User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Arhems sista dagar

Sun 17 Jun 2012, 01:19

Jag fick min bok i onsdags och har hunnit läsa en del, bl.a. det här äventyret. Jag är supersugen på att spela det och spelet. Det känns som om introduktionsäventyret kan bli en perfekt introduktion till spelets situation!

Min tanke är att det vore perfekt om det i pdf:erna för de ifyllda karaktärsbladen (som jag hoppas kommer snart!) också ingick en sida med introtexten till varje karaktär. Jag kan också tänka mig att Almas spelare behöver få veta något kort om RhabdoRana.

Lite farhågor: Det känns som om Alma är den mest svårspelade och lite inbundna karaktären. Hennes öde känns väldigt öppet, och svårmodet i hennes Förbannelse känns som det kan leda till ett trist surande. Vad är era erfarenheter runt spelandet av den här karaktären?

Om jag ska spela det här vill jag göra det en av mina gamla grupper, där vanan vid den här typen av spel är ganska begränsad. Vad är bäst – låta alla läsa och välja bland karaktärerna, låta dem välja på grundval av ett par raders presentation men utan att ha läst, eller helt enkelt dela ut karaktärerna till de spelare man tror passar bäst? I den här frågan ligger alltså hur mycket den lite ovane spelaren från början ska veta om de andras karaktärer. Hur har ni gjort på konvent?

Tacksam för hjälp!

Christian
På konvent har jag låtit alla läsa vad de vill och välja fritt, det brukar lösa sig. :)

Håller med om att Alma är lite klurig. Ofta funkar det bra att låta viskarrösten - som hon kan tolka som ett gudomligt påbud - sätta henne i trubbel med de andra karaktärerna, och med Shagul själv i finalen.
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Arhems sista dagar

Sun 09 Sep 2012, 08:38

Jag såg att Arhems sista dagar ska spelas på danska på Viking-con i oktober: http://www.viking-con.dk/bidrag-til-den ... lose-blok/

Kul!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Arhems sista dagar

Sun 09 Sep 2012, 11:38

Jag såg att Arhems sista dagar ska spelas på danska på Viking-con i oktober: http://www.viking-con.dk/bidrag-til-den ... lose-blok/

Kul!
Coolt! Detta hade jag ingen aning om. Jag träffade ett gäng mycket trevliga danska rollspelare när jag körde Arhem på Sydcon i höstas, kanske någon av dem är inblandade?
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Arhems sista dagar

Mon 17 Sep 2012, 15:07

Inga problem med översättningarna där: vandøde helt enkelt. Fördelen med systerspråk

Roligt att det sprids äv till danmark :)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Arhems sista dagar

Tue 08 Jan 2013, 15:01

Arrgh!

Peter postade i dag i den här tråden men på något sätt lyckades jag moderera bort inlägget. Ber om ursäkt för det!

Här kommer det i alla fall, i citatform, och sen ett svar från mig:
Jag skall spelleda Arhems sista dagar pa torsdag, for en grupp engelsktalande spelgrupp. Eftersom mina spelare alltsa inte last boken, eller ens kanner till varlden ar jag ganska man om att fa sammanhanget tydligt.

Jag funderar pa ett antal olika alternativ for att forankra vandodattacken lite battre:

- Spela ut Jarmona av Frand-scenen, dar hon kanner benknotor rora sig under marken och isen smalta
- En scen runt expeditionen. Mojligen spela ut en scen vid Cruri's portar.
- En scen med karaktarerna dar Praanz skickar ut spanare efter expeditionen (snarare an Styrwaald), det ar sedan denna expeditions ledare som aterkommer for att rapportera.

Vad tror ni, vad blir snyggast?
Kul!

Spontant tycker jag kanske att ditt sista alternativ låter bäst, i alla fall om du vill använda samma karaktärer rakt igenom äventyret. Det blir väl då en tids friare spel innan nyheten om de vandöda kommer - har ni tid så kan det säkert bli kul. Alla karaktärer har ju annat att göra - allt de vandöda bidrar med är ju tidspress, de är en katalysator för kicka in intrigerna i överväxel.

Coolt med en scen i Cruri också dock! Praanz kan ju vara med, kanske Nin Hallaska, men knappast Sulidon eller Alma. En möjlighet är att låta deras spelare ta tillfälliga roller som SLP.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Arhems sista dagar

Tue 08 Jan 2013, 17:02

Det slog mig faktiskt att jag har SL:at Arhem på engelska en gång, på SSK 2011, eftersom en av spelarna inte kunde svenska. Det funkade finfint.

Ska bli kul att höra hur det funkar för er. Trevlig community ni verkar ha i Edinburgh förresten!
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Arhems sista dagar

Tue 08 Jan 2013, 17:09

Visst ar det :) En av hornstenarna ar Games Hub, ett grymt fik/spellokal/bradspelsbibliotek/spelaffar. Skall spela vidare som den dryge Prof. Fetherington-Burnes dar i min ordinare CoC-kampanj pa lordag. Bra spelvecka alltsa


Tyvarr blir det nog ingen Sulidon, men hoppas anda att det skall lopa fint. Har en klockren Alma.

Jag kor nog pa Nr 3, och ev. att de far spela trakoriska spejare vid forsta motet med de vandoda (I en forandrad scen fran boken, i.e. Praanz ar kvar vid gastabudet/arhem)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Arhems sista dagar

Fri 01 Feb 2013, 00:45

Två speltillfällen har jag nu spellett och lyckats dra ut äventyret över, och förväntar mig avslut till nästa vecka. Efter en lite knagglig start så kom spelet verkligen igång förra gången, och jag är imponerad över hur kraftfullt karaktärsspelandet är. Alla (de är bara tre) rp fick verkligen lysa.

Det är lite tröskel i att landa tre anglofoner som aldrig hört talas om Trakorien och svavelvinter mitt i romanens handlingar som Arhemscenariot ju ändå är. Men när de väl blir varma i kläderna kickar det igång utan hinder.

Jag körde på spejarna till slut. Tror det var ett vettigt sätt att introducera de vandöda - vilket annars kan vara lite utmaning för de som inte läst boken
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Arhems sista dagar

Fri 01 Feb 2013, 12:18

Kul!

Vore skoj att läsa lite mer detaljer om hur det gick, sen när ni är klara. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Arhems sista dagar

Fri 15 Feb 2013, 09:56

Efter tre spelmöten och en genomruschad slutstrid är Last Days of Arhem äntligen slutspelat. Även tredje speltillfället var dynamiskt och skoj. Spelarna uppskattade verkligen intrigerna, att karaktärerna bollade med varandra. I slutändan rövades Nin bort av Shaguliterna tillsammans med Brior Brådfot, för att i Epilogen träffa Shagul. Praanz ledde en någorlunda effektiv försvarsstrid på sydbanken, och retirerade sedan till skeppen i laga ordning. Alma, slutligen, fick det "lyckligaste" slutet vid sin nye mästare med det purpurfärgade ögats fötter.

Roligt äventyr :) Imponerande hur kreativt det gör spelarna
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests