Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Digitalisera Rollformulär

Fri 28 Oct 2011, 04:01

I gruppen jag spelar mest med har vi byggt hela systemet digitalt. Dvs det finns inga lösa fysiska kopior av systemet eller dess formulär.

Nu är jag sugen på att fortsätta digitalisera andra system tex Muas BRP men även andra system. För tillfället har jag tillgång till Coriolis, M:ua, Warhammer, Warhammer 40k, World of darkness.

Med tanke på var framtida spel lutar så kommer det bli en satsning på att digitalisera Mua först sen gå över till Coriolis.

Fördelar med digitala formulär är att de alltid finns tillgängliga i och med att man kan spara dem på nätet eller dyl.
Ett digitalt formulär kan sköta alla uträkningar åt en. Tex man skriver in hur mycket erf man får på en färdighet och den omvandlar det till siffror.
Det blir enklare att hålla reda på vikter och föremål.
Man slipper tyda sina egna kråkor på haltaskiga pappersbitar.

nackdelarna är enligt många att man förlorar känslan för ett spelmöte.

Så vad tror ni om det här? Skulle någon vara intreserad av att kolla igenom/få tillgång till formulären som blir klara? Någon som vill ha ett specefikt formulär gjort?
Last edited by Sakara on Fri 28 Oct 2011, 16:13, edited 1 time in total.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Diditalisera Rollformulär

Fri 28 Oct 2011, 08:51

Du måste ju helt klart visa upp det digitala Coriolisformuläret när det blir dags - ha bara i åtanke att regelrevisionen kan förändra en del.
Fria Ligan
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Diditalisera Rollformulär

Fri 28 Oct 2011, 15:34

kan jag väll göra. Notera dock at det kommer byggas i excel så det kommer kanske inte tilltala alla rent estetiskt.
 
User avatar
Möller
Posts: 15
Joined: Sun 24 Apr 2011, 20:25

Re: Digitalisera Rollformulär

Sat 29 Oct 2011, 23:33

Rollperson.se är en rätt cool tjänst som forumiten krank utvecklar. Tjänsten har just fördelen att vara online - alltid tillgänglig. Den har dock inte någon automatisk uträkning, än på ett tag iallafall.

Men, varför göra formulär i excel, istället för i Google Docs direkt? Det senare är ju ypperligt för kollaboration och delning.
Hårdare tag i Horisonten
 
Alendor
Posts: 14
Joined: Thu 26 May 2011, 17:52

Re: Digitalisera Rollformulär

Mon 31 Oct 2011, 23:25

Vår grupp har kört mycke digitalt dom senaste åren. Har inte gjort nå avancerat när det gäller Coriolis utan har enbart rollpersonerna i Googel Doc. Funkar ju bra här då det inte är allt för mycke info som behövs =)
Här är det för övrigt: http://drzu.in/coriolisrpg

Då vi har många rollspel i pdf-format så har vi även struntat i många böcker vilket gör det enklare att spela då vi ofta växlar mellan ställen att spela på och att bära runt på böcker är bara drygt.

Jag gjorde även ett rollformulär, ett simpelt sådan utan avancerade uträkningar, till Aeon (white wolf) till min egna rollperson. =)

Nu när det finns iPad och andra tabbar blir ju digitalt spelande än lättare, smidigare och inte så uppenbart och kanske "trist" som när man får ha en "stor" bärbar dator eller nå som tar plats.
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Digitalisera Rollformulär

Sat 05 Nov 2011, 04:44

Rollperson.se är en rätt cool tjänst som forumiten krank utvecklar. Tjänsten har just fördelen att vara online - alltid tillgänglig. Den har dock inte någon automatisk uträkning, än på ett tag iallafall.

Men, varför göra formulär i excel, istället för i Google Docs direkt? Det senare är ju ypperligt för kollaboration och delning.
för att det är uträkningar i formuläret som mer eller mindre gör regeloken onödig när det gäller sådant. därför kommer jag nog inte att lägga upp dem till allmän nedladdning utan Fria Ligans godtycke.
 
ELLIKKA
Posts: 1
Joined: Mon 23 Apr 2018, 19:48

Re: Digitalisera Rollformulär

Mon 23 Apr 2018, 19:49

 
User avatar
Toast
Posts: 46
Joined: Sun 16 Apr 2017, 20:50
Location: Stockholm

Re: Digitalisera Rollformulär

Mon 23 Apr 2018, 20:42

Frågade efter detta för två veckor sedan och gjorde egna då när det inte verkade finnas ^^
Jag gjorde även SLP- och uppdragsformulären om någon är intresserad.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests