“Hur du bäst nedlägger en rubbit” eller “Floder av rött”
Av Natasja fon Näggum
När det kommer till vildmarkens djurliv finns det bara ett sätt att tampas med den - skjut först och fråga sen! Det bästa sättet att överleva i zonen är att med en stadig puffra ta sikte på allt som tassar och flaxar, stampar och svävar eller kryper och pippar och fylla det med bly innan det hinner säga “bu” eller “bä”. Det första du bör göra innan avfärd till den mjälla vildmarken är alltså att ladda bössan med de grövsta kulor du hittar och se till att du har vad som krävs för att vada genom floder av rött blod.
Det finns i grova drag tre egenskaper som är särdeles vanliga bland utmarkens vilddjur:
- Hunger
- Lömskhet
- Röta
Regler
Monsterfrossa
När du möter ett monster, slå dådslag.
10+ Du står på dig
7-9 Du tvekar, tappar initiativet. Du har -1 pågående.
Vid en miss kan du inte göra annat än att stå still eller fly. Du väljer.
Asgnagare
Ett ynkligt exempel på ett styggt rötdjur är asgnagaren. En liten lymmelliknande historia, svulten och gulnad med en osviklig apptit för det sjuka och giftiga. Även om gnagaren främst livnär sig på kadaver och lik (gärna infekterade) händer det att den tar mod till sig och ger sig på friskare byten. Men en asgnagare kommer aldrig ensam. De rör sig i flock och ger sig alltid på den klenaste måltavlan.
Jakt
Det enklaste sättet att nedlägga en flock på är med hjälp av bete i form av sladdrigt och ruttet kött (vad som helst funkar, asgnagare är allätare) och en eldkastare. Släng köttet framför dig och vänta på gnagarna. Glöm för allt i zonen inte bort att vänta in eftersläntrarna. Snart kommer hela flocken kivas över köttbiten och helt glömt bort dig. Sikta och skjut, flabba och njut.
Regler:
Om du angrips av en asgnagarflock och tar skada, slå ett dådslag:
10+ Ingen fara, det är bara ett (eller flera) bett.
7-9 Bettet ‘r infekterat (skada+1).
Vid en miss blir du smittad av (slå 1T6):
- 1 - Blodsot
- 2-4 - Likfeber
- 5- Frossarn
- 6 - Röda pestens loppor
Skydd: 1
Skada: 5 gnagare eller färre ger 1 skada. Sedan +1 för varje ytterligare klunga av 5 djur. 25 asgnagare ger alltså 5 skada
Pen: -
Tålighet: Varje djur har ½ ruta. 10 asgnagare tål alltså 5 skador.
Blodbröstad domherre
Här har vi en riktig pärla! Hatisk, blodtörstig och med en förkärlek för mutantkött. Det är nästan så att jag drar mig för att nedlägga domherren när jag stöter på den, men skammen blir mig alltid övermäktig. Domherren är en präktig best med ett vingspann långt som tre fullvuxna björnkarlar . Pippin har en en vass hackenäbb och dess bröstparti lyser klarrött, som det mutantblod den så gärna badar och vältrar sig i (så kallat fågelbad). Domherren påträffas främst i norra samfundet och tycks speciellt förtjust i området kring Domsjöbotten, men jag har spanat in den så långt söderut som Mos Mosel vid flera tillfällen. Honan bygger gärna sitt rede i höga ruiner från forntiden, vilket gör det vådligt att hämta äggen från en nedlagd domherre. Se bara till att både mamman och pappan fått smaka bössan annars ligger du brunt till om du blir påkommen med att sno ägg från redet.
Jakt
Själv brukar jag alltid beväpna mig med ett musködunder när jag går på herrejakt. Ett skott, en död pippi - men sämre skyttar hävdar styvnackat att forntidens kulsprutor bör ingå i alla jaktsällskaps arsenal. Oavsett vilket vapen du brukar, så länge det är stort nog - sikta på dess röda bröst! Det utgör en förträfflig måltavla.
Not: Det här är en lömsk taktik, men en gång lät vi en av våra bärare, en liten mutantherre (mullvad tror jag bestämt) agera lockbete. Det fungerade över förväntan! Dessvärre överlevde inte mullvaden fallet när domherren släpte sitt byte, men vi fick en finfin trofé!
Skydd: 2, fjäderdräkt
Skada: 5
Pen: 1
Tålighet: 15