User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Mutant år Noll som Fantasyrollspel

Thu 09 Apr 2015, 22:06

Jag tror att reglerna passar väl till det mesta med rätt små justeringar. Några färdigheter får man tänka igenom eller byta ut.

Jag gjorde en Vampyr-variant (tänk Vampire: The masquerade) som funkade riktigt bra (bara spelat ett spelpass i höstas någon gång). Bara grunderna, men jag kan absolut se hur man skulle kunna vidareutveckla det med andra delar av reglerna (bygga upp sitt vampyrsamhälle, "coven" eller vad det brukar kallas, etc.). Det kan hända att det behöver balanseras också... ;-)

Jag bifogar ett rollformulär och en liten krönika från vårt spelpass. Själva reglerna vågar jag inte bifoga eftersom de innehåller för stora delar av Mutants regler, tror jag.
Attachments
LA 1986.pdf
Krönika från en spelomgång
(97.51 KiB) Downloaded 355 times
Rollformulär Vampyr v1.pdf
Rollformulär för vampyrer
(236.05 KiB) Downloaded 339 times
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutant år Noll som Fantasyrollspel

Thu 09 Apr 2015, 22:12

Coolt! Posta gärna reglerna också, ingen fara! Vore kul att se! :)
Fria Ligan
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Mutant år Noll som Fantasyrollspel

Fri 10 Apr 2015, 10:59

Coolt! Posta gärna reglerna också, ingen fara! Vore kul att se! :)
Dåså, här kommer reglerna. :lol:

De är mycket hastigt ihopkastade inför en spelkväll där vi var för få för att fortsätta med Mutant-kampanjen.
Attachments
Vampyr.pdf
Regler för Vampyr-spel
(205.33 KiB) Downloaded 380 times
 
Soulless
Posts: 6
Joined: Fri 10 Apr 2015, 15:38

Re: Mutant år Noll som Fantasyrollspel

Fri 10 Apr 2015, 15:45

Jag har en liten fråga om Year Zero.
Är det en sammanslagning av regelboken+kampanjeboken?

Jag köpte, läste och älskade de två svenska häromdagen men föredrar det gamla klassiska stora formatet som jag ser att den engelska utgåvan har.


Det kanske är att skjuta sig i foten att fästa sig vid den engelska då jag antar samtliga expansioner först o främst kommer släppas på svenska men som den samlare man är så kan jag garanterat se min bokhylla bära båda uppsättningarna böcker :)


Edit:
Okej, jag vet inte hur jag lyckades posta detta i helt fel tråd. Ber om ursäkt men kanske kan få svar här också
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Mutant år Noll som Fantasyrollspel

Fri 10 Apr 2015, 15:54

Jag köpte, läste och älskade de två svenska häromdagen men föredrar det gamla klassiska stora formatet som jag ser att den engelska utgåvan har.
Inte för att vara sån, men det klassiska formatet på Mutant är just A5-böcker i box...
________________________
Meka Extraordinaire
 
Soulless
Posts: 6
Joined: Fri 10 Apr 2015, 15:38

Re: Mutant år Noll som Fantasyrollspel

Fri 10 Apr 2015, 15:59

Jag köpte, läste och älskade de två svenska häromdagen men föredrar det gamla klassiska stora formatet som jag ser att den engelska utgåvan har.
Inte för att vara sån, men det klassiska formatet på Mutant är just A5-böcker i box...
Ja förvisso, du får vara sån ;)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutant år Noll som Fantasyrollspel

Fri 10 Apr 2015, 20:02

Jo, båda formaten är ju klassiska på olika håll - US Letter är det klassiska i USA medan det mindre G5 är det klassiska svenska från 80-talet.

Och jo - engelska Mutant Year Zero innehåller både Regel- och Kampanjdelarna.
Fria Ligan
 
User avatar
Hrodebert
Posts: 70
Joined: Mon 09 Dec 2013, 07:54
Location: Heinöya

Re: Mutant år Noll som Fantasyrollspel

Sat 23 May 2015, 12:13

Mutant År 0 som fantasyrollspel? Absolut! Gärna lätt anakronistiskt med mörk stämning och dåligt väder. Kanske runt 1500-talet så där. Flintlåsgevär och zweihändersvärd, små grå byar på kanten till den stora vildmarken, knarrande koggar som seglar ut i det okända, mekaniska innovationer typ Leonardo da Vinci, djupa skogar med åldriga hemligheter, stolta städer med tjocka murar mot ondskans makter...

;)
"Han andades tungt efter den branta stentrappan. Luften var bitande kall och vinden ylade. Framför honom fanns nu den åldriga porten i berget. Stängd och låst med kraftfulla runor. Försiktigt började han nynna galdersången..."
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutant år Noll som Fantasyrollspel

Sat 23 May 2015, 19:36

Gillar! :)
Fria Ligan
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Mutant år Noll som Fantasyrollspel

Thu 23 Jun 2016, 13:00

Ett litet "Arkkompendium" som är enkelt och kompatibelt med de flesta rollspel? Grunderna för hur du bygger och utvecklar din lilla fantasy stad.
Gillar det skarpt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests