User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: I Skuggan av Trakorien

Thu 21 Apr 2011, 12:03

Nja, jag tror att det finns ett litet missförstånd här.

Henke spelar inte med BRP, det gör ingen annan speltestare heller. Alla speltestare använder förstås spelets eget regelverk, som ligger rätt långt från BRP.

Jag tror att Henke menar BRP snarare som en spelstil. I Svavelvinterspelet kallas denna spelstil klassisk, alltså där SL ger spelarna uppdrag. Precis som i de flesta traditionella rollspel.
Den andra spelstilen i spelet är karaktärsdriven, där det inte finns någon färdig story. Alltså Story Now.
När vi skriver om hybridstil handlar det om en mix av dessa båda metoder, alltså där RP har ett uppdrag att utföra men samtidigt egna agendor vid sidan av. Min egen kampanj är också sådan, men flera tester på rent karaktärsdrivet spel har också gjorts. Och fler ska det bli!
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: I Skuggan av Trakorien

Thu 21 Apr 2011, 12:06

Tack för klargörandet!
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

I drömdräparnas stad

Mon 06 Jun 2011, 23:12

http://trakorien.blogg.se/

Har valt att dela upp söndagens spelmöte (nästan 12 timmar) i flera blogginlägg varav här kommer det första.

Äventyret skulle kunna sägas vara en mix av Sinkadusäventyret "Skuggor över Nohstril", egna påhitt samt lite inspiration från Mutantäventyret "Knegarfurstens Sorti" som ingår i modulen "Pirit:DIK". Dessutom har jag lånat en del av Albarunzias setting från Tomas O4Ö-kampanj.
Last edited by Henke on Tue 07 Jun 2011, 14:55, edited 1 time in total.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Shamashprästinnans sorti

Tue 07 Jun 2011, 14:54

http://trakorien.blogg.se/

Fortsättning på berättelsen från söndagens spelpass.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: I Skuggan av Trakorien

Tue 07 Jun 2011, 18:28

Spännande! Återkommer med fler kommentarer när jag har läst allt. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

En sanningsdyrkares lögn

Wed 08 Jun 2011, 14:02

http://trakorien.blogg.se/

Idag har jag slutfört sista delen från i söndags, vilket betyder att jag sparkar igång Oraklets Fyra Ögon på nästa spelmöte :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: I Skuggan av Trakorien

Sun 19 Jun 2011, 22:17

Så var vi äntligen igång med O4Ö. Full rapport kommer inom kort på bloggen men tills dess kan summeras att gruppen introducerades i skuggspelet där bl.a. Ransard landsteg med trupper direkt på den bralgiska slätten, Ilibauriska giftkokare hjälpte Gozcana da Skugre till dominans i Paraltro efter att ha förgiftat bygdens skapelsetrogna befolkning. Goba da Grummi åkte på en känga av Bodaken efter att ha försökt stärka sin ställning i huvudstaden, Ranziner-ordern fick ökad sympati i Bralorge efter att man räddat missväxt med magi och i Ilibaurien drogades besökande makthavare med opiander som nu gjort dem beroende.

I karaktärsspelet hann gruppen hela vägen till Manghaldes ö i Sumbraträsken där man med lite hjälp lyckades klura ut att det röda(!) ögat förmodligen är en hemmagjord shagulklon som befinner sig i Skuger.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: I Skuggan av Trakorien

Mon 20 Jun 2011, 16:29

Coolt! Ska bli kul att läsa detaljerna. Har själv nyss avslutat O4Ö, det kommer en rapport om det också framöver.

Låter som att ni hade kul med Skuggspelet. Det jag gillar är att skuggspelet får världen att kännas dynamisk och föränderlig, även när skuggspelet inte direkt berör karaktärerna. Det händer oväntade och coola saker, och spelarna är direkt delaktiga i detta - betydligt roligare än när SL bara berättar hur det ligger till.

För oss har skuggspelets effekter ofta spillt över till karaktärsspelet, inte bara på det spelmekaniska planet utan även på det story-mässiga - tex när Digeta Longa mördade Peatro Petralba, som var skuggmakt åt karaktären Lertios. Det ledde till en cool scen där Lertios på eget bevåg försökte spåra upp mördaren och göra upp med honom, men i stället själv höggs ner... en spännande tråd av följa upp längre fram i kampanjen. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: I Skuggan av Trakorien

Mon 20 Jun 2011, 22:16

Kan bara hålla med dig angående skuggspelet. Det ger en helt ny dimension till berättelsen där spelarna faktiskt får relativt fria händer att driva på historien i önskad riktning.

Hittills har dock inte skuggspelet lämnat något större avtryck i karaktärsspelet (mer än som lite omvärlds-rykten i förbifarten) då spelmötet kretsade mest kring introduktionsbiten i O4Ö och där skuggspelet inte berörde någon plats där karaktärsspelet utspelade sig.

Nu har jag hur som helst skrivit klart blogginlägget som helt enkelt heter "Oraklets Fyra Ögon"

http://trakorien.blogg.se
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Den eländiga staden

Tue 12 Jul 2011, 18:03

http://trakorien.blogg.se

Nytt blogginlägg efter söndagens spelmöte som tyvärr blir det sista på obestämd tid.

Att staden Skuger är eländig stämmer förvisso men det handlar även om en ny regelfunktion som vi speltestade åt Tomas just i detta möte.

En förändring från originalet är att det blå ögat i vår kampanj bytt plats med det röda ögat.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests