User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sat 24 Nov 2012, 16:05

Hur som helst är jag öppen för kreativa förslag om Abrelax bakgrund och historia. Väldigt snygg bild på Malek också!
Tack ska du ha! Jag är rädd att Abrelax kommer att bli betydligt fulare =)
 
User avatar
Måns
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sat 24 Nov 2012, 16:32

Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sat 24 Nov 2012, 16:45

Jag instämmer i Klas punktlista ovan. Jag ser helst att någon från FL sitter som general för projektet som helhet, men kan agera fuhrir i en första redigeringsrunda.

Jag utgår från att texten i vilket fall som helst ska jobbas igenom i omgångar, med lite olika fokus i varje runda. I denna första runda ser jag det som nödvändigt med ganska strikta, för att inte säga konservativa riktlinjer – av praktiska skäl, och för att bevara så mycket som möjligt av källtexten. Poängen med det senare är snarast att bevara bilden högupplöst, om man säger så, till nästa instans.
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sat 24 Nov 2012, 16:58

Behöver egentligen Arbelax rastillhörighet bestämmas? Enklaste anledningen till att han hamnat på Marjura kunde vara att han fördes dit som fånge men avancerade till väktare, kanske för att han var ytterst lämpad och att man kom på att han var oskyldigt anklagad.
Mjae, kanske inte, men illustrationen från orginalet utesluter åtminstone en hel del alternativ ; )

Kom de på att han blivit oskyldigt anklagad är det väl mer rimligt att lägga locket på och arbeta ihjäl stackarn så fort som möjligt?
Nej men så elaka kan väl trakorierna aldrig vara! ;-) Hur som helst är jag öppen för kreativa förslag om Abrelax bakgrund och historia. Väldigt snygg bild på Malek också!
Hmmm ... Abrelax var för bara några år sedan uppvisningsbrottare, Gistakis kollega och såg helt mänsklig ut. Under en turné i Fontra Cilor hamnade han i dåligt sällskap. Han blev älskare till en viss Malakia, en trevlig ung kvinna med den fula ovanan att resa mellan världarna. (Hint: Tramenze kommer i advent!)

Efter långa, krävande resor i slemdjungler, bythiska cylindrar, valfiskars inre och helvetets förgård med lyxhotell och pool såg Abrelax fortfarande helt normal ut. Men sedan gjorde Malakia slut och Abrelax fick jobb som mellanchef på ett medelstort företag i tjänstesektorn i Fontra Cilor.

Nästa år värvades han av trakorierna och skeppades till Arhem ...

;-)

Medhåll om bilden!
Last edited by Abenazer on Sun 25 Nov 2012, 13:05, edited 1 time in total.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sat 24 Nov 2012, 17:09

Ja, vi i Ligan har funderat en hel del på detta. Projektet har visat sådan kraft och inspiration att vi har bestämt oss för att trycka texten i en fysisk bok, i fyrfärg och hårdpärm likt Tramenze och andra kommande produkter. Eftersom det betyder att vi måste satsa en del pengar och andra resurser så tar vi gärna över rollen som projektledare. Vi hoppas att ingen misstycker!

Vi återkommer inom kort med tydligare tankar om projektets mål och drift. Den här tråden får gärna leva vidare, men vi behöver nog mer direkta kanaler att hantera arbetet på också. Meakolv - kan du mejla oss så att vi kan öppna en kontakt den vägen också?
Fria Ligan
 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sat 24 Nov 2012, 19:00

"Vi hoppas att ingen misstycker!"
Åh, absolut inte! :D

Det här är den bästa nyheten sedan Svavelvinter landade i min postlåda. Att få se en ny äventyrsmodul, i fyrfärg och hårdpärm dessutom, av händelserna från Marjura kittlar verkligen i fotknölarna. Jag skickar min epost-adress omgående. Spännande!
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sun 25 Nov 2012, 02:07

Oj, oj...! :shock:

Vad gäller exempelkaraktärer så tycker jag att de från romanen passar bra; d v s Baldyr, Brior, Robur, Gistacki, och kanske även Didra? Annars fungerar de ju bra som bifigurer (fjr Robur och Gistacki).
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sun 25 Nov 2012, 11:12

Har haft nöjet att läsa igenom den här tråden från start. Fantastiskt roligt projekt! Imponerande engagemang från alla här, och ett klokt beslut av Fria Ligan att investera ytterligare i det iom att man roddar upp projektledningen.

Riktigt snygg bild på Malek.

Hade en kort fundering runt Abrelax. Jag har alltid sett honom som någon svårdefinierad resetyp. Är han en tolgulderliknande halvjätte? En förvuxen människa? Argonds motsvarighet till DoD rese eller orchtroll? För mig finns det ingen skillnad. Jag vill gärna ha ett Argond där man kan känna att det kan finnas okända halvfolk, människor av reseväxt och spillror av tidigare jättefolk runt kröken utan att det behöver varken taxonomi, klassifikation eller sammanhang. Skillnaden mellan en rå och storväxt skogsbuse och ett stinkande skogstroll som en gradskillnad, snarare än en artskillnad
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sun 25 Nov 2012, 11:16

Hade en kort fundering runt Abrelax. Jag har alltid sett honom som någon svårdefinierad resetyp. Är han en tolgulderliknande halvjätte? En förvuxen människa? Argonds motsvarighet till DoD rese eller orchtroll? För mig finns det ingen skillnad. Jag vill gärna ha ett Argond där man kan känna att det kan finnas okända halvfolk, människor av reseväxt och spillror av tidigare jättefolk runt kröken utan att det behöver varken taxonomi, klassifikation eller sammanhang. Skillnaden mellan en rå och storväxt skogsbuse och ett stinkande skogstroll som en gradskillnad, snarare än en artskillnad
Peter säger det jag tidigare försökte få fram fast han gör det mycket bättre - särskilt månar även jag om det okända! Känner någon för att närmare specificera så är det å andra sidan helt i sin ordning också.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sun 25 Nov 2012, 12:22

Någon önskade sig en ny illustration av Malek Mangus. Var så god:

http://klax.nu/art/malek_mangus.jpg
Mycket fin!
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests