User avatar
Henke
Posts: 1436
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Byrax Svavelvinterkrönika

Thu 31 Mar 2016, 20:50

Byrax wrote:
Spelarnas feedback var - varför har man inte alltid kört så här och vi stämde av och ingen kände att man upplevde att man "missade" ngt av rollspelsupplevelsen pga det enklare och snabbare systemet, snarare tvärtom - fokus på det centrala med intensivare storys då alla var med i större utsträckning etc.


Precis det här jag är ute efter!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Posts: 236
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42

Re: Byrax Svavelvinterkrönika

Mon 04 Apr 2016, 10:40

Kort pass igår pga middag, andra åtaganden samt tidigt avbrott.

Kmordatemplet del 2. S1E3.[/b]

Grisselhår (NPC) och Fargarus (stridisen) anlände till Kmordatemplet på Biletand, där de övriga just grävt sig ned till Domonas kryptöppning.

Den lärde Nikomander hjälpte till med de liturgiska begravningsritualerna när Perrima balsamerade sina mördade fränder i kryptan (spelade Rachel´s Song av Vangelis - passar bra till en sorgsen Perrima i kryptan
https://www.youtube.com/watch?v=ja0L82_Gq7M )

Övriga i sällskapet tog sig försiktigt ned i till drakfällerummet och lyckades faktiskt undgå att skållas, stenas eller fastna där inne, även om två dråsade ned i vattengrottan under schaktet innan. Drakfällan fascinerade och tog tid att klura ur, då det var försiktiga äventyrare som testade sig fram. Bra stämning dock, med väsandet och vibrationer i urberget.

Med den svarta snöflingan (redux), Ezers mumlande huvud, en metallägel med ädelis i flaskhalsen som håller vattnet kallt, samt en snidad ispik/vandringsstav som vrider sig mot norr som byte gav man sig av för att föra relikerna i säkerhet undan shaguliterna. Perrima och Grisselhår stannade för att städa ur klostret och sörja.

En kvur vågade sig fram efter att ha spanat på templet ett tag, och bad gänget att möta "Umma" om åtta månvarv i Arhem. Han stammade fram "profetia", "befriare", "vapen", "grönmännen onda" osv. Gänget gick med på att möta kvurerna då.

Sällskapet fraktade med sig det tre meter långa mammuthornet på Gusters "lånade" karsonoxevagn och utförde snart ljudtester med snögubbar med hjälp av Ezers huvud, som lyckades få hornet att ta ton! Ljudet ökade hela tiden och raserade saker och de förstod att de hade ett mäktigt föremål i sin ägo!

Plötsligt kom åtta stycken orghninska säljägare skidandes efter sällskapet (ville ha in en scen liknande filmen Birkebeinerne) http://ubok.no/media/filer_public/ac/f4/acf43ea7-b6da-42e4-9753-63038ffc3391/birkebeinerne_2.jpg . Säljägarna var blåtatuerade vildar, med vässade tänder och benknivar etc + lite Kaltes Grottor)

Pilar ven, yxor svingades och mammuthornets ljudvågor tryckte iväg några av jägarna över isen, innan deras ledare så föll för Fargarus yxa. Flera tog dock rejält med stryk och snön var snart röd (tufft system! Gillar!). En viss övertro/överanvändning av mammuthornet resulterade i att det fick en spricka också...

Man tog sig till den plats där man grävt ned smuggelvapnen efter lite vildmarksorientering, grävde upp dem och gav sig in till Arhem där man snart schackrade med bergsmannen Gwellmyn om att förvara/gömma lådorna samt hämta kvicksilver i gruvan - som Gwellmyn ville stressa på med för att kunna få med k-silvret på svaveltradens returresa. Även Moggers handelshus kontaktade man för rykten och möjligheter att avyttra saker. Diskussionerna fortsatte även om hur man skulle göra med vapnen; ange sig till fogden, sälja till fogden, ge till rebellerna utan betalning etc. Nu står lårarna hos bergmännen för vidare forsling till ett förråd.

Väl på Junker H igen fick man äntligen lite ro över en rävgryta och några stop mjöd. Guster och Rurik var ännu försvunna, men Hildur talade inte riktigt sanning om att han inte sett dem sedan de flydde med vapnen, förstod man.

... Som sagt, hann inte så långt - tror det var ca 2 h effektivt spelande, men vi är i gång i vart fall och har fått till regelbundna spelsessioner!
Last edited by Byrax on Wed 20 Apr 2016, 11:55, edited 5 times in total.
 
Baldyr
Posts: 802
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Byrax Svavelvinterkrönika

Mon 04 Apr 2016, 17:58

Klockrent, allt från reliker och artefakter, till säljägare och rävgrytor!
 
Byrax
Posts: 236
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42

Re: Byrax Svavelvinterkrönika

Mon 04 Apr 2016, 18:50

Jo, det var kul, men lite synd att bara hålla en så kort session (hade "preppat" för K-silvergruvan och ev Svavelträsket också (!), då jag tänkte att en grotta med en fälla nog snabbt var avklarat...)

Nu hinner jag dock nog fixa in "Den Nedbrunna Fataburen", om de är sugna på ett stickspår då äventyrarna lär passera ngn "hövdingagård" runt Pik Pistula på väg till gruvan. Note to self: Sulidon, Shulaban, och jättarna måste in i storyn också.
 
Byrax
Posts: 236
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42

Re: Byrax Svavelvinterkrönika

Tue 05 Apr 2016, 19:07

Baldyr wrote:
Klockrent, allt från reliker och artefakter, till säljägare och rävgrytor!


Jo, i Granströmsk anda har jag inspirerats och försöker göra varje måltid "minnesvärd"... långlagrad alkfågel, isterulken, getleversoppa och så rävgrytan då, där spelarna protesterade och sa "Men de måste väl ha bra fiskgryta här på ön!", varpå ngn muttrade "Säkert på svavelfisk..." :)

Och ännu har de inte varit på gästabud hos kvurerna... ;)

Apropå säljägarna fattade de direkt; "Någon måste ha lejt dem för det här!"... :roll:
 
Byrax
Posts: 236
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42

Re: Byrax Svavelvinterkrönika

Mon 11 Apr 2016, 11:08

S1E4 Kvicksilvergruvan del 1. Nytt kortpass. Vi hinner halva deläventyr nu per gång... Ville dock inte pressa spelarna för mycket, utan ge tid för fundering och egna lösningar i och inför gruvan. Två av äventyrarna ökade i ödestyngd för första gången!

Fortsatt dealande med bergmännen dvs Gwellmyn och lite köp/tjuvande av utrustning bla shackel och block av Moggers. Sedan avfärd med karsonoxen mot Kvicksilvergruvan över Kmordan. Lätt snöfall.

Smygande och spejande tog man sig in via det utbrända kontornet, gick i "hetta och mörker" under tjuven Sigvards ledning, (sprängeldade och den lärde Nikomander räknade på hur länge man hade på sig innan golvet gick igen). Hittade även priser på kvicksilver i arkiven och insåg att man fick ca 2% av marknadsvärdet och att tyngden per tjugofemliterstunna skulle ligga på 338 kilo... Ilska.

Ner i gruvmörkret på plan 2 stötte de på ludna bergknytt med rovdjursögon, men strid undveks genom att man skrämde iväg oknytten med eld.

Snart hade den driftige förmannen Troy lokaliserat kvicksilvertunnorna (the ecstacy of quicksilver...) i vattnet på ort 3, och påbörjat bärgningen av den första, när nässelkapselharpuner for upp ur gruvsjövattnet, då man väckt upp den slemmiga undervattensvarelsen! En strid vidtog där man lyckades driva iväg odjuret utan alltför stora problem då den missade med sina fångstförsök. Bärgningen fortsatte och man rullade svärandes och frustandes en tunna tillbaka hela vägen till kontornet och var sedan helt utmattade.

Man svor över bergmännens uppdrag och planer smeds om att själva sälja silvret. När man låg och återhämtade sig på bergskammen medans man funderade på hur man skulle hantera de elva ytterligare tunnorna, såg man att draken var rätt så sjavig när den kröp ut för att eldäta en get som letts fram. Lite senare dök även en kåpförsedd vandrare upp på berget och slank in hos Trodax. De kände igen honom som Arn Dunkelbrink, den vresige brände färdkamraten! Snart var Arn ensam på väg mot gruvmynningen. Nu skulle det bli allvar snart förstod samtliga och de beslöt sig för att undersöka läget och se om några nya möjligheter till tunnplundring skulle ges under den väntade fighten.
Last edited by Byrax on Wed 20 Apr 2016, 11:43, edited 1 time in total.
 
User avatar
Henke
Posts: 1436
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Byrax Svavelvinterkrönika

Mon 11 Apr 2016, 18:39

Vill ännu en gång hylla de snabba summeringarna. Less is more!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Posts: 236
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42

Re: Byrax Svavelvinterkrönika

Wed 20 Apr 2016, 11:26

S1E5 Kvicksilvergruvan del 2.
Ännu ett kortpass avklarat. Fick speeda på lite för att komma ngn vart och infodumpa tänkta delar som inte hunnits med i en spelares storyarc pga frånvaro. Knappt 2 timmars spel.

Gänget skyndade sig återigen ner i lönngången till gruvan och smög sig upp i schacket till gruvplan 1, där draken låg och lapade nattdagg. Arn förberedde sig utanför. Nikomander gjorde ett försök att få en smygblick på draken, men stelnade av fasa och kröp ned i schakttrappan igen.
"Högläsning" ur Svavelvinter om mötet mellan Arn och Blatifagus (lyckades sådär med rösterna som båda blev väl Persbrandtsinspirerade...), utan försök till interaktion av äventyrarna som mest tryckte nedanför schacket men lyssnade på allt, redo att dyka ned i gruvvattnet på plan 3 ifall en eldkvast skulle komma deras väg.

Så fort draken och riddaren försvunnit mot nya äventyr, bärgade äventyrarna dock två tunnor till och letade efter den beryktade drakskatten utan att lyckas (bara en myt). Man hittade några drakfjäll i vart fall.

Trodax och några vakter kom så rusande (så fick de Arns och Trodax möte återberättat i korthet också av en uppbragd Trodax), vårdkasen tändes och sällskapet smet därifrån med sitt rov.

Från bergsryggens topp såg de en svart galbalon stäva in mot Arhemskusten, och med hjälp av en näverkikare och "filmkänsla" lyckades de/spelarna urskilja en figur med två svärd på ryggen som otåligt vankade av och an i fören. Troy kände igen mannen med de två svärden som Praans av Kalve, en av Digeta Longas fruktade utredare. Vad skulle han till ön att göra? Oro.

Man skyndade sig mot Arhem över Kmordan, men gömde innan dess undan 2 tunnor kvicksilver för senare hämtning.

Arhem pyrde, då Blatifagus eldat några hus och ngn båt för ngn dag sedan. Man spred ut ett rykte på marknadsplatsen om att det var Trodax fel att draken anfallit Arhem.

Sedan sökte de upp Gwellmyn på Junker Hildurs där de skällde ut honom och dealade om mer betalt för en tunna + ledtrådar om Järntornet. På Hildurs var det fullsatt, och rykten om vad som skett den senaste tiden florerade. Till och med Malek Mangus dök upp (Legouppdragsspelaren hade missat några sessioner och möjliga Shagulitspår, så jag körde lite infodump baserat på Briors & MMs konversation från festen - sektens bild av sig själva, kroppsperfektion, lösa livets gåta, illumineringen av Fingolf/Jomorref, växtsymbios etc). MM sade vidare att de inte tog emot nya rekryter för tillfället då de beslutat att lämna Arhem. MM kastade även ett brev i brasan innan han lämnade salen, ett brev som Nikomander hann rädda delar av för att försöka pussla ihop senare (handout om Döds Ände, attacken mot isdruiderna, sjuklingar till Järntornet etc - måste få in Vapensmugglingsspelarna mer i Järntornsintrigen känner jag - de försöker mest klara sig och ligga lågt tills svavelraden åker tillbaka... ;)

Tyvärr hade sällskapet beställt fiskögonsoppa innan och Tobik, som fått instruktioner från den shagulit som de stötte på i Kmordatemplet att gänget var ett hot, hade förgiftat soppan. Nikomander lyckades dock känna giftsmak, hitta ännu en mystisk onyxgroda i soppan och hann stoppa resten innan de hunnit ätit en fatal dos, men Fargarus och Troy tog rejäl skada. (märkligt misstänkte/anklagade inte spelarna MM för giftet, i vart fall gjorde de inte den kopplingen muntligt, men de hade iofs beställt och fått soppan innan MM dök upp på värdshuset).

Miritti som just gick av sitt skift bad sällskapet, inklusive de förgiftade som försökte återhämta sig från kramperna, att följa med henne till Sverres torvhus en bit utanför staden, där Rurik ville träffa dem i skydd av mörkret. I torvhuset pågick ett rebellmöte med ca 30 deltagare, drängar, fiskare, pälsjägare, hantverkare etc som diskuterade drakattacken, befria Guzier eller inte, uppror nu eller senare osv.

Rurik tog till orda och förklarade att det fanns vapen på ön för upproret och bara Guzier befriades så hade hans släkting Sverre lovat skänka nästa skörd för att åtminstone kunna betala normalt marknadspris för svärden (givetvis i rovor och hö). Herr Molbrock hade lovat hjälpa Marjuras frihetskämpar, och här var Molbrocks män, med vapen till salu och allt, ropade Rurik och pekade på äventyrarna! Högljutt försökte de argumentera emot all inblandning samtidigt som några försöka gömma sig i dunklet och folkmassan i stugan, utan att lyckas särskilt väl. Flera vaksamma ögon noterade med intresse gängets anletsdrag.

På håll hördes stadsvaktens visslor närma sig. Märkligt, stadsvakten brukade väl inte lämna staden? :twisted:
Last edited by Byrax on Thu 21 Apr 2016, 15:50, edited 3 times in total.
 
User avatar
Henke
Posts: 1436
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Byrax Svavelvinterkrönika

Wed 20 Apr 2016, 14:10

Ack så spännande :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Posts: 236
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42

Re: Byrax Svavelvinterkrönika

Sun 24 Apr 2016, 23:35

S1E6 Cruri gravar del 1 "De motvilliga hjältarna..."

Det var natt. Frihetsrörelsen flydde som fjällämmlar undan ett snöskred från Sverres torvhus när statsvakten och snapphanarnas rädstyrka närmade sig i mörket, men Troy stannade kvar, förvissad om att han med sitt adelskap, befälskunskaper och intrigmakeri, skulle kunna snacka sig ur knipan, vilket också lyckades. Nikomander i sin tur flydde jagad av Svartragg, snapphaneledaren, men lyckades gömma sig i träcket under ett närbeläget tarvhus och Svartragg nosade runt men hade tappat spåret. Sigvard i sin tur vägrade att gömma sig på dylikt sätt och satte av över nejden med tre vargmän som förföljare. Sigvard lyckades dock överrumpla dem på en vildhed och fällde en med sin kortbåge, innan handgemäng vidtog. Bågen krossades av en vargmannaattack, men snart hade de två snapphanrna stupat för Sigvards dolkkonst. Fargarus hade försvunnit i tumultet vid torvhuset, kanske var han gripen. Ljud av skärmytslingar, skrik och visselpipor hördes över heden under natten.

Efter att ha återsamlats en bit bort, och Nikomander rengjort sig hjälpligt i en fjällbäck, tog de tre äventyrarna sig till Junker Hildurs genom att smyga in i staden i gryningen. Vid garnisonen var det aktivitet och flera gripna rebeller fördes just in. Hildur visade sig vara på ett extrainsatt rådsmöte, så Osora fick servera frukost och ordna en badtunna åt gästerna och tvaga dem med rotborste.

Tydligen hade Robur, Gistacki, Didra och några till filurer bl a Shuluban, "lånat" Gusters karsonoxe och kärra och gett sig av norrut på en egen expedition. Osora och Hildur hade trott att även äventyrarna slagit följe med dessa. Gänget blev upprörda - det var ju "deras" vagn. En rosenrasande Hildur kom snart åter och berättade att Rurik var gripen och att utegångsförbud snart skulle införas av Praanz av Kaelve, som just anlänt oannonserat i den svarta galbalond man sett stäva in mot Arhem tidigare. En eller flera farliga terrorister fanns på ön och hotade kolonins säkerhet, och Hildur hade ombetts att be expeditionen anmäla sig hos fogden för att efterhöras om vad de månne ha sett. Hildur muttrade även att om gänget var inblandade i att hans son nu satt fängslad, så skulle de få det hett om öronen...

Nikomander och Troy gav sig modstulet upp till garnisonen mot det oundvikliga öde som de trodde väntade, men förstod att det skulle bara bli värre om de flydde direkt. Bankettsalen hade iordningställts till ett sorts provisoriskt fältläger/militärdomstol. Selisia svassade oroligt runt, Sulidon Rumperlak hade just hörts, militärer och sändebud sprang runt, oordning rådde. Praanz förklarade att han sänts hit för att förhindra en konspiration mot svaveltraden men att våra hjältar inte var misstänkta i nuläget då de precis hade arresterat ledningen för upproret och just skulle börja pina dessa, men han efterhörde ändå intresserat vad expeditionen hade att förtälja; om de hade iakttagit några märkliga händelser, om de sett en viss försvunnen vapenlast med förbannade svärd, etc. Han undrade även om expeditionen hittat något, varför Nikomander utsetts till ledare och om alternativa teorier om Cruri - de fick Simanard Froims alternativa språkteori som handout - scenkänslan var lite som förhörscenen i Inglorius Basterds. Praanz lät dem sedan gå, trots vissa svävande utsagor, nödlögner och allmänt babblande.

Precis när de pustade ut över att få gå fria och var på väg att lämna salen kom en upprörd Trodax in, tilltufsad av ruttna äpplen, lera och dynga och med rejäla blessyrer, och berättade att han antastats av pöbeln vid torget när han kom till Arhem, och att de anklagat honom för att ha retat upp draken! Troy och Nikomander smet ut genom en sidogång och skyndade sig till torget där Sigvard just köpt sig en ny båge. De förstod att de måste lämna Arhem omedelbart innan Trodax, Rurik m fl förmåddes berätta vad de kände till.

Kvurerhövdingen Umma kom som utlovat fram (8 dagar hade passerat) och erbjöd äventyrarna skjuts till flockens läger norröver där mer viktiga saker kunde avhandlas. Gänget smörjde in sig med karsonfett, bäddade ned sig i Ummas vagn under några fällar för att undvika upptäckt, lastade ombord vapenlårarna och alla tillhörigheter, och så bar det av norrut.

Väl i kvurerbyn blev det gästabud med delikatesser, berättelser om profetian om befriarna, mörkerandarna i svarta bergen etc, nattligt besök, men något var fel. Ett annat äventyrargäng hade varit där kvällen innan och trakterats som hjältar och befriare, men innan de fått statyetten hade Uxa fått en vision och insett att något inte stod rätt till och därför inte gett dem den. Efter att våra hjältar nu (motvilligt) svurit på att de var de Rätta Hjältarna för att befria Kmorda från ondskan och hämta de mäktiga vapnen som smitts i tidernas början, fick de statyetten, invirad i hjortskinn.

Tyvärr låg bara ett vedträ där, ty rövargänget måste ha stulit statyetten under gårdagen!

Umma erbjöd sig även att köpa vapenlasten, och erbjöd några guldbägare som betalning! Troy vars förbannelse är att inte kunna säga nej till en bra affär, tackade ja med glädjetårar och förklarade att det kändes som en lättnad att äntligen vara kvitt lasten... De noterade dock att kvurerna inte svarade på vad de skulle ha vapnen till, eller ens ville undersöka dem, men att det faktiskt inte var deras problem längre.

Efter att ha vaknat satte man av norrut mot Stenfingerskrevan med en kvurjägare som guide. Demens var till föga hjälp och pratade bara om Yndars varma sjöbrisar och blomsterdofter. De lyckades undvika en isbjörn som frossade på ett mammutkadaver i en ravin, och snart följde man en isjättes fotspår norrut genom ravinlandskapet i Cruri. Sällskapet kom snart ut på en disig myrhed i skymningen, där en lägereld syntes mot bergväggen, med två bronsringar fästa i berget. Efter lite spaning identifierade man lägergänget som Robur & co, och förstod att de höll på att forcera en stor stenport i berget.

Sigvard lyckades smyga sig fram till skurkarnas läger och stal med sig deras tyngre vapen och den stulna tjurmannastatyetten! Snart dök jätten Råbald upp ur heddimman, och övertalades igen att försöka öppna portarna - vilket lyckades. Myrvatten forsade ut etc. Rövarna letade febrilt runt i dyvattnet efter sitt bortspolade läger, men kunde inte hitta vare sig vapen eller statyett. Gravplundrarna beslutade sig ändå för att ge sig in i porten in i berget utan dessa föremål, men jätten vägrade prompt att följa med längre och satte sig att vakta. Sällskapet gjorde sig redo att lämna den ås där de legat och spanat på sina konkurrenter och ge sig efter dem. Jätten verkade vara mutbar.

Återigen ett kortpass, dock något längre än de 2 h pass vi avverkat hittills, och jag tyckte att de blev en riktigt bra session. Spelarna är nu riktigt indragna i plotvindlingarna och gör bra ifrån sig och nappar på "rätt saker" utan att jag forcerar något . Tyvärr har de mest aktiva spelarna nog för lite incitament i sina grundmotiv att ge sig på shaguliterna, men vi kör på - tänkte få till ngn koppling med Döds Ände och det som komma skall i Cruri så att de tror att Shaguliterna ligger bakom...
GZIP: Off