User avatar
Grov
Posts: 9
Joined: Sun 01 May 2011, 11:58
Contact:

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Thu 30 Aug 2012, 22:36

Instämmer med föregående talare, uppdatera oss gärna löpande.
:)
Gestaltar skiten | Spelfrakt | Skepnad Studios
 
User avatar
Måns
Topic Author
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Fri 31 Aug 2012, 10:31

Hur skiljer sig Zonen från Version Noll (V0)? Vad är lånat från Apocalypse World(AW)?

1. SL slår inga tärningar alls, vilket innebär att hon inte behöver ha koll på några värden när det gäller SLP:s och monster m.m. förrutom hur mycket skada de klarar av och om dehar något skydd. Precis som i V0 måste SL så klart lista ut vad SLP:n vill m.m., men det finns lite verktyg för att lösa det i spel. Det här skiljer sig inte så mycket från AW.

2. Zonen lägger större fokus vid vad som faktiskt händer vid spelbordet. Vem gör vad, när och inte bara hur. Jag har lånat lite av "moves"-tänket från AW men de flesta slag uppstår organiskt i spel. Zonen ligger nog närmre klassiskt BRP när det gäller tärningsfilosofin, men inte när det gäller att tolka slaget och dess konsekvenser.

3. Zontärningar är ersatta med resursen jos, som används för att aktivera förmågor.

4. Alla förmågor är nya och alla är ganska kraftfulla. Saxat ur spelet:
"Din äventyrare är inte som andra. Hon är unik, ett praktexemplar. Hon är fränare, starkare, kvickare och flottare än de andra. Det som skiljer henne från zonens övriga invånare är hennes förmågor. Förmågorna är kraftfulla och gör äventyraren till en av skymningszonens verkliga överbaddare, en zonhjälte som det pratas om på joshak och bodegor."

Förmågorna påminner en hel del om moves i AW och en del är tagna rät upp och ner därifrån.

5. Att skapa en äventyrare sker på exakt (98% iaf) samma sätt som i V0.

6. Färdigheter, återhämtning och fristäder funkar på samma sätt. Det här tycker jag är en stor del av V0:s kärna.
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
User avatar
kjw1
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Sat 15 Sep 2012, 11:34

Intressant och inspirerande!

Instämmer med Peter och Grov! Hoppas att det kan bli synergier med Ligan! Ju fler som drar åt rätt håll desto bättre ;)
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
Måns
Topic Author
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Wed 21 Nov 2012, 11:36

Nu är de nya rollformulären klara. Systemet finputsas, men är i stort klart. Vi har kört 8 spelpass utan några större förändingar så jag gissar att jag i början av 2013 officiellt kommer att anse att reglerna är klara. Dokumentet uppdateras kontinuerligt med nya små ändringar.

(högerklicka, välj "visa bild")
Image
Image
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Fri 23 Nov 2012, 12:38

Jag är så himla imponerad av all tid du lagt ner på det här! Jag har länge kännt att jag vill spela Mutant med ett par kompisar igen, men eftersom jag spelat AW ett par gånger och verkligen fastnat för -6/7-9/10+ -systemet med allt det innebär, så har det varit svårt att motivera sig till att spela med mer "traditionella" regelsystem.
Ska printa ut ett par character sheets och pilla med över helgen för att se hur det funkar att skapa en karaktär eller två med V0-systemet (som jag också tycker starkt om!)

Fortsätt med det här! Jag är GRYMT peppad på att samla kompisarna, dricka lite folköl och spela!
 
User avatar
Måns
Topic Author
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Fri 23 Nov 2012, 15:02

Kul att höra. Det finns en oredigerad och halvdan text om hur äventyrare skapas, här:
https://docs.google.com/document/d/1U1R ... sP4DY/edit

Framförallt finns alla förmågor där och lite annat. Det är inte alls den färdiga texten, men det funkar för att skapa karaktärer.

Berätta hur det går!
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Fri 23 Nov 2012, 15:20

Det ska jag definitivt göra!

Jag verkar dessvärre inte ha tillgänglighet till google-docs-kontot du länkade till.
 
User avatar
Måns
Topic Author
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Zonen - ett ambitiöst V0-hack

Fri 23 Nov 2012, 18:20

Det ska jag definitivt göra!

Jag verkar dessvärre inte ha tillgänglighet till google-docs-kontot du länkade till.
Oj, glömde fixa det. Nu ska det funka.
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests