User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Skrofmål

Mon 18 Apr 2011, 10:47

En exposé i lingvomani, bärgad åt eftervärlden från Järnringens Forum.

"Hör här, din pöschkans gridiga lots! Här pungar man storkrediten för att fara genom Musközonen, så kommer han och spör om ytterligare slantar. Nä vet du vad. Det var väl i Skaparnas namn så huschkans schnöl man kan vara!"

"Nix är kaiko för oss - det är endast väl brukat!"

"Era fördyvlade fräsare!, skrek Dr. Filimon Phranke efter de båda ynglingarna som så när körde omkull vår hjälte i sin hast nedför den av gyttja och avfall fyllda gatan. Ja, jag säger då det, muttrade han tyst för sig själv i sitt numera lortiga skägg. Det här med velicopeder kommer jag aldrig att förstå mig på. Det var bättre på min tid...
Så lämnar vi vår nedsölade vän för denna gång, i hopp om att snart återse honom i nya spännande situationer. "

- Jurij 1138

"Glota aldrig på annans täpp!"
(rota aldrig runt i ngn annans inmutade, fyndrika område),

"Den som födokrokslar genom puffran skall också snuffa genom puffran!"
(Den som lever av pistolen skall också dö genom pistolen),

"...som en stadig känga till en pangburk"
(Som fnöske till en krutdurk)

"Stundom en rubbit, jämt en rubbit!"
(err....)

De sju dödsynderna: Schnöleri (Girighet), Tokvrånghet (Vrede), Malleri (Högmod), Rövslaggning (Lättja), Snofsputseri (Fåfänga), Knaskäkande (Frosseri) och Luderism (Lusta).

"Och då sutto di där rövslaggande kräklingarne och mallierade sig över sin införsnodda puffert, de schnölertarna. Jag blev ju tokvrång, och jiddra till: "Stundom en rubbit, jämt en rubbit!", men det var ju som att sätta en stadig känga till en pangburk. Det blev ett knaskäk i smörj!"

Hmmm...kapten Haddock är ju allstå en pärla. Svordommar som "Autodidakt", "lurkar" och "otacksamma Sillgrisslor" är ju faktiskt skitsköna, eller "mökcomfy", som det heter.

Förolämpande svordommar inkluderar: "Förbaddade träcklurk" (Förbannade skitskalle), "Slynyngel" (oäkting) "Tvärpälsing" (IMM-svordom, anspelar på alla dessa bepälsade, muterade djur)

Kraftuttryck inkluderar: "Förbolmning och bestockning!" "Sablar!" "Bängträck!" "Beludrade spelurkeri!" "Tokdång" och "Sletslask"

Förstärkande svordommar inkluderar: "Bebaskade" "Förmökade" och "otukts-"

Låt oss bevittna en utväxling svordommar mellan högvälborne Hr. H. L. Oratius och arbetarjycken Pelle Käft.

Hr. O: "Ur spår, din sabla tvärpälsing!"
P.K.: "Så näggum, jag tar inte bängträck från nån sletslaskad överjiddrare!"
Hr. O: "Förbolming och Bestockning! Jag tror jag krakelerar! Makelera dig för för överheten, slynyngel!"
P.K.: "Skaru ha smörj, bebaskade tokdång!"
Hr. O: "Beludrade Spelurkeri! Jag slår reträtt! Men jag förgäter näppeligt ett fejs, bepassa dig så måttligt, din förbaddade träcklurk!"

"-----Vanligt folk Inom Kejserliga Byråkratin
Psimutant: Ondögnare Hågrånare
Dödsknäpp: * Smyghågmord
Telepati: Skallaglot Tänkvåld av 2:a graden
Empati: Skallaglot Tänkvåld av 3:e graden
Domination: Skallaglot Tänkvåld av 1:a graden
Telekinesi : Polteryra Tänkflyttning
Djurmästare: Lydbest Tänkvåld av 3:e graden

------Psimutanter Psibjörnnåjder
Psimutant: Begåvad Nåjdaman
Dödsknäpp Vrånga Handen Snuffskipare
Telepati: Hågöga Andepåmp
Empati: Sjunde Sinnet Känsling
Domination: Bevillning Själatvingare
Telekinesi : Stoftpulning Spökförare
Djurmästare: Djurvillning Toteman


Exempel:
ur: Kejserliga Hågrånartribunalens rullor
"Försvarande Pilleman Sjubert fälldes följenligt nedompunktade beklagelser:
2 beklagelser om Tänkvåld av 1:a graden och en beklagelse om Smyghågmord.
Åbedömmes härledes tolv års finksittande för medborgarsnuffning på lönnligt vis."

Skarve Vidglutte
"Jag edar att det är sannligt: det var strängaste polteryran i gästkabinen, mitt i tingavirvlet stod norrbjörnen till Ondögnare själv med sin lydbest.
"Jag är Toteman Greslén, jag är Spökförare och Snuffskipare. Om du inte tvärsjappar, vekhågling, skall jag skipa snuff på _dig_!" jiddra han,
jag kuta som en burgarsnoffsing ur en rubbitgrop."

"Skanky-Skanyky Basyl och Muterade Barn Med Automater dabbknäcker pälslösingar som Petter och Ayo och andra förlegade fornfynd (vem vågar dissa Loop?)

Tugget är hårdt, man jiddrar från slaskstensnivå mot övertryckeriets Hindenburg och pälslösingarnas nedsnofserier. Kejsartron är keffvajsing. Kumprader och tykdoggar i tvärpälsingsolidaritet motfajtas i terrostrationer och hungerupplopp. Inspirationen kommer både från backbeatkulturen: hiphop och reggea och ska, från bluesen och från Martin Luther King och Malcom X, liksom från den tidiga arbetarrörelsen, och anarkister och nihilister. Det är Vrängolusjon i luften, broder!

Len (Som i drabantlennerna), vatto osv används snarare i överklassvokabulär. Så mycket roligare om sådana ord gjort en samhällslig resa sedan katastrofen."

""Stockholmen är en snöd myt! Varthän har fornfyndliga hänriktningar till en sådan arkipepol beglotats? Näggumstans, förbundsbröder. Sannerligheten är förvisst den, att i forntidsdagar voro göernas ädla stam skandetrakts obetivstade mästrare. Blottbart belackade av ungulvar från söder och nordösterns grymma urkozaskstammar.
Aldrigstädes hasselerades dessa fagerhårade hjältar av skärgårdsbelägna storstadsöar. Ingenledes fanns i denna era större kåkasamling än i stolts Göborg. Det flytande palatset Stockholmen är en saga, dess dinglande örtagårdar rent nys, och det omlögnade Svedalariket purt förtal."

Olaf Rabébäck bemöter pyripatrioten Pullmans palmfletter på Göicisitiska Äro- och Vitterhetsförbundets mittveckokväm."

"Mobiltelefoner var det, eller "Bjällerdosor" som en van zonskåjt skulle säga, om han ramlade in i en vars batterier fortfarande funkade. (Det lär ju inte vara nokia iaf, sån stanby-tid har inte ens min).

"Sötekolt har dritton namn, fornapryttlar har etter mer", som det heter runt Möken. Men om du säger "Brasburk" förstår de flesta, att du talar om en utbränd bildskärm som fungerar som enkel eldstad. "Kuttvas" är den påpassliga kruka, som döljer knivblad i sitt innanmäte: en köksmixer. En "Sköldsticka" är en trafikskylt, en "Nätad Puttkärra" en kundvagn och ett "Plåtagömme" en soptunna.

Men som den gamle dumsvinsfarmaren och zonrandsprofilen Stigbrand Kolly brukar säga: "Vid dagaslut finns nix mök mer än två fasoner på zonaskrot, terrorskrot av mänskosnuffarstuk, och brukarskrot som näggum fajtar tebax när man skörda't. Övrigt fornträck är näggeligt mer än zonrötegrus.""

""Ök snuffar,
Kumrater snuffar,
Själv pallrar du någondags vidare
Där finns slätt bart en pryl som näggum snuffar
Dommäle över kolad kis"
_________________"

"Handens fem (hos vissa...) fingrar borde lyda:
Minifingret
Blingfingret (Bling-blingfringret)
Dångfingret el. Mökfingret
Petfingret
Tumbfingret

Andra anatomiska glosor kan vara:
Knoppen
Fasaden
Revkorgen
Benvecken
Labbarna
Smärtbenet
osv

Får man servera

"Den mökans snålliran slängde dångfingret rätt i fasaden på mig, så jag knuffade han över revkorgen så att han föll till labbar och framsulor. När han skulle rakna på sig drämde jag åt i benveken så att han föll framlång med putmagen i geggan. Den jämrans snejiddrarn knoppa mig på smärtbenet så att det skallrade i tandbenet." "


- Peter

"Kalkyldosa - En miniräknare helt enkelt. Jag utgår från att siffrorna är desamma i framtiden. Det är alfabetet som ser annorlunda ut.

Termomat - Ett element, eller annan mojäng som alstrar värme (även om det inte är huvudfunktionen, men det vet ju inte mutanten).

Pulsator - Det som i M:UA´s regelbok kallas bärbar siren.

Tjuvkikare - En kikare att tjuvkika med. Kallas i regelboken för bildförstärkare.

Antika verktyg kan få namn som vridare, sånnare, röjare. "
-Psipo

"Dubbelhjärna = Bubbelskalle, Klothuve
Eldkastare = Flamflås
Gälar och simhud = Firre, Blötdjur (nedsättande)
Hoppförmåga = Skuttare
Kroppskontroll = Mjukkött, Mjukis, Hudluring (om mutanter som ofta använder förmågan för att imitera andra)
Sprinter = Kutare
Vidgat synfält = Glosöga, Fulöga "
- Dr Moreau

"Riff Raff ny sorts musik från underklassen, artisten skäller istället för att sjunga. Ursprungsbandet var ett ungt hundgäng från Hundängen, därav hundtermerna.
Skälla sättet att framföra en Riff Raff låt på, uttrycket används då skallden använder ett fränt och argsint uttryck för att framföra sin sång på. Dessutom så är nästan alla Riff Raff texter av samhällskritiskt innehåll där man klagar på dåliga förhållanden för unga mutanter, i synnerhet muterade djur, genom att skälla på överheten i samhället.
Skalld Riff Raff sångare
Doggar unga Riff Raffare
Krafsa ordet för tillvägagångssättet att nyttja Riff Raffens unika instrument Skarprättarflöjten.
Skarprättarflöjten - en flöjt med flera pipor (antalet varierar vida) som med olika krutladdningar avger olika ljud och toner. Pow, piff pang pow, pow pow??

Utdrag av Riff Raff bandet DoggIliDogs låt Elden startar med glöden underifrån!: Det pyr bland Samfundets doggar! Allt kommer brinna och smogga! "
-Zigge

"Jag spinner vidare på Gulos utmärkta tråd -- "hydran" borde ju vara ett kraftuttryck av rang.
"Hydran också!"
"Må Hydran ta dig!"
"Förmökade hydrayngel!"
-Jonas

"Frikreditsjägare, kreditkaparmän och skalpfångare respektfulla namn på prisjägare
Bylingssnikare, nidingsjägare och smutsplitar föga respektfulla namn på prisjägare

Skallakrediter eller blödarjyckar slangnamn på pengarna som utbetalas till en frikreditsjägare
Kriminaljagad efterlyst
Krimikventer brottsling (på högre skrofmål)
Laglösingar (även löslaging) personer utanför lagen, brottsling
Lagbrytarbusar brottsling
Nidfarare misstänkt brottsling
Rackabös, rackarbuset och liknande generiskt namn på brottslingar och misstänkta brottslingar
Illsnattare rånare (nedlåtande)
Blodsnackare två betydelser: 1) Dråpare (nackat så blodet yrt) och 2) "Snackare om blod", dvs. någon som planerant ett mord (även kallad preblodsnackare)
Kvinnovåndare någon som ofredar kvinnor

Lagvrängare domare"
-Muterade Mungo

"Passa dig förmökat noga, annars får du tugga krut som en annan sikbagge här ute i ödemarken"
-Zilfer Quell

"Stockholmen. Ah, detta dunderbara fenomen. Stundom sägs det ligga uppi Nordholmias timmerland, stundom långt in i Musközonen. Själv är jag bebaske mig fläsksäker på att ön ligger någonstans i vättaträsket. Man har ju hört om hur man kan se mysko sken ute i träsket, de kan ju vara Stockholmen som blinkar med forntidens lysbollar eller lampstickor. Förstocka mig långsamt om någon fjunig dunsterjunker inte snart faller av Stockholmens terrorautomater eller mördarfiskar. Men ändå. Visst är väl holmen höljd i myskofik och snicksnack, och visst gör den väl en bra historia. Inte sant?"
-Stabag

""Bökans rubbitslangar som kommer och pjaxar vårt partej!"
(Nedrans rubbitar som kommer och förstår vår middag)

"Skicka Raxpipan och Undersåpan. Utta me Pangbrakaren att lobba som Möken med mullermüllrarna!"
(Skicka "Rödpipan" och "Mirakelprataren". Underätta också "Pangskjutaren" att skynda sig med de där Müllerksa hagelgevären)

"Ulvrikarns svekare! Du borde pangas i bongen!"
(Nedrans förrädare! Du borde skjutas i huvudet!)"
-Charlemagne

"Nerjosad - full
Sönderjosad - stuprak
Kamelottflott och kraftpärskompott - "Kapten Hadock"-svordom
Kör ner en svidare i vrångstrupen! - Håll käft!
Nä, nu bygger zonmaran teserviser - nu fattar jag ingenting
Trexa, låpmur - idiot, dumhuvud, allmänt nedvärderande"

"Schottare - Poliskonstapel
Avmastad - Trögfattad, dum
Puffrare - Prisjägare som inte tar sina offer levande
Marjett - Underhuggare
Kracka - Ta sönder något

(behövs verkligen översättning här?)
Dummare än en oxe med solsting - Dum som...som...äh
Det är bara att hoppa å skita - Det är bara att göra't
Josa - Dricka"
-Ga'ark

"bondbumsa=grov kvinna
Härlig sak jag hittade på den här sidan (som länkades till ovan)
http://pressylta.com/lankvart/SvenskaInvektiv.htm#ålder
här e nåra andra från gammelsvenska, tog de jag gilla bäst.

bälghund=drulle
drög=tölp
dravelsman=usling
enfälling=dumbom
fittmickel=enfaldig karl
etterkvesa=surpuppa
dåse=lathund
dygdepladdrare=sedlighetsapostel (någon som konstant predikar etikett)
fleper=mes
blänkare=skrytmåns
bolare=horbock
flunsa=fläskmaja (fet kvinna)
glödehök=översittare
hortuta=sköka (luder)
hovskransa=sladdertacka
jungfrupilt=sprätthök
klaffare=baktalare
knävel=grobian
klutare=odugling
kräkla=gnällmaja
lobasker=dumbom (obehagligt likt lobobster)
lorva=osnygg kvinna
madaska=grov kvinna
mjugglöpare=förrädare
mjuggroffare=förskingrare
munkräppla=pratmakare
mjåser=tölp
pigsnok=bond-Don-Juan
pjalt=kräk
pjask=ynkrygg
plumphuggare=grobian
puggmamma=kopplerska (Bordellmamma eller PIMP)
pugga=sköka (Luder)
sladderhane=pratmakare
slobak=dum karl
slember=usling
sloker=slyngel
slunker=dagdrivare
slunt=lätting
storsnorkare=översittare
talglymmel=otrevlig fetknopp
tråkeka=efterhängsen person
örontasslare=skvallrare "
-Thorfluff

Fram till sida 7 av 15: mer kommer
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Skrofmål

Mon 18 Apr 2011, 11:29

Jag noterar att detta subforum börjar anta den form jag misstänkte direkt: ett allmänt Mutantforum och inte enligt beskrivningen ett renodlat V0 forum... 8-)

(Jag har redan föreslagit att Fria Ligan bör hysa ett Mutantforum. En idé är att döpa om detta forum till att innefatta allt Mutantigt - som ovanstående post! - och inte bara V0?)
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Skrofmål

Mon 18 Apr 2011, 11:32

Jag noterar att detta subforum börjar anta den form jag misstänkte direkt: ett allmänt Mutantforum och inte enligt beskrivningen ett renodlat V0 forum... 8-)

(Jag har redan föreslagit att Fria Ligan bör hysa ett Mutantforum. En idé är att döpa om detta forum till att innefatta allt Mutantigt - som ovanstående post! - och inte bara V0?)
Den här posten får gärna bo var som helst. Men det känns som att någonstans på Fria Ligans Forum är bästa hemmet för material bärgat från järningens forum
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Skrofmål

Mon 18 Apr 2011, 16:43

En höjdartråd och en kulturgärning att bevara den, tack för det! Vi har absolut inget emot att trådar som denna sparas här.
Vad gäller möjligheten att bredda V0-forumet - tanken är inte dum, men möjligen kan det finnas rättighetsmässiga bryderier. Vi vill i första hand fokusera på våra egna spel.
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Skrofmål

Mon 18 Apr 2011, 17:12

En höjdartråd och en kulturgärning att bevara den, tack för det! Vi har absolut inget emot att trådar som denna sparas här.
Vad gäller möjligheten att bredda V0-forumet - tanken är inte dum, men möjligen kan det finnas rättighetsmässiga bryderier. Vi vill i första hand fokusera på våra egna spel.
Jag låter den ligga kvar här så länge, tills vi veta hur situationen ser ut.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Måns
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Skrofmål

Tue 24 Jul 2012, 22:49

...Fram till sida 7 av 15: mer kommer
Kan det bli snart tro? :)
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Skrofmål

Tue 07 Aug 2012, 15:13

...Fram till sida 7 av 15: mer kommer
Kan det bli snart tro? :)
Oj - det här hade jag glömt. Såg ditt arbete med Zonen förresten! Ser förmökat ('säkta) spännande ut. Stora tummar upp
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Peter
Topic Author
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Skrofmål

Tue 07 Aug 2012, 15:22

.trodde jag. Min webcrawlervoodoo (i.e Waybackmachine) räcker inte - jag tror detta är borta för alltid :(
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Måns
Posts: 118
Joined: Mon 11 Apr 2011, 10:21

Re: Skrofmål

Thu 16 Aug 2012, 14:06

Illa...Var det inte någon tok som sparade ner hela forumet i något otympligt format?

Jo, arbetet med Zonen går framåt. Vi speltestar och det funkar riktigt bra. En ny version dyker upp efter sommarn, typ september gissar jag. Att lära sig grunderna i typografi, indesign och layout gör allt så mycket enklare! :)
Kopparhavets hjältar - Välkomna till en ny värld!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests