User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Sun 20 Dec 2015, 21:15

Kul läsning. Har själv lösa planer på att spela om hela konfluxen i en mer nedbantad version. Klurar som bäst på hur man gör kampanjen tidsmässigt komprimerad utan att missa något väsentligt.

Hur många spelmöten (med tid per spelmöte) har ni lagt för att spela igenom Svavelvinter? Jag tänker mig en variant med roterande SL/RP/SLP där spelarna får en gemensam startscen (svavelkonvojens ankomst till Arhem) och sedan själva får föreslå scener utifrån RP´s öde, förbannelse, mål, kontakter och skuggmakt. Tänker mig att en hårt styrd scen-indelning snabbar på det som annars tar massa tid (resor, slumpmöten, diskussioner mellan spelarna vad man vill göra tillsammans etc)

Hur gör ni?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Sun 20 Dec 2015, 21:56

Jag försöker nog känna av vad spelarna vill fokusera på. Fast det kan också bli knepigt då det finns många viljor kring bordet! Men jag skulle nog också kunna köra en snabbvariant där spelarna förmodligen skulle spela lite häftigare roller som Arn, Praanz, Mogerland och andra. Fokusera på det som är storslaget i handlingen istället för att gräva ner sig i småsaker och oväsentligheter som karaktärer med mindre ödestyngd behöver befatta sig med.

Jag skulle nog säga att vi spelar 3-6 timmar per gång, så det har säkert tagit över 100 timmar att spela igenom Svavelvinter. Men då körde vi ju ett antal spelmöten med upptakt och nu kör vi epilogen.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Sun 20 Dec 2015, 22:05

Jag försöker nog känna av vad spelarna vill fokusera på. Fast det kan också bli knepigt då det finns många viljor kring bordet! Men jag skulle nog också kunna köra en snabbvariant där spelarna förmodligen skulle spela lite häftigare roller som Arn, Praanz, Mogerland och andra. Fokusera på det som är storslaget i handlingen istället för att gräva ner sig i småsaker och oväsentligheter som karaktärer med mindre ödestyngd behöver befatta sig med.

Jag skulle nog säga att vi spelar 3-6 timmar per gång, så det har säkert tagit över 100 timmar att spela igenom Svavelvinter. Men då körde vi ju ett antal spelmöten med upptakt och nu kör vi epilogen.
Tack för info!

Ja, jag tänker mig kanske inte direkt Arn, Praanz m.fl. utan att spelarna får välja en arketyp som motsvarar iaf Praanz (Digeta Longa agent) och Mogerland (någon som söker efter sin försvunne bror). Tänker mig även en motsvarighet till Malek Mangus (shagulitambassadör), Tobik (lönnmördare), Rumperlak (Giftkokare), Abzulvan-agent och ev. en Mok-Mok (Trodax fåraherde/magilärling). Ingen skall alltså vara knuten till att vara i grupp med någon annan utan alla skulle spela individuellt spel med option på att fler RP agerar i samma scen.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Sat 02 Jan 2016, 01:57

Krönikan fortsätter med del 2 i en separat tråd.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Mon 11 Jan 2016, 00:43

Underhållande läsning. Planerar just ett andra besök i Trakorien, med Svavelvinterscenariot utifrån boksettingen och nya reglerna, så krönikorna här är bra inspiration.

Apropå Arn - har för mig att jag någon gång läst att han plockas upp av svaveltraden när han seglar norrut i en liten tunna. Var har jag fått det ifrån? Romanen, Sinkan, krönika?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests