Johan Ekberg
Topic Author
Posts: 52
Joined: Mon 22 Apr 2013, 14:08
Location: Skövde

Coriolisböcker - Skillnad på färger och ljus i trycket

Sat 20 Jan 2018, 17:32

Som backare till Coriolis har jag kunnat jämföra utseendet på pdf:er och de tryckta versionerna av det som hittills getts ut. Och det finns en slående skillnad har jag märkt, beroende på vilket tryckeri Fria Ligan har anlitat. I grundboxen ligger böcker och pdf:er nära varandra i färger och ljusstyrka. Bakgrunden är ljusblå och färger och nyanser framträder på ett likartat sätt. Denna produkt är tryckt av Livonia Print. De böcker som släppts efter detta (Horiosontens Hemligheter, Det Döende Skeppet, Arams Hemlighet) har dock en helt annan färgnyans, som skiljer sig markant från hur pdf:erna (och regelböckerna) ser ut. Dessa är tryckta av Spindulys. Det är samma i alla tre produkter, och mellan olika ex av samma bok. Så det har inget att göra med "feltryck" i några enskilda fall.

I Spindulys-trycket så är textbakgrunden inte ljusblå utan snarare grön. Och det som är beige i motsvarande pdf är gult i boken, o.s.v... Jag får en känsla av att färgerna inte är "rätt" helt enkelt. Bilderna är så mörka att det ibland inte går att urskilja detaljer, vilka är hur tydliga som helst i motsvarande pdf. Allting är genomgående mörkare i tryck, på ett sätt som det inte är när man jämför grundboxens pdf och motsvarande böcker. Jag har svårt att tro att detta är avsiktligt? Har ni inte egentligen tänkt er en gemensam (ljusblå) färg på t.ex. textbakgrund genom alla produkter, eller har ni "bytt" till grön nu, trots att pdf-erna har blå färg? Att det skiljer sig en del mellan färg/ljus på en dataskärm och i en tryckt produkt förstår jag såklart...men en så här stor skillnad är inte normalt. Och grejen är att skillnaden är så väldigt mycket större i Spindulys-trycket än det är i Livonia-trycket.

Detta gör mig lite orolig, då jag upplever Livonia-trycket som klart snyggare och mer korrekt, men ni verkar anlita Spindulys nu istället. Betyder det att samma "problem" kommer finnas även i ESF, atlaser och alla följande Coriolis-böcker? Är ni medvetna om detta, och kanske kan göra något åt det? De senaste böckerna är fortfarande snygga såklart, och det är ju inget jätteproblem...men jag får ändå känslan att de inte riktigt ser ut som det är tänkt? Varför har ni bytt tryckeri? Och vilka möjligheter har ni att påverka/ge feedback till de som trycker era produkter? Vore intressant om ni på Fria Ligan vill svara på dessa frågor. 
 
Johan Ekberg
Topic Author
Posts: 52
Joined: Mon 22 Apr 2013, 14:08
Location: Skövde

Re: Coriolisböcker - Skillnad på färger och ljus i trycket

Sat 20 Jan 2018, 18:10

Om någon är frågande till vad jag menar...ta en titt på bilden i Horisontens Hemligheter, sidan 25, och jämför pdf med tryck. Rustningen, som lyser av snygga detaljer i "original", men där mycket är borttonat i mörker i den tryckta versionen. Ljuset i ögonen är reducerat till hälften i trycket! Aldrig sett något liknande, hur en bild kan "förvanskas" av ett över-mörkt tryck. Och det går igenom i alla bilder i alla de tre nämnda böckerna. Om jag var illustratör skulle jag vara djupt besviken, när så mycket detaljer försvinner i den tryckta versionen, eller färgerna förändras. Ju mer jag bläddrar i dessa tre häften, desto större framstår problemet för mig. Det är verkligen inte okej. Snälla Fria Ligan, byt tryckeri snarast, eller säg till dem att skärpa sig rejält.
 
Johan Ekberg
Topic Author
Posts: 52
Joined: Mon 22 Apr 2013, 14:08
Location: Skövde

Re: Coriolisböcker - Skillnad på färger och ljus i trycket

Mon 29 Jan 2018, 16:55

Jag inväntar svar från Fria Ligan, det vore värdefullt för mig om ni vill kommentera detta. Eller om någon annan läsare har upptäckt samma sak, så jag kan vara säker på att jag inte hallucinerar... :D

Att jag bryr mig så mycket om denna fråga beror på att jag tycker Coriolis är världens bästa och vackraste rollspel genom tiderna. Och därmed känns utseendet även på tillbehören viktigt för mig, även om jag alltid bryr mig mycket om visuella detaljer. Ni på Fria Ligan håller en så hög kvalitet genomgående i era produkter, vilket gör att det känns extra synd ifall tryckeriet ställer till det och försämrar utseendet på fantastiska illustrationer. Grundboxen är alldeles utmärkt när det gäller färg- och tryckkvalitet, det är väl inte för mycket begärt att övriga produkter också ska hålla samma standard? Det vore så skönt om Emissarien Som Försvann inte drogs med samma mörktryck-problem...
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Coriolisböcker - Skillnad på färger och ljus i trycket

Thu 01 Feb 2018, 21:31

Hej!

Beklagar att vi inte svarat på detta, men vi har helt enkelt inte sett detta problem i böckerna och det är inte heller något som andra har rapporterat.

Jag vill bara kolla en sak - du har noterat att det är olika färg på bakgrundsplattorna i Regelboken (blå) respektive Horisontenboken (grön) i grundspelet? Och att alla äventyr har samma gröna bakgrund som Horisontenboken?
Specifikt angående Arams hemlighet så är många av illustrationerna där gröntonade och disiga, helt enkelt för att det är så atmosfären på platsen ser ut. :)
Fria Ligan
 
Johan Ekberg
Topic Author
Posts: 52
Joined: Mon 22 Apr 2013, 14:08
Location: Skövde

Re: Coriolisböcker - Skillnad på färger och ljus i trycket

Fri 02 Feb 2018, 20:55

Tack för svar Tomas! Ja du har rätt i att regelboken är blå och horisontenboken grön på bakgrundsplattorna. Så det var en dålig jämförelse av mig i just det fallet. Men det är inte det som min fråga handlar om i första hand, utan det är fortfarande en markant skillnad även om man jämför den gröna bakgrunden i horisontenboken och den gröna bakgrunden i de tre nämnda produkterna, vilka är klart mörkare i tonen. Ljusgrön mot mörkgrön om man så vill. Och som sagt, horisontenboken ser ut exakt som min pdf, medan Horisontens Hemligheter och äventyren samtliga har en mycket mörkare ton än motsvarande pdf. Inget stort problem i sig, men ändå en indikation på att något inte stämmer, tycker jag. Det stora problemet kommer ju när det gäller illustrationer som är lite mörka redan från början, och som blir jättemörka i trycket, till den grad att detaljer helt försvinner i svärtan.

Visst förstår jag att Aramsbilderna ska vara gröntoniga och disiga, det är de ju även i pdf:en. Och just därför blir det ett problem att de är ÄNNU mer mörka och otydliga i trycket, på ett sätt som ni knappast kan ha tänkt er? Att ingen annan har anmärkt på detta kan ju bero på att det flesta läser antingen pdf eller tryckta häften...men jag själv har läst både och, och därmed slagits av den stora skillnaden i färgerna. En skillnad som inte finns när det gäller grundboxen som sagt. Det förvånar mig att ni inte har uppmärksammat detta själva. I synnerhet de som har illustrerat borde ju bry sig tycker man, när bilderna i tryck inte alls har samma färgton som i motsvarande pdf.

Jag skulle gärna vilja att ni faktiskt sätter er ner och jämför horisontenbok-äventyrshäften samt pdf-tryckta häften i detta fall. Ni kan inte undgå att se vad jag menar. Sen om ni tycker det är ett problem eller inte, ja det är en annan sak...men jag vill gärna att ni gör en seriös jämförelse på det viset jag har gjort, och återkommer med era intryck. Det är lätt att missa om man inte jämför dem "direkt" bok mot bok, pdf mot häfte. Då blir det solklart att Spindulys tryck är annorlunda och mörkare mot Linovias ljusare och mer "pdf-trogna" tryck i färgerna. Sen kan man tycka det är en struntsak förstås. Men jag tycker inte det, när vackra illustrationer blir så mörka att vissa detaljer helt försvinner i svärtan. (Horisontens hemligheter s. 25 som sagt...solklart exempel. Kolla ögonen. Eller uppslaget 24-25 i Arams Hemlighet. I trycket är marken svart där den i pdf:en är brun...alla detaljer där är i stort sett borta.)   
 
Johan Ekberg
Topic Author
Posts: 52
Joined: Mon 22 Apr 2013, 14:08
Location: Skövde

Re: Coriolisböcker - Skillnad på färger och ljus i trycket

Mon 12 Feb 2018, 22:35

Det här börjar likna en monolog, hehe, men jag lovar att detta blir sista inlägget om ingen är intresserad av att diskutera. Jag är tacksam för svar från Tomas, men också besviken eftersom det var ett "icke-svar" då ni inte verkar ha tagit mina iakttagelser på allvar och undersökt saken. Jag är som sagt förvånad över detta och undrar vad det kan bero på. Är ni inte särskilt intresserade av hur färgåtergivningen faktiskt ser ut i era produkter? Eller handlar det om förnekelse...eftersom det är psykologiskt jobbigt att ta in att vissa av era produkter kunde ha sett bättre ut med ett annat tryckeri? Eller har ni så fullt upp med att producera högklassiga rollspelsprodukter att ni inte har tid att kolla upp detta mer noggrant, fast ni egentligen tycker det låter viktigt? Hoppas på det senaste alternativet. ;)

Jag har nu sett att ni har använt olika tryckerier även för Mutant År Noll. Alltså att regelböckerna är tryckta av Linovia Print och zonkompendier av Spindulys. Om skillnaden är densamma där i färgerna vet jag inte, eftersom jag inte har några pdf:er till Mutant. Och eftersom det visuella inte är lika centralt som i Coriolis så bryr jag mig faktiskt inte lika mycket. Men det verkar vara så att ni använt Linovia till inbundna böcker och Spindulys till häftade, är det korrekt? Varför? Alltså jag är lite nyfiken på hur ni tänker när ni anlitar tryckerier. Alla är ju inte lika bra, och det förstår ni väl också? Och därför borde ni fingranska vad de faktiskt levererar till er kan man tycka. Vilket ni inte har gjort uppenbarligen, för då hade ni själva sett det jag anmärker på i denna tråden.

Emissarien Som Försvann är en inbunden bok, och det hoppas jag innebär att den kommer tryckas av Linovia Print. Eller? Jag ser dock till min fasa att det står Spindulys som tryckeri i pdf:en... säg att detta inte stämmer, så kan jag sova lite skönare framöver. ;) Eller säg till dem att vara mer noga med att inte "förmörka" bilderna i fortsättningen. Och allvarligt talat, vilket tryckeri ni anlitar spelar uppenbarligen roll för kvalitén, det är min huvudpoäng i all denna textmassa. Jag vill ju bara hjälpa till, så att era produkter i framtiden kan hålla den visuella standard som de förtjänar. Hoppas ni har förståelse för det. Nu ska jag inte tjata mer.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests