Rutger
Topic Author
Posts: 49
Joined: Thu 04 Aug 2011, 12:23
Location: Uppsala

Sociala konflikter

Fri 12 Aug 2011, 08:47

Vad säger ni om följande situation:

Rp består av en IMM med status 5, ett MD (egenskap: slug förhandlare) och en tuff MM med lyte 5. De vill övertala en konstapel om att få undersöka en brottsplats.

Kan Rp först skicka fram IMM för att försöka övertala konstapeln, sedan MD för att förhandla och sist, om ingen lyckas, MM för att hota? Blir inte det att utnyttja systemet lite? Spelarna hävdade att de använde god polis/ond polis tekniken...

Som Sl funderar jag på att nästa gång ge dem högre svårighetsgrad för varje försök för att uppmuntra dem att välja det mest lämpliga alternativet direkt.

Andra förslag?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Sociala konflikter

Fri 12 Aug 2011, 10:30

Hehe, rolig scen! Just eskaleringen är kul i sig tycker jag, och synd att straffa.

Det som är lite udda här är att det är olika RP som utför de tre stegen övertala/förhandla/hota. Det är inte uttryckligen förbjudet i reglerna, även om det står att en grupp i en social konflikt ska utse en talesman. Även detta tycker jag dock vore synd att stoppa, eftersom era RP på detta sätt visar upp sina egenskaper och särdrag.

Spontant tycker jag att dina spelare löste situationen väl och utnyttja reglerna som de är tänkta! Om du känner att det blev för enkelt för dem så är det absolut en möjlighet att ge avdrag för saken de begär. Men min erfarenhet säger att det oftast blir roligare spel om spelare når sina mål om de kämpar väl, att de aldrig känner sig blockerade av SL. :)
Fria Ligan
 
Rutger
Topic Author
Posts: 49
Joined: Thu 04 Aug 2011, 12:23
Location: Uppsala

Re: Sociala konflikter

Fri 12 Aug 2011, 12:58

Ja det var en bra scen, särskilt med tanke på att MM med lyte 5 egentligen är en trevlig prick som våndades rejält över att behöva hota...

Håller med om att inte straffa men det kändes lite ologiskt. Tex känns det som att IMM som försökte övertala borde fått lite minus i status med tanke på att han tydligen umgås med MD och MM. ;) Och på motsvarande sätt kanske inte en ful mutant är lika hotande om det står två andra propra personer bakom honom. Han fick i alla fall inget bonus på att de var fler.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Sociala konflikter

Fri 12 Aug 2011, 13:56

Visst, allt sånt där är ju lite situationsberoende, och hänger på hur snacket före tärningsrullet gick. För att få bonus för Status så gäller det att spela på sin status och förklara hur viktig man är. Att konstapeln då påpekar att han har märkligt sällskap är en klockren motfråga, men kanske kan förklaras med att mutanterna är IMM:ens tjänare eller bärare eller så, osv. Det är alltid kul att köra lite "in game" snack först, innan tärningarna åker fram, och låta det snacket påverka förutsättningarna för slaget.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests