User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kampanj i V0

Tue 12 Apr 2011, 07:00

I Reptilmännens klor? Snacka om klassiker... :)
Eller Järnringen?
Ja, jag har funderat lite på dem. Järnringen utspelar ju sig i (kring) Nordholmia så jag undrar om man kanske skall avvakta med den tills dess att spelarna dyker upp dit i "UA". Reptilmännens Klor däremot är vad jag minns helt geografiskt oberoende.

Har även tittat på i övriga spelmoduler, lite olika speltidningsäventyr och Sverok´s äventyrsbank och konstaterat att väldigt många äventyr har likartad story.

*SPOILERS* ?

Reptilmännens klor: Tre unga kvinnor kidnappas för att säljas till en grupp psioniker.

Brännpunkt Hindenburg (M2): En terroristgrupp kidnappar en Pyrisk diplomat.

Katastrofens Väktare (M2): En vetenskapsman kidnappas av Järnringen (har jag för mig).

Ambassadören som försvann (Sinkadus): En Pyrisk ambassadör kidnappas av ett gäng muterade spindlar.

Lettiskt Intermezzo (Sinkadus): En syster till en av rollpersonerna kidnappas av mutantkosacker.

Vendelsö (Sverok): En grupp banditer bränner ner gårdar och kidnappar bybor.

Sandvall (Sverok): Kejsaren Thorulfs dotter kidnappas

Komplikationer i Främmande Land (Sverok): Ännu ett kidnappningsäventyr.

I mutantmännens våld (Sverok): Mutanter har kidnappat någon.

I Harald Gabons våld (Sverok): En vän till RP har fått sin familj kidnappad.

Holmgång (Sverok): En ingenjör kidnappas

Attentat Thorulf (Sverok): Kejsaren Thorulf kidnappas

Försvunnen Dam (Sverok): En fågelskådare kidnappas.

(finns troligen ännu fler äventyr som innehåller kidnappningar men dessa är de jag hittat som direkt bygger på ett sådant upplägg)

Skulle ju kännas förbannat trist att köra 13 olika kidnappningsäventyr så tanken är att man skall spela de klassiska originaläventyren men kanske försöka hitta något matnyttigt ur de övriga kidnappnings-äventyren.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kampanj i V0

Tue 12 Apr 2011, 07:00

Frågan är vad som blir nästa äventyr att avverka nu när Mos Mosel snart är färdigspelat...


Du har inte funderat på äventyren som fanns för nedladdning på MUA:s nedlagda hemsida? De 7 mutanterna, Döden på Hertz kanal, Midnattsvatten, mfl. Antingen kan du hitta sidan via http://web.archive.org/web/200708302204 ... /index.php, alt kan du få dem av mig (har alla gamla filerna sparade).

Geografiskt ligger Midnattsvatten (utspelar sig i Vättaträsket) bäst till.
Tackar och bockar men dem glömde jag nämna att jag redan hunnit lägga beslag på. Intressant att du nämner Midnattsvatten för just det äventyret kikade jag som hastigast igenom härom dagen (och funderar på) och insåg att det (precis som du påpekat) ligger inom geografiskt räckhåll.

Funderar dessutom på att hoppa över många av SVEROK-äventyren som tyvärr håller en lite allmänt skakig kvalitet.

Bollar samtidigt lite med planerna på att flytta in lite gamla Warhammer-äventyr i antingen Trakorien- eller V0-kampanjen. Tror bl.a. klassikern "The enemy within" skulle göra sig strålande i V0.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Uppdrag Mos Mosel (Scen #6 : Biobunker VII)

Tue 12 Apr 2011, 07:01

Efter ett längre uppehåll (sedan november) så fortsatte scenen i Biobunkern där gruppen just blivit halverad. Den kvarvarande rollpersonen Ebbens fick dock snabbt sällskap då han fann en förvirrad man i ett av de närmaste sidorummen.

Den förvirrade mannen hade inga som helst minnesbilder. (spelaren fick ett tomt rollformulär som vi byggde på successivt under spelets gång). Ebbens ville trots allt se om mannen hade fientliga avsikter men slog lindrigt bakslag samt misslyckades (en 1:a på ena GT:n och dessutom lyckades han inte komma upp i SG7 vilket gav eländigheten utmattad).

Nästa dådslag kom när mannen med minnesförlust skulle skjuta polismästaren från Mos Mosel som stod med ryggen mot honom. Jag lät detta bli ett väldigt enkelt skott (SG1) eftersom han dels stod på nära håll och dels att offret var ouppmärksamt. Det handlade med andra ord inte om ifall han träffade utan hur mycket skada träffen gjorde.

Sista dådslags-tillfället under spelmötet blev striden med dråparträdet. Eftersom trädet hade ett Monstervärde 4 valde jag att dela detta i två attacker (2 GT per rollperson). Detta visade sig dock farligt nog då jag inledde dådslaget med dubbla sexor till dråparträdet mot rollpersonen med minnesförlust. En minst sagt dödlig skada (igen!) för spelaren men den här gången räddade vi honom genom att säga att eftersom han hade "Klass: Robot" och kunde sätta ut sina robotmoduler efter hand så lade han till "reservsystem" och gick därmed över på sitt backup-system.

Två vändor med lyckades träffar med eldkastaren gav segermarginalen + 1T6 eldskada på trädet som brann upp och sköts sönder. PSI-mutanten Ebbens använde aldrig "Undvika" i striden och Roboten kan ju som bekant inte undvika iaf.

Det var ganska mycket fritt spel under mötet i helhet (vilket jag gillar) så tror inte det blev så många fler slag än såhär (eftersom Ebbens använde "Radblock" så behövde han inte slå för zonröta). Vi gjorde några slag under återhämtningen på diligensstationen i Nackby vid Vättaträsket (ny scen men den blev rätt kort och hann inte riktigt slutföras) för att se så Ebbens särskilda skada i ansiktet inte blev permanent och eftersom han själv hade färdigheten Medicin och läkarväska så gick det slaget utan större problem.

Även reparationen av den trasige roboten gick bra men eftersom ingen tänkte på att leta reservdelar i biobunkern kunde han aldrig laga upp sitt primärsystem utan har i nuläget bara sitt sekundärsystem.
Last edited by Henke on Tue 12 Apr 2011, 07:02, edited 2 times in total.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kampanj i V0

Tue 12 Apr 2011, 07:01

Spännande! Vilken klassiker väntar härnäst? Reptilmännen?

Bara att dessa sköna gamla äventyr nu spelas med V0 gör mig lite lycklig inombords. Mitt elvaåriga jag 1985 hade blivit grymt impad! :)
Haha trevligt att detta glädjer någon mer än mig själv. Att få avsluta Mos Mosel ger mig lättnadskänsla då jag på 80-talet startade äventyret mängder med gånger men aldrig spelade klart.

Ang. Reptilmännen så har jag redan tjuvstartat lite smått inför detta genom att avsluta spelmötet i Nackby - Byn där originaläventyret tar sin början. Har dock beslutat mig för att förflytta handlingen från en odefinerad förbjuden zon (förmodligen tänkt att vara Muskö-zonen) till Vättaträsket, som ligger längs färdvägen mot Hindenburg.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: MUA-kampanj feat. Version Noll

Tue 12 Apr 2011, 10:13

Mycket trevligt! Ser fram mot att följa era fortsatta äventyr med V0 på detta forum.

Version Noll är kanske inte Fria Ligans mest aktiva projekt just nu, men det finns rätt detaljerade planer för en fortsättning. Tanken är att utveckla och renodla systemet en hel del, och samtidigt ge det en egen spelvärld.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: MUA-kampanj feat. Version Noll

Tue 12 Apr 2011, 10:58

Hade personligen gärna sett att V0 gick mer mot ett universal-system. Som jag nämt tidigare är jag ute efter en variant som istället för postapokalyps fokuserar på skräck, stress och onaturligheter...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: MUA-kampanj feat. Version Noll

Sun 26 Feb 2012, 09:36

http://forbjudenzon.blogg.se/

"I reptilmännens klor"

Efter ett års uppehåll så fortsatte kampanjen och hemfärden mot Hindenburg med ett mellanspel i form av en gammal klassiker.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: MUA-kampanj feat. Version Noll

Sun 26 Feb 2012, 10:23

Kul!

Gillar hur du har lyckats placera Reptilmännen i Pyri.

Använder ni nya utgåvan av V0? Hur upplever ni skillnaden?
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: MUA-kampanj feat. Version Noll

Sun 26 Feb 2012, 12:23

Hallå!

Vi lyckades få till en rejäl spelomgång under helgen och avverkade även större delen av Nekropolis. Det var lite kul att lyckas knyta in både Rödfjällen och Näckrosen från UA-kampanjen redan nu.

Spelade med den senaste regeluppsättningen där jag tycker striderna fungerade riktigt bra nu. Det kändes också bra att göra höjningar efter varje spelmöte. Blev lite osäker kring särskilda skador på robot och hur dessa skulle läkas upp. På människor var man ju tvungen att få specialvård (SG7 mot GT+FV i Medicin) men hur funkar specialvård för en robot? SG7 och reparation?

Skapade även lite nya karaktärer igår och funderade över bakgrundsfas 1 för roboten. Jag tog det som den fas i vilken robotens ursprungliga yrke klargjordes. Blev rätt kul faktiskt. Roboten är en gammal infiltrationsagent med mänskligt utseende som var på uppdrag innan katastrofen. Då världen föll samman så fick han istället jobb som köksassistent på Al Ralphs eftersom han var så duktig på att hantera knivar.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: MUA-kampanj feat. Version Noll

Sun 26 Feb 2012, 12:38

http://forbjudenzon.blogg.se/

"Nekropolis"

...och här kommer en snabbgenomgång av det.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest