Bengt Petter
Topic Author
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Döds ände

Thu 12 Jul 2012, 21:53

Idag damp Fenix 4:2012 ner på hallmattan. I numret finns 12 sidor till Svavelvinter-spelet: äventyret Döds ände där man spelar några av shaguliterna (noviser) i Järntornet på Marjura. Ett riktigt bra äventyr! Det är det där balla äventyret man borde ha kommit på själv (men inte gjorde) redan när man spelade den första gula kampanjlådan på 80-talet. Förmedlar verkligen vad den här spelvärlden är på ett sätt som de flesta bör känna igen sig i. Det går inte att vara utan shaguliterna.

Jag gillar hur enkelt och tydligt det är strukturerat. Antar att det skulle funka bra som ett introduktionsäventyr. Jag börjar också fundera på hur man skulle kunna bygga en hel kampanj kring äventyret - alltså händelser både efter och långt före Shaguls uppvaknande (som är en nyckelhändelse i äventyret). Det skulle antagligen gå att spela en konfluxkampanjen med de shagulitkaraktärer som följer med i äventyret (även om jag, vilket äventyret också öppnar för, skulle föredra egenhändigt gjorda karaktärer).

Skulle vara intressant att höra vad andra tänker om äventyret.

EDIT: Innan Döds ände spånades det en del på en shagulitkampanj här: http://www.frialigan.se/forum/viewtopic ... erna#p2041
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Döds ände

Thu 12 Jul 2012, 22:12

Fick också nya Fenix med posten idag och har självklart lusläst Svavelvinter-bitarna. Döds Ände är på många sätt så som jag hade hoppats på med intressanta konflikter och snygga kartor. Hoppas man kommer få lästa lite spelrapporter från andra som kör scenariot. Eftersom min egen spelgrupp inte kommer kunna samlas för att fortsätta med "Vita ögat" i helgen så funderar jag istället på att testa Arhems Sista Dagar eller Döds Ände. Lovar isåfall att skriva några rader om det... :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Gunslinger
Posts: 23
Joined: Sun 01 Jul 2012, 22:40

Re: Döds ände

Thu 12 Jul 2012, 22:22

Ja, döds ände var mycket trevlig läsning. Jag blir direkt inspirerad att plocka med en eller två udda lägre shaguliter i mitt kommande spel. De kanske flydde innan graven öppnades eller aldrig blev erbjudna bägaren av Shagul.

En reflektion jag gör, är Shagul somatrof? Han är väl helt ogrön? :mrgreen:
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Döds ände

Thu 12 Jul 2012, 22:24

Förövrigt gällande Fenix och genomgången av Svavelvinter RPG. Jag blev nästan trött när Åsa Roos skriver om allt bra i regelmekaniken men ändå bara ger spelet 7 av 10 i innehåll för att hon störde sig på språket i stämningstexterna. Innehållet förtjänar bra mycket mer än 7!
Last edited by Henke on Thu 12 Jul 2012, 22:27, edited 1 time in total.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Döds ände

Thu 12 Jul 2012, 22:27

Ja, döds ände var mycket trevlig läsning. Jag blir direkt inspirerad att plocka med en eller två udda lägre shaguliter i mitt kommande spel. De kanske flydde innan graven öppnades eller aldrig blev erbjudna bägaren av Shagul.

En reflektion jag gör, är Shagul somatrof? Han är väl helt ogrön? :mrgreen:
En annan reflektion är att Gobrugda inte har någon Demonologi-förmåga men ändå har han på något sätt lyckats skaffa en horndemon. Jag hade nog gett honom Demonologi 1 iaf :-)

Sen hade det varit intressant med en konflikt att någon RP får befallning av en shagulit att utföra något otäckt experiment på någon han/hon känner (t.ex. någon av äventyrarna).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Döds ände

Thu 12 Jul 2012, 23:45

Kul att ni gillar Döds ände! Jag är också väldigt förtjust i det. Äventyret är ursprungligen ett eget minispel skrivet av Anders Sveen och Jonas Möckelström. Jag testspelade det med dem för sisådär två år sen, och har sedan dess grunnat på att göra det till ett karaktärsdrivet scenario till det nya Svavelvinterspelet.

Nu på vårkanten, när vi började fundera på vad ville ha med i första Fenix efter releasen, tog planerna konkret form. Jag fick grönt ljus av Anders och Jonas och satte i gång att konvertera scenariot. Jag utgick från deras text, lade till en del bakgrund, individuella prövningar och dylikt, medan Christian satte layout och ritade kartor öve Järntornet och Magnus Fallgren målade omslagsbilden. Erik G granskade det hela och vi hann precis klart före deadline.

Jag tror att det kan bli ett kul och annorlunda scenario!

Och visst, Gobrugda borde nog ha en nivå eller två i Demonologi...
Fria Ligan
 
User avatar
Chrystiof
Site Admin
Posts: 115
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:22

Re: Döds ände

Fri 13 Jul 2012, 16:25

På "Ladda Ner"-sidan finns det nu möjlighet att ladda ner karaktärsblad, relationsblad och en större karta över Järntornet: http://frialigan.se/svavelvinter/ladda-ner/

För er Berättare som vill diskutera äventyret finns en tråd här: http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=20&t=389
Fria Ligan
 
Rutger Rex
Posts: 48
Joined: Tue 13 Dec 2011, 14:51

Re: Döds ände

Fri 13 Jul 2012, 20:24

Det sämsta med att vara på semester är att man alltid får läsa nr 4 av Fenix sist av alla! Tur att man har regelboken att läsa så länge, den tål att läsas om oavsett vad Åsa Roos tycker om språket... Jag har alltid hållit henne och hennes recensioner högt men har på senaste tiden börjat tröttna på dem då de har blivit alltför förutsägbara. Man vet vilka spel och spelstilar hon gillar och dessutom slussar redaktionen i stort sett alla rollspel till henne för recension vilket tyvärr gör dem enformiga. Men 17 i betyg är kanon - även om jag inte förstår hur det fullmatade Svavelvinter endast får 7 i innehåll... :shock:

Tillbaka till topic så ser jag grymt mycket fram emot att läsa scenariot. Är Döds ände ett scenario för en eller flera spelmöten?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Döds ände

Sun 15 Jul 2012, 20:07

Fick också nya Fenix med posten idag och har självklart lusläst Svavelvinter-bitarna. Döds Ände är på många sätt så som jag hade hoppats på med intressanta konflikter och snygga kartor. Hoppas man kommer få lästa lite spelrapporter från andra som kör scenariot. Eftersom min egen spelgrupp inte kommer kunna samlas för att fortsätta med "Vita ögat" i helgen så funderar jag istället på att testa Arhems Sista Dagar eller Döds Ände. Lovar isåfall att skriva några rader om det... :-)
Dessvärre svek stora delar av min spelgrupp såhär i semestertider. Vi får se om vi kan få till ett nytt möte senare i sommar :-(
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Döds ände

Sun 15 Jul 2012, 21:53

@Henke: Så kan det gå, att få till spel i semestertider kan vara svårt! Bättre lycka nästa gång. Ser fram mot rapporten när den än kommer.

@Rutger Rex: Det går nog att klara av Döds ände på ett spelpass, men vill man slippa stressa skulle jag säga att två pass är lagom.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests