Bagera
Topic Author
Posts: 8
Joined: Fri 01 Dec 2017, 11:05

Licenser och fanskapat material

Fri 01 Dec 2017, 11:44

Hej.
Ny här på forumet och har letat en del men inte hittat något som svarade på detta.

Jag vill skapa en del material till mina mutantkampanjer och undrar hur det ser ut med licenser och dyl.
Jag hade i första hand tänkt lägga ut grejerna gratis men vill veta hur det skulle funka om jag till exempel vill ge ut dem fysiskt eller ta emot donationer.

Specifika grejer skulle kunna vara att jag till exempel håller på med en digital version av himmelshjulets intelligenstest så att det är olika varje gång. Där figurerar mimers logga som jag inte äger några rättigheter till. Den går ju klart att ta bort men det skulle vara roligare att ha kvar den.

Tack för ett grymt spel
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Licenser och fanskapat material

Sat 02 Dec 2017, 02:03

Det kommer en OGL till samtliga av FLs spel (det var ett stretch goal vid Kickstartern för Forbidden Lands).
________________________
Meka Extraordinaire
 
Bagera
Topic Author
Posts: 8
Joined: Fri 01 Dec 2017, 11:05

Re: Licenser och fanskapat material

Sat 02 Dec 2017, 18:34

Tack.
Finns den licensen att läsa någonstans om man inte är backer?
Om den liknar ogl 1.0a betyder det att man inte kan göra nåt material som går att använda till M0 iom. att man inte får använda koncept som och teman som finns i originalspelet.
Har jag förstått det rätt?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Licenser och fanskapat material

Sat 02 Dec 2017, 21:00

Hej!

OGL:n är en kommande sak och inget som finns eller gäller i dag. Den kommer enbart att gälla regelverket, inte varumärkena för de spel vi ger ut.

Vad gäller fanskapat material är det helt fine att sprida det förutsatt att du A) inte tar betalt och B) gör klart att det verkligen är fanskapat material, tex inte sätter den officiella Mutant-loggan på materialet.

Vill du ta betalt för materialet måste det ges ut som en officiell produkt via Ligan och med godkännande av licensägaren Cabinet Entertainment.

Din version av intelligenstestet låter toppen!
Fria Ligan
 
Bagera
Topic Author
Posts: 8
Joined: Fri 01 Dec 2017, 11:05

Re: Licenser och fanskapat material

Sun 03 Dec 2017, 11:30

Tackar för bra svar.
Då fortsätter jag med vad jag håller på med och hoppas dela det snart här.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests