Baldyr
Posts: 802
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sun 18 Aug 2013, 15:54

Första genomläsningen var precis så förvirrande som sig bör, med tanke på det digra persongalleriet. Varför jag inte nyttjade personförteckningen på slutet är ett mysterium...

Äventyret som sådant känns fräscht just för att det inte bjuder på några ritningar över "dungeons" eller intrikata fällor. Däremot fanns ju en gåta eller två, men det hör liksom till stilen. Persongalleriet är, som vanligt, lysande och utgör också den stora behållning med äventyret. Därför är det bra att äventyrets dilemman just är av social karaktär och löses genom interaktion snarare än "problemlösning". Ofta finns heller inga färdiga lösningar, utan endast en rad komplikationer. Mycket bra!

Möjligen skulle man inkluderat färdiga karaktärer i form av Ingolmos närmaste hejdukar. (Ovan nämnda brist på utrymme ligger bakom, gissar jag.) Jag tänker mig antingen Konkrosta som en bra spelarkaraktär - eller som ett effektivt hinder genom att denne anför en annan arm av verksamheten, och måhända heller inte vill se karaktärerna lyckas? Palydas kan lätt göras till en spelarkaraktär med egna motiv i handlingen. Stegjunkare Molvia torde kunna skickas på uppdrag? Tolvelda från Naglarna kan fungera som inhyrd specialist?

Varför inte publicera färdiga karaktärer på hemsidan? (Jag skulle i så fall gärna se Konkrosta, Palydas, Molvia och Tolvelda med färdiga speldata - och gärna porträtt!) Annars jag har för mig att Ligan speltestade äventyret internt - varför inte alternativt lägga upp era egna karaktärer?

Edit: Edellu fungerar perfekt som inhyrd förmåga, måhända anlitas han flitigt av Ingolmo/Konkrosta för diverse "problemlösning"?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4154
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sun 18 Aug 2013, 16:48

Konkrosta och Palydas har redan speldata och porträtt, Molvia speldata. Ska de göras till spelarstyrda karaktärer behöver de förvisso få även Öden och Förbannelser, men det är ju ganska enkelt fixat. :)

Att ha färdiga karaktärer är inte lika viktigt i ett klassiskt scenario som detta i grunden är - tanken är ju att olika typer av karaktärer ska kunna spela det. Men det kan förstås ändå vara kul. Ska se om vi kan rota fram karaktärerna från Fria Ligans interna speltest...
Fria Ligan
 
Baldyr
Posts: 802
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sun 18 Aug 2013, 16:56

Tomas wrote:
Konkrosta och Palydas har redan speldata och porträtt, Molvia speldata. Ska de göras till spelarstyrda karaktärer behöver de förvisso få även Öden och Förbannelser, men det är ju ganska enkelt fixat. :)

Jag menar förstås även Erfarenheter. Sedan bör inte väl formulerade Öden och Förbannelser heller underskattas!

Tomas wrote:
Att ha färdiga karaktärer är inte lika viktigt i ett klassiskt scenario som detta i grunden är - tanken är ju att olika typer av karaktärer ska kunna spela det. Men det kan förstås ändå vara kul. Ska se om vi kan rota fram karaktärerna från Fria Ligans interna speltest...

Jag menar att eftersom Tramenze var spelklart utan att behöva skapa karaktärer, så... Alla kanske inte vill skapa sina egna karaktärer eller spelar äventyret med befintliga. Jag ser helt klart nyttan med färdiga karaktärer på hemsidan, även om de inte är "nödvändiga".

Sedan har jag själva en preferens för att använda karaktärer som redan är en del av handlingen, kontra att låta spelarna skapa egna och sedan försöka pussla ihop dem med handlingen. Exempelvis spelledde jag Svavelvinter-äventyret med Baldyr, Dahobny och Praanz som rollpersoner (med Västmark-regler, för övrigt), medan Brior var spelledarfigur. :D
 
Baldyr
Posts: 802
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sat 24 Aug 2013, 19:34

Lite frågor om bifiguren Brondon Vilhúlla, som måhända inte har några givna svar:

Härstammar han ifrån Kishatet, eller kanske från kontinenten? Är Shamash-dyrkan utspridd utanför Palamux?

Är Brondon ett förnamn eller kanske en titel? (Vilhúlla tycks vara tilltalsnamnet i äventyret.) Är det i så fall en titel som används inom Abzulvan, eller kanske inom Kishatet? Eller kan det måhända hänsyfta till hans roll som ambassadör?
 
User avatar
Brior
Posts: 736
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sun 25 Aug 2013, 10:01

Baldyr wrote:
Lite frågor om bifiguren Brondon Vilhúlla, som måhända inte har några givna svar:

Härstammar han ifrån Kishatet, eller kanske från kontinenten? Är Shamash-dyrkan utspridd utanför Palamux?

Han kommer från kontinenten men har varit Abzulvans ambassadör i Kishatet. Shamash är som en av de grundläggande skapargudarna dyrkad på många ställen i Argond. Ofta varierar dock namn och detaljer mellan kulturerna.

Baldyr wrote:
Är Brondon ett förnamn eller kanske en titel? (Vilhúlla tycks vara tilltalsnamnet i äventyret.) Är det i så fall en titel som används inom Abzulvan, eller kanske inom Kishatet? Eller kan det måhända hänsyfta till hans roll som ambassadör?


Jag tänkte mig Brondon som ett förnamn. Representanter för Abzulvan använder sällan titlar under sina uppdrag just för att markera att deras personliga ställning är underställd deras organisation: "Det är inte mig ni ska frukta utan dem som sänt mig". (svenskafråga: heter det "... de/dem som sänt mig" i föregående mening). Jämför den gängse hälsningsfrasen inom Abzulvan: "Vi ser er", vilken samtidigt kan betyda: "Vi vilar med tillfredsställelse ögonen på er närvaro" / "Vi noterar och accepterar er existens" / "Vi förstår era behov och ert ärende" / "Vi har ögonen på er" / "Vi känner till era skapelsevidriga hemligheter" / "Förvänta er påhälsning från våra agenter" och en massa annat - ofta på en och samma gång.
 
osbjer
Posts: 13
Joined: Sun 02 Jun 2013, 22:46

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sun 15 Sep 2013, 21:44

Av datumen att döma gissar jag att boken skickats ut, men jag har inte fått någon. Jag har order nr 4808 och pengarna betalades 19/6. Kan någon kolla upp det?

/j
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4154
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Sun 15 Sep 2013, 22:52

Det ska genast undersökas! Om du mejlar ditt namn till info [snabela] frialigan [punkt] se så blir det lättare att spåra.
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 578
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Mon 23 Sep 2013, 11:31

Grymt trevlig läsning. Tramenze i all ära - men det är så här en Svavelvintermodul skall se ut. Gillar särskilt att det är så modulärt och fokusen på konflikter och personliga relationer, som gör att det ser ut att vara en mycket användbar äventyrsmodul, oavsett spelstil.

Grymt med Eriks språk, de spretiga ideerna och den stora variationen - och minnesvärda SLP:er vilket ju är en utmaning för ett så digert persongalleri.

Mycket äckel, också - det kan ju vara både en fördel och en nackdel. Antydningarna om pedofili (även om de är ogrundade i sak) för en SLP är nog något jag sållar bort i spel, eftersom det inte är sådant min spelgrupp tycker hör hemma runt spelbordet.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Baldyr
Posts: 802
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Wed 30 Oct 2013, 19:31

Jag leker med tanken på att introducera min sambo, som aldrig varit i kontakt med hobbyn tidigare, till rollspel med hjälp av Lojalisternas tid. Valet av äventyr beror på att hon uttryckt en önskan att skapa en karaktär i form av en torped. Min tanke är att karaktären tidigare arbetat åt huset O'Talberan i Staden O, som alltså är allierat med Perukmakarna. Fördelen, som jag ser det, är att jag inte behöver överbelasta min spelare med bakgrundsinformation redan från start, eftersom karaktären ju inte vet så mycket själv.

Vidare, eftersom det endast skulle vara en spelare inblandad, så bör karaktären antagligen ha något högre Ödestyngd. (Jag föreställer mig också att vidare förbättring inte är det vi primärt kommer att fokusera på.) Nivå 3, kanske? Annars tror jag att det blir väldigt många erfarenheter att hålla reda på - och att formulera.

Rent praktiskt så tror jag att karaktären är inhyrd genom furstinnan som förstärkning i största allmänhet, men att Dokella gärna förlitar sig på denna eftersom det inte finns någon koppling till honom och Perukmakarna. Däremot kommer övriga hantlangare på perukmakeriet att fungera som resurser. När dessa inte har lust att hjälpa till så hänvisar dessa till torpeden Edellu da Sirilia för handräckning.

Tankar, funderingar?
 
User avatar
Henke
Posts: 1436
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Tricilve - Lojalisternas tid

Wed 30 Oct 2013, 20:06

Baldyr wrote:
Tankar, funderingar?


Låter bra med en torped. Ser jag till den karaktär jag själv spelade i äventyret (Lönnmördare) så var det helt klart lättare att ta sig an äventyrets uppdrag när man hade en karaktär med förmågor som förenklade diverse inbrott och lönnmord.

I det egna äventyret gick vår SL in alldeles för mycket på detaljer och presenterade scenariots samtliga falanger. Personligen anser jag att detta bara rörde till allt i onödan och jag hade hellre sett att man presenterar ett ytterst fåtal falanger och karaktärer i början så det finns chans att hålla ordning på dem hyffsat. Sedan bygger man istället på med fler under spelets gång. Det blir lätt ett alltför mastigt persongalleri att hålla reda på för någon som inte är väl insatt och det tråkar snarare ut än gör saken intressant.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
GZIP: Off