Oskar
Topic Author
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Fragment från Konfluxsviten - Oskars kampanj

Tue 05 Jun 2012, 14:28

I den här tråden tänkte jag berätta lite om hur det har gått till när min grupp har spelat Konfluxsviten. Vi började sommaren 2011, om jag inte minns helt fel, med Svavelvinter. Inledningsvis använde vi oss av Riotminds regler till Drakar och Demoner Expert, för att när betan kom övergå till Fria Ligans Svavelvinter-system. Vi har inte bokfört varje möte, men några fragment här och var finns kvar, i form av resuméer skrivna av mig och några brev till frånvarande spelare/rollpersoner. Eftersom vi började innan vi ens visste att Svavelvinter-rollspelet var påtänkt så har några Drakar och Demoner-rester klibbat sig kvar, såsom en dvärgisk rollperson och en anka. I takt med att jag blivit mer insatt i Fria Ligans vision har jag "fasat" ut sådana inslag från äventyren.

Då vi inte har några anteckningar från Svavelvinter-äventyret så går jag raskt in på Oraklets Fyra Ögon. Jag kan tillägga att jag försökte att införliva händelser och skeenden i romanen, såsom Arn Dunkelbrinks möte med Blatifagus. En kul detalj var att en rollperson spelade en makthungrig rådgivare åt Gottard di Melse och lönnmördade honom och hans hustru för att själv ta makten, då Gottard di Melse ansågs för svag för att kunna hantera konflikterna i Arhem. En annan twist var att alla shaguliter omintetgjordes, vilket gjorde att rollpersonerna ovetandes mördade personen som de skulle rädda, Fingolf Silverhamre. Det resulterade också i att det i stället blev Malek Mangus som fick ikläda sig rollen som den ruttnande trollkarlen Manghalde. Men åter till O4Ö. Rollpersonerna är Thorvald, en barbarisk plåtburk som löser lite för många problem med våld, Ragnar, en dvärgisk krigare som är lite för stor i truten för sitt eget bästa och Tjute, en tjuvaktig anka från Fanzimle.

När Thorvald, Ragnar och Tjute en regnig kväll satt och språkade på sin gård Tovstyrke utanför Gudiena på den bördiga ön Saphyna så knackade det oväntat på dörren. En ranzinermunk vid namn Bodonius av det sanna berget klev in, bärandes ett avlångt bylte. Han förklarade att han orden, som tolkar det heliga berget Ranz långsamma ord, nyligen har fullbordat profetian Vox Ranzina. I den fanns en uppmaning om att söka efter den grupp äventyrare som förra vintern reste till Marjura, för de skulle ta emot den fullständiga verssamlingen av Vox Ranzina. Han visade upp en gjutjärnskopia av kung Ottars svärd Ebharing, men då knackade det plötsligt på dörren igen. En svårt sårad ranzinermunk som hävdade att han var Bodonius varnade för att gruppen var i fara!

Efter tumult så oskadliggjordes den falske munken, som visade sig tillhöra mördarsekten RhabdoRana. Tråkigt nog så stängdes hans medvetande av, avskiljd från sina ordensbröder och han förblev katatonisk.

Tillsammans med den äkte broder Bodonius reste gruppen till berget Ranz på Paratorna. Men när de nådde platsen så upptäckte de att Trakoriska rikets senat - Bodâken, hade skickat dit rikets underrättelsetjänst Digeta Longa för att förmå ranzinermunkarna att återkalla sin statsfientliga profetia. Peatro Petralba, Fadern av den vita klippan, vägrade.

Efter en audiens med Peatro Petralba stod det klart att berget Ranz utsett dem till att vara mottagare och uttolkare av Vox Ranzina, texten som ger ledtrådar om den kommande Femte Konfluxen, en plats i tid och rum där skapargudarna valt att förlägga världens kontrollpunkt och som kommer att forma framtiden. För att skydda Konfluxen från att domineras av Shagul, som tagit kontroll över RhabdoRana, så måste oraklets fyra ögon räddas, fyra mäktiga siare som kommer att vara till hjälp i kampen om Konfluxen.

Inte mycket klokare av detta vandrade äventyrarna till sin tillfälliga sovplats, i sällskap av notarie och förste kopiator Khan Silveröga, som bistått munkarna med att göra avskrifter av Vox Ranzina. Men det dröjde inte länge innan tystnaden avbröts av vapenskrammel från den vita klippan. En RhabdoRanamedlem hade lyckats nästla sig in och ge Peatro Petralba ett förgiftat dolkstyng. Mördaren hade snabbt bragts om livet av överste Praanz da Kaelve, högt uppsatt soldat i Digeta Longa. Den döende Peatro bad att äventyrarna skulle bege sig in i Skuggornas träsk för att söka hjälp från hans vän Manghalde, en trollkarl som sonade gamla brott genom att hjälpa ranzinermunkarna.

Med hjälp av en dold segelbåt lyckades gruppen ro över Malossisjön och in i Skuggornas träsk. Efter att ha förpestats av sinnesförmörkande kråkbromsar och livsfarliga spindelrankor nådde de Manghaldes ö. Där väntade ett allt annat än kärt återbesök. Manghalde var i själva verket Malek Mangus, shaguliternas ambassadör i Arhem. Efter att Marjura fallit för crurerna bjöd en av Shaguls kloner in de överlevande shaguliterna till en segerskål. Men drycken var förgiftad och alla, inklusive Shaguls klon och Malek Mangus, vred sig i plågor. Malek Mangus, som bemästrat kroppskontrollen fullständigt, lyckades hålla tillbaka giftet hjälpligt och skar sedan av handen på Shaguls klon. Han lyckades ta sig från Marjura för att planera sin hämnd mot Shagul, men ruttnar långsamt bort av giftet i hans kropp.
 
Oskar
Topic Author
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Fragment från Konfluxsviten - Oskars kampanj

Tue 05 Jun 2012, 21:12

Fortsättning på Oraklets Fyra Ögon.

Ragnar, Thorvald, Tjute och Khan lämnade Manghalde i Skuggornas träsk med löftet om att hans stuga skulle vara en säker plats för oraklets ögon. Gruppen bestämde sig för att börja med det blå ögat, i den droghärjade staden Skuger. Manghalde berättade att det blå barnet odlats fram från den avhuggna handen från en av Shaguls kloner, som en homunculus, en konstgjord varelse. Barnet hade placerats i händerna på Goscana da Skugre, ledaren för Alkurian, diFolternas alkemistråd i Ilibaurien, hertigdömet som plågats av drogen opiander i snart tvåhundra år.

Via Tricilve följde äventyrarna med handelsfartyget Peronia som skulle lägga till i Skuger på sin resa norrut. När de nådde Skuger så möttes de av en märklig syn. Mitt i Skuger svävade en flytande ö i luften ovanför ett tempel, fjättrad med en massiv kedja. Efterforskningar visade att det fanns något som kallades Den oskyldiges kult, som uppfostrade barn på den svävande ön, avskärmade från världens ondska och som växte upp ovetandes om världen utanför. DiFolterna strävar efter att rena befolkningen på två sätt, genom fostrande skådespel (för sinnets rening) och experiment med renodlade essenser (för kroppens rening). De hade dock inte för avsikt att låta någon komma i närhet av det blå barnet, och försäkrade att det var tryggt. En mördare från RhabdoRana hade med hjälp av ett flygande djur försökt ta sig upp till ön, men fångades av något i luften och krossades mot marken.

Äventyrarna besökte tempelområdet för att undersöka saken närmre. Det dröjde inte länge förrän de kom i kontakt med kondottiären Cymba, den gamle gruvfogden som hade ett horn i sidan till Thorvald. Efter att okvädingsorden haglat mellan honom, Thorvald och Ragnar så var han nära att låta Ragnar söka tjänst som legoknekt. Men han begärde att Ragnar avlägsnade Thorvald från tempelområdet. Thorvalds reaktion på detta var ett knytnävsslag i Cymbas ansikte vilket var så hårt att han knäckte nacken. Thorvald flydde, jagad av halva vaktstyrkan och gömde sig i en gränd i staden.

Efter förhör med Goscana da Skugre släpptes resterande äventyrare, men förbjöds att vistas i templet. Det hindrade inte Ragnar från att samma natt lura sig in, oskadliggöra några vakter och sedan genomföra ritualen för uppstigningen till ön. Enligt hörsägen är det endast den som är Kanderhaad som kan se det blå barnet. Kanderhaad visade sig betyda kanderad, då alla som uppstiger till ritualen smetar in sig i blå honung, slår i en gongong för att mystiskt stiga till skyn. Thorvald (och senare även Tjute och Khan) gjorde detta och tumlade genom lyften, slickades rena av en osynlig tunga och landade på den svävande ön.

En magisk mantel avslöjade att det som håller klippan svävande var efriten Basenanji, en elementarvarelse i form av ett vagt människoliknade åskmoln, som fjättrats till ön. Med hjälp av manteln kunde han förmedla att han ville bli befriad och att han var bunden av silver.

Väl uppe på ön så visade det sig att den bestod av en paradislik trädgård med vita koalabjörnar, en liten sjö med märkliga fiskar, en studiesal för barnets lektioner i poesi, språk, musik och matematik och en stuga där den förståndshandikappade amman Innocentia bodde. Efter att ha sökt efter barnet så fann de det sovandes i en kammare strax under ön, där en silverslinga löpte genom rummet. Silvret var del av den kedja som fjättrade efriten.

Det blå barnet, eller Den oskyldige, som han också kallades, visade sig vara ett blåfärgat, naivt och nyfiket barn som ingenting visste om världen utanför. Men hans nyfikenhet för världen fick övertag och han beslutade sig för att följa med äventyrarna, även om de luktade konstigt.

Ragnar gjorde slag i saken och mejslade av silverslingan. Det lösgjorde efriten och som tack för hjälpen så förde han bort klippan från Skuger och lade försiktigt ned den vid en strand en halvmil från staden.

Efter att ha hämtat utrustning, hästar och Thorvald så reste sällskapet bort från den drogstinkande staden Skuger. På färden så började det blå barnet genomgå en märklig förvandling. Efter att ha skrumpnat till ett foster så började han växa allt snabbare och blev flera år äldre för varje dag som gick. Slutligen så tog han formen av en blå människodvärg med Shaguls kunskaper och utseende. Han kunde känna närvaron av Shaguls kloner och ville träffa honom "för att göra honom god".
Äventyrarna lämnade det blå barnet i Manghaldes händer och reste sedan tillbaka mot Tricilve.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Fragment från Konfluxsviten - Oskars kampanj

Tue 05 Jun 2012, 21:34

Trevlig läsning!

En liten reflektion: Känn ingen press att göra er av med "icke-trakoriska" DoD-rester som dvärgar och ankor, om ni inte vill. Det är ju en del av metafysiken att Trakorien kan existera i olika versioner, och kanske finns dessa varelser i just er inkarnation?
Fria Ligan
 
Oskar
Topic Author
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Fragment från Konfluxsviten - Oskars kampanj

Wed 06 Jun 2012, 14:23

Då en spelare saknades vid ett möte under Oraklets Fyra Ögon så tog en annan spelare tag i saken genom att skicka honom ett brev (eller en resumé av spelmötet hen missade). Det ska tilläggas att spelaren (och därmed karaktären) har mycket svårt för att komma ihåg namn och löser därmed det hela genom att ge alla han möter smeknamn, något som sällan är uppskattat.

Hejsan Thorvald, vad du nu än är!

Jag hoppas att detta brev kommer fram till träsket där du ligger och trycker. Med i brevet skickar jag även med lite nya vasstrån som du kan använda för att andas när du ligger på botten av någon träskpöl!

Vi lyckades ta pojken i säkerhet till Manghalde så att det är ingen fara längre. Efter det begav vi oss direkt till huvudstaden Tricilve för att vinna ära och rikedom i Torondan. Det visade sig dock att vi missade den och jag fick istället ställa upp i "förlorar-turneringen" och det bästa jag kunde få var en tredje plats, men pengarna var fina allafall. Dock kom jag inte så långt. En sån där svartläpp (RhabdoRana-mördare, Berättarens anm) hade lyckats infiltrera turneringen och den avbröts.

Efter mycket velande och diskuterande om vi skulle köpa vårt eget skepp eller inte. Det visar sig att dom där odöda saker på Majura håller på att bygga en bro ut till ön där överlevarna är. Men vi var tvungna att släppa de och fara emot Trinsmynda, eller vad de nu heter, och hämta det vita ögat.

Det visade sig vara en vit vargman precis som vi trodde. Ett orakel. Nu är vi allafall på någon ön med två tvillingar som är magiker som har vargmannen, som iofs är en kvinna, och ska rädda henne. Kom gärna och hälsa på. En extra tvåhandsyxa är alltid bra att ha med sig.

Trollkarlen hälsar förresten. Och Tjute.

Angenämnt
Ragnar
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Fragment från Konfluxsviten - Oskars kampanj

Wed 06 Jun 2012, 16:04

Haha rolig läsning. Sen tycker jag det var kul att han kallade RR för "svartläpp" :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Oskar
Topic Author
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Fragment från Konfluxsviten - Oskars kampanj

Sat 09 Jun 2012, 22:12

Under morgondagen ska jag spelleda det tredje mötet av äventyret Den Femte Konfluxen. Eftersom Fria Ligans Svavelvinter-regler kom in i bilden en bra bit in i kampanjen så har vi inte använt skuggmakter förrän nu. För att avgöra vem som får övertaget i slaget om konfluxen så har jag använt Isakra som skuggbräde. Skuggmakterna är då naturligtvis de styrkor som är på väg mot Clusta Noba, Ransard, Stegos och Trakorien, med Krystalokrat Manzonla, Arn Dunkelbrink och Praanz da Kaelve i spetsen. Segraren i skuggspelet kommer få välja basläger först på Clusta Noba.
Eftersom antalet skuggmakter inte överensstämmer med antalet spelare så har jag låtit spelarna med minst antal ödestärningar sköta skuggmakterna, för att bibehålla balansen och tärningsekonomin.
En fjärde skuggmakt, Crurerna, kommer att komma in i bilden så snart som alla landat på Clusta Noba. Med detta har jag två funderingar.
1. Vad ska jag kalla Crurernas resurser? Eller ska jag använda de som är listade under exemplet Shagul som skuggmakt?
2. Vad är lämpliga tidsintervaller för skuggrundorna? Ska en runda symbolisera en dag i spelet?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests