Baldyr
Posts: 802
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Thu 25 Jun 2015, 21:43

Ödestärningen är kastad! Vår spelgrupp kommer att ge sig på att spela Konfluxkampanjen nästa vecka. Spelarkaraktärerna börjar på ödesnivå noll och kommer att automatiskt öka denna under nyckelmoment i handlingen så att samtliga når sina slutgiltiga öden lagom till Konfluxen:

1. befriandet av Kmordahelgedomen
2. öppnandet av Jordblodskällan
3. Döds ände
4. Vox Ranzinas fullbordan
5. Stegosi förljusning
6. Oroborens befrielse
7. Store Stenfars/Kvinnans ankomst (alt Bladverks fall)
8. Store Stenfars plantering
9. Jorddragarens befrielse
10. Jordblodsskällans släckning

Barû Verutra Kimara

Kvinnligt kishatiskt orakel som välsignats med blindhet och som istället använder sin sannsyn. Har ovetande börjat följa Vite Shamash redan innan Uppljusningen och lämnat Kishatet för att istället följa en gudomlig vision till Marjura. Söker därför Domonas källa även om visionen lika gärna kan syfta på Jordblodskällan.

Tallgo Ogllat

Vandrarmunk som växt upp i ett sinevanerkloster i Nastrôl. Följer Kimara till Marjura då han har en livsskuld till henne, men passar samtidigt på att besöka Kyrias i Arhem och felikerna på Clusta Noba för att förkovra sig i Bansikan.

Avani Veda

Aspirerande alkemist av obestämt kön som tidigare var Sulidon Rumperlaks lärling, men som i arbetsgivarens frånvaro drevs till opiandermissbruk och ett liv i skuggorna som giftkokare. Hamnade slutligen i Skuger och reser till Marjura för Alkurians räkning med tre separata brev/uppdrag, märkta med varsitt spagyriskt grundämne:

Salt: Överlämnas till Gobrugda med önskemål om att ta del vissa salter som shaguliterna framställer. Skrivet på schiffer; kodnyckel "Manghalde".

Kvicksilver: Överlämnas till Asimund Mogger med förfrågan om möjligheten att återuppta leveranser av kvicksilver.

Svavel: Överlämnas till "herr Ornetand" med hänvisning till "herr Molbrok" och med tvetydig förfrågan om vilken typ av understöd rebellerna önskar mot den trakoriska övermakten.

Min plan är att Melobin Vackre är en avhoppad före detta RhabdoRana-mördare som hamnat i trångmål sedan shaguliterna kommit underfund med hans bakgrund. Verkar vid Kmordadruidernas kapell i Arhem i väntan på vidare order från sina hemliga uppdragsgivare. Har precis mördat alla vid Kmordahelgedomen förutom sin trolovade Perrima, som befinner sig på Clusta Noba.

Gwellmyn är här istället en överlevande bergsman från kvicksilvergruvan som tillbringar sin tid på Junker Hilders med sin sjöskumspipa och sina grubblerier. Han vill hitta medel till att resa hem till Rung med sin traumatiserade broder Bydlo, och känner som bekant till intressanta saker om såväl kvicksilvergruvan som Järntornet.

Arn dyker upp lägligt lite senare men förmodligen inte Praanz, men väl remuntradyrkarna och Mogerland (på uppdrag av Praanz). Robur och Gistacki kommer att missa konvojen och bli strandsatta på Marjura ytterligare en säsong. I sin ägo har man kvurernas staty. Didra är nog med i sällskapet bara ifall vi får in ytterligare en spelare som vill hoppa in. Gravplundrarna fungerar också som reservfigurer i övrigt.

Upplägget ovan torde ha ingångar till samtliga delar av äventyret, liksom goda krokar till fortsättningen i Trakorien, som spelas med skuggspel som drivande motor. Clusta Noba blir också en del av kampanjen redan från början för att förstärka platsens betydelse inför den kommande konfluxmodulen.
 
User avatar
Henke
Posts: 1461
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Fri 26 Jun 2015, 07:32

Baldyr wrote:
Ödestärningen är kastad! Vår spelgrupp kommer att ge sig på att spela Konfluxkampanjen nästa vecka. Spelarkaraktärerna börjar på ödesnivå noll och kommer att automatiskt öka denna under nyckelmoment i handlingen så att samtliga når sina slutgiltiga öden lagom till Konfluxen


Fantastiskt roligt!

Jag gillar att ni "hårdkodar" in den automatiska ödesnivå-ökningen. I vår grupp har jag svårt att få till en jämn ökning och de olika karaktärerna ligger väldigt olika där. Samtidigt så hade jag nog ändå velat ha med skuggbefallningar. *SPOILER?* Skulle också velat göra Arns inträde hos Blatifagus till ett ödestillfälle. Kommer ni ha någon profetia med i spel förutom vox-ranzina originalet? Hade varit roligt att bygga en runt händelserna i Svavelvinter. Kanske lite storslagna gudomliga visioner för den blinda prästinnan när hon sätter sin fot på ön? (nutida som Blatifagus ankomst till Kvicksilvergruvan och Kmorda-slakten, dåtida med Trakoriernas invasion av ön och Crurernas skapande av Ebharing, framtida med striden om Clusta Noba och isstaden Krau-Ki) Gärna blandade så spelarna inte vet vad som är vad.

Presentera gärna mer kring karaktärerna i form av öden, förbannelser etc!

I övrigt när det gäller karaktärerna så hade jag i min egen kampanj velat ha rollpersoner som redan var invävda i originalberättelsen. Givetvis kan spelaren få välja namn och stats, men bakgrunden skulle smälta samman med befintlig SLP. Jag gillar tanken med att svavelkonvojen anländer med vissa RP, men andra är redan boende på ön och har miljön som vardag (kan mer om öns historia, maktfraktioner, fauna, geografi etc). Kopplingen RP emellan skulle vara att de var gamla vänner och konvojens ankomst skulle bli ett kärt återseende (alt. ett ångestladdat med gammalt groll som väcks till liv). Hade t.ex. själv gärna vävt in RP motsvarande Rurik, Rumperlak, Mok-Mok, Perrima eller Mogerland (!?!) istället för några inresta personer med påbyggda sidoincitament. Just Mogerland tycker jag personligen skulle vara fantastiskt spännande att ha som rollperson då hans öde har den klart bästa twisten och det mest ödesdigra valet (vilken sida ansluter han sig till egentligen). Om man inte skulle spela gruppspel utan individuellt så hade jag gärna sett någon från shaguliterna som rollperson. I O4Ö skulle det kasta om en del av historien då jakten på oraklen även skulle innehålla en jakt på rollpersonen som hatad shagulitanhängare (ungefär som Manghalde) med shagulitjägare efter sig hela tiden (motsvarande Rhabdoranamördarnas framfart efter RP).

Skulle även rekommendera att ni kör Skuggspel i Arhem. Det har vi gjort i separata oneshots och det blev otroligt stämningsfullt med intrigspel mellan Gottard, Shaguliterna, Motståndsrörelsen och Rhabdorana (där det givetvis även fanns en koppling mellan Skuggmakten och "Mogerland" rollpersonen).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4215
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Fri 26 Jun 2015, 08:10

Coolt, ska bli kul att följa!
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 747
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Fri 26 Jun 2015, 16:46

Spännande! Jag tyckte också att det var en trevlig idé att bestämma befordringsgången för ödestyngden. Enda problemet kanske kan bli att spelarnas enskilda agerande därmed får mindre betydelse för deras progress. Du kanske kan lägga in andra morötter?

/Erik G
 
Baldyr
Posts: 802
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Fri 26 Jun 2015, 21:11

Henke wrote:
Jag gillar att ni "hårdkodar" in den automatiska ödesnivå-ökningen.

Det är en gammal tanke jag haft i 20 år. Alltså att rollfigurer har ödespoäng (jfr ödestärningar) som inkasseras under hållpunkter i kampanjen. Dessa ersatte alltså hjältepoängen i DoD.

Henke wrote:
Skulle också velat göra Arns inträde hos Blatifagus till ett ödestillfälle.

Mycket möjligt, om rollerna närvarar vid riddarens och drakens möte. Och speciellt ifall ord på det Höga Språket yttras i gruvan...

Ankomsten till Arhem kan faktiskt bli den första hållpunkten, ifall vi börjar spelet redan på Trinsmyra (antingen i Isakra eller utanför Vumbra, vid shaguliternas gamla högkvarter).

Den enda ödespunkten som är förutbestämd i förväg är ju som bekant konfluxen. ;)

Henke wrote:
Kommer ni ha någon profetia med i spel förutom vox-ranzina originalet? Hade varit roligt att bygga en runt händelserna i Svavelvinter. Kanske lite storslagna gudomliga visioner för den blinda prästinnan när hon sätter sin fot på ön?

Karaktären har alltså fått visioner men jag vet inte om vi ska göra det till en regelrätt profetia. Spelaren hittade för övrigt ett utdrag ur Slaktare små vid avsnittet om Höga Språket i regelboken, och föreslog att karaktären hade sett detta i en vision. Visst!

Henke wrote:
Presentera gärna mer kring karaktärerna i form av öden, förbannelser etc!

Det kommer nedan.

Henke wrote:
Skulle även rekommendera att ni kör Skuggspel i Arhem.

Kanske det, men det är upp till spelarna i så fall. De gillar skuggspel i sig men jag misstänker att de vill köra lite mer traditionellt som omväxling.

Brior wrote:
Spännande! Jag tyckte också att det var en trevlig idé att bestämma befordringsgången för ödestyngden. Enda problemet kanske kan bli att spelarnas enskilda agerande därmed får mindre betydelse för deras progress. Du kanske kan lägga in andra morötter?

Spelarna gillade också idén. Faktum är att jag frågade om de, till skillnad från mig själv, tyckte att resan från ödestyngd noll till tio är viktig. Alltså spelar vi med nybakta karaktärer, istället för kraftfullare figurer som Miranda, Praanz och Arn med flera.

Förbättring av speldata kommer fortfarande att behöva motiveras i spelet, exempelvis med studier eller anskaffning av artefakter (vi spelar med husregler) eller andra inflytandeförmågor så som följeslagare (Demens?) eller fartyg (också husregel).

Tomas wrote:
Coolt, ska bli kul att följa!

Jag ska försöka krönikera men får förmodligen hålla det väldigt kortfattat i så fall.

Härmed anmäler jag mig också som villig speltestare av den kommande konfluxmodulen sedermera... ;)
 
Baldyr
Posts: 802
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Fri 26 Jun 2015, 21:33

På allmän begäran, karaktärernas speldata:

Notera att vi kör med husregler som ersätter det befintliga upplägget med förmågor.

Barû Verutra Kimara, Orakel (26 år)
Vind 3, Sten 1, Eld 1, Vatten 3
Spåkonst 2 (specialisering: Orakel), Shamash sanningar 1 (specialisering. Sannsyn)
Öde: Följa Shamash visioner till slutet
Förbannelse: Kan inte vända en behövande ryggen

Tallgo Ogllat, Vandrarmunk (28 år)

Vind 2, Sten 3, Eld 2, Vatten 1
Bansikan 1 (specialisering: Krigets filosofi), Artefakt 1 (staven "Stenstam", artefaktbonus: Oförstörbar), Stridskonst (specialisering: Oskadliggöra)
Öde: Bli en respekterad bansikanmästare
Förbannelse: Har lätt att ta till våld

Avani Veda, Giftkokare (19 år)

Vind 3, Sten 2, Eld 1, Vatten 2
Drogmakare (ej speciliaserad), Bildning (ej specialiserad), Outtömlig kappsäck (speciliserad som apotekarväska)
Öde: Att koka gudomliga elixir och finna tillvarons renaste essens
Förbannelse: Beroende av opiander
 
Baldyr
Posts: 802
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Sun 05 Jul 2015, 21:29

En natt på Gatves klippa

Första spelmötet inleddes utanför Vumbra där pilgrimerna Kimara och Tallgo sökt skydd i ruinerna efter shaguliternas gamla fäste undan en övernaturlig storm som överraskande dragit in från havet (Gatves klippa). Man inser snart att ruinen bebos av något slags rovdjur eller monster och man hör också ett blodisande läte i vinden. Senare kan man skymta en förvriden best uppe på en ruinhög, upplyst av blixtar. När brasan blåser ut (som ett omen från Shamash själv) bestämmer man sig för att ta till flykten, men upptäcker att regnvattnet som samlas i ruinen rinner ner i något som liknar ett avlopp. Det finns alltså underjordiska utrymmen där man kanske kan söka skydd. I samma stund som man ser monstret på nära håll rasar karaktärerna igenom taket på fästets källarvalv, då man förtvivlat försöker skapa en öppning i avgrunden.

Nere i mörkret stöter man på Kamalkus som ger ett egensinnigt intryck. I brist på vettigare alternativ följer man med honom genom en magisk portal till Gatves klippa, där man kliver ut genom en spegel i dennes bildhuggarateljé. Tallgo får syn på sin onda spegelbild medan Kamalkus frenetiskt försöker täcka över speglarna. Kimara skymtar en gammal Fundibéra i en annan spegling. Anledningen till att hon över huvud taget kan se häxan, som gjort sig osynlig, är att hon är blind och använder sig av en inre syn som skänkts henne av Shamash. Häxan ifrågasätter hennes tro men försvinner spårlöst när Tallgo rycker tag i oraklet som verkar tala med tomma intet. Samtalet kunde aldrig avslutas utan sparas till ett senare tillfälle.

Kamalkus avråder karaktärerna att bege sig ner mot hamnen då systern håller galej där, utan ber dem istället om en tjänst. Han leder dem till sin "skattkammare" som alltså är hans vinkällare, där han väljer ut en kagge vällagrad Ekendäld som karaktärerna förväntas kånka upp till hans tornvåning. Under färden upp för trapporna plågar man trollkarlen genom att avtvinga denne berättelsen om sin trallehand.

Uppe på fästningens topp möter man spelarkaraktären Avani som gästar trollkarlen som utsänd från DiFolterna. Hen har förgäves försökt få information om shaguliterna i allmänhet och Gobrugda i synnerhet från Kamalkus. Den senare förklarar att gruppens vägar inte korsats av någon slump utan att ödet fört dem alla samman. Han ger karaktärerna uppgiften att hämta Elmesums örhängen från Shaguls grav, något han själv inte är beredd att göra med hänsyn till kaklunen. Han skänker dem dolken Demens som ska vara ett fornfynd från Marjura och kanske kan leda dem på vägen.

Karaktärerna inkvarterar sig själva i ett gästrum medan Kamalkus söker lindring i medveteslöshet meddels alkoholförgiftning. Man inser snart att man är hungriga och beger sig tillbaka till citadellets källare för att vittja skafferierna. Snart är man tillbaka i bildhuggarateljén för att snoka bland förstenade statyer och magiska speglar. Man misstänker mycket riktigt att någonting inte stämmer och slår sönder en staty. Skadegörelsen avbryts dock av att Avani avtäcker försteningsspegeln, står framför den och argumenterar med en allt mer hysterisk Kimara, medan Tallgo fått nog av speglarna och håller avstånd.

När den färska opiandertjälk som Avani gått och tuggat på ger full effekt (förbannelse) blir hen stående blick stilla framför spegeln och stelnar ihop. Kimara knuffar undan laborestern medan Tallgo övertäcker spegeln. Man bär upp sin nya vän i citadellet men blir avbrutna av en maskerad och beväpnad kvinnlig inkräktare, som alltså tagit sig till Gatves klippa i jakt på någon som försvunnit. Man tipsar vederbörande om statyerna och svär dyrt och heligt inför Shamash att inte ange henne till Kamalkus. När kvinnan begett sig mot sitt öde släpar man in den olycksaliga Avani i gästrummet och försöker hålla hen vid liv. Natten ägnas i övrigt åt att återhämta elände man dragit på sig under dagen.

På morgonen anländer tjänstefolk med fruskost, vilken dock avbryts av en bakrusig Kamalkus som undrar om man lekt med hans speglar, vilket han alltså förbjudit. I ett försök att rädda Avani tömmer han laboresterns kappsäck i jakt på lämpliga preparat, varpå han proppar vederbörande full med vad han nu lyckades hitta. Detta räcker för att rädda hens liv, men enbart för att ödesgudarna vill så. Den nattliga inkräktaren kommer på tal och det visar sig att Kamalkus hittat en död kvinna uppe hos sig på morgonen. Han har inget minne av nattens skeenden utan slungade liket i havet.

Äventyret avslutas med att karaktärerna lyckas ta sig från Gatves klippa och beger sig mot Isakra, där svavelkonvojen alltså väntas avsegla från inom en vecka eller två. Nästa äventyr tar vid om en vecka.
 
Baldyr
Posts: 802
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Sat 11 Jul 2015, 12:52

Vi kommer att ha en ny spelare till måndagens spelmöte. Vederbörande har läst den första romanen och vill spela Gistaki. Här är mitt förslag på speldata till spelaren: https://drive.google.com/file/d/0B2RWFZ ... sp=sharing
 
Baldyr
Posts: 802
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Tue 14 Jul 2015, 22:17

I väntan på Svavelkonvojen, del 1: Ankomst till Isakra

Andra spelmötet inleds där det föregående slutade, på Gatves klippa, där karaktärerna tar sig ombord Fingorf Silverhamres kustseglare Vindflöjer mot Isakra. Den unge adelsmannen mår inget vidare efter sina upplevelser under den föregående natten och syns inte till mera under resan. Däremot besvarar denne Raogas sällsamma ylande när man passerar Pik Lunnula. Dolken Demens hörs snarka under resan och vaknar också en kort stund, pladdrar osammanhängande för att återigen somna in. Laborestern Avani upptäcker till sin besvikelse att Kamalkus visst drog det längsta strået och verkar ha kommit åt dennes förseglade instruktioner från Gozcana da Skugre.

Vid ankomsten i Isakra försöker de fattiga pilgrimerna Kimara och Tallgo hitta gratis husrum medan Avani tar in på samma värdshus där Fingorf huseras, nämligen Nordhavets Strålglans. Tallgo kollar in Fanborgen där han utmanar Gistacki och efariern Zahembra. Det hela slutar i anklagelser om fusk men man drar samtidigt så pass mycket uppmärksamhet till sig att man inte längre kommer undan etemankiriddaren Dobcharels blickfång. Den jättelike trakoriern Xifus ska iväg och patrullera gatorna i Lilla världen och blir tilldelad Gistacki, Zahembra och Tallgo som vapendragare. Trion lyckas dock förhala utkommenderingen till nästkommande morgon, varpå Gistacki passar på att lämna härlägret under natten för att komma undan arbete.

Kimara och Avani klättrar upp till Etemankitemplet och inser att Shamash kapell är tämligen obskyrt och svårt att hitta. Väl i grottemplet möts man av en gammal prästinna som beklagar hur Kishatet övergivit henne och kapellet. Hon lockar med sig Kimara djupare ned i berget, till den tyste gudens kapell där man kan tala och tänka fritt, där inte ens Shamash kan höra en. Kimara erkänner sitt religiösa tvivel och kapellföretåndaren verkar nöjd. Hon upprepar också någonting om Fundibéra sade under Kimaras snabba intermezzo några dagar tidigare, vilket förmodligen väcker tankar.

Något gratis husrum kunde gumman dock inte erbjuda utan nänvisar oraklet till ett enklare härbärge för pilgrimer nere i staden. Istället beger man sig till Piondermunkarna bibliotek där man bland annat lägger märke till Enû Ammisadu som ställer till en scen då de verk om konfluxer han begärt fram verkar ha försvunnit mystiskt.

Efterföljande dag drar Tallgo, Xifus och en högst motvillig Zahembra ut på patrullering och hittar också Gistacki i folkvimlet, varpå denne tvångsrekryteras medels milt våld. Detta får upprepas fler gånger då brottaren inte direkt är med frivilligt. Xifus och Zahembra utnyttjar sin ställning som ordningsmakt på alla tänkbara vis, medan Tallgo och Gistacki försöker motverka deras framfart. På Tusenköksgatan trycker Gistacki slutligen ner snyltaren Xifus ansikte i en kokande kittel, med tumultartade följder. (Detta räddar också trakoriern undan det öde han tilldelades i romanen.)

Avani och Kimara fortsätter sina studier hos Piondermunkarna men den senares gyllene lockar utgör en ständig distraktion för Ammisadu. Denne nödgas till slut presentera sig och förhöra sig om oraklets eventuella kyskhetslöfte. När den senare svarar att hon aldrig varit med en man går någonting sönder hos melukhiern som nödgas uträtta ett akut ärende bakom några bokhyllor för att lätta på trycket. Paret ägnar resten av dagen åt att lära känna varandra varpå Ammisadu får oraklet att rodna med sina poetiska omskrivningar på temat fruktbarhet och otukt.

Nere i staden utbryter tumult på torget vid värdshuset Strålglans och Tallgo manas fram av folkmassan att reda ut situationen. Värdshuset visar sig vara öde, sånär som på värdshusvärden som gömt sig undan Remuntradyrkare vilka skrämt iväg hans gäster. Det visar sig vara Fingorf som hittat Remuntra inom sig och även lyckats uppväcka Remuntra i värdshusvärdens dotter. Paret kallar sig Rubinuss och Tåtitta. Tack vare sin disciplin som bansikan-munk klarar Tallgo, med moraliskt stöd av den stockskallige Zahembra, oskadliggöra Remuntradyrkarna och bomma igen värdshuset, men inte innan Gistacki hinner fram och utsätts för en bisarr extrakorporal upplevelse. Brottaren täcker för sin egen mun i sista ögonblicket innan Remuntra vaknar även i honom och lämnar scenen. (Karaktären utvecklar därmed förmågan Remuntras vansinne, vilken blir karaktärens koncept under kampanjen.)

Ammisadu lyckas efter enträget arbete övertyga Kimara om att pröva en ny väg i livet, varpå han skyndsamt leder henne till värdshuset Strålglans via linbanan. Värdshuset är dock avspärrat, enligt ovan, varför kärleksparet uträttar sitt brännande ärende på Kimaras härbärge istället. Det hela är snabbt överstökat och efteråt är Ammisadu är både tillfredsställd och nöjd, vad Kimara tyckte om intermezzot får hon svara för själv.

Nästa spelmöte gäller det att komma ombord Svavelkonvojen, trots att karaktärerna lider akut brist på pengar, och samtidigt lyckas ordna transport åt Remuntradyrkarna. Troligen kommer också ytterligare en spelarkaraktär att äntra handlingen inför överfarten till Marjura.
Last edited by Baldyr on Tue 21 Jul 2015, 22:42, edited 1 time in total.
 
User avatar
Henke
Posts: 1461
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Sjätte gången gillt - krönika (Svavelvinter)

Thu 16 Jul 2015, 10:37

Coolt!

Har själv funderat vidare på vad jag skulle göra med en eventuellt reboot av Konflux-kampanjen. För att täcka in intressanta historiska händelser så funderar jag på om man skulle göra historiska flashbacks där spelarna får anta rollerna från historiska händelser (och ev. historiska personer) för att levandegöra Trakoriska historien ännu mer. Dessa skulle skjutas in i pågående spel vid tillfällen då t.ex. spelarna får en historia berättad för sig från någon lärd person, läser en gammal bok eller drabbas av någon form av magisk kraft.

Händelser:
Krau-Ki´s förflyttning från Yndar
Crurernas fall
De Grå Eminensernas fall
Utvandringen från Lasemos till Fokale
Klavykernas landstigning på Paratorna
Trakoriernas ockupation av Marjura och kriget
Massakern vid Kmordahelgedomen
etc.

Kan det vara intressant även i din kampanj? Förslag på fler intressanta händelser?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
GZIP: Off