kommer någon gång i höst att spelleda för ett litet gäng nybörjare. Än så länge har jag inte kunnat bestämma mig för vilket rollspel - eller äventyr - jag skall spelleda. Har tänkt mig att det får bli något i UA, Coriolis eller Svavelvinter. Gärna ett enkvällsäventyr som går att köra igenom utan att folk tycker att det blir långtråkigt.

Har ni forumister något gott förslag? Kanske har någon gjort något liknande och vill berätta?

Spelarna är studenter mellan 22-26 år (ganska gamla nybörjare alltså). Några har spelat rollspel innan, men mycket lite och för många år sedan. Ingen har spelat ett svenskt tryckt rollspel.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Äventyrsförslag för nybörjare

Tue 28 Aug 2012, 10:39

Hej davalt och välkommen till forumet!

Jag skulle föreslå att spela Arhem, introscenariot i Svavelvinter. Du kan ju lätt mejla ut snabbstartsreglerna till dina spelare och så erbjuder du något nytt - regelmässigt, men också klassiskt ur svensk rollspelshistoria.

Jag är ju egentligen jävig (men mest för Coriolis - där jag inte tror att det finns lika snabba scenarion fn, el ffa inga snabbstartsregler än).

Berätta gärna hur det gick!

/Kosta
Fria Ligan
 
User avatar
Chrystiof
Site Admin
Posts: 115
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:22

Re: Äventyrsförslag för nybörjare

Tue 28 Aug 2012, 11:49

Om du ska spela Coriolis så föreslår jag Ljusblommans Mörka Blad. Det var det första scenariot jag spelade med min grupp. Introscenen när Hjältarna bordar ett rymdskeppsvrak är mycket stämningsfull. Vi körde den med filmmusiken till Bladerunner. Man såg hur nackhåren reste sig på spelarna :-)
Fria Ligan
 
User avatar
davalt
Topic Author
Posts: 56
Joined: Sat 16 Jul 2011, 19:20

Re: Äventyrsförslag för nybörjare

Tue 28 Aug 2012, 12:46

Tack för välkomnandet!

Arhem och Ljusblomman, båda bra förslag. Funderade dock på om Svavelvinter gör sig för nya spelare. Mycket egna initiativ krävs och det kanske kräver sin rollspelare. Några är som sagt helt nya i den fantastiska rollspelshobbyn. Vad tror ni?

LMB är väll ett ganska långt äventyr. Går det att spela igenom på en kväll eller bör det sträcka ut sig över fler kvällar?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Äventyrsförslag för nybörjare

Tue 28 Aug 2012, 16:36

Själv tycker jag Döds Ände är ett rätt schysst äventyr som går att komma igenom på 1-2 sessioner. Visst eget initiativ krävs men jag tror lätt spelarna kommer in i tänket när prövningarna kastas på dem.

Arhem har jag inte hunnit prova än, men känns som det är lite lösare i sitt upplägg.

Här är min spelrapport:
http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=13&t=400
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Äventyrsförslag för nybörjare

Tue 28 Aug 2012, 22:13

Två tips:

1. Förbered er genom att se The Thing och spela sedan Iskallt Inferno. Pang på rödbetan-action som är lätt att komma in i (speciellt med den filmen i bakhuvudet). Lätt som en plätt.

2. Lira Coriolis klassiska introduktionsäventyr Ghazalis Sista Färd. Elevator pitch: Titanic korsat med Event Horizon. Fint som snus! Finns fortfarande i en del nätbutiker.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Äventyrsförslag för nybörjare

Tue 28 Aug 2012, 23:39

Och framåt vårkanten kommer rollspelet Morwhayle - specialdesignat för ha en kort startsträcka och vara lätt att komma igång med utan mycket förberedelser. :)
Fria Ligan
 
User avatar
davalt
Topic Author
Posts: 56
Joined: Sat 16 Jul 2011, 19:20

Re: Äventyrsförslag för nybörjare

Sun 16 Sep 2012, 11:27

Tänkte bara meddela att efter jag hörde med deltagarna - som uttryckte en vilja att spela något "där man får ha svärd" - fick det bli Svavelvinter och Arhems Sista Dagar. Jag är lite orolig över att få med Trovinder (alma) i äventyrets intriger, Almas spelare är nämligen helt 100% rollspelsoskuld. Men jag såg att detta diskuterats på forumet redan så jag får läsa på lite.

En liten spelrapport kommer jag nog att slänga upp senare.
 
User avatar
Chrystiof
Site Admin
Posts: 115
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:22

Re: Äventyrsförslag för nybörjare

Thu 20 Sep 2012, 11:06

Det ska bli spännande att läsa. Lycka till och fråga gärna i Arhemtråden!
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests