User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Delat slag och Undvika.

Thu 09 Feb 2012, 12:16

Känner mig fortfarande lite osäker på hur dessa handlingar fungerar i en strid och skulle behöva ett klargörande.

Om vi tar samma exempel som tidigare. Alltså att två personer börjar skjuta på varandra.
A bestämmer sig för att skjuta på B med båda sina GT. B bestämmer sig för att skjuta på A med en GT och kasta sig i skydd med den andra."

Det står i reglerna att "kasta sig i skydd" lyckas automatiskt. Är detta oavsett hur initiativet faller ut? Alltså, räcker det att B säger att han tar skydd för att få +3 på sina undvikaslag även om A får högre initiativ (vilket är troligt när han använder två GT till samma handling)?

När A nu skjuter så skall B slå ett undvika slag. Görs detta med två GT eller en GT (+3 i skyddsmod). Tänker en GT om detta är kopplat till GT:n för att komma i skydd i det delade slaget men kanske ändå två GT eftersom det står att tärningen i enkla handlingar inte räknas.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Delat slag och Undvika.

Thu 09 Feb 2012, 17:32

Hej!

Syftar du på nya eller gamla utgåvan av V0? I den nya (svarta) som kom i höstas är initiativsystemet det som kanske är mest ändrat. Det gamla hade sina fördelar, men blev tungrott i större strider.

Inte helt säker på att jag förstår frågan så jag tar det från början. Jag svarar på dina frågor utifrån det nya systemet (där man slår ett separat initiativslag i stridens början).

När A skjuter på B får B alltid slå för Undvika, med båda sina tärningar (bara han ser anfallet komma). Undvika är en reaktiv handling och kostar inte B något (utöver satsade FV i Undvika förstås). Det blir alltså ett rakt motståndsslag mellan A och B. B kan Undvika flera gånger i samma runda utan avdrag (förutom att FV snabbt lär ta slut).

Med "kasta sig i skydd" - syftar du på regeln "Hålla huvudet nere"? Den innebär att du får +3 på alla Undvika-slag i rundan om du avstår från aktiv handling i rundan. Du slår fortfarande med dina två GT.

I korthet - du slår aldrig (i det nya systemet) ett delat slag för Undvika, utan alltid med båda tärningarna (om du inte är Sargad, förstås).

Har jag rett ut eller bara rört till ännu mer? :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Delat slag och Undvika.

Thu 09 Feb 2012, 20:26

Syftar du på nya eller gamla utgåvan av V0? I den nya (svarta) som kom i höstas är initiativsystemet det som kanske är mest ändrat. Det gamla hade sina fördelar, men blev tungrott i större strider.

Inte helt säker på att jag förstår frågan så jag tar det från början. Jag svarar på dina frågor utifrån det nya systemet (där man slår ett separat initiativslag i stridens början).

När A skjuter på B får B alltid slå för Undvika, med båda sina tärningar (bara han ser anfallet komma). Undvika är en reaktiv handling och kostar inte B något (utöver satsade FV i Undvika förstås). Det blir alltså ett rakt motståndsslag mellan A och B. B kan Undvika flera gånger i samma runda utan avdrag (förutom att FV snabbt lär ta slut).

Med "kasta sig i skydd" - syftar du på regeln "Hålla huvudet nere"? Den innebär att du får +3 på alla Undvika-slag i rundan om du avstår från aktiv handling i rundan. Du slår fortfarande med dina två GT.

I korthet - du slår aldrig (i det nya systemet) ett delat slag för Undvika, utan alltid med båda tärningarna (om du inte är Sargad, förstås).

Har jag rett ut eller bara rört till ännu mer? :)
Först och främst kanske jag skall säga att det är versionen från november 2011 jag tittar på nu (den senaste gissar jag?).

Är fortfarande lite osäker på hur du menar att det hänger ihop, men jag testar igen:

1. A och B slår initativ där A slår högst och får börja.
2. A delar sitt slag och lägger en tärning på att skjuta och den andra på att "Hålla huvudet nere". B slår för undvika (med två tärningar, och klarar sig).
3. B skjuter tillbaka med båda sina tärningar. A får nu slå undvika men har +3 i bonus för att han valt "Hålla huvudet nere" med en av sina tärningar.

Fast det stämmer ju såklart inte för han har ju redan spenderat sin ena tärning på att skjuta. Så han får inte +3 bonusen?. Han får alltså fortfarande bara 2GT i undvika (Trots att han sökt skydd) ?

Det finns med andra ord ingen anledning att söka skydd om man vill dela upp sin handling?

Hoppas inte det är jag som rör till det ännu mer för dig nu. Men du får gärna förklara t.ex. med en lathund för hur det går till om en part vill dela upp handlingen och både skjuta och "hålla huvudet nere".
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Delat slag och Undvika.

Thu 09 Feb 2012, 20:40

Ok, då fattar jag frågan! Och du har senaste versionen (0.17).

Man kan inte dela sitt slag och Hålla huvudet nere med ena handlingen (tärningen) och utföra en aktiv handling med den andra. Så här står det i reglerna, sektion 11.8:
Den som avstår från alla aktiva handlingar i rundan och enbart fokuserar på att ta skydd får addera +3 på alla slag för att undvika.
(kursivering tillagd)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Delat slag och Undvika.

Thu 09 Feb 2012, 21:35

Ok, då fattar jag frågan! Och du har senaste versionen (0.17).

Man kan inte dela sitt slag och Hålla huvudet nere med ena handlingen (tärningen) och utföra en aktiv handling med den andra. Så här står det i reglerna, sektion 11.8:
Den som avstår från alla aktiva handlingar i rundan och enbart fokuserar på att ta skydd får addera +3 på alla slag för att undvika.
(kursivering tillagd)
Då är jag med! Tack!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests