TheSpaceMan
Topic Author
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Frågor om Startäventyret Arhems sista dagar

Tue 30 Sep 2014, 06:36

Tjenare.
Har skaffat grundregelboken till Svavelvinter ganska nyligen och fått ihop en liten hög med spelare.
Vi ska köra våran första omgång på Lördag med mig som berättare.
Nu kommer ju frågan, äventyret knyter ju direkt in i svavelvinters noveller och bakgrundsmaterial med namn på sekter och karaktärer osv.

Jag funderar på om det finns någon snabbare kortare lathund för mig att sätta mig in i, iaf dom mer grundläggande karaktärsdragen av grupperingar och sekter eller förslag på vart jag lätt kan tillgodose mig det material jag kan tänkas frågas om som berättare. Även om regelboken var klar och tydlig så saknade den ju som sagt helt och komplett någon form av beskrivning av världen och grupperingar förutom bilder på geografin och lite text om monster och halvfolk.

Någon som vill ge en hjälpande hand?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Frågor om Startäventyret Arhems sista dagar

Tue 30 Sep 2014, 06:51

En snabb översikt att grupperingar får du i regelbokens del om mäktiga grupper. I övrigt så blir det svårt att säga något generellt. Har du läst romanerna? Ställ gärna frågor på specifika grupper eller personer så blir det lättare att ge bakgrund och tips.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Frågor om Startäventyret Arhems sista dagar

Tue 30 Sep 2014, 08:44

Starkt förenklat:

* trakorier = ockupationsmakt, av typen rikt västerländskt land som ville åt Marjura pga naturresurserna, dvs svavlet
* marjurer = västerländska politiska flyktingar som bott många generationer på Marjura. Slogs mot trakorierna när de kom och förlorade. Drömmer om frihet, men har fått det materiellt bättre under ockupationen
* kvurer = Marjuras urbefolkning - "indianerna" som lever i skuggan av alla andra
* crurer = ett vandött folk som vaknat norrut och närmar sig Arhem. Kan i scenariot närmast liknas vid lavan från en vulkan som fått utbrott. Deltar inte som spelare utan som massivt hot och tidspress
* shaguliter = religiös munksekt som i hemlighet praktiserar människooffer men smörjer trakorierna och driver en sjukstuga i Arhem för att verka goda. Deras grundare Shagul ligger begravd på Marjura.
* RhabdoRana = professionella, religiösa mördare i Trakorien. En representant har skickats till Marjura för att hämta hem en adels-son som anslutit shaguliterna mot familjens vilja.
* Digeta longa = Trakoriens säkerhetspolis
* Vapensmugglarna = officiellt en trakorisk vetenskaplig expedition. Smugglade i hemlighet magiska vapen för att starta ett uppror. Oklart vem som ligger bakom. Vapnen har hamnat hos crurerna.

Hoppas att detta gjorde äventyret lite klarare!

Hälsar
Erik G
 
TheSpaceMan
Topic Author
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Frågor om Startäventyret Arhems sista dagar

Tue 30 Sep 2014, 08:48

Jag har inte hunnit läsa någon av novellerna, jag är sugen men vet inte om tiden finns innan lördag.

Vi kan ju börja med dom viktiga som står väldigt centralt i kampanjen runt våra huvudpersoner. Vissa av dom här är kanske öppna för tolkning men vissa tror jag är mer bundna till spelvärlden i större skala och jag vill inte spendera en runda med RetCon där alla viktiga karaktärer och organisationer dör av, för att ersättas med den beskrivna och eventuellt mer material rika varianten.

När det gäller karaktärer, förutom Pranz, är det en stor grej om någon av dom andra blir bikaraktär (det är bara 3 spelare och jag), någon som märkt att det spelar roll för en mer än någon annan?

Trovinder:
Del av grupperingen RhabdoRhana.
Det jag läst ut av karaktären är att lönmord inte varkar vara ett problem för dom, dom delar en mental länk men inte säker till vilken grad. Stor grej vid interaktionen med Pranz då han tydligen blivit attackerad av en av RhabdoRhana vilket får dom klassifierade som något lönnmördar gille i mina ögon. Shaguliterna är även inblandad i stor grad i dom händelser som Trovinder kommer bli inblandad i när hon söker efter den förrymda sonen.

Nin och Pranz:
Kejerliga hemliga polisen.
Hur pass hemlig är den, antar att man inte avslöjar sig hur som helst, men med alla såna organ, så fort det visar sig att man är del av det lär det sprida sig ganska snabbt. Agerar man där av under ytterligare ett lager av organisation. Dvs officielt den Kejserliga Polisen eller annat lagdrivande organ, läkare eller liknande för att hålla det djupare spelet dolt?

Nin
Här har vi ett drogmissbruk, hur stigmatiskt är det i dom olika kretsarna, antar att det inte är bra att vara inkivisitor och på droger, men i övrigt?

Rumperlack:
Utpressad av Shaguliter. Åter igen Shaguliter, Vilka är Shaguliterna? Det påstås i kampanjen att dom driver sjukstugor för folk i närheten men hur är deras agenda och agerande i stort? Har plockat upp lite här och där att deras agenda är mycket större, eller har det varit större, köttodling, mystiska varelser, speciellt att Malek Mangus tror jag det skrevs att han har en horndemon han kan kalla på, men vet inte om det är via shaguliterna eller via hans övriga magiska kunskaper. Är dom nekromantiker större delen av gänget? Är det något man är öppet med eller kör man väldigt hårt med att hålla det i det fördolda?

Övrigt:
Zombine, antar jag är någon zombieliknande drog, men hur artar den sig mer exakt?
Skecker, jag har insett att det här är vad som kallas halvfolk i boken, en grupp människor som den "finare" befolkningen ser ner på och inte tycker är värdig. I Pranz läge antar jag att det här är en väldigt STOR grej.

Det blev en del text och frågetecken, nästan allt känns det som. :D
Om allt det här finns i boken, så referera mig gärna till sidorna, då jag tycker jag läst regelboken från början till slut och fortfarande står med frågetecken om den del saker. Men det är möjligt att jag läst över raderna istället för mellan i många ting. ;)
Last edited by TheSpaceMan on Tue 30 Sep 2014, 08:50, edited 1 time in total.
 
TheSpaceMan
Topic Author
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Frågor om Startäventyret Arhems sista dagar

Tue 30 Sep 2014, 08:49

Starkt förenklat:

[...]

Hälsar
Erik G
Tack så mycket det hjälpte med flera av frågetecknen hade skrivit samman listan på frågor innan din post och det löser en hel del av dom.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Frågor om Startäventyret Arhems sista dagar

Tue 30 Sep 2014, 12:39

Några ytterligare kommentarer mellan raderna.
Jag har inte hunnit läsa någon av novellerna, jag är sugen men vet inte om tiden finns innan lördag.
Det är alltså inte noveller utan ganska digra romaner som dessutom är svåra att ströläsa.
Vi kan ju börja med dom viktiga som står väldigt centralt i kampanjen runt våra huvudpersoner. Vissa av dom här är kanske öppna för tolkning men vissa tror jag är mer bundna till spelvärlden i större skala och jag vill inte spendera en runda med RetCon där alla viktiga karaktärer och organisationer dör av, för att ersättas med den beskrivna och eventuellt mer material rika varianten.

När det gäller karaktärer, förutom Pranz, är det en stor grej om någon av dom andra blir bikaraktär (det är bara 3 spelare och jag), någon som märkt att det spelar roll för en mer än någon annan?
Lämnar detta svar till spelare eftersom jag själv inte spelat äventyret.

Trovinder:
Del av grupperingen RhabdoRhana.
Det jag läst ut av karaktären är att lönmord inte varkar vara ett problem för dom, dom delar en mental länk men inte säker till vilken grad. Stor grej vid interaktionen med Pranz då han tydligen blivit attackerad av en av RhabdoRhana vilket får dom klassifierade som något lönnmördar gille i mina ögon. Shaguliterna är även inblandad i stor grad i dom händelser som Trovinder kommer bli inblandad i när hon söker efter den förrymda sonen.
Den mentala länken är bruten pga avståndet till Trakorien vilket givit Trovinder sömnproblem och andra besvär. Lönnmördargille är rätt tänkt, men alltså på religiös grund.

Nin och Pranz:
Kejerliga hemliga polisen.
Hur pass hemlig är den, antar att man inte avslöjar sig hur som helst, men med alla såna organ, så fort det visar sig att man är del av det lär det sprida sig ganska snabbt. Agerar man där av under ytterligare ett lager av organisation. Dvs officielt den Kejserliga Polisen eller annat lagdrivande organ, läkare eller liknande för att hålla det djupare spelet dolt?
Polisorganisationen är inte hemlig i sig och PdK en offentlig person. Däremot har DL hemliga agenter och opererar ofta i det fördolda. I detta fall har man placerat Nin som revisor under "finansdepartementet".

Nin
Här har vi ett drogmissbruk, hur stigmatiskt är det i dom olika kretsarna, antar att det inte är bra att vara inkivisitor och på droger, men i övrigt?
Droger är i sig inte stigmatiserande i Trakorien så länge de inte minskar prestation och tillförlitlighet (vilket kan misstänkas här). Strängare organisationer som RhabdoRana och Shaguliter föraktar däremot drogmissbrukare pga bristande självkontroll.

Rumperlack:
Utpressad av Shaguliter. Åter igen Shaguliter, Vilka är Shaguliterna? Det påstås i kampanjen att dom driver sjukstugor för folk i närheten men hur är deras agenda och agerande i stort? Har plockat upp lite här och där att deras agenda är mycket större, eller har det varit större, köttodling, mystiska varelser, speciellt att Malek Mangus tror jag det skrevs att han har en horndemon han kan kalla på, men vet inte om det är via shaguliterna eller via hans övriga magiska kunskaper. Är dom nekromantiker större delen av gänget? Är det något man är öppet med eller kör man väldigt hårt med att hålla det i det fördolda?
Se mitt tidigare svar. För lite kött på benen kan du läsa sidorna 136, 255, 265 och 301 i Svavelvinter (utgåvan från Coltso). Då kommer du också in i några scener som direkt har med spelet att göra.

Övrigt:
Zombine, antar jag är någon zombieliknande drog, men hur artar den sig mer exakt?
Skecker, jag har insett att det här är vad som kallas halvfolk i boken, en grupp människor som den "finare" befolkningen ser ner på och inte tycker är värdig. I Pranz läge antar jag att det här är en väldigt STOR grej.
Zombin gör personen letargisk och foglig. Han/hon gör som tillsagt utan att egentligen tänka själv. Skecker föraktas i Trakorien som är ganska rasisitiskt. En hög statstjänsteman bör inte ha sådana i släkten.

Det blev en del text och frågetecken, nästan allt känns det som. :D
Om allt det här finns i boken, så referera mig gärna till sidorna, då jag tycker jag läst regelboken från början till slut och fortfarande står med frågetecken om den del saker. Men det är möjligt att jag läst över raderna istället för mellan i många ting. ;)
Lycka till!
 
TheSpaceMan
Topic Author
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Frågor om Startäventyret Arhems sista dagar

Tue 30 Sep 2014, 14:31

Några ytterligare kommentarer mellan raderna.
[...]
Lycka till!

Tackar.

Det är följande utgåva jag har av spelet. Har den inte här så kan inte bekräfta version. Utöver att det är fria ligan.
http://frialigan.se/wp-content/uploads/ ... inter3.png
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Frågor om Startäventyret Arhems sista dagar

Tue 30 Sep 2014, 15:18

Hej!

Kul att ni kör igång med Svavelvinter!

Först en fråga - vilken utgåva av spelet är det du har? Bilden du länkar till är den första, tjocka (352 sidor) boken som även har en tjock del om världen (inklusive ett helt kapitel om mäktiga grupper). Denna utgåva har dock varit slut i lager länge, så om du köpt spelet nyligen misstänker jag att det är den nya Regelboken som du har, alltså denna: http://frialigan.se/produkt/svavelvinte ... stallning/

Stämmer det? Den nya Regelboken har inte mycket settinginfo - den finns i stället i den nya Världsboken som släpps om cirka en månad. Dock har du rätt till den första utgåvan som PDF om du har köpt Regelboken. Mejla oss på info@frialigan.se så löser vi det. :)

Vad gäller att låta karaktärer från intro-äventyret bli bifigurer i stället så är det inga problem. :)

I övrigt, bra svar från Brior!
Fria Ligan
 
TheSpaceMan
Topic Author
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Frågor om Startäventyret Arhems sista dagar

Tue 30 Sep 2014, 18:30

Hej!
[...]
I övrigt, bra svar från Brior!
Sweet, det stämmer. Antog att det var första då det var så bra pris (låg en hög på sfbok runt 10 sept).

Skickar ett mail till er på en gång. :)
 
TheSpaceMan
Topic Author
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Frågor om Startäventyret Arhems sista dagar

Thu 02 Oct 2014, 10:28

Jag tackar alla, speciellt Fria ligan och Thomas som försåg mig med PDFn för första utgåvan.

Nu är jag rejält påläst om alla relevanta delar jag kan tänkas behöva till första spelomgången.
Nu är det bara att invänta resultatet av lördagens spel, om en av spelarna kryar på sig.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests