.113
Topic Author
Posts: 30
Joined: Wed 26 Sep 2018, 08:27

Mutant år noll, förtydligande

Wed 26 Sep 2018, 08:34

Hej, Jag köpte alldeles i förrgår Mutant år noll regelboken för att upptäcka att den inte innehåller alla regler, det är inte helt tydligt att den inte gör, att den alltså är en spelarbok enbart. Ni borde förtydliga att man ändå "behöver" kampanjboken som spelledare. 

Visst kan man väl hitta på egna hot och allt sånt, men det är ganska svårt när man inte kan systemet ens. Hade startboxen funnits hade vi väl köpt den istället och då hade det väl inte varit något problem, men nu när den inte fanns så köpte vi just regelboken och antog att kampanjboken var just så som det är i många andra rollspel, till för dels en kampanj, dels tips för spelledaren om hur man bygger upp en kampanj. Nu verkar det som att den innehåller listor med hot och liknande också som verkar vara väldigt nödvändigt för att spela. Nu blir det ju dubbel frakt också om vi ska beställa den boken också, eventuellt köper vi den bara som pdf istället (går det via er?)

Jag förstår att det i många fall kan vara folk som köper en extra spelarbok för sina spelare, eller sig själv, så att den finns som den gör är det ju inget konstigt med, men just en sån där liten notis om att spelledaren kommer behöva kampanjboken hade varit fint på beskrivningen! (istället för att i regelboken läsa att man ska dra hotkort och leta efter tabellen för hot som inte finns :p )

Anyways, ser fram emot att börja spelleda igen, diggar i övrigt alla bilder och hur texten är skriven! Grymt!

MvH Johnny
 
User avatar
DanneGard
Posts: 17
Joined: Sat 15 Sep 2018, 21:01
Location: Tranås

Re: Mutant år noll, förtydligande

Wed 26 Sep 2018, 11:51

Står ju dock:
OBS! Har du inte spelat Mutant: År Noll tidigare bör du börja med Startboxen, som även innehåller kartor, spelmarker, spelkort och specialtärningar.
Men står ju inte lika tydligt som i Kampanjboken: 
OBS! Detta är inte ett komplett spel. För att spela Mutant: År Noll behöver du även Startboxen eller Regelboken
 
.113
Topic Author
Posts: 30
Joined: Wed 26 Sep 2018, 08:27

Re: Mutant år noll, förtydligande

Wed 26 Sep 2018, 12:01

Jo men det står ju inte att det krävs för arken och regler. Kartor, spelmarker, spelkort och tärningar är ju inte regler. Bara att man bör börja med den, det hintar inte om att det inte är annat än kampanj och spelledar tips.

Sen så är ju den slut och går inte ens gå in på ås att man ser vad just startbox innehåller. (tärningar är för övrigt också slut).
 
.113
Topic Author
Posts: 30
Joined: Wed 26 Sep 2018, 08:27

Re: Mutant år noll, förtydligande

Wed 26 Sep 2018, 12:06

Om man jämför med tex dnd 3.5 där players handbook har alla regler som behövs för grundspelet medan dungeon masters guide använts som lite utfyllnad å lite extra grejer, inte alls nödvändigt för spel.

Lite extra tydlighet är aldrig fel, hade det stått likadant som på kampanjboken hade man inte behövt fundera alls.

Att sen kampanjboken inte är själva spelet hör man ju på namnet, tror inte någon skulle köpa en kampanjbok och förvänta sig alla regler
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutant år noll, förtydligande

Wed 26 Sep 2018, 12:50

Hej!

Beklagar att du upplevde informationen som oklar. Det finns inga direkta regler i Kampanjboken - hoten är små äventyrsfrön, det går att spela utan dem - däremot massor av monster, artefakter, och äventyrsplatser. Allt detta går det att spela utan, men det kräver förstås mycket mer jobb av SL. Om du vill komplettera med Kampanjboken nu direkt så kan vi nog fixa så att du slipper frakten, mejla till support@frialigan.se så löser vi det. :)
Fria Ligan
 
.113
Topic Author
Posts: 30
Joined: Wed 26 Sep 2018, 08:27

Re: Mutant år noll, förtydligande

Wed 26 Sep 2018, 14:03

Toppen! 

Lät på andra som att man närmast måste ha den, men låter ju som att den om inte annat är väldigt behändig särskilt när man inte spelat det förut, enklare hitta balans i det som händer kan jag tänka mig. I regelboken känns det nästan som att man är utan några regler dock, men bra få veta att så är alltså inte fallet :)

Jag skickar ett mail!
 
.113
Topic Author
Posts: 30
Joined: Wed 26 Sep 2018, 08:27

Re: Mutant år noll, förtydligande

Wed 26 Sep 2018, 17:30

Jag mailade för nån timme sen så bara höra av er när ni har tid, tänkte passa på att ställa en till fråga också, är det planerat när det kommer nya tärningar för det hade ju varit roligt att ha med lite tärningar också men de är ju slut i shoppen.
 
.113
Topic Author
Posts: 30
Joined: Wed 26 Sep 2018, 08:27

Re: Mutant år noll, förtydligande

Thu 27 Sep 2018, 13:08

Ok, fortfarande inget svar, jag vet inte ens om det är tänkt jag ska köpa kampanjboken via sidan eller rpå något annat sätt, för jag antar ni vill ha betalt :p

Vill ju helst det ska bli skickat innan helgen också så man dels får tillgång till pdf under helgen dels kan börja spela till veckan istället för väldigt lång väntetid, hör gärna av er! Vi är väldigt peppade på att börja spela :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutant år noll, förtydligande

Thu 27 Sep 2018, 14:04

Hej!

Jag har påmint Jenny som sköter vår support, det borde inte dröja länge tills du får svar. :)
Fria Ligan
 
.113
Topic Author
Posts: 30
Joined: Wed 26 Sep 2018, 08:27

Re: Mutant år noll, förtydligande

Thu 27 Sep 2018, 14:14

Tack, tack :)

Förlåt om jag är jobbig ;) var både för att vi vill ha grejer men som jag sa så att ni inte skickar ena boken å måste betala extra själva liksom. Känns så onödigt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests