vandraren
Posts: 24
Joined: Tue 19 Jun 2012, 13:41

Re: Döds ände

Mon 23 Jul 2012, 00:03

Mycket intressant scenario. Kan lätt utökas och vävas in i en större konflux-kampanj med shaguliter som huvudpersoner! Om man lägger till fler möten efter att graven öppnas och de flesta shaguliter förgiftas blir det ännu intressantare, t.ex. möte med Mogerland, kung Ottar, Didra Damagi etc. Kanske låter Shagul några stackars noviser leva eftersom de lika gärna som de drogade fångarna kan få leva och sprida budskapet om Cruris återuppståndelse? Kanske slår sig noviserna samman med några av fångarna (andra karaktärer?) och fortsätter sina resor genom Trakorien för att till sist återvända till Marjura för att hämnas på sin forne mästare? Gobrugda är då en självklar allierad/skuggmakt (eller karaktär?). Piratklonen som tillverkas av Mogerlands hand är en annan (eller kanske också en karaktär?).
 
User avatar
Henke
Posts: 1424
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Döds ände

Mon 23 Jul 2012, 07:16

vandraren wrote:
Mycket intressant scenario. Kan lätt utökas och vävas in i en större konflux-kampanj med shaguliter som huvudpersoner! Om man lägger till fler möten efter att graven öppnas och de flesta shaguliter förgiftas blir det ännu intressantare, t.ex. möte med Mogerland, kung Ottar, Didra Damagi etc. Kanske låter Shagul några stackars noviser leva eftersom de lika gärna som de drogade fångarna kan få leva och sprida budskapet om Cruris återuppståndelse? Kanske slår sig noviserna samman med några av fångarna (andra karaktärer?) och fortsätter sina resor genom Trakorien för att till sist återvända till Marjura för att hämnas på sin forne mästare? Gobrugda är då en självklar allierad/skuggmakt (eller karaktär?). Piratklonen som tillverkas av Mogerlands hand är en annan (eller kanske också en karaktär?).


Gillar upplägget. Vi har diskuterat i en annan tråd hur en shagulitkampanj skulle kunna se ut som helhet. Det jag gillar dessutom med en sådan kampanj är att det mesta plötsligt måste ske "undercover". Shaguliterna är pga händelserna på Marjura hatade av de flesta öborna. Paratornierna/Digeta Longa/Nya Sfären för att man beskyllts officiellt för att ligga bakom Arhems fall, Animisterna i Mereld för att man är skapelsefientliga, Trinsmyrierna för att man sedan tidigare kastat ut sekten från ön, Shagul (RR) för att han i ett senare skede ser i Vox Ranzina att de menlösa RP plötsligt är ett hot, etc. etc.

Sen är det också intressant att spela på shaguliternas hängivenhet till sitt värv. Vissa kanske vänt helt och börjat hata sekten (anger och jagar tidigare ordensbröder), medan andra fortfarande vill söka döds ände som shaguliter. Vissa kanske rent av beundrar Shagul trots att han vill döda dem (dyker upp som kloner eller i drömmar och ger dem förslag om att ansluta sig för att få del av sitt öde). Spelet blir på det här sättet mycket enklare en gråzon i gott/ont istället för det klassiska goda mot onda...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4123
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Döds ände

Mon 23 Jul 2012, 10:12

Spännande!
Fria Ligan
 
Jens go game
Posts: 177
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Döds ände

Thu 26 Jul 2012, 15:54

Kör svavelvinter enligt orginalet mixat med romanen och eget hopkok. Tänkte överraska mina spela med att de huxflux får växla till att spela "skurkarna" i deras ögon och klippa fram och tillbaka mellan de ordinarie spelarna och deras antaginister.
 
Baldyr
Posts: 801
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Döds ände

Fri 27 Jul 2012, 00:04

Intressant, indeed.

Själv har jag alltid funderat över Shaguls beslut och/eller behov att eliminera sina lärjungar. Det finns självklart mängder av skäl till sveket, men ponera att man skulle ha en Shagulspelare enligt den gamla DoD-kampanjen; då borde det slutgiltiga beslutet vara spelarens. Eller?

Det finns ju massor att göra med Shagulitersekten - efter Shaguls återkomst. Shagul borde ju misstro sina lärjungar av ren princip - men vad är egentligen skillnaden genmot RhabdoRana som marionett-organisation? Självklart kommer det att slå tillbaka - i slutändan - men det innebär ju bara att man får skjuta upp sveket på framtiden. Om man nu beslutar sig för att sekten inte har spelat ut sin roll riktigt ännu!

Shagul skulle exempelvis kunna använda sekten som ett övertydligt mål, och i stor stil ha en klon vid Järntornet för att locka sina fiender till sig. (Hellre än att de söker honom eller Ebharing i exempelvis Fari-Nhata...)

Ovetande skulle en Shagulspelare dessutom, genom att skona sekten, komma undan sin största svaghet. Nämligen piratklonen. Förmodligen skulle den försynte Gobrugda ändå i slutändan ana oråd och genomskåda skådespelet - kanske dräpa mästarens klon och försvinna med liket - utan att lida av sviternas Shaguls gift! (Hemska tanke.) Shagul å andra sidan skulle förmodligen betrakta Gobrugda som ett potentiellt hot, precis som han skulle betrakta resten av sekten som lättledda kreatur.

Man skulle rent av kunna spela en Konfluxkampanj med Shagul och Gobrugda som kontrahenter. Båda är då fria att söka vilka och hur tveksamma allierade man kan, så som DiFolterna, Abzulvan, Digeta Longa eller Kargomitiska svartkonstnärer. För att inte glömma Järnkedjan och dess medlemmar... På vilken sida ställer sig det nyuppväckta Stegos - eller blir det rent av en tredje makt att samarbeta mot?
 
User avatar
Henke
Posts: 1424
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Döds ände

Fri 27 Jul 2012, 08:34

Ett alternativ är att Shagul bara förgiftar de ledande Shaguliterna (Grafficanus & Gobrugda). Grafficanus avlider och Gobrugda lyckas undkomma. Övriga lärjungar antingen flyr eller ansluter sig till Shagul. De som flyr jagas av trakorisk säkerhetspolis (tänk israeliska nazi-jägare). Kanske nöjer sig inte dessa med att Gobrugda ansluter sig till Abzulvan utan vill ändå likvidera honom för tidigare brott. En konflikt utan ont/gott men istället fylld av grupperingarnas särintressen.

Samtidigt får man inte glömma övriga shagulitceller i trakorien. De som ansluter sig här blir förmodligen helt fanatiska när de får höra att den döde grundaren återuppstått. Andra kanske packar och drar. Vissa celler blir förmodligen angripna av uppretade trakorier då de beskylls för Svavelvintern etc. etc.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 729
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Döds ände

Fri 27 Jul 2012, 08:38

Baldyr wrote:
Intressant, indeed.

Själv har jag alltid funderat över Shaguls beslut och/eller behov att eliminera sina lärjungar. Det finns självklart mängder av skäl till sveket, men ponera att man skulle ha en Shagulspelare enligt den gamla DoD-kampanjen; då borde det slutgiltiga beslutet vara spelarens. Eller?


Jag håller med om att det är fullt möjligt att Shagul inte eliminerar sina lärjungar utan istället använder dem och tycker det vore spännande att följa en kampanj med den alternativa utvecklingen. När Shagul förrådde dem så tänkte han förmodligen att ett större antal kopior av honom själv vore de egensinniga lärjungarna överlägsna men det satte ju piratklonen stopp för:

"Tio identer skall speglas ur namnet och vara mina händers fingrar utsträckta i Trakorien. Tillsammans kan de forma nävar när så blir av nöden. Fler än tio ger för många tankar."
 
Baldyr
Posts: 801
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Döds ände

Fri 27 Jul 2012, 13:39

Brior wrote:
Jag håller med om att det är fullt möjligt att Shagul inte eliminerar sina lärjungar utan istället använder dem och tycker det vore spännande att följa en kampanj med den alternativa utvecklingen. När Shagul förrådde dem så tänkte han förmodligen att ett större antal kopior av honom själv vore de egensinniga lärjungarna överlägsna men det satte ju piratklonen stopp för:

Ja, precis. Shaguliterna är ju patetiskt underlägsna mästaren och därmed inte särskilt användbara i praktiken. Till skillnad från kloner. Och samtidigt känner sekten till mycket av grunderna för Shaguls eget hantverk, varför de som minst behöver kontrolleras. Men helst röjas undan, så att inte kunskapen ska kunna användas emot honom själv. Det är ungefär så jag skulle lägga fram beslutet åt en Shagulspelare, men ändå låta spelaren ta själva beslutet.

Henke nämnde också shagulitercellerna i Trakorien. Här kan man tänka sig att olika fraktioner uppstår efter återuppståndelsen. En del behåller kontakten med Järntornet, andra lämnas åt sitt eget öde, medan Shagul skulle kunna ta direkt kontroll över andra. Eller så skickar han RhabdoRana för att slå ut dem alla.
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Döds ände

Mon 27 Aug 2012, 09:49

För att vara en så skräckinjagande och retoriskt skicklig person som bemästrat språkmagin så är Shagul ovanligt sårbar för retoriska konflikter. Värde 1 i Vattnets blod och inga användbara förmågor för att satsa ödestärningar. Han löper en ganska stor risk att snabbt bli knäckt.
 
User avatar
Brior
Posts: 729
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Döds ände

Mon 27 Aug 2012, 10:07

Oskar wrote:
För att vara en så skräckinjagande och retoriskt skicklig person som bemästrat språkmagin så är Shagul ovanligt sårbar för retoriska konflikter. Värde 1 i Vattnets blod och inga användbara förmågor för att satsa ödestärningar. Han löper en ganska stor risk att snabbt bli knäckt.


I originalspelet har jag för mig att Shagulkloner drar styrka av varandras psyken och inte kan påverkas mentalt om det inte är den sista klonen man strider med. Kanske något liknande kunde användas här - om inte annat så som husregel?
GZIP: Off