User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

I Skuggan av Trakorien

Sat 09 Apr 2011, 15:11

Passar på att länka upp min spelrapportsblogg för Svavelvinter-rollspelet som går under namnet "I Skuggan av Trakorien". Kampanjen startade i april 2008 med klassiska DoD-regler för att långt senare övergå till speltest av Svavelvinter-rollspelet. Berättelsen kretsar kring Erik Granströms äventyr om den femte konfluxen (1987-1994) med mellanspel i form av gamla DoD-äventyr som jag haft liggande på hyllan och som anpassats för att smälta in i Trakorien.

För närvarande spelar vi ett mellanspel strax innan Oraklets Fyra Ögon, där gruppen gett sig ut i de förrädiska Sumbraträsken för att leta rätt på en sällsynt läkeört åt Ranzinerorderns ledare Peatro Patralba.

http://trakorien.blogg.se
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: I Skuggan av Trakorien

Sat 09 Apr 2011, 18:39

Trevligt!

Kan bara tillägga att Henke är vår flitigaste speltestare och en mästare på att kritiskt granska våra regelpåhitt... :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Skönheten och Odjuret

Mon 18 Apr 2011, 18:02

http://trakorien.blogg.se/

Igår spelade vi klart den sista delen i min moddade Marsklandet-kampanj (frånsett Kristallön som passande kommer dyka upp i Kristalltjuren istället).

Sökandet efter den helande örten fortsatte även om äventyret handlade mest om annat. Det blev ett stopp på drakön (där draken Kréurm fått ge plats åt den skadade Nemisyx), mötet på fjärden (där magikern Sardimon låg nedskjuten istället för en svanmö), återbesök i Luvenas tempel (Viandars tempel), vidare mot Magiakademin (som istället för vatten-elementaristen Dermatt och hans elever innehöll synvrängerskan Fatika da Balgumel och hennes frambesvärjda elever), resans mål Skeckerbosättningen (istället för Alvön) och sist men inte minst Det gamla tornet (som istället för svartnissarnas torn blev en makaber avslutning på kampanjdelen med Magiakademin, tack vare lite bollande med Han, Sapient och Zappelina på Rollspel.nu)

Härnäst väntar en sista mellanakt med planteringar innan det äntligen är dags för Oraklets Fyra Ögon.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: I Skuggan av Trakorien

Mon 18 Apr 2011, 20:32

Låter som ni har haft det kul! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: I Skuggan av Trakorien

Mon 18 Apr 2011, 21:32

Absolut! Skall bli kul att köra fortsättningen!

FYI, så har jag även uppdaterat mitt Google-doc om du har vägarna förbi :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: I Skuggan av Trakorien

Wed 20 Apr 2011, 08:52

Kopplat till vårt senaste spelmöte tänkte jag också ge en lite mer teknisk aspekt på äventyret och vårt speltestande. Precis som Tomas Konflux-kampanj så spelar vi med reglerna i hybrid-form, en blandning av mer klassiskt BRP och karaktärsdrivet spel. Denna spelform kändes dels spännande att prova på men var också enda möjligheten till karaktärsdrivet spel om vi skulle kunna spela vidare på vår egen Konflux-kampanj. Från start kändes det lite ovant att balansera mellan det klassiska äventyrsdrivna och spelarnas eget driv men allteftersom detta har växt samman så känner jag att det höjt hela spelupplevelsen till oanade höjder.

Efter tio spelomgångar med reglerna så tycker jag allt flyter väldigt bra. Samtliga spelare (som alla egentligen är BRP-spelare) har tagit till sig mekaniken och uppskattar den. Personligen gillar jag enkelheten och snabba avgöranden som gör att man snabbspolar de ointressanta delarna och bara fokuserar på det man tycker är spännande. Detta förstärks enligt mig ytterligare genom att karaktärsspel knyts samman kring scener som avslutas när de inte längre innehåller något intressant.

Vill även slå ett slag för magireglerna, då jag gång på gång irriterat mig på fantasy-rollspel som strukturerar sin magi med långa listor som innehåller alla möjliga nyttiga och onyttiga besvärjelser och där strukturen dödar mystiken kring magi. Trakorien RPG använder istället ett öppet system som behåller mystiken kring vad en magiker kan prestera med sina krafter, och där istället spelgruppens idéer sätter begränsningen till besvärjelsens omfång (som sedan avgörs när Berättaren sätter svårighetsgraden).

Ännu en sak som jag gillar med reglerna är att de är relativt enkla att lära sig och förmodligen ännu enklare för någon som inte spelat BRP tidigare (och har en uppfattning "om hur saker ska vara"). Vi har låtit en av spelarnas 10-åring vara med och spela de senaste spelomgångarna och han greppade reglerna förvånansvärt bra redan från start. När man själv som tioåring spelade rollspel så låg fokus oavbrutet kring powergaming medan man här ser en kille i samma ålder som istället genom regelmekaniken förstår målsättningen med att göra bra karaktärsspel. Coolt!

Skuggspelet är ytterligare ett genomtänkt sätt att skapa drama. Har valt att avvakta lite med detta tills jag hittat naturliga kopplingar mellan karaktärerna och deras skuggmakter. Reglerna är även här enkla men tillför många spännande situationer både i form av befallningar och i skuggspelets inverkan på karaktärsspelet.

Vår spelgrupp består av kafrilerprästen Radagast da Ranz som är den enda karaktär som överlevt kampanjen såhär långt. Förutom sin övertygelse om att "de svaga behöver min hjälp" så har hans godtrohet satt gruppen i diverse jobbiga situationer. Radagast har även starka band till animisterna i Mereld och är skolad inom eldens element.

Kmordadruiden Melobin den Vackre stötte man på i slutet av Svavelvinter då han just genomlidigt svår psykisk påfrestning i samband med att RhabdoRana-mördaren Abenazer utplånat hans ordenssyskon. Melobin har trots allt satt sin övertygelse till att "Kmorda hjälper mig i alla faror ". Upplevelserna från Marjura har dock satt sina spår och hans panikångest gör sig ofta påmind.

Ynglingen Ulvric da Ollach är son till den numera passive karaktären Hæjmir da Ollach och drivs av ett "hämndbegär mot alla oförätter" som gäller honom själv och hans närstående. Ulvric är även en slarvig typ vilket inte alltid uppskattas av övriga.

Slutligen har vi adelspojken Molte da Melse, kusinbarn till den framlidne prokurator Gottard i den förlorade nyhamnen Arhem. Molte dras som de flesta kastyke-anhängare med en egoistisk livssyn och vill att "alla skall dansa efter min pipa". Till sin nackdel är ynglingen feg och backar ofta när faran väl är ett faktum.

Från vårt senaste spelmöte som avslutades i den trakoriska handelsstationen i Sumbraträsken och Radagasts mardröm så valde jag att starta upp nästa scen på färden mot drakön. Här planterade jag en berättarutmaning för Radagasts spelare. En månpräst från Luvenas templet, som de nyligen lyckats fly från, ropade plötsligt på hjälp och hade fastnat i en mordisk spindelranka. Radagast som i vanliga fall brukar hjälpa de svaga och behövande ställdes här inför valet att hjälpa fienden mot en belöning i form av ödestärning, eller att ignorera honom och straffas med en tärning (ett tredje alternativ var att han kunde förkastat sitt rättssnöre och sjunka ner i en personlig krig). Radagast valde att anta utmaningen och hjälpte sin fiende. Ulvric som drivs av hämndbegär deklarerade genast att han gjorde processen kort med en annan måndyrkare som man tagit tillfånga tidigare (detta blev dock ingen utmaning från berättarens sida utan en notering för honom själv om att ha följt sin övertygelse).

Vi bröt scenen varpå en ny scen med ankomsten till drakön introducerades. Radagast och Melobin hade redan vid förra spelmötet förlorat en retorisk konflikt angående vansinnet i att ge sig ut på drakjakt men sällskapets SLP (biroll) Serego da Moherra vann den övertalningen med sin karisma och graciösa livsstil. Sällskapet gav sin in i drakgrottan där man snart stötte på nästa utmaning. Radagast såg hur draken var allvarligt skadad och blev återigen utmanad att rädda den hjälplösa besten. Radagast försökte på nytt starta en retorisk konflikt och avråda Serego och hans män från att anfalla men då konflikten stod i övertalning (Vattnets blod) var Radagast klart underlägsen när det visade sig att Serego dessutom besatt förmågan Okvädning. Tillintetgjord av Serego´s förolämning och omkullknuffad såg han drakjägarna störta fram mot besten.

Vi spelade snabbt igenom den dödsdömda striden. Drakar tar nämligen inte skada av vanliga vapen och ingen av angriparna hade artefakter eller magi att tillgå. När de väl insåg sitt misstag var det försent och drakens eldsprut gjorde skador som var oundvikliga för de tungt rustade stridsmännen som inte lyckades undvika (blodet eld minus straff för tung rustning gav noll tärningar = sämst av två slag). Vi slog därefter några konfliktslag för jakten då drakjägarna försökte fly men lyckades inte undkomma utan slutade som rykande askhögar på grottgolvet.

Efter den, för drakjägarnas del, meningslösa striden gick Radagast fram och slog ett slag i sin gudaförmåga, för att hela draken. Slaget blev enormt lyckat (5-6 lyckade tärningar och endast två hade behövts). Jag lät honom slippa sitt eländiga tillstånd "utmattad" av händelsen och han fick dessutom tillbaka sin satsade ödestärning.

Draken var tacksam men kom ändå med nästa utmaning mot Radagast. Eftersom Radagast vid ett tidigare tillfälle rispat den gudomliga väven (slagit samma siffra med två ödestärningar när han använde sin magi) hade han gjort sig ovän med mångudinnan själv. Hon hade bestämt att barnet han skötte hand om hemma i Tricilve skulle dö som straff - men draken erbjöd sig nu att städa upp oredan. Han krävde dock Radagast på ett människooffer vilket ännu en gång bryter mot hans övertygelse. Radagast vägrade dock låta barnet dö och lät draken äta upp den räddade månprästen, vilket kostade honom en ödestärning som straff.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: I Skuggan av Trakorien

Wed 20 Apr 2011, 13:54

Kul att läsa en så grundlig genomgång av hur ni använder reglerna! Gillade särskilt hur de uppblåsta drakjägarna vann sin retoriska konflikt bara för att omgående brännas till aska av draken. :D
Mångudinnans hämnd och drakens dilemma var också väldigt bra och intressanta följder av besvärjande som gått snett. Precis så är magisystemet tänkt att funka!

Jag ser inte Svavelvinter som ett utpräglat nybörjarspel, men att en tioåring kan ta sig an det hela så väl är kul att höra. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: I Skuggan av Trakorien

Thu 21 Apr 2011, 07:39

Jag ser inte Svavelvinter som ett utpräglat nybörjarspel, men att en tioåring kan ta sig an det hela så väl är kul att höra. :)
Nu beror det såklart på vilken nivå man lägger sig karaktärsmässigt. Vi valde avsiktligt att göra karaktärens övertygelse/förbannelse lättspelade, för att han skulle hänga med på mekaniken.Vad jag menade var att jag tycker systemet har sådan bredd att man kan göra komplexa karaktärer för ärrade rollspelsveteraner, men även enklare introduktionskaraktärer för nybörjare.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: I Skuggan av Trakorien

Thu 21 Apr 2011, 09:07

Och det är precis det som är meningen :)
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: I Skuggan av Trakorien

Thu 21 Apr 2011, 11:49

Spelar alla speltestarna med hybridregler?

Vilket värde för speltestet har detta?

Iallafall som oinitierad utomstående kan jag inte skilja på vilka kommentarer på olika konsekvenser som grundar sig i BRP-regler och vilka som kommer ur de "nya" reglerna.

Jag har en allmän fråga, men startar ny tråd, då den inte har med just Henkes testkampanj att göra.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests