• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Sat 23 May 2015, 20:32

Full fart på bloggen!

Här finns en recension av Westernäventyret Slutstation White Haven

http://pod-con.blogspot.se/2015/05/nils ... haven.html
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Thu 18 Jun 2015, 20:59

Sista avsnittet för den här säsongen är här:

http://pod-con.blogspot.se/2015/06/podc ... pel-i.html

Det finns också en recension uppe av första delen av Krönikan om Törnetronen, den stora kampanjen till Symbaroum.

http://pod-con.blogspot.se/2015/06/nils ... vrede.html
 
Drey
Posts: 15
Joined: Thu 11 Jun 2015, 11:26

Re: Podcast om rollspel

Tue 23 Jun 2015, 21:46

Hej!

Har börjat att lyssna på er pod och måste säga, fan va bra det är!!

Keep up the good work!

/Daniel
 
Johan Ekberg
Posts: 52
Joined: Mon 22 Apr 2013, 14:08
Location: Skövde

Re: Podcast om rollspel

Thu 09 Jul 2015, 07:41

Jag har nyligen tagit del av fyra avsnitt (100-103) och tycker ni gör en oerhört intressant pod! Jag längtar verkligen efter att lyssna på de resterande avsnitt som finns. Idag upplevde jag 103 (Full Kåk) och blev väldigt inspirerad av alla tankar och idéer kring att "få liv" i sina rollpersoner. Särskilt intressant var grejen att spela upp personliga inledningsscener, som ett sätt att introducera karaktärerna för varandra. Samt även detta att göra relationskartor. Rekommenderar ni att göra en gemensam relationskarta för hela gruppen, eller individuella för varje rollperson? Det kanske inte var något ni använde så ofta (?), men jag gillar verkligen idén.

Jag ska själv snart vara SL för en kampanj i Drakar Och Demoner Trudvang, och funderar mycket kring hur man kan skapa en intressant dynamik i gruppen, även i det gamla vanliga "hjältar i en fantasyvärld"-konceptet. Plus hur man kan uppmuntra spelarna till att vilja ge mer djup till sina karaktärer... Att köra korta "flashbacks" då och då där man rollspelar små scener i karaktärernas förflutna är också något jag ska testa, har ni erfarenhet av det greppet?

Jag har spelat rollspel i 29 år, mest som SL, och efter att ha lyssnat på er så inser jag att det fortfarande finns hur mycket som helst att lära och inspireras av från andra rollspelsgrupper. Stort tack för att ni delar med er! :)
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Thu 09 Jul 2015, 15:01

Jag har nyligen tagit del av fyra avsnitt (100-103) och tycker ni gör en oerhört intressant pod! Jag längtar verkligen efter att lyssna på de resterande avsnitt som finns. Idag upplevde jag 103 (Full Kåk) och blev väldigt inspirerad av alla tankar och idéer kring att "få liv" i sina rollpersoner. Särskilt intressant var grejen att spela upp personliga inledningsscener, som ett sätt att introducera karaktärerna för varandra. Samt även detta att göra relationskartor. Rekommenderar ni att göra en gemensam relationskarta för hela gruppen, eller individuella för varje rollperson? Det kanske inte var något ni använde så ofta (?), men jag gillar verkligen idén.

Jag ska själv snart vara SL för en kampanj i Drakar Och Demoner Trudvang, och funderar mycket kring hur man kan skapa en intressant dynamik i gruppen, även i det gamla vanliga "hjältar i en fantasyvärld"-konceptet. Plus hur man kan uppmuntra spelarna till att vilja ge mer djup till sina karaktärer... Att köra korta "flashbacks" då och då där man rollspelar små scener i karaktärernas förflutna är också något jag ska testa, har ni erfarenhet av det greppet?

Jag har spelat rollspel i 29 år, mest som SL, och efter att ha lyssnat på er så inser jag att det fortfarande finns hur mycket som helst att lära och inspireras av från andra rollspelsgrupper. Stort tack för att ni delar med er! :)
Hej Johan!
Skitkul att du lyssnar!

Jag använder mig ofta av relationskartor. Vi gör ofta kartor när vi planerar kampanjen ihop, sen använder jag relationskartor som SL både för att planera spel men också för att själv få en överblick av existerande konflikter och relationer. Ibland gör jag relationskartor för min egen rollperson så att jag ser att det finns spännande relationer att bygga vidare på i spel, och visar självklart det för spelledaren.

När jag kör mer "traddiga" kampanjer som jag antar Trudvang är så tycker jag det funkar jättebra att sitta med spelgruppen och göra en relationskarta med rollpersonerna och de viktiga personerna som finns i deras beskrivningar, och kanske tillsammans slänga in ett par extra personer. På så sätt kan man se till att det finns lite spänningar i gruppen, någon rollperson är förälskad i någon annan rollperson, någon är osäker på någons lojalitet etc (men så klart inga fiender eller sådant som kan sabotera själva äventyret). De SLP som en rollperson har hittat på till sin rollperson kan genom relationskartan få kopplingar till andra rollpersoner, vilket kommer leda till att dessa SLP blir mycket mer spännande att ha med i spel- och du som SL måste självklart ta ansvaret att också föra in dem i äventyret genom att tex byta ut existerande SLP mot dessa personer.

Låt sedan rollpersonerna få varsin inledningsscen att visa upp sin karaktär i vardagen. "Var är du en vanlig onsdagkväll som den här?" Bestäm sedan en gemensam scen där alla träffas- och där och då kan spelarna använda sig av rollpersonernas förutbestämda relationer från relationskartan för att hitta saker att prata om och interagera. Sen när detta är gjort drar man igång äventyret.

Även i mer traddiga kampanjer tycker jag det funkar jättebra att inte dra igång handlingen för snabbt. Man vill ju se var krigaren bor någonstans, man vill se hen försöka flörta på krogen eller gå på middag med familjen och hamna i bråk med kusinen- det blir mycket mer spännande senare när samma person slåss mot orcher. Det viktigaste tycker jag är att uppmana spelarna att gå in på detaljer. Hur ser det ut i Krigarens rum, vad gör att man förstår att just hen bor där? Vilken mat beställer hen? Vilka privata minnessaker finns i utrustningen? Vad slåss hen för? Det är lätt att bli svepande och snabb och bara hoppa framåt, men jag tycker man kan tjäna på att i början av första passet dra ner tempot ett tag (vilket man så klart berättar för spelarna). Sen kan man hoppa på "äventyrs-rälsen" och köra, men med ett par stopp på tågstationer där man dyker in i det lite mer privata så blir äventyret oftast bättre. Sådana tågstopp kan absolut vara flashbacks- det tycker jag funkar alldeles utmärkt. Men jag tror att man ska tänka på att man inte behöver göra något smart eller bra. Det räcker att få se krigaren sitta och deppa på krogen och försöka skaffa vänner. I min smak i alla fall. :)

Hoppas du får ut något av det här! Kul att höra av dig :)
 
Johan Ekberg
Posts: 52
Joined: Mon 22 Apr 2013, 14:08
Location: Skövde

Re: Podcast om rollspel

Thu 09 Jul 2015, 18:32

Tack för ditt svar Nilo! Jo jag får ut mycket av det du skriver, gillar dina förslag skarpt och ska definitivt pröva dem. Ja det är en ganska traddig kampanj vi kör, fast där endast SL slår tärningar (bakom sin skärm). Jag vill alltid att spelarna ska ha hundra fokus på berättelsen och karaktärerna nämligen. Regler är ganska ointressant tycker jag, därför är jag extra förtjust i er pod där nästan allt handlar om karaktärer/interaktion/stämning/berättande. Kombinationen av "äventyr i fantasivärldar" och regellöst/karaktärsfokuserat spel är det som jag själv gillar allra mest att spela/spelleda, så jag har stor behållning av att lyssna på era samtal.
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Thu 16 Jul 2015, 16:36

Nu finns det ytterligare en recesion på bloggen. Den här gången skriver jag om Tassar & Morrhår av Nils-Erik Lindström.

http://pod-con.blogspot.se/2015/07/nils ... rrhar.html
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Tue 28 Jul 2015, 23:22

Nu finns det en recension av Whitehack 2ed på vår blogg:

http://pod-con.blogspot.se/2015/07/nils ... k-2ed.html
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Wed 09 Sep 2015, 16:17

Nu finns det en recension av Svenska kulter på podcons blogg. Vi har nu fyra inspelade avsnitt och kommer de närmaste dagarna börja sända sässong 2.

http://pod-con.blogspot.se/2015/09/nils ... ulter.html
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Tue 15 Sep 2015, 18:29

Nytt avsnitt ute nu: Kärlek vid första tärningskastet.

http://pod-con.blogspot.se/2015/09/podc ... orsta.html
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest