User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Podcast om rollspel

Tue 15 Sep 2015, 21:27

Riktigt intressant ämne (som vanligt).

Började reflektera över de få gånger jag spelat situationer där (olycklig) kärlek blivit en central del. Har dimmiga minnen från ett scenario i tidiga tonåren som utspelade sig i Drakar och Demoners klassiska stadsmodul Kandra. Min rollperson hade en relation med kvinnlig SLP där han av någon anledning började misstänka att hon var otrogen och skuggade henne till ett hus där hon stämt träff med en annan man. Minns hur svartsjukan på något underligt sätt slog över lite på mig som ung spelare och min rollperson började smida planer att mörda rivalen då olika bevis dök upp längs vägen. Mordet begicks, men det visade sig då att kvinnan tagit lektioner hos mannen som var danslärare och att detta skulle vara en överraskning för rollpersonen. Ångestladdat så in i bänken...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Wed 16 Sep 2015, 14:05

Riktigt intressant ämne (som vanligt).

Började reflektera över de få gånger jag spelat situationer där (olycklig) kärlek blivit en central del. Har dimmiga minnen från ett scenario i tidiga tonåren som utspelade sig i Drakar och Demoners klassiska stadsmodul Kandra. Min rollperson hade en relation med kvinnlig SLP där han av någon anledning började misstänka att hon var otrogen och skuggade henne till ett hus där hon stämt träff med en annan man. Minns hur svartsjukan på något underligt sätt slog över lite på mig som ung spelare och min rollperson började smida planer att mörda rivalen då olika bevis dök upp längs vägen. Mordet begicks, men det visade sig då att kvinnan tagit lektioner hos mannen som var danslärare och att detta skulle vara en överraskning för rollpersonen. Ångestladdat så in i bänken...
Låter som riktigt fett spel. I tidig tonår var både kärlek och sex helt frånvarande från vårt spelande, tyvärr. Jag tror inte vi tog något beslut om det, det bara blev så. Fokus på den tiden var väl också mer äventyret, mystiken och action, snarare än relationer. Jag tycker numera att närvarande och levande relationer förhöjer njutningen av action och spänning men det fattade jag inte då. Det är häftigt när känslor blöder igenom från karaktären, som med din svartsjuka. Shit vad arg och frustrerad man kan bli, trots att det bara är fantasi!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Podcast om rollspel

Wed 16 Sep 2015, 18:05

Riktigt intressant ämne (som vanligt).

Började reflektera över de få gånger jag spelat situationer där (olycklig) kärlek blivit en central del. Har dimmiga minnen från ett scenario i tidiga tonåren som utspelade sig i Drakar och Demoners klassiska stadsmodul Kandra. Min rollperson hade en relation med kvinnlig SLP där han av någon anledning började misstänka att hon var otrogen och skuggade henne till ett hus där hon stämt träff med en annan man. Minns hur svartsjukan på något underligt sätt slog över lite på mig som ung spelare och min rollperson började smida planer att mörda rivalen då olika bevis dök upp längs vägen. Mordet begicks, men det visade sig då att kvinnan tagit lektioner hos mannen som var danslärare och att detta skulle vara en överraskning för rollpersonen. Ångestladdat så in i bänken...
Låter som riktigt fett spel. I tidig tonår var både kärlek och sex helt frånvarande från vårt spelande, tyvärr. Jag tror inte vi tog något beslut om det, det bara blev så. Fokus på den tiden var väl också mer äventyret, mystiken och action, snarare än relationer. Jag tycker numera att närvarande och levande relationer förhöjer njutningen av action och spänning men det fattade jag inte då. Det är häftigt när känslor blöder igenom från karaktären, som med din svartsjuka. Shit vad arg och frustrerad man kan bli, trots att det bara är fantasi!
Jo, det där var iofs en isolerad företeelse från ungdomens rollspelande. Det mesta var säkert som för alla andra (Murdering Hobos i ett dungeoncrawl). Är dock helt fascinerad över hur ni framställer era scenarion i podden. Önskar att man hade en spelgrupp själv som spelade på det sättet.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Thu 17 Sep 2015, 22:10

Vi spelar nog lite olika. Jag är med i flera olika kampanjer med allt från "vanliga" äventyr till mer hippiespel/ story now. Håkan har nog mer hittat sitt sätt att spela som är mycket av det vi pratar om i podden, enkla regler, fokus på relationer och känslor, få eller inga förberedelser, hemmasnickrade spel och berättelser som blir som de blir. Roman kör nog helst "vanliga" kampanjer fast utan regler. Tror jag är den enda av oss som tycker regler gör spelandet bättre. Det vi tar upp i podden blir ju så klart plock från en massa spelande. Kärlek och förälskelser kommer inte med varje spelpass, så klart.
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Thu 24 Sep 2015, 13:44

Nu finns det en recension av Rotsystem på bloggen:

http://pod-con.blogspot.se/2015/09/nils ... ystem.html
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Sat 03 Oct 2015, 08:30

Nu finns det en gästrecension på podcon, texten handlar om A Red and Pleasant Land till Lamenations of the Flame Princess.
http://pod-con.blogspot.se/2015/10/gas ... -land.html
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Mon 05 Oct 2015, 17:48

Nu har det kommit en ny podd, actual play av Håkans spel Generation

http://pod-con.blogspot.se/2015/10/tema ... del-1.html
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Mon 12 Oct 2015, 18:11

Nu finns det en recension av Eon IV:

http://pod-con.blogspot.se/2015/10/nils ... on-iv.html
 
Nilo
Topic Author
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Podcast om rollspel

Mon 26 Oct 2015, 19:53

 
Johan Ekberg
Posts: 52
Joined: Mon 22 Apr 2013, 14:08
Location: Skövde

Re: Podcast om rollspel

Tue 03 Nov 2015, 17:42

Mycket intressant avsnitt Nils! Jag blir så inspirerad av att lyssna på er podd, nästan oavsett vilket ämne ni behandlar. Det här med monster är ju något som i stort sett alla rollspelare kan relatera till, och att det väcker mycket funderingar var ju tydligt i ert samtal. Det var verkligen kul att ni hade gäster med denna gång, det breddar ju perspektiven på ett sätt som blir spännande. Efter att ha lyssnat på alla era avsnitt så kändes det uppfräschande (?) med lite nya röster i programmet. Samma sak på actual play-avsnittet innan, när en ny person dök upp i gemenskapen. Så fortsätt gärna att bjuda in gäster, det berikar podden mycket kände jag.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests