User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Trollchock

Sun 21 Jan 2018, 10:00

Har funderat mycket kring skräck senaste året utifrån några av de spel/äventyr jag köpt. Ofta tycker jag rollspel återkommer till liknande settingmässiga slutresultat som kosmisk skräck (CoC, ToC, Cthulhu Dark, Upsalasviten, tremelous), gotisk skräck (Vampire/Werewolf/Chock) och zombie-apokalyps (Ten Candles, Dread) alternativt hittat sin egen väg t.ex. via gnosticism (KULT),

Det vore givetvis kul om "Trollchock" inte tillhörde någon av dessa mer klassiska genres och i annat fall hoppas jag såklart att ni har en någorlunda annan "take" på någon av nämnda varianter.

Ett medskick som jag känner ofta missas i spel jag läst är hur man sätter rätt stämning på ett skräckrollspel. Flera CoC-spel blir lätt "Indiana Jones" och få spel lyckas bli obehagliga. Konkreta tips (likt de som finns för att sätta stämning i t.ex. Mutant År Noll) mottages alltså tacksamt.

Jag tycker också det vore intressant med ett skräckspel som placerar sig i gränslandet mellan naturligt och övernaturligt (att kunna balansera på tråden kring vad som kan, och inte kan, bortförklaras (kan det underliga ljudet komma från en helt naturlig källa? var det vinddraget som fick dörren att gå igen? tillhörde bitmärkerna på kvarlevorna rovdjurständer eller något annat? är seriemördarens modust operardi bara en galnings verk eller kommer rösterna han svamlar om från något som faktiskt döljer sig i skuggorna?) Blandar man upp balanserade bortförklaringar med ett stegrande vansinne hos RP så vet spelarna snart inte om skräcken finns på in- eller utsidan). Detta kräver såklart att det onaturliga och okända fick förbli okänt. För att inte bli alltför mycket "Indiana Jones" så tror jag också det är viktigt att RP inte tillhör någon "spökjägarorganisation" utan är någorlunda vanliga individer som under spel råkar ut för mindre vanliga händelser.

Som jag också nämnt i andra trådar så tycker jag det finns en uppsjö av moderna skräckrollspel, men jag tycker det ofta saknas settings för medeltid (tänk Rosens namn i ett svenskt kloster) eller 1700-tal (Vargarnas pakt) - bortsett Cthulhu Dark Ages. I övrigt finns det såklart gott om bra underlag på Creepypodden.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Trollchock

Mon 22 Jan 2018, 19:49

Bra tankar och idéer, tack för det! Mer info om "Trollchock" kommer senare i vår. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Trollchock

Mon 22 Jan 2018, 20:59

Har du kollat på Götterdämmerung? Svenskt rollspel (ca. 15 år gammalt) med fokus på mitten av 1700-talet.
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Trollchock

Tue 23 Jan 2018, 22:01

Har du kollat på Götterdämmerung? Svenskt rollspel (ca. 15 år gammalt) med fokus på mitten av 1700-talet.
Yes, men vill ha färre sekter och mer ordinära personer som hamnar i icke-ordinära situationer :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Trollchock

Fri 26 Jan 2018, 08:16

Vad gäller "trollchock" så kan ju ett tips på stämningsskapande hämtas från SVT-serien Jordskott.
Ganska så mysrysig serie baserat på svensk folklore.
Image
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Trollchock

Fri 26 Jan 2018, 09:39

Vad gäller "trollchock" så kan ju ett tips på stämningsskapande hämtas från SVT-serien Jordskott.
Ganska så mysrysig serie baserat på svensk folklore.
Just där finns ju rollspelet Skrômt (som jag förövrigt anmält mig till på Gothcon) :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Trollchock

Wed 31 Jan 2018, 00:47

Har funderat mycket kring skräck senaste året utifrån några av de spel/äventyr jag köpt. Ofta tycker jag rollspel återkommer till liknande settingmässiga slutresultat som kosmisk skräck (CoC, ToC, Cthulhu Dark, Upsalasviten, tremelous), gotisk skräck (Vampire/Werewolf/Chock) och zombie-apokalyps (Ten Candles, Dread) alternativt hittat sin egen väg t.ex. via gnosticism (KULT).

Jag tycker också det vore intressant med ett skräckspel som placerar sig i gränslandet mellan naturligt och övernaturligt (att kunna balansera på tråden kring vad som kan, och inte kan, bortförklaras (kan det underliga ljudet komma från en helt naturlig källa? 
OT: Något som inte har något alls med Trollchock att göra men e coolt som skräckspel (jag har inte läst hela spelet dock) är Kuro och med cybpunk bakgrund fångar naturligt/onaturligt :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Trollchock

Wed 31 Jan 2018, 21:49

Har funderat mycket kring skräck senaste året utifrån några av de spel/äventyr jag köpt. Ofta tycker jag rollspel återkommer till liknande settingmässiga slutresultat som kosmisk skräck (CoC, ToC, Cthulhu Dark, Upsalasviten, tremelous), gotisk skräck (Vampire/Werewolf/Chock) och zombie-apokalyps (Ten Candles, Dread) alternativt hittat sin egen väg t.ex. via gnosticism (KULT).

Jag tycker också det vore intressant med ett skräckspel som placerar sig i gränslandet mellan naturligt och övernaturligt (att kunna balansera på tråden kring vad som kan, och inte kan, bortförklaras (kan det underliga ljudet komma från en helt naturlig källa? 
OT: Något som inte har något alls med Trollchock att göra men e coolt som skräckspel (jag har inte läst hela spelet dock) är Kuro och med cybpunk bakgrund fångar naturligt/onaturligt :)
Hahaha onaturligt utifrån en sci-fi referensram?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Trollchock

Thu 01 Feb 2018, 13:10

Precis! :) Väldigt inspirerat av modern japansk/koreansk skräck oxå.
Fria Ligan
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Trollchock

Mon 26 Mar 2018, 14:19

"Trollchock"?

Ngt i Fria Ligans regi, eller är det "Chock - Åter från graven" (nyss kickstartat) som avses?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests