User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Negativ aktivering av Förmågor

Sat 05 May 2012, 19:09

I V0 så är det meningen att man skall aktivera sina egenskaper positivt/negativt. Positivt för att slå om ett misslyckat slag och negativt för att vinna fler ZT samtidigt som man ställer till det för sin rollperson.

Förmågor kan bara aktiveras positivt men riskerar att även ge negativa bakslag för varje 1:a man slår med ZT.

Bakslaget är ju på ett sätt coolt eftersom det gör att ett lyckat dådslag ändå kan ge bakslag (likväl som att misslyckade gör det) men denna effekt blir enligt mig tämligen omgående.

Borde man inte kunna förskjuta bakslaget eller på annat sätt ge dem regler som liknar egenskaper. Jag tänker t.ex. på när Kleo i er kampanj inte kunde hantera sin pyrokinetiska förmåga och satte av misstag eld på ett hus i Nordholmia (om jag minns rätt). Till en sådan händelse vill man ju egentligen inte kräva några bakslag utan snarare uppmuntra att spelarna hittar på egna sätt för deras förmågor att sätta "käppar i hjulet" för dem även i andra situationer.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Negativ aktivering av Förmågor

Sat 05 May 2012, 19:35

Kanske man helt enkelt skulle kunna göra både egenskaper och förmågor möjliga att "aktivera negativt" och vinna ZT för? Känns som det skulle kunna bli ett rätt kul inslag att t.ex. en psioniker teleporteras oavsiktligt eller med telekinesi lyfter plötsligt matporslinet för gästerna inne på en krog, en mutants dubbelhjärna får konflikt med personlighetsklyvning, en icke-muterad rollpersons hemliga sällskap ställer till det för honom eller hans följeslagare vägrar lyda, en robot får någon form av kortslutning eller ett muterat djur följer sina grundläggande instinkter). Detta alltså trots att man inte valt att aktivt använda sig av förmågan.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Negativ aktivering av Förmågor

Sat 05 May 2012, 19:55

Egentligen tycker jag detta hade varit ett schysst regeltillägg även för Svavelvinter att förmågorna kan generera ÖT när man aktiverar dem negativt (vid sidan om förbannelsen). En drakdräpare blir t.ex. uppsökt av sin nemesis när han minst anar det, en drogmakare har sålt ett dåligt preparat eller förgiftat någon oavsiktligt, nekromantikerns spillmagi rycker liv i ett lik på en gravplats etc. etc.

Känns som det skulle kunna generera rätt mycket roliga situationer och spelargenererade äventyrskrokar.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Negativ aktivering av Förmågor

Sat 05 May 2012, 23:33

Trevliga idéer! Jag tror absolut att det du beskriver kan funka finfint, i både Version Noll och Svavelvinter.
Ändå ska jag förklara varför det inte ser ut så i reglerna nu. :)

Att spelare kan använda sina egna egenskaper/aspekter/förbannelser mot sig själva i utbyte mot en mekanisk belöning är skitkul tycker jag - det skapar medberättande, minskar spelarnas rädsla för misslyckanden och, inte minst, leder till kul situationer som SL inte hade tänkt ut själv.
Men systemet har en nackdel - det blir aldrig farligt. Eftersom spelaren har full kontroll över när och hur bakslaget ske, så blir det aldrig oväntat och skrämmande. När det gäller mutationer och andra förmågor i V0 så ville jag framhäva just deras oberäkneliga och slumpmässiga natur - du vet aldrig när din mutation ska slå bakut, risken ökar ju mer du tar i (ju fler ZT du satsar). Tanken är i princip densamma när det gäller magi i Svavelvinter.

Inget hindrar dock det du föreslår, att man har både det slumpmässiga bakslaget och det självvalda bakslaget (som ger ZT/ÖT i belöning). Att det inte är skrivet så är för att jag ville hålla reglerna enkla och tydliga, att renodla effekten av egenskaper kontra förmågor (i V0), respektive öde/förbannelse kontra förmågor (i Svavelvinter). Men när man är varm i kläderna och känner sig trygg i systemet så låter det som en utmärkt idé att göra som du föreslår!
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Negativ aktivering av Förmågor

Sun 06 May 2012, 06:30

Jag förstår. Risken är givetvis att det rör till det för en nybörjare.

Vill också påpeka att jag är enormt nöjd med nuvarande regler kring förmågor i V0 (och magi i Svavelvinter) och risker för bakslag. Att just ha den här formen av eskalering av bakslag kopplad till kraftansträngning tycker jag är klockren.

Att komplettera "aktiva" bakslag (som man riskerar genom dådslag) med "passiva" (som spelaren kan krydda med) tror jag kan bli lite spännande. Tänkte eventuellt prova det när vi drar igång Järnringen i V0 som jag ska öppnas upp med karaktärsdriv i Nordholmia. Måste bara höra med spelarna först så de är med på noterna :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests